Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ هر اندازه ایران خودرو و سایپا به دنبال طراحی خودرو ملی هستند، خودروسازان نوظهور و خصوصی کشور حلقه مفقوده این صنعت را در محصولات ارزان قیمت، کم مصرف و پاک میجویند. مینور نام نخستین خودرو برقی و کوچک شهری ایران است که توسط شرکت خودروسازی جنوب طراحی شده و قرار است به زودی به خیابانهای ایران راه پیدا کند. به گزارش عصرخودرو، مینور (Minor) در لغت نامه انگلیسی به معنای کوچک و جزئی است که با توجه به جثه و کلاس خودرو برای آن برگزیده شده و ریشهای در لغت نامه فارسی ندارد هر چند تلفظ صحیح آن در زبان انگلیسی به صورت ماینور است. مینور در کلاس خودروهای کوچک شهری (کلاس A) قرار میگیرد و به عنوان خودرویی با فاصله بین دو محور ۱. ۸ متر در زمره کوچکترین خودروهای جهان قرار میگیرد. مینور در گروه خودروهایی قرار میگیرد که در جهان با نام NEV Neighborhood Electric Vehicle شناخته میشوند. این دسته از خودروها با استفاده از منبع انرژی پاک تغذیه میشوند و معمولا حداکثر سرعتی کمتر از ۷۲ کیلومتر در ساعت دارند. قوانین آمریکا، خودرو کم سرعت یا NEVرا به داشتن وزنی کمتر از ۱۴۰۰ کیلوگرم و حداکثر سرعت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت محدود کرده است تا از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. مینور بر اساس انتخاب مشتریان در دو نوع بنزنی و برقی و با قابلیت انتخاب آپشنهای مختلف به بازارعرضه خواهد شد. طراحی طراحی مینور همانند خودرو معروف اسمارت Fortwo با استفاده از طرح آبششی و خط نقرهای روی بدنه هویت پیدا کرده است. این خودرو در ۷ رنگ به بازار عرضه خواهد شد که در همه این رنگ آمیزیها بخش نقرهای ثابت است. مینور خودرویی کوچک با ظرفیت دو سرنشین است که در دو کلاس هاچ بک کبریولت و هاچ بک کوپه به بازار عرضه خواهد شد. بدنه این خودرو کوچک از ورقه فلزی با ضخامت 0.75 میلیمتر و سپرها نیز از جنس پلاستیک طراحی میشوند. مینور اتاق خیلی کوچکی دارد اما فضای کافی برای قرار دادن امکانات و همچنین سفری درون شهری برای دو نفر وجود دارد. کنسول میانی علاوه بر پتانسیل قرار گیری سیستم صوتی، دریچه کولر و همچنین تنظیمات سیستم کولر و بخاری به یک محفظه نگهدارنده اجزا مجهز شده است. علاوه بر این موضوع، مینور از آپشن و قابلیت نصب کیسه هوا برای راننده و شاگرد بهره میبرد. مشتریان پس از انتخاب اتاق مورد نظرشان میتوانند به سراغ انتخاب پیشرانه و سیستم فنی بروند که در بخش بعدی به معرفی آن خواهیم پرداخت. مینور با پیشرانه الکتریکی، یک انتخاب پاک مینور محصول مشترک سه کشور ایران، چین و آمریکاست. باتریهای مورد استفاده برای ایجاد قدرت در مینور بر اساس انتخاب مشتری در دو نوع اسیدی و لیتیومی در دسترس خواهند بود که با همکاری کمپانی US Battery تهیه میشوند. موتور الکتریکی مینور از ۶ باتری ۱۲ ولتی تشکیل میشود که بسته به انتخاب مشتری در نوع اسیدی حدود ۶۰۰ دلار و در نوع لیتیومی ۹۰۰ دلار قیمت دارند. عمر این باتریها حدود ۳ سال برآورد شده و پس از اتمام این مدت، مشتری میبایست باتریهای سیستم موتور الکتریکی خودرو را تعویض کند. انتقال قدرت (گیربکس) در نوع الکتریکی مینور با استفاده از کلید دو جهته که روی کنسول نصب شده است به چرخهای عقب صورت میگیرد. این کلید در دو حالت FWd و REV امکان حرکت به جلو و عقب را فراهم میکند. مشتریان برای شارژ مینور در مقایسه با رقبای دیگر نیازی به پایگاههای شارژ مخصوص ندارند و مینور همانند یک جاروبرقی سیم شارژ و دوشاخهای دارد که با اتصال به هر نوع پریزی در عرض ۶ ساعت باتریهای خالی این خودرو را شارژ میکند. بر اساس محاسبات صورت گرفته، هزینه هر بار شارژ مینور ۱۰۰۰ تومان برآورد شده است. مینور با بهره گیری از موتور الکتریکی به قدرت7.5 کیلو وات و وزن ۹۱۰ کیلوگرمی (۶۴۰ کیلوگرم در نوع کبریولت) توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت را داراست و در حالت شارژ کامل باتری مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را میپیماید. پیشرانه بنزینی با مصرف کمتر از ۳ لیتر خودروسازان جنوب علاوه بر موتور الکتریکی امکان انتخاب موتور بنزینی کم مصرف با حجم ۲۵۰ سی سی را نیز در اختیار مشتریان گذاشته است. پیشرانه تک سیلندر این خودرو توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۸ اسب بخار را داراست و این مدل از مینور با ظرفیت باک ۱۸ لیتری مصرفی زیر ۳ لیتر در سیکل ترکیبی را به ارمغان میآورد. همانند نسخه الکتریکی، موتوربنزینی نیز توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت را داراست. گیربکس در نظر گرفته شده برای تیپ بنزینی در سه حالت D برای حرکت به سمت جلو، N برای حالت خلاص و Rبرای حرکت به عقب طراحی شده و نیرو را همانند مدل الکتریکی به چرخهای عقب منتقل میکند. ترمزها در همه تیپهای مینور به صورت استاندارد در هر ۴ چرخ از نوع دیسکی خواهند بود. آپشنهای ایمنی مینور شاید به خودی خود نتواندبا حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت خطرساز باشد اما در صورت برخورد با خودرو دیگر نیازمند برخورداری از امکانات و تجهیزات ایمنی خاصی است که خودروسازان جنوب به عنوان آپشن برای مینور در نظر گرفتهاند. مشتریان مینور کوپه ویا مینور C کبریولت میتوانند با انتخاب امکاناتی نظیر سیتسم ترمز ABS، سیستم ترمز EBD، ایربگ راننده و سرنشین جلو و سنسور دنده عقب بر روی سپر تجهیزات ایمنی کاملی را روی خودرو مورد نظرشان داشته باشند. لازم به ذکر است مینور در تیپ پایه به هیچکدام از امکانات گفته شده مجهز نیست و برای انتخاب این آپشنها مشتریان باید مبلغی اضــــافه بر قیمت خودرو پرداخت کنند. امکانت و تجهیزات تیپ پایه مینور علاوه بر ترمزهای دیسکی در ۴چرخ به سیستم بخاری و سیستم صوتی پایه تجهیز خواهد شد. مشتریانی علاوه بر این موارد میتواننــــد سقف پانورامیک، سیستم صوتی پیشرفتهتر و همچنین کولر را به عنوان آپشنهای دیگر روی مینور نصب کنند. مدل کبریولت مینور در حالت پایه به Soft Top تجهیز شده و مشتریانی که علاقهمند نصب Hard Topبر روی این خودرو هستند میتوانند با پرداخت مبلغ ۷۰۰ هزار تومان، این آپشن را بر روی خودرویشان نصب کنند. قیمت و زمان عرضه مدل کبریولت مینور حدود ۲ میلیون تومان از نوع کوپه ارزانتر است. این خودرو در صورت ارائه به صورت برقی با قیمت پایه 11.5 میلیون تومان و در صورت انتخاب نوع بنزینی با قیمت پایه 6.800 تا ۷ میلیون تومان در دسترس مشتریان خواهد بود. خودروسازان جنوب زمان پیش فروش این خودرو را در بازار مهر ماه سال جاری اعلام کرده و احتمالا این پیش فروش با پرداخت مبلغ ۵ میلیون تومانی آغاز خواهد شد. مینور هم اکنون در مرحله کسب استانداردهای لازم برای شماره گذاری در ایران به سر میبرد و بر اساس وعده مسئولان خودروسازان جنوب تا اواخر سال جاری به خیابانها میآید. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته مینور در منطقه اقتصادی شیراز به صورت انبود به تولید خواهد رسید و خودروسازان جنوب قصد دارد برای تامین نیاز مشتریان مینور تا اواسط سال جاری در هر یک از استانها یک نمایندگی فعال دایر نماید و حتی در صورت قطع تولید تا ۱۰ سال به صورت تضمینی قطعات مورد نیاز مشتریان مینور را با قیمتی ارزان تامین کند. خودروسازان جنوب مینور را با گارانتی بدون محدودیت دو ساله به بازار عرضه میکند. تولید مشترک مینور در ایران، چین و آمریکا بر اساس قرارداد منعقد شده بین شرکت خوردوسازان جنوب و شرکای طراحی مینور در دو کشور چین و آمریکا، سالانه ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو به تولید خواهد رسید که ۴۰ درصد آن یعنی حدود ۱۲ هزار دستگاه سهم ایران است. چین و آمریکا نیز هر کدام ۳۰ درصد از تیراژ مذکور را در کشورشان عرضه میکنند. بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، ۷۰ درصد مراحل تولید مینور در چین صورت خواهد گرفت و ۳۰ درصد باقی مانده که شامل نصب قطعات اتاق و برخی تجهیزات میشود در محل کارخانه خودروسازان جنوب صورت خواهد گرفت. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ موتور الکتریکی مینور از ۶ باتری ۱۲ ولتی تشکیل میشود که بسته به انتخاب مشتری در نوع اسیدی حدود ۶۰۰ دلار و در نوع لیتیومی ۹۰۰ دلار قیمت دارند. عمر این باتریها حدود ۳ سال برآورد شده و پس از اتمام این مدت، مشتری میبایست باتریهای سیستم موتور الکتریکی خودرو را تعویض کند. یعنی هر سه سال باید علاوه بر سایر هزینه های جانبی یک میلیون واسه باطری داد.آیا این عمل مقرون بصرفست؟ 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ یعنی هر سه سال باید علاوه بر سایر هزینه های جانبی یک میلیون واسه باطری داد.آیا این عمل مقرون بصرفست؟ باید یه حساب سر انگشتی کرد که قیمت بنزین واسه یه خودروی معمولی تو این سه سال چند در میاد. 2 لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ باید یه حساب سر انگشتی کرد که قیمت بنزین واسه یه خودروی معمولی تو این سه سال چند در میاد. من الان حساب میکنم...فقط اینکه ماهیانه چند لیتر در نظر بگیرم و با چه قیمتی؟ 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ خب من قیمت رو 400 تومن حساب کردم و هر ماه فرضاً 80 لیتر تو 36 ماه یعنی سه سال میشه یک میلیون و صد (این فکر کنم حداقل قیمت باشه. با احتساب ثابت موندن قیمت بنزین و این مقدار مصرف ) 1 لینک به دیدگاه
mahnush_hamid 379 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ جدا از این چیزا یعنی حاضرین این ماشینو سوار شین تو خیابونا دور بزنین؟ 1 لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ خب من قیمت رو 400 تومن حساب کردم و هر ماه فرضاً 80 لیترتو 36 ماه یعنی سه سال میشه یک میلیون و صد (این فکر کنم حداقل قیمت باشه. با احتساب ثابت موندن قیمت بنزین و این مقدار مصرف ) پس احتمال مورد توجه قرار گرفتنش وجود داره. لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ جدا از این چیزا یعنی حاضرین این ماشینو سوار شین تو خیابونا دور بزنین؟ این یک طرح اولیه هست و به مرور زمان از لحاظ ظاهری هم پیشرفت میکنه...ولیکن قیمت اولیش چندان تفاوتی با سایر محصولات نداره بنابراین سرمایه گذاران برای بهبود هر چه بیشتر آن تلاش خواهند کرد. لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ البته هزینه هربار شارژ باطری هم باید حساب کرد که گفته 1000 تومنه و تا 80 کیلومتر جواب میده. ابعادشو نزده، ولی مشخصه ریزه میزس و به درد ترافیک تهران میخوره، به خصوص تو جاهایی که جای پارک کم گیر میاد، راحت جای پارک گیر میاره 1 لینک به دیدگاه
الهام. 8079 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ بابا سرعتش پايينه... يكي مثل من عمرا بتونه با اين كنار بياد 2 لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 خرداد، ۱۳۹۰ هزینه هر بار شارژ مینور ۱۰۰۰ تومان برآورد شده است. اگر لااقل یک روز در میان شارژ شود.هر سه سال یکبار 500 هزارتومان هم هزینه شارژش میشه. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده