رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تعریف MBAدوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار که معادل Master of Business Administration) ) است به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است. در واقع این رشته برای مهندسان و کارشناسانی که در حوزه تخصصی خود نیاز به مهارت های مدیرتی و کارآفرینی دارند طراحی شده است.

MBA مدیریت کسب و کار است و کسب و کار (business) یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل می شود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.

طول این دروه حداقل ۲ و حد اکثر ۳ سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن بر خلاف سایر فوق لیسانس ها که ۳۶ واحد است، 57 واحد درسی است (البته بدون در نظر گرفتن واحد های پیش نیاز). بنابراین دانشجویان این دوره ، برای تکمیل دوره خود در طی ۲ سال یا ۴ ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود ۱۴ واحد درسی را بگذرانند.

برنامه دوره کارشناسی ارشد MBA شامل ۵7 واحد به شرح ذیل است :

الف- دروس پایه (دانش زیر بنائی مدیریت) : ۱8 واحد

ب-دروس اصلی (دانش عملیات پنجگانه مدیران): ۱۵ واحد

ج- دروس حوزه تخصصی ۲۱ واحد

د- پروژه کارشناسی ارشد ۳ واحد

 

دروس پایه ( دانش زیر بنائی):

• اقتصاد خرد

• اقتصاد کلان

• حسابداری برای مدیران

• روشهای کمی در تصمیم گیری مدیران

• سیستمهای اطلاعات مدیریت

• حقوق تجارت

• ارتباطات

 

دروس اصلی (دانش عملیات پنجگانه مدیریت):

• برنامه ریزی استراتژیک

• سیستم بودجه بندی و کنترل

• سازماندهی

• مدیریت نیروی انسانی

• رهبری و رفتار سازمانی

 

دروس اصلی که بر اساس گرایش انتخاب شده متفاوت خواهد بود.

 

برای رشته MBA گرایش های مختلفی در کشور های دنیا تعریف شده است. اما در ایران در حال حاضر این گرایش ها در حال تدریس است:

• گرایش استراتژی

• مدیریت عملیات

• سیستم های اطلاعات مدیریت

• بازاریابی

• تکنولوژی

• مدیریت توسعه و منابع انسانی

• مدیریت مالی

 

برای ادامه تحصیل در این رشته داشتن یک مدرک کاشناسی کافی است و با قبول شدن در آزمون کارشناسی ارشد این رشته می توان در این زمینه ادامه تحصیل داد. مواد امتحانی و ضرائب در ادامه آمده است.

• ریاضیات عمومی ۱و ۲ دوره فنی ومهندسی با ضریب ۲

• زبان انگلیسی تخصصی رشته مدیریت با ضریب ۱

آمادگی و استعداد تحصیلی ویژه رشته مدیریت (GMAT) با ضریب ۲

لینک به دیدگاه

در سال های اخیر، رشته "مدیریت اجرایی" برای عده ای جذاب به نظر رسیده و به اعتقاد آنان این رشته بنا به دلایلی MBA ای با ویژگی های مثبت مضاعف می باشد.

مقایسه EMBA و MBA

31276_1237484900.jpg

مجموعه مديـريت‌ اجرايي‌ در ایران و در مقطع کارشناسی ارشد به سه گرایش 1) مـديريت اجـرايي2MBA (3) مديريت امور شهری تقسیم می شود.

مدیریت اجرایی مخفف کلمه Executive Master of Business Administration و MBA مخفف کلمه Master of Business Administration می باشد که در این جا برای سهولت تنها از نام مخفف MBA استفاده می کنیم.

ضرایب دروس امتحانی مدیریت اجرایی به صورت زیر می باشد:

1. زبان عمومی و تخصصی( انگلیسی) : 1

2. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت : 2

3. دانش مسایل روز در زمینه مدیریت مؤسسات تولیدی , خدماتی و عمرانی : 2

4. نظریه های عمومی مدیریت : 2

5. زبان فارسی : 1

6. ریاضیات عمومی 1و 2 دوره فنی و مهندسی : 0

 

و ضرایب دروس امتحانی مدیریت MBA ،

1. زبان عمومی و تخصصی ( انگلیسی) : 2

2. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت : 2

3. دانش مسایل روز در زمینه مدیریت مؤسسات تولیدی , خدماتی و عمرانی : 0

4. نظریه های عمومی مدیریت : 1.5

5. زبان فارسی : 0

6. ریاضیات عمومی 1و 2 دوره فنی و مهندسی : 2.5

 

در سال های اخیر، رشته "مدیریت اجرایی" برای عده ای جذاب به نظر رسیده است و به اعتقاد آنان این رشته بنا به دلایلی MBA ای با ویژگی های مثبت مضاعف می باشد. در حالی که عده ای نیز معتقدند دانشجویان MBA به مراتب آموزش های کاملتری در زمینه مدیریت می بینند.

در حالی کهMBA با تئوری های روز مدیریت مرتبط است، کسانی که در رشته مدیریت اجرایی تحصیل می کنند یا تحصیل کرده اند سعی در افزایش تجارب شخصی دارند.

مدیریت اجرایی مدنظر اشخاص باتجربه است که به طور آگاهانه قصد دارند، توانایی خود را برای شکل دهی ایده هایشان بالا ببرند تا مهارت در مدیریت. در مقابل،MBA مورد تقاضای جوانترهاست که تمایل دارند مهارتشان را در مدیریت بالا ببرند.

در مدیریت اجرایی دید مدیریتی تر است اما در MBA نگاه فنی به مسائل مدیریتی بیشتر است.

اما آن چه که در این میان مشترک و البته مهم است این است که:

دوره كارشناسي ارشد MBA به صورت كارشناسي ارشد ناپيوسته و آموزشي است. باتوجه به نام این رشته، که نام انگلیسی کوتاه شده "کارشناسی ارشد مدیریت تجارت" است پیداست که دوره حداقل با دو سال آموزش همراه است، پس دوره کوتاه مدت مدیریت MBA که توسط برخی موسسات تبلیغ می شود نمی تواند مفهوم داشته باشد و کسانی که چنین تبلیغی می کنند در اشتباهند و باید نامی مناسب برای دوره های مدیریتی کوتاه مدت خود انتخاب کنند تا داوطلبان را نیز دچار اشتباه نکنند. اين دوره در اكثر نظامهاي آموزش عالي كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه ارائه ميشود . باتوجه به اينكه فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف و به خصوص رشته هاي فني و مهندسي وارد اين دوره مي شوند و بايد با مباني و اصول مديريت علمي و دانش روز مديريت در حوزه هاي مختلف آشنا شوند، طول دروه حداقل 2 و حد اكثر 3 سال بوده و تعداد واحدهاي لازم براي فارغ التحصيل شدن بر خلاف ساير فوق ليسانسها که ۳۶ واحد است 58 واحد درسي است. بنابراين دانشجويان اين دوره، مانند ساير دانشجوياني كه در ساير نقاط جهان در اين رشته به تحصيل مي پردازند، براي تكميل دوره خود در طي 2 سال يا 4 ترم بايد به طور متوسط در هر نيمسال تحصيلي حدود 14 واحد درسي را بگذرانند. به اين لحاظ دوره كارشناسي ارشد MBA ، دوره سنگين و پر كاري است و دانشجوياني كه وارد اين دوره ميشوند بايد از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصيل در وضعيت خوبي قرار داشته باشند.

در پایان ذکر این نکته شاید خالی از لطف نباشد که امروزه MBA حتی با گرايش هايی مانند تجارت الکترونيک و فن آوری اطلاعات نيز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذيری بالا و نياز روز افزون به فارغ التحصيلان اين رشته است.

لینک به دیدگاه

MBA%20logo_color.JPG

 

 

یکی از پردرآمدترین شغل های جهان Master of business administrationیا Mba

و به عنوان پر طرفدارترین دوره مدیریت اجرایی در دنیا شناسایی شده و در حال حاضر تعدادبسیار زیادی از علاقه مندان به علوم مدیریت و بازرگانی را در سرتاسر جهان به خود جذب نموده است. دوره MBA کلیه مهارتهای لازم در جهت راهبری و هدایت راه حل های سازمانی,تجاری, صنعتی و تکنولوﮋیک را به داوطلب آموزش میدهد و با استفاده از متد بررسی موضوعی باعث بالا رفتن توان تصمیم گیری مدیران خواهد شد. MBAاز جمله مدارکی است که در جهان دارای ارزش بالایی گردیده است; چراکه دارندگان این مدارک توانسته ان شرایط ویﮋه را برای سازمان و محیط کار خویش فراهم سازند ودر هدایت امور به طور وافر موفق بوده اند . در واقع دوره MBA به تربیت یک مدیر و آماده ساختن وی برای محیط واقعی کار می پردازند.

مقطع MBA در جهان در سطح کارشناسی ارشد قرار دارد و مخاطبین این دوره دارندگان مدرک کارشنا سی ارشد از هر رشته ای می باشند. البته مدرک کارشناسی در رشته های مدیریت بازرگانی , مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع به علت سابقه حضور در آموزش علوم مدیریت , پیش نیازهای لازم برای ورود مستقیم به دوره MBA را خواهند داشت. این مورد ببدین معنا نیست که دیگر داوطلبان , از رشته های دیگر ,توان موفقیت در ورود و یا فارغ التحصیلی این دوره را ندارند ; بلکه برای سایر داوطلبان ,گذرندان دوره پیش نیاز ضروری به نظر میرسد. MBAدر دانشگاههای معتبر دنیا نظیر هاروارد, هاواردو واشنگتون و اکسفورد و.... با شرایط ویژه و قیمت های بسیا ربالا برگذار می شود . به نحوی که این دانشگاهها با وجود هزینه های زیادی که از دانشجو دریافت می کنند شاهد رقابت شدید علاقه مندان از سرتا سر جهان برای ورود به این دوره هستند .

 

اعتبار مدرک MBA

 

این مدرک دارای ارزش ویزه ی علمی و مدیریتی خاصی در جهان است .MBA در ابتدا توسط دانشگاههای خاصی در جهان قابل برگزاری بود. ای نوع مدیریت مورد قبول اکثر شرکت ها سازمان ها و مراجع تجاری و صنعتی بین الملل می باشد به صورتی که اکثر سازمان های بین المللی در اروپا و امریکا شرایط استخدام خود را در پستها ودرجات بالای شغلی بر اساس دارا بودن مدرک MBA پایه ریزی کرده اند. دارندگان MBA از نظر در آمد ماهانه وسالنه بالایی در سطح جهان بر خوردار خواهند شدو متوسط مدرک در اروپا وامریکا 80 هزار الی 120هزار دلار امریکا به صورت پایه می باشد.مروری بر سایت کاریاب بین المللی moc.retsnom.www (بزرگترین شبکه کاریابی جهان) صحت این مطلب را تایید میکند.

لینک به دیدگاه
در حال حاضر 9 دانشگاه در ايران در رشته mba و در مقطع کارشناسي ارشد دانشجو مي پذيرند. که عبارتند از:
1- دانشگاه شــــريف:

دانشگاه شريف يکي از اولين و فعال ترين دانشگاههاي ايران در توسعه اين رشته است. رشته mba در 11 گرايش مختلف در اين دانشگاه تدريس مي شود و به دو روش دانشجو مي پذيرد يکي به صورت رايگان که معمولاً 50 نفر به اين روش گزينش مي شوند و ديگري به صورت غير انتفاعي که در حدود 70 تا80 نفر نيز از اين طريق وارد اين رشته مي شوند و هزينه تحصيل براي اين گروه قريب به 9 ميليون تومان خواهد شد. کلاس هاي اين رشته در دانشکده اقتصاد و مديريت شريف برگزار مي شود. آنچه بعد از قبولي در هر دو روش اهميت دارد لزوم شرکت در مصاحبه هايي است که از قبول شدگان انجام مي شود. داشتن حداقل 3 سال سابقه کار و سوابق اجرايي جالب توجه در کسب و کارهاي مختلف نيز مي تواند از جمله دلايل موفقيت شما باشد. گرايش هاي يازده گانه دانشگاه شريف شامل موارد زير هستند:

عمــــومي
فنـــــاوري اطلاعات (it )
فنـــاوري
بازاريابــــي
تجــارت
مديـــريت منابـــع انسانــــي
کارافرينــــي
مديــــريت استــــراتژيک
اقتصاد مديــــريت
مديـــريت پروژه
مديـــريت اجـــــرايي ( emba )



2- دانشگـــاه تهـــــران
دانشکده مديريت دانشگاه تهران فقط در يکي از گرايش هاي mba يعني مديريت اجرايي اقدام به جذب دانشجو مي نمايد. که از طريق کنکور سراسري اقدام به پذيرش دانشجو مي کند. براي تحصيل غير رايگان در دوره هاي نوبت دوم اين دانشگاه بايد در حدود 6 ميليون تومان هزينه کنيد.


3- دانشگاه علامـــــــه طباطبايــــي
دانشکده مديريت علامه طباطبايي نيز فقط در گرايش مديريت اجرايي رشته mba دانشجو مي پذيرد. و وجه تمايز اين دانشگاه در گزينش افراد شاغل با سابقه 3 تا 4 سال مديريت است. که البته دوره هاي نوبت دوم در اين دانشگاه هم با شهريه در حدود 6 ميليون تومان برگزار مي شود.

4- دانشگاه علـــم و صنعت
دانشگاه علم و صنعت نيز از طريق کنکور سراسري و با دوره هاي رايگان و غير رايگان اقدام به گزينش دانشجو مي کند. و در حدود 7 ميليون تومان هزينه در بر دارد. در اين دانشگاه فقط گرايش مديريت اجرايي تدريس مي شود.

5- سازمان مديــــريت صنعتـــــي

اين سازمان با سابقه درخشان در زمينه آموزش هاي مختلف مديريت در رده هاي کارشناسي و ارشد چند سالي است که دوره هاي mba را نيز آموزش مي دهد. اين سازمان در گزينش دانشجويان خود قيد 3 سال تجربه کاري و مديريتي را لحاظ کرده است و در حدود 5 ميليون تومان شهريه از دانشجويان دريافت مي کند. دراين سازمان فقط گرايش مديريت اجرايي تدريس مي شود.

6- دانشگاه علـــوم و فنـــون مازنـــــدران
اين دانشگاه با همکاري دانشگاه ittk هند دوره هاي بسيار خوبي را براي رشته mba پياده سازي و اجرا کرده است که در حدود 6 ميليون تومان براي تحصيل در دوره هاي غير رايگان آن بايد هزينه کنيد.

7- دانشگاه کيـــــش
8- دانشگاه مــــالک اشتـــــــر
9- دانشگاه شاهـــــرود
تحصيل در رشته mba در سه دانشگاه ذکر شده در حدود 4 ميليون تومان براي شما هزينه در بر دارد. البته دانشگاه مالک اشتر تعداد معدودي را نيز به صورت رايگان پذيرش مي کند.

10- دانشگـــاه آزاد

دوره هاي mba اين دانشگاه در واحد علوم و تحقيقات ارائه مي شود و گرايش آن نيز مديريت اجرايي مي باشد.



لینک به دیدگاه
سلام

مدرك جالبيه اما چرا توي دانشگاه ها فقط گرايش مديريت پروژه تدريس ميشه ؟ بازار كارش از بقيه بهتره؟

 

سلام:wubpink:

بله مدركه جالبيه ولي چيزي كه من تو مقاله خوندم بيشتره گرايشه مديريته اجرايي تدريس ميشه هااااااااااااا:ws52:

لینک به دیدگاه

زمينه هاي فعاليت فارغ التحصيلان

 

فارغ التحصيلان اين دوره با فراگيري دانش و فنون مديريت قادر خواهند بود در زمينه هاي ذيل فعاليت نمايند :

 

•اداره امور واحدهاي ستادي سازمانهاي توليدي و اجتماعي در جهت كمك به مديران اين سازمانها براي اداره مؤثرتر سازمانهاي خود

 

•اداره و راهبري مؤثر و كارآمد يك سازمان يا يك بخش تخصصي از آن نظير بخش هاي توليد، تحقيق و توسعه، مالي، فروش، پرسنلي و اطلاعات

 

•ايجاد تحول در يك بخش تخصصي سازمان با تجديد تشكيلات، رويه ها و شيوه هاي اداري آن بخش

 

•كارآفريني در يك سازمان براي شروع فعاليت هاي جديد يا ايجاد و اداره سازمانهاي جديد

 

•طراحي تحول در كل يك سازمان و رهبري و هدايت تحولات كلي بعد از كسب تجربيات مديريتي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...