رفتن به مطلب

رصد دورترین جرم کیهانی


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

رصد دورترین جرم کیهانی که تاکنون شناسایی شده است ماهواره "سوئیفت" ناسا با رصد انفجارات پرتوهای گاما موفق شد دورترین جرم جهان را که تاکنون مشاهده شده است، کشف کند. به گزارش خبرگزاری مهر، 29 آوریل 2009 ستاره شناسان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه ایالتی پن موفق شدند با استفاده از اطلاعات ماهواره "سوئیفت" ناسا انفجار پرتوهای گامایی یک اخترنما را که در فاصله 13.04 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده بود را کشف کنند.

این پرتوهای گامایی زمانی در اثر انفجار ستاره ای تابیده شده اند که جهان کمتر از 4 درصد یعنی از سن فعلی و کمتر از 10 درصد از ابعاد کنونی خود را داشت و تنها 520 میلیون سال از زندگی خود را پشت سر گذاشته بود.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "کهکشانی که میزبان ستاره مادر این اخترنما با شناسه grb 090429b بوده است به عنوان یکی از کهکشانهای نخستین جهان شناخته می شود. Grb 090429b نشان می دهد که چگونه انفجار پرتوهای گاما می توانند برای نشان دادن و ردیابی موقعیت ستارگان عظیم در جهان نخستین و برای بازسازی فرایندهای حضور این ستارگان در کهکشانهای اولیه مورد استفاده قرار گیرند."

انفجارات پرتوهای گاما می توانند اطلاعاتی درباره درخشان ترین انفجارات کیهانی ارائه کنند. به خاطر نور شدید این انفجارها ماهواره سوئیفت و سایر رصدخانه های فضایی می توانند آنها را حتی در فاصله میلیاردها سال نوری نیز ردیابی کنند.

درحالی که این انفجارها حداکثر چند دقیقه به طول می انجامند نور بعد از آنها تا روزها قابل رصد است. مطالعات انجام شده بر روی این نورها به ستاره شناسان اجازه می دهد که فاصله زمین از انفجار گامایی را محاسبه کنند. اندازه گیریهای اولیه ای که در سال 2009 بر روی جرم grb 090429b انجام شد نشان داد که این اخترنما در فاصله 13.04 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

بعدها این رقم با کشفیات جدیدی که در سال 2010 و 2011 انجام شد به 13.07 میلیارد سال نوری افزایش یافت.

براساس گزارش ساینس دیلی، به گفته دانشمندان به احتمال 23 درصد، اخترنمای grb 090429b دورترین جرم کیهانی است که تاکنون رصد شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...