رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با توجه به اینکه استان کردستان برای خیلی از دوستان ناشناخته است و بسیاری از افراد کمترین اطلاعاتی در مورد استان کردستان نداشتند با کمک و مشورت دیگر بچه های کرد زبان تصمیم گرفتیم این تاپیک را جهت معرفی هر چه بیشتر استان کردستان به همه ی دوستان گرامی ایجاد کنیم. در این تاپیک تا جایی که امکان داشته باشد سعی خواهد شد که مکان های زیبای استان که اکثراً طبیعی هستند را چه از طریق متن و چه از طریق عکس معرفی کنیم.

لینک به دیدگاه

در اولین معرفی مکان های زیبا و دیدنی استان، قبل از هر مکانی از روستای پالنگان با تفریحگاه معروفش شروع می کنیم.

پالنگان از روستاهاى توابع شهرستان كامياران و در 57 كيلومتري اين شهر قراردارد كه نزديك به هزار نفر جمعيت دارد و مذهب اكثريت آ نها سنى است و به لهجه اورامى صحبت مى كنند.علاوه بر چشم انداز زيباى معما رى اين روستا، عبور رودخانه خروشان سيروان از كنار در ه هاى روستا، قلعه تاريخى پالنگان، آبشارهاىمتعدد پلكانى و چشمه هاى دايمى آب معدنى جلوه خاصى را به اين روستا بخشيده است . با اين كه پالنگان در يك منطقه كوهستانىقرار دارد ولي تابستان گرم و بهار معتدلي دارد. پالنگان يكى از 7 روستاى هدف در گردشگرى استان كردستان است كه پس از انجام مطالعات كارشناسى بدون هيچ تغييرى در بافت خود به روستاى گردشگرى تبديل مى شود.

قبل از اسلام چنانكه آثار و شواهد نشان ميدهد، ساكنان منطقه آيينهاي مختلفي داشته اند كه مهرپرستي، ميتراييسم و زرتشتي مهمترين اين آيينها بوده اند و اكنون رگه ها و ريشه هاي اين آيينها را در آيينها و موسيقي منطقه مي توان ديد.

منبع:

مقاله ی "معماري روستاي پالنگان" نوشته ی : هادی باقری سبزواری، ناصر ربیعی و رسول سارلی صفحه 2

لینک به دیدگاه

picture.php?albumid=1014&pictureid=4153

 

عکس 1: تصویری از منظره ی قبل از رسیدن به روستا(به ترکیب درختان با آب، صخره ها و کوه و معماری خانه ها توجه کنید). البته گرد و خاکی که از عراق اومده روی طبیعتی که میبینید تاثیر گذاشته.

 

picture.php?albumid=1014&pictureid=4154

 

عکس 2: عکسی از بافت غربی روستا که کاملاً می توان معماری پلکانی روستا را به عینه دید. حیاط هر خانه میتواند نقش سقف را برای خانه ی جلویی خود بازی کند علاوه بر اینکه می تواند بعنوان معبر استفاده شود. معماری که برونگراست و ناشی از همسازی فوق العاده با طبیعت و فرهنگ مردم است. یکی از نشانه های معماری منطقه ی اورامان پنجره های آبی رنگ است که دارای معنایی خاص در این منطقه می باشد.

 

picture.php?albumid=1014&pictureid=4155

 

عکس شماره 3: بافت غربی روستای پالنگان

 

picture.php?albumid=1014&pictureid=4156

 

عکس شماره 4: بافت غربی روستای پالنگان

لینک به دیدگاه

غار کرفتو :

غار کرفتو در دل صخره‌های مرتفع و در 67 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و با فاصله تفریبی 70 کیلومتری شرق شهر سقز در نزدیکی روستای یوزش‌باش کندی واقع شده است.

غار کرفتو از آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و شگفت‌انگیز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که به عقیده مورخان و باستان‌شناسان تاریخ آن به دوران سوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد.

 

کتیبه‌ای یونانی بر سر در یکی از اتاق‌های طبقه سوم این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وجود دارد که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام برده شده‌است.

در معماری این غار علاوه بر ایجاد اتاق‌ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق‌ها با هم مرتبط باشند. نورگیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده‌اند و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده‌است.

با توجه به پژوهشهای به عمل آمده، در دوران میان‌زیستی کرفتو در زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده‌است.

غار کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی است که در ادوار مختلف تغییرات و دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

طول غار حدود ۷۵۰ متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود. غار 4 طبقه دارد و حجاران هنرمند، به زیبایی فضاهایی را در مدخل‌های غار تراشیده و اتاق‌ها، راهرو و دالانهای متعددی را به وجود آورده‌اند.

این غار در سال ۱۳۷۹ گمانه زنی شد و با بررسی‌های باستان‌شناختی در محوطه بیرون و داخل غار آثاری از دوران‌های مختلف به دست آمد. کشف تراشه‌ای سنگی در طبقه چهارم و محوطه بیرون غار می‌تواند نشانه‌ای از استفاده انسان‌ها در دوران پیش از تاریخ از این غار باشد.

همچنین نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامه سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و دوران اسالمی یعنی سده‌های ششم تا هشتم ه. ق مسجل می‌سازد.

این غار از لحاظ بافت ساختمانی بی نظیر است به گونه ای که ارتفاع دهانه ورودی غار از سر تپه به بیش از 25 متر می‌رسد که در گذشته راهی بس دشوار و مشکل برای ورود به درون آن بوده ولی در طول 10 سال گذشته و به وسیله چوب و آهن پلکان‌هایی برای ورود به آن طراحی و نصب شده است.

به دلیل ریزش‌هایی که در اثر گذشت زمان در صخره های بیرونی در پیرامون دهانه ورودی در مجموعه معماری صخره ای ایجاد شده است، تعداد اطاق‌ها و راهروهای موجود در کلیه طبقات به روشنی قابل تشخیص نیست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

روی دیوار برخی از اطاق های طبقات غار و راهروهای عبوری آنها نقوشی به صورت خلاصه شده از جانوران و گیاهان وجود دارد

زیباترین بخش معماری غار، طبقه سوم آن است که علاوه بر دقت در تراشیدن و کندن اتاق‌ها، فرم خاص سقف‌ها به شیوه کمانی و ایجاد درگاه‌ها و پله‌های آستانه آن در پنجره‌ها و نورگیرهای اتاق ها از نظر تزئینات به کار رفته از اهمیت خاصی برخوردار است.

روی سر در ورودی یکی از اطاق های طبقه سوم این غار کتبه‌ای یونانی وجود دارد و جمله «این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است» سر در آن حک شده است. وجود این کتیبه سبب شده تا برخی بر این عقیده باشند که احتمالا این غار مدتی به صورت موقت مورد سکونت سلوکیان قرار گرفته است.

ستون فقرات غار قریب به 750 متر طول دارد که در این مسیر پر پیچ و خم دهانه‌ها و دالان‌های گوناگونی منشعب می‌شود و به همین دلیل تاکنون کسی قادر به شناسایی تمامی این مسیرها و تهیه نقشه کامل از آن نبوده است.

غار کرفتو در سـیـنه یک رشـتـه کـوه آهـکـی در شـمال دره‌ای عـمـیـق قـرار گـرفـته که آثار مـتعـددی از پـناه‌گاه‌ها، دخـمـه‌ها و حـفـره‌هایـی نیز در کـنار غار اصـلـی دیـده مـی‌شـود.

مـوقـعـیـت غار به گـونه‌ای است که به طـور کـلـی بادگـیـر نبوده و در زمـسـتان دامـنـه جـنـوبـی را نـمـی‌پـوشـانـد، در حـالـی که 500 مـتـر دورتـر و در جـنـوب‌خاوری، غار بادگـیـر بـوده و بـرف آن را کاملا مـی‌پـوشـانـد. به همین دلیل است که در زمـسـتان‌ها و هـنگام سـرما درون غار گـرم و در تابـسـتان به لحاظ کـوران باد غار خـنک می‌باشـد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

غار کرفتو در سال 1818 توسط سر رابرت کرپورتر بازدید و کتیبه آن خوانده شد. در سال 1838 هنری اولینسون از غار بازدید کرد و آن چه را که به وسیله کرپورتر از کتیبه خوانده شده بود، اصلاح کرد. در سال 1963، سر اورل اشتین همراه با دستیار هنری‌اش ایوب‌خان نقشه اتاق‌های حجاری شده، راهروها و دهلیزهای طبیعی را تهیه کردند که البته اکنون با توجه به این که خاکبرداری و پاک‌سازی راهروها و دهلیزها به طور کامل انجام گرفته، نقشه اشتین کامل نیست.

غار باستانی و زیبای کرفتو به سبب داشتن معماری منحصر به فرد و بی‌نظیر صخره‌ای همیشه مورد توجه بوده و با شماره 330 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

غار کرفتو بزرگترین غار باستانی ایران است که بخش هایی از آن دست کن است. این غار محصول مشترک انسان و طبیعت است و یکی از غارهای صخره‌ای دیدنی و منحصر بفرد است.

این غار در ارتفاعی بیش از 100 متر از سطح زمین قرار دارد که برای رسیدن به آن باید بیش از 180 پله را طی کرد. دالان طبیعی غار بیش از 600 متر است که ارتفاع سقف آن از 1 تا 12 متر متفاوت است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

 

 

بر دیواره عمودی طبقات مختلف غار آثار متعددی از گوزن مارال، سوارکار با اسب، حیواناتی ناشناس و... وجود دارد که به سختی قابل مشاهده‌اند.

در میان نقش های قابل مشاهده، نقش‌های گوزن‌های مارال که تعداد آنها در طبقه دوم به چهار مورد می‌رسد از همه قدیمی‌ترند.

لینک به دیدگاه

واقعا دست همگی درد نکنه عکسای خیلی قشنگین تازه زیباییهای کردستان به همین جاها ختم نمیشه .ادمو وسوسه میکنه دوباره یه سری به اینجاها بزنه البته با یه دوربین که ازشون عکسای یادگاری بگیره .بازم ممنون

لینک به دیدگاه

روستای دزلی

موقعيت و تاريخچه

روستاي دزلي از توابع بخش مرکزي شهرستان سروآباد در استان کردستان، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 9 دقيقه طول شرقي و 35 درجه و 22 دقيقه عرض شمالي، در فاصلة 28 کيلومتري شهر سروآباد و 115 کيلومتري مرکز استان (سنندج) قرار دارد.

ارتفاع اين روستا از سطح دريا 1400 متر است و اطراف آن را کوه و دره فرا گرفته است.

روستاي دزلي از شمال به کوه قلعه زمان( قه لا زه بان)، از جنوب شرقي به کوه مهدي و معدن سنگ ساختماني، از شرق و شمال شرقي به کوه سپي که مه ر، از شمال و شمال شرقي به دره دوله ناو و از غرب به کردستان عراق محدود شده است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

روستاي دزلي تحت تأثير اقليم کوهستاني تابستان‏هاي معتدل و دلپذير و زمستان‏هاي سرد دارد.

اين روستا تاريخي کهن دارد. مسجد باشکوهي که از دوران خلافت خلفاي راشدين برجاي مانده است، آرامگاه دوازده (12) اصحاب و ساير بناهاي تاريخي گواهي بر اين مدعاست.

مردم روستاي دزلي به زبان کردي(گورانی) سخن مي‏گويند، مسلمان و پيرو مذهب تسنن هستند.

الگوي معيشت و سکونت

براساس نتايج سرشماري سال 1385جمعیت دزلی ۲700 نفر بوده است.

درآمد بيشتر مردم روستا از فعاليت‏هاي زراعي، دامداري، باغداري، خدمات و صنايع دستي تأمين مي‏شود.

کشت آبي و ديم در روستا رواج دارد و عمده محصولات زراعي آن گندم و نخود مي‏باشد. شرايط مساعد اقليمي، موجب رونق باغداري در روستا شده است و انواع ميوه‏هاي باغي مانند گردو، انگور، گلابي، گيلاس و شيلانه از محصولات سردرختي آن است.

مراتع گسترده موجب رونق نسبي دامداري شده و انواع لبنيات روغن حيواني در روستا توليد مي‏شود.

روستاي کوهستاني دزلي بافت متراکمي دارد. کالبد خانه‏ها و فضاهاي داخلي آن‏ها از شرايط طبيعي، نوع معيشت و فعاليت خانوار روستايي تأثير پذيرفته و شکل گرفته است. خانه‏هاي روستا داراي سقف‏هاي چوبي و مسطح، پنجره‏هاي کوچک و درهاي چوبي است.

مصالح عمده به کار رفته در خانه‏هاي قديمي از مواد در دسترس مانند سنگ، گل و خشت و در خانه‏هاي جديد از آجر، سنگ، آهن، گچ و سيمان مي‏باشد.

جاذبه‏هاي گردشگري

چشم‏انداز و طبيعت کوهستاني، چشمه‏هاي جوشان، باغ‏هاي سرسبز و انبوه پيرامون روستا، فضاي دلپذيري براي گردشگران ايجاد کرده است.

روستا را کوه‏هاي زيبايي از شاخه‏هاي رشته کوه‏هاي زاگرس فرا گرفته‏اند، که محل مناسبي براي ورزش کوهنوردي است. از جمله آن‏ها مي‏توان به کوه دالاني به ارتفاع 2564 متر اشاره نمود که در نزديکي جنوب غربي روستا قرار دارد و از جنوب شرقي به کوه کمانجه ر مي‏پيوندد.

کوه دالمز، با ارتفاع 1930 متر در غرب روستا واقع شده و سرچشمة رود چم شيان مي‏باشد. اين کوه از غرب به کوه موجات مي‏پيوندد.

کوه مهدی که بسيار زيبا است از انواع گياهان دارويي مانند گل ختمي، آويشن، رازيانه، پونه، خاکشير، گون و درختچه‏هاي متعدد پوشيده شده است.

از ديگر جاذبه‏هاي طبيعي روستا مي‏توان از چشمه خان و چشمه دزلي و همچنين باغ‏هاي سرسبز و انبوه اطراف روستا نام برد.

گفته مي‏شود که مسجد قديمي روستا به دورة خلفاي راشدين مربوط است.

تپه‏هاي باستاني قلعه، گورستان و مزار مشاهير روستا از جمله ملا حسن دزلي، ملا مصطفي مردوخي و زيارتگاه و مزار 12 اصحاب، از جاذبه‏هاي تاريخي روستاي دزلي به شمار مي‏آيند.

مردم روستاي دزلي همانند مردم ساير روستاهاي کردستان، در برگزاري مراسم ديني و ملي شرکت مي‏کنند.

در عيد فطر و قربان، پس از اداي نماز به ديد و بازديد يکديگر و بزرگان روستا مي‏پردازند و در تولد پيامبر (ص) مراسم مولودي‏خواني برگزار مي‏کنند.

بازي‏هاي محلي روستا عبارتند از: گرزان، زوران، قلاني، سه باز. هلوکاني و هلک ملک.

موسيقي جايگاه ويژه‏اي در ميان مردم دزلي دارد. از جمله آواهاي رايج در اين روستا مي‏توان به سياه چمانه، چپله و کناليل اشاره کرد. رقص محلي و معروف اين روستا هل پرکه نام دارد و براي بالا بردن توان جسمي شرکت‏کنندگان است که در هفت ريتم وبا موسيقي اجرا مي‏گردد.

پوشاک مردان روستاي دزلي، مشتمل بر چوخه، پانتول، ملکي، لفکه سوراني، شال، دستار، فرنجي، کله بال است؛ زنان نيز، از لباس کردي شامل جافي، کلنجه، شال، کلاه و کمله استفاده مي‏شود.

صنايع دستي روستاي دزلي مشتمل بر گيوه‏بافي، جاجيم بافي، موج بافي و چخورانک است.

معروف‏ترين غذاهاي محلي اين روستا، شامل دوينه، شلمين، دوخوا يا آش دوغ، ولوش، کلانه و يکاوه مي‏باشد. کلوچه‏هاي محلي کليره و بژي برساق دو شيريني معروف محلي اين روستا هستند.

دسترسي: روستاي دزلي از طريق شهرهاي سروآباد، مريوان و سنندج قابل دسترسي است و جاده‏هاي منتهي به اين روستا، از شهرهاي مذکور آسفالت مي‏باشد.

 

(برگرفته از سایت تخصصی میراث فرهنگی وگردشگری )

 

 

 

چند عکس از منطقه دزلی (منبع : خودم) :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دست همه ي دوستان درد نكنه

كردستان يكي از زيبا ترين سرزمين هاي محصور در مرز هاي ايران زمين است كه به واقع قطعه اي از بهشت روي زمين است

اميدوارم دوستان با توجهي دو چندان به اين تاپيك و سعي افزون اين سرزمين نا شناخته براي اكثريت را به همگان بشناسانند.

خصوصيات منطقه اي و اخلاقي مردم اين استان موجب گرديده تا اختلاط نژادي اندكي داشته باشند با ساير نژاد ها و از اين حيث يكي از دست نخورده ترين نژاد هاي ايراني هستند .

سنت و ديرنگي باور ها و رفتار هاي مردم اين استان نيز خود جاذبه ي ديگري را براي ايران دوستان پديد مي آورد.

پوشش هاي متنوع لباس و تنوع موسيقي و رقص هاي اييني بيان گر عظمت فرهنگي و قدمت بالاي اين مردمان است كه سر هر ايران دوست و تاريخ شناسي را به نشانه ي احترام فرود مي آورد.

اميدوارم با ظهور و ميدان داري نسل جديد كه اكثريت به سمت تحصيل علم نيز رفته اند جايگاه وقعي اين قوم را در عرصه هاي فرهنگي و سياسي كشور شاهد باشيم و سربلندي و شكوه بار ديگر به اين استان كهن و قديم ايراني باز گردد و با مدد مردمان اين خاك سرسبزي و آباداني هر چه بيشتر اين استان را شاهد باشيم

شادمان و موفق باشيد

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...