رفتن به مطلب

گیره یک سر درگیر


HaMiD.CFD

ارسال های توصیه شده

در این مثال که تا حدود زیادی به مثال قبل شباهت دارد یک گیره فلزی در قسمت پائینی حفره تحت بارگذاری قرار گرفته است. ابعاد گیره مورد نظر در شکل نمایش داده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همانطور که در شکل نشان داده شده است انتهای گیره کاملا مقید شده است و به نیمه پائینی حفره باری به اندازه 50 MPa وارد می شود. چنین بارگذاری و شرایط مرزی هنگامی رخ می دهد که به لولای درون حفره باری در جهت قائم و به سمت پائین وارد شود. این بار به نیمه پائینی حفره انتقال پیدا می کند. با ساده سازی و حذف لولا صرفا بار منتقل شده به گیره را مدل می کنیم.

مهمترین نکته آموزشی در این مثال نحوه تقسیم کردن مدل به چندین قسمت مختلف و نیز آشنایی اولیه با نحوه تنظیم خروجی های مدل می باشد.

 

Part

 

 

  • به منظور آغاز کار رسم مدل وارد ماژول Part شوید. آیکون part.png را انتخاب نموده و مطابق تنظیمات زیر کار ترسیم اولیه مدل را شروع کنید.

Modeling Space: 3D

Type: Deformable

Shape: Solid

Type: Extrusion

Approximate Size: 0.5

با استفاده از sketchRectangle.png یک مستطیل به ابعاد 0.05*0.125 رسم کنید. برای اندازه گذاری از sketchDimOblique.png و برای ویرایش اندازه ها از sketchDimensionEdit.png استفاده کنید. 02part.png

نرم افزار در نمایش مقادیر اندازه ها روی صفحه کاری نرم افزار با توجه به تنظیمات نرم افزار مقادیر را گرد می کند. بطور مثال طول مستطیل رسم شده 0.125 می باشد اما بصورت 130 E -03 نمایش داده می شود.

با استفاده از sketchArcCenterEnds.png نیمدایره انتهای گیره را رسم کنید. برای مشخص نمودن مرکز دایره بهتر است مختصات مرکز آن را بصورت دستی وارد کنید. 03part.png

با استفاده از sketchCircle.png حفره گیره را رسم کنید. پس از رسم با اسفاده از sketchDimOblique.png شعاع دایره را برابر با 0.015 قرار دهید. 04part.png حال با استفاده از دستور Trim، sketchTrimAuto.png ، خطوط اضافی شکل را حذف کنید. 05part.png همانطور که در مثالهای قبل نیز ذکر شده بود در هر جا که اشتباه کردید با استفاده ازdelete.png می توانید ترسیمهای اشتباه را پاک کنید. پس از آنکه مدلی همانند شکل 5-3 ایجاد کردید Done کرده و ضخامت مدل را 0.02 تعیین کنید. 06extrude.png

07solid.png

 

Property

 

 

  • همانند مثالهای قبلی ماده ای با مشخصات مکانیکی زیر ساخته و نهایتا آنرا به مدل نسبت دهید.

Density: 7800

Young’s Module: 200 E9

Poisson’s Ratio: 0.3

Assembly

 

 

  • نمونه ای از مدل ساخته شده را در ماژول Assembly وارد کنید.

Step

 

 

  • یک گام تحلیلی از نوع Static/General بسازید.
  • در نوار ابزار ماژول Step چند گزینه دیگر نیز وجود دارد که در این مثال تا حدودی با Field Output Manager، fieldOutput.png، و نحوه تنظیمات آن آشنا خواهید شد.
  • تمامی نتایجی که در ماژول Visualization تا کنون و در مثالهای پیشین مشاهده کردید ابتا باید در این قسمت تنظیم شود. بطور مثال تعیین اینکه آیا می خواهیم تنش فون میسس در میان نتایج تحلیل ذخیره شود یا خیر از اینجا انجام می شود. روی Field Output Manager، manager.png، کلیک کنید. 08field-output.pngهمانطور که در پنجره Field Output Requests Manager مشاهده می کنید خود نرم افزار به طور پیش فرض برای Step-1 یک F-Output ساخته است. روی کلید Edit کلیک کنید. 09field-output.png

در پنجره Edit Field Output Request نتایجی که به طور پیش فرض جهت ذخیره شدن انتخاب شده اند را مشاهده می کنید. در هر مساله ای که تحلیل می کنید می توانید آنها را ویرایش کرده، نتایجی را حذف و یا اضافه نمود. در این مثال تعدادی از نتایجی که به طور پیش فرض تعین شده اند را حذف می کنیم به نحوی که فقط نتایج زیر را ذخیره می کنیم.

S, E, U, RF

برای اینکار می توانید مستقیما عبارت فوق را در کارد Output Variables وارد کنید و یا از از میان نتایج موجود در پنجره نتایج اضافی را حذف و E را به نتایج اضافه کنید. 10field-output.png در مقابل هر نتیجه درخواستی توضیح مختصری در مورد عبارت اختصاری آن داده شده است. مثلا در این مساله ما نیازی به ثبت کرنشهای پلاستیک نداریم چون ماده را الاستیک خطی در نظر گرفته ایم و لذا آنرا از حالت انتخاب خارج می کنیم. در مقابل مقادیر کرنش را در نتایج نیاز داریم که آنرا اضافه می کنیم.

پس از آنکه نتایج مورد درخواست خود را وارد کردید Ok کنید و پنجره Field Output Requests Manager را Dismiss کنید.

در مسائل ساده و کوچکی همانند مثال ما حذف کردن نتایج اضافی شاید خیلی ضروری نباشد، اما در مسائل بزرگتر و پیچیده تر این امر بسیار بااهمیت می شود. نتایج بدست آمده در هر مثال Abaqus در یک فایل با پسوند .Odb ذخیره می گردد. حجم این فایل در مسائل کوچک در حد چند مگابایت است. اما این مقدار در مسائل بزرگ به حد چندین گیگابایت خواهد رسید و در صورتی که به حذف نتایج اضافی و درخواست نتایج مورد نظرتان عادت نکرده باشید در مسائل بزرگ دچار دردسر و کندی کار نرم افزار خواهید شد.

Load

 

 

  • وارد ماژول Load شوید و تکیه گاه انتهای گیره را ایجاد کنید.

برای دیدن سطوحی که در نمای نرم افزار رویت نمی شود راههای متفاوتی وجود دارد که اینجا به 2 راه اشاره می شود. راه اول و ساده تر آنست که با استفاده از نوار ابزار
11navigate.png
آنقدر مدل را جابجا کرده و بچرخانید تا سطح مورد نظر شما قابل انتخاب گردد. راه دوم استفاده از آیکون Select The Entity Closest To The Screen است.در ورژن Abaqus 6.8 به بعد در نوار ابزار بالای صفحه و به صورت
filterVisible.png
قرار دارد و در ورژن Abaqus 6.7 با کلیک روی Show/Hide Selection Options،
selectionOptions.png
، در Prompt Area نمایش داده می شود.

12show.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
14options.png Select The Entity Closest To The Screen را از حالت انتخاب خارج کنید. حال هر سطحی را که انتخاب کنید گزینه های Next و Previous در Prompt Area نشان داده می شود. با استفاده از این گزینه ها می توانید سطح مورد نظرتان را حتی در حالتی که در پشت مدل قرار دارد، نهایتا انتخاب و Ok کنید. 15selection.png برای اعمال بار روی نیمه پائینی حفره گیره اگر امتحان کنید خواهید دید که یک نیمه به تنهایی قابل انتخاب نیست. برای آنکه بتوان یکی از دو نیمه حفره را جداگانه انتخاب نمود لازم است تا مدل را به 2 نیمه تقسیم کرد. از منوی اصلی نرم افزار مسیر زیر را انتخاب کنید و یا مستقیما از نوار ابزار Partition Cell، ptnCellCuttingPlane.png ، را انتخاب کنید.

Tools / Partition

Type: Cell

Method: Define Cutting Plane

می توانید به هر کدام از 3 روشی که پیشنهاد شده است، صفحه برش مدل را تعریف کنید.

16partition1.png در اینجا روش 3 نقطه برای تعریف صفحه برش توضیح داده شده است. 3 Points را انتخاب کنید. 3 نقطه ای که تشکیل یک صفحه افقی که حفره را به 2 نیم تقسیم می کند انتخاب کنید. بطور مثال 3 نقطه ای در شکل نشان داده شده است. 17points.png روی Create Partition کلیک کنید تا صفحه برش ایجاد گردد. 18partitioned.png

مدل به 2 نیمه تقسیم شده است و حال می توانید سطح پائینی حفره را جهت اعمال فشاری به اندازه 50 MPa انتخاب کنید.

در صورتی که صفحه برش را اشتباه تعریف کردید برای پاک کردن آن هم از
featureDelete.png
می توانید استفاده کنید و هم از روی نمودار درختی می توانید آنرا انتخاب و پاک کنید. با توجه به آنکه در ماژول Assembly نمونه خود را به صورت Dependent یا Independent وارد کرده باشید Partition-Cell در زیر مجموعه Part یا Assembly قرار دارد.

19tree.png

 

  • باری از جنس Pressure به اندازه 50 MPa روی نیمه پائینی حفره وارد کنید.

20load.png

Mesh

 

 

  • وارد ماژول Mesh شوید. اگر نمونه را بصورت Dependent در ماژول Assembly وارد کرده باشید از نوار ابزار بالا Part و اگر بصورت Independent وارد کرده باشید Assembly را انتخاب کنید.

21assembly.png

در این ماژول با یکی دیگر از کاربردهای تقسیم بندی مدل آشنا خواهید شد. همانطور که در صفحه نمایش ملاحظه می کنید مدل به رنگ زرد نشادن داده شده است. در ماژول Mesh رنگ هر قطعه معنی خاصی دارد. با استفاده از Assign Mesh Control، meshControls.png ، و انتخاب مدل می توانید معنی هر رنگ را متوجه شوید.

22mesh-technique.png

صورتی: شبکه بندی آزاد (مثلثی یا هرمی ) (Free)

سبز: شبکه ساختاریافته آجری (Structured)

زرد: شبکه ساختاریافته غیرآجری (Sweep)

رنگ زرد مدل به معنی آنست که می تواند مدل را با المانهای 8 وجهی و بصورت Sweep شبکه بندی کند. این بخش از کار ضروری نیست؛ اما می توان با تقسیم بندی مجدد مدل کاری کرد که نرم افزار بتواند مدل را بصورت ساختاریافته Structured شبکه بندی کند. برای این کار، همانطور که آموختید با استفاده از ptnCellCuttingPlane1.png مطابق شکل یک برش دیگر از وسط حفره مدل ایجاد کنید. برای آنکه بتوانید هر دو بخش مدل را همزمان انتخاب کنید از کلید Shift استفاده می شود.

 

23partition.png

24green.png

اگر هنوز مدل تماما به رنگ سبز درنیامده است یک برش دیگر لازم است. برای ایجاد این برش از شیوه Point & Normal استفاده خواهیم کرد. اما اول لازم است تا یک نقطه کمکی روی مدل ایجاد کنیم. برای این کار از منوی اصلی نرم افزار مسیر زیر را اجرا و یا از نوار ابزار گزینه Create Datum Point: Enter Parameter، 25tools.png را انتخاب کنید. برای مشاهده آیکون مذکور روی آیکون dtmPtCoordinates.png کلیک کرده و نگه دارید تا سایر گزینه های آن ظاهر شود.

Tools / Datum

Type: Point

Method: Enter Parameter

ضلع بالایی گیره را مطابق شکل انتخاب کنید.

26direction.png

مقدار 0.75 را وارد کرده و Enter کنید. یک نقطه کمکی در سه چهارم طول ضلع بالایی گیره ایجاد شده است.

27datum.png

با توجه به آنکه جهت فلش نشان داده شده در شکل به کدام سمت باشد برای ایجاد چنین نقطه کمکی مقدار 0.75 یا 0.25 باید وارد شود.

حال یک بار دیگر دستور Partition Cell، ptnCellCuttingPlane2.png ، را اجرا، کل مدل را انتخاب و شیوه Point & Normal را برگزینید. نقطه کمکی را به عنوان نقطه درخواستی انتخاب کنید. ضلع بالایی گیره را نیز به عنوان خط عمود بر صفحه برش انتخاب کنید.

28partitioned.png

 

  • مدل را با اندازه المانهای 0.0063 یا کوچکتر شبکه بندی کنید.

29mesh.png

Job

 

 

  • وارد ماژول Job شوید. یک Job جدید ایجاد کنید و قبل از اجرای مدل حتما Save کنید.

Visualization

 

 

  • پس از کامل شدن حل مساله گزینه Results را انتخاب کرده تا وارد مازول Visualization جهت مشاهده نتایج شویم.

30contour.png

 

  • از منوی اصلی نرم افزار Field Output را انتخاب کنید.

Results / Field Output

از اینجا می توانید کنترل کنید که تمامی نتایجی که در ماژول Step درخواست کرده بودیم ذخیره شده است.

31results.png

همانطور که ملاحظه می کنید سایر نتایج که نمی خواستیم ذخیره شود، حذف شده است. جهت نمایش هر نتیجه آنرا انتخاب و Ok کنید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

بهتر بود برای اینکه دقت بیشتر بشه و جواب دقیقتر باشه مش رو ریز میکردید حداقل نزدیک به قسمت درگیر

هرچند اینجا آموزش هست اما اگه این چیزا رو هم بگی بچه ها حواسشون به این ریزه کاریا هم بیشتر جمع میشه

در کل ممنون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...