رفتن به مطلب

باورهاي غلط در مورد تناسب اندام


Mahnaz.D

ارسال های توصیه شده

باورهاي غلط در مورد تناسب اندام - قسمت اول

1308256.jpgخيلي ساده مي توان گمراه شد و به اشتباه افتاد، براي مثال دوستي يك نكته غلط در مورد ورزش و تمرين بدني را به شما مي گويد و شما ممكن است آن را به افراد ديگري كه مي شناسيد بگوييد و به همين راحتي يك تصور غلط گسترش مي يابد.

ممكن است مربي كودك تان به شما توصيه اي نادرست بكند و شما از آن جا كه آن را از بسياري از والدين ديگر شنيده ايد، چنين تصور كنيد كه حتما درست است. ولي متخصصين تغذيه و طب ورزشي بيان مي دارند كه باورهاي غلط و نيمه درست بسياري وجود دارند كه برخي از آن ها ممكن است شما و خانواده تان را از برخورداري از بهترين و ايمن ترين ورزش ها و تمرينات بدني بازدارند.

برخي از باورهاي غلط بي ضرر هستند ولي بسياري ديگر مي توانند مضر باشند و سلامت افراد را به مخاطره بيندازند.

اين باورهاي مضر مي توانند موجب بي ثمر گشتن ورزش و برخي مواقع حتي منجر به آسيب رساندن به بدن گردند.

يكي از دلايل رواج باورهاي غلط آن است كه واكنش ما در مقابل تمرينات بدني قدري متفاوت است، بدين معنا كه آن چه كه ممكن است براي فردي مصداق داشته باشد ممكن است براي ديگري صحيح نباشد. ممكن است شما متوجه حقايق و نكته هايي در مورد تمرينات ورزشي شويد كه تنها براي شما مصداق دارند و مخصوص خود شما هستند؛ كه ممكن است براي ديگران اين چنين نباشند.

6247806.jpgيك سري باورهاي غلط هم وجود دارند كه اساسا غلط هستند و براي هيچ كس مفيد نيستند و بايد به كل ريشه كن شوند(هرچه زودتر بهتر).

براي آن كه شما و خانواده تان در مسير سالم تر و ايمن تر و لذت بخش تري از فعاليت بدني قرار بگيريد، بايد دانش خود را افزايش دهيد، بدين منظور ما در اين مقاله و مقاله ي بعدي برخي باورهاي نادرست رايج در مورد ورزش و فعاليت بدني را براي شما روشن مي نماييم.

لینک به دیدگاه

باور اول - دويدن بر روي تردميل(نسبت به دويدن در خيابان ها و سنگفرش هاي خيابان)، استرس و فشار كمتري را به زانوهاي شما وارد مي سازند.

 

دويدن يك ورزش بسيار خوب است ولي از آن جا كه وزن بدن تان را به مفاصل تان تحميل مي نمايد و سبب استرس مي گردد، ممكن است زانوها را تحت تاثير قرار دهد. ولي اين مشكل چه بر روي تردميل بدويد و چه بر سطح خيابان، وجود دارد و چندان فرقي به حال شما نمي كند. اگر دويدن به زانوهاي شما فشار مي آورد بهترين راه اين است كه الگوي تمرينات بدني خود را تغيير دهيد. همچنين مي توانيد تنوعي در برنامه ي ورزشي خود ايجاد كنيد و دويدن را صرفا به عنوان يگانه ورزش خود اتخاذ نكنيد. اتفاقا در افرادي كه دچار افزايش وزن شديد هستند به دليل آن كه فاصله ي دو پا در هنگام راه رفتن زياد است، دويدن بر روي تردميل مي تواند دردهاي اسكلتي را به همراه داشته باشد.

دويدن را با ديگر ورزش هاي كارديو ادغام كنيد و فقط دويدن را به عنوان ورزش انجام ندهيد، براي مثال اگر از تردميل استفاده مي كنيد در كنار آن از دستگاه دوچرخه ثابت و يا تمرين دهنده ورزشي بيضي شكل(elliptical machine) نيز استفاده كنيد. با اين شيوه زانوهاي شما كمتر تحت فشار قرار مي گيرد و مي توانيد دويدن را نيز براي سال هاي سال در برنامه ي ورزشي خود حفظ نماييد.

باور دوم: انجام يك تمرين ورزشي آئروبيك موجب مي شود كه متابوليسم بدن تان تا مدت ها پس از پايان ورزش بالا باقي بماند.

 

عبارت مذكور در حقيقت صحيح است با اين تفاوت كه سوزاندن كالري احتمالا تا آن حد كه شما فكر مي كنيد بالا نيست! هر چند كه اندكي افزايش در متابوليسم و سوخت و ساز بدن تان پس از ورزش ادامه خواهد يافت، ولي مقدار آن به لحاظ آماري قابل توجه نيست. در حقيقت اين افزايش متابوليسم به شما اجازه مي دهد كه در طي روز تنها 20 كيلوكالري را بيشتر مصرف نماييد. پس افزايش مصرف كالري در حدي نيست كه آن را جزء سوخت كالري بدن تان به حساب بياوريد.

باور سوم: اگر در هنگام پياده روي عرق نكنيد بدين معناست كه پياده روي شما از شدت كافي برخوردار نيست و بايد بر شدت آن افزود.

 

عرق كردن لزوما نشانگر تلاش و تقلاي بدن نيست. عرق كردن مي تواند راهي باشد براي اين كه بدن خودش را سرد كرده و دماي خود را كاهش دهد. لذا ممكن است بدون اين كه عرق كنيد مقدار مشخصي كالري كه مد نظرتان است را مصرف نماييد. مي توانيد براي افزايش كالري مصرفي تان از پياده روي و تمرين با وزنه هاي كوچك بهره جوييد.

باور چهارم: استفاده از وسايل بدن سازي راه كار ايمن تري براي ورزش كردن است، چرا كه توسط آن ها هميشه ورزش را به صورت صحيح انجام مي دهيد.

 

هر چند كه اگر يك وسيله ورزشي به طور اتوماتيك بدن شما را در موقعيت صحيح قرار دهد و به شما كمك كند كه تمام حركات را به درستي انجام دهيد ممكن است اين چنين به نظر برسد كه راهكاري ايمن تر است، ولي اين مزيت زماني براي شما مصداق خواهد داشت كه وسيله ي ورزشي برحسب وزن و قدتان تطابق يافته باشد.

تا زماني كه يك مربي حاذق براي شما نحوه ي تنظيم صحيح دستگاه و روش صحيح استفاده از آن را تشريح ننمايد، ممكن است اشتباهات زيادي را در استفاده از دستگاه مرتكب شويد. در واقع وقتي اطلاعات كافي را نداشته باشيد احتمال آسيب ديدن شما از طريق كار با وسايل ورزشي، به مراتب بيشتر از تمرين با وزنه ها و ديگر اشكال تمرينات بدني غير ماشيني است.

لینک به دیدگاه

در قسمت قبل برخي از باورهاي غلط رايج در مورد ورزش و تناسب اندام را معرفي نموديم. در اين مقاله به معرفي برخي از ديگر باورهاي نادرست در اين زمينه مي پردازيم كه بسيار جالب و آموزنده مي باشند:

باور غلط اول: براي كاهش وزن، شدت ورزش و فعاليت بدني بايد خيلي زياد باشد تا شما دچار تپش قلب شويد و يا تعريق فراوان داشته باشيد.

حقيقت امر: هر نوع ورزش و فعاليت بدني(صرف نظر از شدت آن) اگر به همراه يك برنامه غذايي صحيح باشد، مي تواند سوخت و ساز روزانه شما را بالا ببرد. فعاليت هاي بدني با شدت متوسط مانند پياده روي نيز اگر بر يك پايه مداوم و منظم انجام شوند، مي توانند به كاهش وزن و كنترل وزن كمك نمايند. تعريق فراوان نيز به معناي انرژي سوخت و ساز بيشتر نيست و مي تواند به ميزان فعاليت غدد عرق افراد بستگي داشته باشد.

باور غلط دوم: ورزش باعث افزايش اشتها شده و در عمل از كاهش وزن شما جلوگيري مي نمايد.

حقيقت امر: اين امر هميشه مصداق ندارد و در حقيقت بررسي ها نشان داده اند كه اشتها پس از برخي ورزش ها حتي قابل كنترل تر مي گردد. فعاليت هاي بدني با شدت متوسط كه براي كمتر از 1 ساعت به طول انجامند اشتهاي شما را مي تواند براي مدت 1 الي 2 ساعت كاهش دهد. اما فعاليت بدني با شدت زياد كه براي 1 ساعت و بيشتر به طول انجامد مي تواند به ويژه در افرادي كه سابقه ي فعاليت بدني شديد ندارند، موجب افزايش اشتها گردد.

باور غلط سوم: بهترين راه براي بهبود سطح تناسب اندام تان، انجام ورزش شديد هر روزه مي باشد.

حقيقت امر: بيشتر بودن هميشه به معناي بهتر بودن نيست. بدن شما به زماني براي تجديد قوا در بين جلسات ورزش هاي سنگين نياز دارد. اگر به عضلات تان فرصت كافي براي بهبود را ندهيد، ممكن است در اثر تمرين بيش از حد به بدن تان آسيب هايي برسانيد.

ورزش و فعاليت بدني مي تواند سايز و قدرت عضلات را افزايش دهد، در حالي كه نداشتن فعاليت بدني كافي موجب كاهش سايز و قدرت عضلات مي گردد

لینک به دیدگاه

باور غلط چهارم: تمرين هاي بدني شكمي مانند دراز نشست و ديگر حركات ورزشي مشابه، چربي هاي اضافه ي ناحيه شكم شما را آب خواهند كرد.

حقيقت امر: كاهش سايز موضعي و يا مصرف چربي صرفا از نواحي منتخبي از بدن، ميسر نيست. بسياري از افراد هستند كه به منظور رهايي از چاقي شكمي ساعت ها وقت خود را صرف درازنشست و ديگر ورزش هاي شكمي مشابه مي كنند. چربي بدن نمي تواند در يك ناحيه خاص كاهش يابد. اين نوع ورزش هاي شديد موضعي تنها عضلات زير چربي را تحت تاثير قرار مي دهد و اين عضلات را تقويت مي كند؛ ولي مصرف چربي از تمام نقاط بدن به يك ميزان است و از يك نقطه خاص كم نمي شود.

لذا اگر شما در حال كاهش چربي بدن تان توسط ورزش و عادات غذايي معقول هستيد، چربي هاي اضافه بدن تان به ميزاني مساوي از تمام نقاط بدن تان كاهش خواهند يافت نه از يك جاي خاص از بدن تان مثل شكم. البته نواحي اي از بدن كه چربي بيشتري را ذخيره كرده باشند در انتها كاهش چربي و سايز بيشتري خواهند يافت.

باور غلط پنجم: اگر شما ورزش كردن را متوقف سازيد، عضلات تان تبديل به چربي خواهند شد.

حقيقت امر: عضلات هرگز تبديل به چربي نخواهند شد. عضله، عضله هست و چربي، چربي؛ اين ها در واقع دو بافت متفاوت هستند كه عملكردهاي متفاوتي دارند. تبديل ماهيچه به چربي مثل تبديل چوب به فلز است.

حقيقت اين است كه ورزش و فعاليت بدني مي تواند سايز و قدرت عضلات را افزايش دهد، در حالي كه نداشتن فعاليت بدني كافي موجب كاهش سايز و قدرت عضلات مي گردد.

وقتي كه بدن تان كالري بيشتري را نسبت به كالري دريافتي اش مي سوزاند سلول هاي چربي تحليل مي يابند و كوچك مي شوند و زماني كه تجمع چربي به علت بيشتر بودن دريافت كالري از مصرف آن رخ مي دهد، سلول هاي چربي افزايش سايز مي يابند.

باور غلط ششم: به موازات افزايش سن و پير شدن، فوايد ورزش و فعاليت بدني براي بدن از بين مي روند.

حقيقت امر: سالمندان مي توانند از مزاياي بسياري كه ورزش و فعاليت بدني منظم براي بدن به ارمغان مي آورد، بهره مند گردند. در حقيقت كيفيت زندگي سالمندان در نتيجه ي فعاليت هاي بدني مداوم ارتقاي بسياري مي يابد. افزايش انعطاف پذيري، قوي تر شدن ماهيچه ها و استخوان ها(كه از فعاليت بدني و ورزش نشات مي گيرند) به تحرك بهتر سالمندان كمك مي نمايند. همچنين فعاليت هاي بدني منظم قلبي - ريوي در ارتقاي قواي قلب و ريه ها موثر است. علاوه بر آن افزايش سطوح فعاليت بدني به جبران و نيز جلوگيري از كاهش طبيعي متابوليسم بدن در اثر افزايش سن، كمك مي نمايد.

باور غلط هفتم: تمرينات ورزشي سنگين نيازمند يك رژيم غذايي پر پروتئين هستند.

حقيقت امر: خير در يك رژيم غذايي مطلوب براي تمرينات ورزشي سنگين نيز كربوهيدرات ها هستند كه بخش اعظم رژيم غذايي را تشكيل مي دهند. رژيم هاي غذايي پر پروتئين ممكن است اثرات منفي اي را براي بدن انسان به همراه داشته باشند(از جمله بيماري هاي كليوي).

دريافت معقولي از پروتئين در يك رژيم غذايي متوازن، براي فعاليت هاي بدني سنگين كفايت مي كنند. چنان چه ورزشكار هستيد بهتر است در مورد يك رژيم غذايي متعادل و دريافت مكفي منابع پروتئيني، با يك متخصص تغذيه مشورت نماييد.

لینک به دیدگاه

امروزه متخصصين تغذيه همه ي افراد را به داشتن فعاليت بدني منظم براي رسيدن به تناسب اندام توصيه مي نمايند. اما باورهاي مشهور ولي نادرست بسياري در مورد ورزش و تناسب اندام وجود دارند و براي همگان بسيار مفيد است كه اين باورهاي غلط رايج را به خوبي بشناسند.

در قسمت هاي قبل برخي از باورهاي غلط رايج در مورد ورزش و تناسب اندام را معرفي نموديم. در اين مقاله نيز به معرفي ديگر باورهاي نادرست در اين زمينه مي پردازيم:

باور غلط: حتي با 5 تا 10 دقيقه فعاليت در هفته نيز مي توانيد به تناسب اندام برسيد.

حقيقت امر: خير متاسفانه جمله ي مذكور صحيح نيست.

براي دست يابي به سطح متوسطي از تناسب اندام، هر فرد مي بايست حداقل 5 مرتبه در هفته و هر مرتبه 40 تا 50 دقيقه را به فعاليت بدني اختصاص دهد، در واقع فعاليت به ميزان كمتر از مقدار مذكور تاثير ملموس و قابل توجهي نخواهد داشت، هر چند كه حتي مقادير اندكي از فعاليت بدني نيز تاثير مثبتي را در مصرف كالري شما مي گذارد و اگر بخواهيم آن را با عدم فعاليت بدني مقايسه كنيم؛ داشتن كمي فعاليت بدني همواره بهتر از فقدان فعاليت خواهد بود(به قول ما ايراني ها: كاچي به از هيچي).

چنان چه توانايي شما براي فعاليت بدني محدود است مي توانيد به تدريج و آهستگي توانايي خود را ارتقا بخشيد. از طرف ديگر مي توانيد اين ميزان فعاليت را در روز تقسيم نماييد.

باور غلط: اگر به سطوح بالايي از تناسب اندام دست يابيد؛ حتي پس از يك كناره گيري طولاني از ورزش نيز اين حالت حفظ خواهد شد.

حقيقت امر: خير مسلما به علت تطابق و سازگار شدن بدن با ورزش، قطع نمودن ورزش و ترك آن براي مدتي طولاني تاثيري قطعي منفي بر سطوح تناسب اندام شما خواهد گذاشت.

براي مثال با خود فرض كنيد كه قبلا مي توانسته ايد مسافت 3 كيلومتر را در مدت 12 دقيقه بدويد، سپس براي مدت 3 هفته برنامه دويدن خود را متوقف مي كنيد، مسلم است كه به محض بازگشت به برنامه ي قبلي احتمالا ديگر نمي توانيد به راحتي مسافت فوق را مانند سابق در 12 دقيقه طي كنيد و قدري زمان مي برد تا دوباره به توانايي بدني پيشين بازگرديد.

لینک به دیدگاه

اگر شما در حين فعاليت بدني شديد آب ننوشيد؛ خطر كرامپ ها به موازات خطرات جدي ناشي از دهيدراته شدن بدن ايجاد مي شود

يك اصل در تناسب اندام به نام اصل برگشت پذيري(Reversibility) اين است كه در صورت توقف طولاني مدت ورزش، بهبود آمادگي جسماني حاصل شده به سرعت از دست خواهد رفت. اگر شما تمرينات بدني را متوقف كنيد؛ عضلات و سيستم قلبي - عروقي تان توانايي خويش در مصرف موثر اكسيژن به مانند سابق را از دست خواهد داد.

باور غلط: هر چه ميزان تعريق شما در حين ورزش بيشتر بايد، چربي بدن تان سريع تر كاهش مي يابد.

حقيقت امر: اغلب كاهش وزن ناشي از تعريق، به علت كاهش آب بدن مي باشد و نه چربي.

تعريق شديد مي تواند عوارض جانبي خطرناكي را در بر داشته باشد از جمله دهيدراته شدن بدن. لذا توصيه مي شود كه الگوهايي مناسب جهت جلوگيري از دهيدراته شدن بدن هنگام ورزش به كار برده شود. همچنين بسيار عاقلانه است كه از انواع لباس هاي پلاستيكي كه تعريق را تشديد مي كنند، استفاده نشود. در ضمن خالي از لطف نيست كه يادآور شويم برخي از كمربندها و شلوارك هاي حرارتي بيشتر از طريق كاهش آب بدن سايز را كاهش مي دهند.

باور غلط: نوشيدن آب و ديگر آشاميدني ها در حين فعاليت بدني موجب گرفتگي، درد شكم و معده خواهد شد.

حقيقت امر: اين جمله صحيح نيست. در واقع اگر شما در حين فعاليت بدني شديد آب ننوشيد؛ خطر كرامپ ها به موازات خطرات جدي ناشي از دهيدراته شدن بدن ايجاد مي شود. به علاوه نوشيدن آب سرد بر آب گرم به علت تخليه سريع تر معده ارجحيت دارد.

باور غلط: مكمل هاي ويتاميني به بهبود تناسب اندام و عملكرد بدن كمك مي كنند.

حقيقت امر: هيچ فرمول غير معمولي براي بهبود تناسب جسماني وجود ندارد و به جز در موارد خاص، مصرف مقادير زياد از مكمل هاي ويتاميني مورد نياز نيست. چه بسا مصرف دوز بالاي ويتامين در ورزشكاران و در پروش اندام، مي تواند حتي خطرناك واقع شود.

دريافت بيش از حد هر ماده مغذي ممكن است اثرات منفي بر سلامت در بر داشته باشد.

باور غلط: تزريق ويتامين ب 12 اثر مثبتي را در افزايش سطح انرژي بدن دارد.

حقيقت امر: اين باور ممكن است از اين حقيقت نشات گرفته باشد كه تزريق ويتامين ب 12 در برخي از گياهخواران فوايدي را در بر داشته است.

تاكنون هيچ اثبات علمي پزشكي مبني بر سودمند بودن تزريق ب12 در بهبود خستگي مزمن يك ورزشكار يا افزايش سطوح انرژي بدن افراد وجود نداشته است. به همين جهت بهتر است با يك متخصص تغذيه در مورد رژيم غذايي مناسب براي تناسب اندام مشورت كنيد.

باور غلط: اگر عضلات شما پس از ورزش درد نداشته باشد به اين معني مي باشد كه ورزش تان از شدت كافي برخوردار نبوده است.

حقيقت امر: پيروي افراط گونه از اصطلاح: نابرده رنج گنج ميسر نمي شود، در مقوله ورزش و فعاليت بدني و اين كه بخواهيد جسم تان را توسط ورزش هاي شديد به رنج بيندازيد تا به تناسب اندام برسيد؛ ممكن است موجب آسيب رساندن به جسم تان گردد. دردناك شدن عضلات نشانگر فعاليت بدني شديد و غير منتظره، يا فعاليت بدني پس از يك دوره عدم فعاليت بدني است.

پس از بهبودي درد ناشي از يك فعاليت دردزا، چنان چه طبق روالي صحيح تمرينات بدني را انجام دهيد و به تدريج بر شدت آن ها بيفزاييد، در جلسات بعدي ورزش درد كمتري خواهيد داشت. به هيچ وجه نبايد درد و آسيب را به عنوان اهداف و نتايج مرسوم ورزش و فعاليت بدني اطلاق كنيد.

لینک به دیدگاه

همان طور كه در مقالات قبل ذكر نموديم باورهاي غلط بسياري در مقوله ي ورزش و تناسب اندام وجود دارند كه اگر افراد به دليل عدم آگاهي از آن ها پيروي كنند، ممكن است به سلامت بدن شان آسيب بزنند و يا به نحو شايسته از مزاياي ورزش برخوردار نگردند. لذا آگاه شدن از باورهاي غلط و شناخت اصول صحيح تناسب اندام اهميت بسياري دارند.

در اين مقاله مابقي تصورات نادرست در مورد تناسب اندام را معرفي مي نماييم.

باور غلط: اسيد لاكتيك موجب درد هاي عضلاني پس از ورزش مي گردد.

حقيقت امر: اسيد لاكتيك سبب درد تاخيري(دردي كه چندين ساعت پس از ورزش ظاهر مي شود) نمي گردد.

براي مثال احتمالا براي شما هم پيش آمده است كه روزي با شدت زيادي ورزش نموديد و روز بعد كه از خواب بيدار شديد احساس درد زيادي را در عضلات تان داشتيد. علت اين درد كه پس از گذشت چندين ساعت در عضلات ايجاد مي گردد اسيد لاكتيك نيست. قبلاً تصور مي شد افزايش مقدار اسيد لاكتيك در عضلات مسبب اين درد است، ولي هم اكنون مشخص شده است كه تخريب فيبرهاي( تارهاي) عضلاني باعث ايجاد اين درد مي شوند.

اسيد لاكتيك يك محصول جانبي از مسير توليد atp در انقباض هاي عضلاني است. اسيد لاكتيك به طور طبيعي در طي انقباض هاي عضلاني با تناوب زياد، موجب احساس سوزش در عضلات مي گردد. صحيح است كه اسيد لاكتيك مي تواند موجب سوزش و خستگي عضلات باشد ولي توجه داشته باشيد كه اسيد لاكتيك در طي 1 ساعت پس از ورزش از سيستم بدن تان پاكسازي مي شود، اين در حالي است كه دردهاي تاخيري عضلاني معمولا 24 ساعت پس از ورزش ايجاد مي شوند و بنابراين ارتباطي با اسيد لاكتيك ندارند.

اين دردناك شدن عضلات كه چندين ساعت بعد ظهور مي كند در نتيجه ي تروما در عضلات يا نسج هاي ارتباطي است؛ كه در نتيجه ي استرس و فشار غير منتظره از محرك جديد(فعاليت بدني با شدت زياد) ايجاد مي گردد. بر همين اساس توصيه مي شود كه در هنگام شروع فعاليت بدني، ورزش هاي سنگين را يك دفعه در برنامه ي خود قرار ندهيد و به تدريج شدت و مدت ورزش را افزايش دهيد.

لینک به دیدگاه

باور غلط: بدون درد و رنج نمي توان به تناسب اندام رسيد.

حقيقت امر: اين باور غلط سرانجام موجب افراط در ورزش و آسيب رساندن به جسم تان خواهد شد در حالي كه كمكي به بهبود تناسب اندام تان نمي كند. فعاليت بدني با شدت زياد مي تواند موجب وارد نمودن استرس به بدن تان و عدم رضايت موقت گردد، اما ورزش نبايد موجب درد كشيدن در شما گردد. درد يك جزء طبيعي از ورزش و تناسب اندام نيست. اگر شما در حين ورزش و يا پس از آن احساس درد داريد بايد تمام فعاليت خود را براي يك روز و شايد چند روز متوقف كنيد تا بهبود يابيد و اگر درد شما تداوم يافت بايد حتما از مراقبت هاي پزشكي برخوردار گرديد. به جاي جمله ي "بدون درد و رنج نمي توان به تناسب اندام رسيد"، شايد بهتر باشد بگوييم: "هر چه درد و فشار در ورزش كمتر باشد، دست آوردهاي دراز مدت آن بيشتر مي گردد."

باور غلط: اگر متناسب هستيد نيازي به انجام حركات كششي نداريد.

حقيقت امر: تمرينات بدني سنگين و ورزش هاي قدرتي اغلب منجر به كوتاهي عضلاتي مي گردند كه مي تواند عضلات را مستعد آسيب ديدن نمايد. پس هر چه فعاليت بدني شما زياد باشد بايد زمان بيشتري نيز به نرمش هايي براي افزايش انعطاف پذيري بدن تان اختصاص دهيد.

تمرينات كششي، باعث تقويت كشيدگي عضلات و تاندون‌ ها و مانع كوتاه شدن عضلات در اثر ورزش سنگين مي‌ شود، بنابراين نرمش براي تقويت انعطاف ‌پذيري عضلات يك بخش ضروري از يك برنامه ي ورزشي صحيح به شمار مي رود. اگر به اهميت تمرينات كششي آگاه نيستيد توصيه مي كنيم در مورد مزايا و اهميت ورزش هاي كششي بيشتر مطالعه كنيد.

باور غلط: اگر تعريق شما در ورزش زياد است بايد قرص نمك بخوريد يا دريافت نمك تان را افزايش دهيد.

حقيقت امر: وقتي عرق مي كنيد بيشتر، آب بدن تان از دست مي رود تا نمك. به طور ميانگين اغلب مردم بيش از نيازشان نمك دريافت مي نمايند. دريافت بيش از حد نمك موجب افزايش سديم در خون تان مي گردد و حتي ممكن است موجب افزايش خطر ابتلا به حمله هاي قلبي و لخته هاي خوني گردد كه مي تواند به عوارضي نظير: نارسايي كليه، نابينايي، حمله قلبي و سكته منجر گردد. تنها تحت نظارت و تجويز پزشك مي تواند قرص هاي نمك را مصرف نمود.

 

 

منبع:iranianuk

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...