Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 فروردین، ۱۳۸۹ از روش نوشتن مقاله شروع می کنیم: شیوهنامۀ تدوین مقالات علمی کلیات و تعاریف مقالۀ علمی: - نوشتهای است از نظر کمّی در حدود شش هزار کلمه یا بیست صفحۀ حروفنگاری شدۀ متعارف، - نشاندهندۀ نظر نویسنده در موضوع علمی خاص و معین، - مبتنی بر روششناسی علمی مستحکم و قابلدفاع، - صریح و روشن و بهزبان علمی و به لحن تحلیلی و غیرخطابی. مقاله باید نتیجۀ کار اصیل پژوهشی نویسنده باشد. عرضۀ مقاله به همایش به منزلۀ تعهد علمی و اخلاقی نویسنده به این اصل است. مقاله شامل این اجزاست: - عنوان - چکیده و کلیدواژه - اصل مقاله o مقدمه o متن o نتیجه o کتابنامه - پیوست. عنوان در عنوان مهمترین مشخصات کتابنامهای مقاله به این ترتیب میآید: - نام اصلی و فرعی مقاله، - نام و نام خانوادگی نویسنده[1]، - رشتۀ تحصیلی و مدرک نویسنده (اگر مقاله چند نویسنده داشته باشد، این اطلاعات برای هر نویسنده باید جداگانه زیر نامش بیاید)، - حرفه و سمت و محل کار نویسنده (اگر مقاله چند نویسنده داشته باشد، این اطلاعات برای هر نویسنده باید جداگانه زیر نامش بیاید)، - نشانی نویسنده - ارتباط مقاله با پایاننامههای دانشگاهی یا طرحهای پژوهشی دانشگاهها و پژوهشگاهها، - رایانامۀ[2] نویسندگان (در صورت تمایل). چکیده و کلیدواژه چکیده و کلیدواژه دو بخش مستقل و موازی با محتوای مقاله است که برای بازیابی مقاله در سامانههای دستی یا رایانهای و سهولت دسترس و انتخاب پژوهشگران و خوانندگان مقاله تهیه میشوند. کلیدواژه شامل پنج تا هفت واژۀ اصلی است که جایگاه مقاله را در یکی از ردهبندیهای علمی روشن میکند و بر حسب برگرفته از اطلاعات زیر است: - زمینۀ مقاله (عمومی، خاص، خاصتر)، - موضوع (عمومی، خاص، خاصتر)، - روششناسی، - یافتهها. همۀ کلیدواژهها باید در چکیدۀ مقاله به کار روند و هیچ کلیدواژهای جز آنها در چکیده نباشد. چکیده متنی است کوتاه (حداکثر سیصد کلمه) که با دقت و صراحت و عاری از تکلف، با کمترین واژه، همۀ این اطلاعات را در بارۀ مقاله به دست دهد: - زمینه و موضوع، - مسئله یا هدف و پرسش، - روششناسی، - یافتهها. چکیدۀ نهایی مقاله با چکیدهای که نویسندگان قبلاً برای پذیرش مقاله به دبیرخانۀ همایش یا مجله ای دادهاند تفاوت دارد و باید مطابق مشخصات یادشده تهیه شود. مقدمه مقدمه بخشی است از مقاله برای روشن کردن همه یا بخشی از این موارد: - طرح موضوع - اهمیت موضوع - ضرورت موضوع - هدف - روش تحقیق - پرسش[3] یا فرضیه[4] - محدوده و محدودیتهای تحقیق - پیشینۀ تحقیق متن مقاله متن بخش اصلی مقاله است که متناسب با موضوع تحقیق و دیدگاه محقق تدوین میشود و حسب مورد شامل این اجزاست: - مرور و تحلیل نظریهها برپایۀ مستندات (در مقالههای نظری) - عرضه و تحلیل مشاهدات برپایۀ مستندات (در موردپژوهی[5]ها و مقالههای مبتنی بر تجربه) - شرح و بسط نظریهها و مشاهدات و سپس استنباط و استنتاج از آنها - پردازش (تحلیل و تفسیر نتیجهها) مقالۀ علمی مبتنی بر منابعی است که نقل آنها معمولاً در مقاله ضرورت مییابد. انواع نقلقولها در مقاله عبارت است از: - آوردن عین قول برای اثبات حکمی، (به این شیوه نقل قول مستقیم[6] میگویند) - آوردن مضمون یا «نقلِ به عبارت» برای استدلال، در این نوع باید ضمن رعایت امانت فقط مهمترین نکات مرتبط با موضوع مقاله ذکر شود (به این شیوه نقل قول غیرمستقیم[7] میگویند) نقلقول مستقیم را فقط در حد ضرورت باید به کار برد. جایی که عین بیان نویسندۀ اصلی در روشنکردن موضوع مقاله کمکی نمیکند باید از نقلقول غیرمستقیم استفاده کرد. افراط در نقلقول مستقیم انسجام محتوا و سخن را تهدید میکند. نقلقول مستقیمی که کوتاهتر از سه سطر باشد، درون علامت نقلقول « » قرار میگیرد. نقلقول مستقیمی که طولانیتر از سه سطر باشد، در بند مجزایی متمایز از سخن نویسنده قرار میگیرد (معمولاً به صورت «اشپون کوتاه»). در این صورت نیازی به علامت نقل قول نیست. نقلقول غیرمستقیم نشانه لازم ندارد و تنها باید در اولین فراز مناسب منبع یا مرجع آن را معرفی کرد. جملات مهمی مانند بندهای قانونی و احادیث و اشعار که بهصورت مستقیم به کار میروند، اگرچه کوتاه باشند، در بند مستقل (مانند نقلقول مستقیم طولانی) قرار میگیرند. اضافات نویسنده (توضیح و تصحیح و ...) بر نقلقول مستقیم را درون قلاب [ ] میآورند. جمعبندی و نتیجهگیری جمعبندی بخشی از مقاله است شامل: - خلاصۀ اهم مطالب - یافتهها - نظر نویسنده در بارۀ موضوع مقاله - نتیجه کتابنامه کتابنامه شامل همۀ منبعها و مرجعها و مأخذهایی است که نویسندۀ برای نوشتن مقاله استفاده کرده است، شامل: کتاب، مقاله، سند مکتوب و مصور و شفاهی، و صفحۀ اینترنتی و مانند آنهاست. کتابنامه مانند مثالهای زیر تهیه و بر اساس ردیف الفبایی تهیه میشود. پیوست اسنادی مانند آمار، گزارشهای آزمایشگاهی، نقشه و تصویر، که مستقیماً در بیان مقصود نویسندۀ مقاله کاربرد ندارند ولی برای اثبات صحت آن لازمند، در پیوست عرضه میشوند. [1] نویسنده به یک یا چند فرد گفته میشود که مقاله را به همایش عرضه کردهاند. [2]email [3] مقصود از پرسش در اینجا همان «یگانه پرسش» اصلی مقاله است که مقاله حول آن شکل میگیرد. برخی از نویسندگان ترجیح میدهند همواره یا در موردی به جای پرسش، «خبری» را مبنای مقالهاشان قرار دهند. این خبر را فرضیه میگویند. (نک: توضیح ش ۴ در همین صفحه) [4] فرضیه عبارت است از جملۀ کلیدیای که مقاله حول آن شکل میگیرد؛ گاه در پی تقویت و تأیید و اثبات آن است و گاه در پی یافتن شرایط و میزان حقیقی بودنش و گاه در پی یافتن لایههای گوناگون معنایش. بدین ترتیب میتوان فرضیه را بهسادگی «حرف» مقاله نامید. نباید فرضیه با «پیشفرض» یا «مفروض» مقاله اشتباه کرد. پیشفرض یا مفروض عبارتند از گزارههایی که نویسندۀ مقاله آنها را «مسلم» فرض کرده و پذیرفتنی دانسته است. [5]case study [6]quotation [7]citation 10 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 اردیبهشت، ۱۳۹۰ روش تحقیق در طراحی شهری در این بخش روش تحقیقی که در کارشناسی ارشد طراحی شهری برای ارائه ی مقاله بخصوص درباره ی درس نظریه های طراحی شهری مفید است را قرار دهم. بخش های زیر به صورت تفصیلی در پست های مختلف توضیح داده خواهند شد. باکلیک بر روی سر موضوع ها به هر بخش خواهید رفت. منبع اصلی: وبلاگ دکتر کمالی. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای شما فرصتی فراهم خواهد شد تا به سوالات خود درمورد يک مسئله به صورت علمی بي انديشيد. در این درس شما با نحوه تهیه و تدوین طرح تحقق آشنا خواهید شد. روش علمی برای تحقيق وانواع و ويژگی های آنرا را فراخواهيد گرفت. آغاز تحقيق از کجاست؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هدف از انتخاب موضوع چیست؟ منابع برای انتخاب موضوع کدامند؟ شرايط لازم برای انتخاب موضوع چيست؟ ويژگی های يک عنوان خوب کدامند؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چرا بيان مسئله تحقيق مهم است. دربيان مسئله تحقيق چه موضوعاتی بايد مطرح شوند؟ نحوه نوشتن " بيان مسئله تحقيق " جگونه است.؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تعريف هدف و تقسيم بندی انواع آن را بيان کنيد. فوايد و خصوصيات اهداف رامشخص نمائيد. نحوه بيان اهداف را شرح دهيد. برای موضوع تحقيق انتخابی خود هدف اصلی و اهداف جزئی را بنويسيد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تعريف فرضيه ، انواع آن و حصوصيات يک فرضيه خوب فرضيه هاچگونه روابط بين متغيرها رابيان می کنند؟ سوالات مهم در کجا مطرح می شوند؟ ويژگی ها و نحوه بيان سوالات مهم چگونه است؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چرا تعريف مفاهيم و متغير ها مهم است؟ تعريف شرح و عملی مفاهيم ومتغيرها چگونه انجام می شوند؟ تعريف متغير و انواع آن برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تعريف مقياس اندازه گيری و انواع مقياس ها خصوصيات يک مقياس اندازه گيری خوب سوالات مهم در کجا مطرح می شوند؟ ويژگی ها و نحوه بيان سوالات مهم چگونه است؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تعريف جامعه آماری ، واحد مورد مطالعه چرا نمونه گيری می کنيم؟ نمونه معرف و ملاکها برای انتخاب نمونه کدامند؟ روش های نمونه گيری احتمالی و غير احتمالی چگونه انجام می شوند؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام رايج ترين روش ها برای جمع آوری اطلاعت کدامند ؟ محاسن ومعايب هريک از روش ها چيست؟ ويژگی ها و انواع متداول هريک از روش ها کدامند؟ روش های تجزيه وتحليل دادها اطلاعات را چگونه طبقه بندی و به رايانه بسپاريم؟ متداول ترين روش های تجزيه وتحليل داده ها کدامند؟ انواع خطا ها در جمع آوری و تجز] وتحليل داده هاو روش های کاهش آن حساسيت و اختصاصی بودن چيست وچگونه اندازه گيری می شوند؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دلايل اهميت مرور بر بررسی های قبلی چيست؟ چگونه بررسی های قبلی را مرور کنيم؟ نحوه بيان مرور بر بررسی های قبلی چگونه است؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مطالعه راهنما و پيش آزمون چگونه است؟ جدول گانت چگونه ترسيم می شود؟ چگونه فعاليت هارا سازماندهی کنيم؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اهميت ملاحظات اخلاقی در چيست؟ چگونه ملاحظات اخلاقی را در مراحلمختلف تحقيق بيابيم وبيان کنيم؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آيا شناخت محدوديت های تحقيق پيش از انجام آن امکانپذير است؟ محدوديت هادرمراحل مختلف تحقيق کدامند؟ چگونه فعاليت هارا سازماندهی کنيم؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چرا گزارش نويسی اهميت دارد؟ انواع روش های بيان گزارش تحقيق کدامند؟ نحوه نوشتن يک مقاله تحقيقی و پايان نامه تحصيلی چگونه است؟ نحوه بيان نقل قول ، زيرنويس ومنابع چگونه بايد باشد؟ 6 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 شهریور، ۱۳۹۳ روش به معنی راه و به معنی دقیق در پیش گرفتن راهی و یا معین کردن گام هایی است که برای رسیدن به هدف خاصی می باید با نظمی سیستماتیک قدم برداشت. پاورپوینت زیر درباره روش تحقیق در برنامه ریزی شهری هستش که روش های مختلف رو توضیح داده دانلود پاورپوینت 7 لینک به دیدگاه
niyan.d 1473 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 شهریور، ۱۳۹۳ ممنون از ارسالتون . فایل خوبیه و خیلی خوبم موارد رو توضیح داده. من این فایلو داشتم اتفاقا میخواستم به اشتراک بذارم که آقا محمد زودتر از من زحمتشو کشیدن. البته من این فایلو از استادم که یکی از تهیه کننده های این پاور هست گرفتم. دکتر براتی و دکتر داوودپور جفتشون از استادای فوق العاده با سواد و با شخصیت من بودن و هستن. دکتر براتی هنوزم نمرمونو نزده 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 شهریور، ۱۳۹۳ ممنون از ارسالتون . فایل خوبیه و خیلی خوبم موارد رو توضیح داده. من این فایلو داشتم اتفاقا میخواستم به اشتراک بذارم که آقا محمد زودتر از من زحمتشو کشیدن. البته من این فایلو از استادم که یکی از تهیه کننده های این پاور هست گرفتم. دکتر براتی و دکتر داوودپور جفتشون از استادای فوق العاده با سواد و با شخصیت من بودن و هستن. دکتر براتی هنوزم نمرمونو نزده :sigh: اا پس این پاورپوینت کار دکتر براتیه؟ آره فایل خوبی بود 2 لینک به دیدگاه
niyan.d 1473 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 مهر، ۱۳۹۳ امیدوارم مفید باشه :wubpink: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 تیر، ۱۳۹۴ استیک (stake) “مورد”را به عنوان یک “چیز خاص پیچیده و در حال کار” توصیف می کندکه یک سیستم محدود است. “مورد، یک سیستم یکپارچه است. اجزاء ممکن است کارکرد خوبی نداشته باشد و اهداف ممکن است مبهم باشد، اما آن یک سیستم است. نمونه هایی از سیستم ها شامل یک سازمان، یک شرکت، گروه حامی پیشرفت یا گروهی از دانشجویان است. چندین نوع مورد پژوهی وجود دارد. مورد پژوهی جامع، شامل مقایسه چندین مورد مربوط می شود مانند مقایسه چند سازمان حقوقی. همچنین نمونه موردی روی یک فرد تمرکز می شود که مورد پژوهی بیوگرافی نامیده می شود یا روی یک حادثه متمرکز می شودو تحقیق رویداد بحرانی (Critical incident) نامیده می شود. مورد پژوهی از قوم نگاری (که بر فرهنگ تمرکز می کند) و از تحقیق پدیده شناسی (که بر یک پدیده تمرکز می کند)، متفاوت است. نقش محقق در مورد پژوهی چیست؟ در مورد پژوهی بر مقایسه با دیگر روش های کیفی، نقش محقق کمتر به صورت خاصی تعریف می شود. گفتار و دیدگاه محقق از گفتار و دیدگاه منابع خبری، رایج تر است. مورد پژوهی چگونه روی مفهوم متمرکز می شود؟ هدف مورد پژوهی درک ویژگی هایی است که یک سیستم محدود خاص را تعریف می کند و شاید وصف رویداد یا فرایندی باشد که در درون آن سیستم اتفاق می افتد. مورد پژوهی را کجا انجام دهیم؟ مورد پژوهی گاه روی یک مکان و گاه از اسناد تاریخی انجام می شود. در هر صورت، محقق نیاز دارد که دلیل نمونه گیری برای مورد یا موردهای انتخاب شده برای تحلیل را تعریف نماید. منطق نمونه گیری بر اساس ماهیت سوال تحقیق، متفاوت است. گاه محقق نمونه هایی را انتخاب خواهد کرد که مشابه هستند و گاه او نمونه هایی را انتخاب می کند که تفاوت معیاری دارند. گاه محقق، موردها را بر اساس خصوصیت وگاه بر اساس معیار یگانگی انتخاب می کند. چگونه مورد پژوهی انجام دهیم و هنگام انجام، آن چه مشکلی می گیرد؟ خروجی مورد پژوهی، توصیف و تفسیر مورد است. به ویژه تمرکز بر توصیف سابقه مورد است که مجموعه ای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی یا تاریخی است. علاوه بر توصیف، محقق، تحلیل موضوعات یا مباحث مهمی را که از بررسی مشخص گردیده، ارائه می دهد و ممکن است تفسیر یا پیشنهاداتی را نیز ارائه نماید. منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 مرداد، ۱۳۹۴ پدیدار شناسی بر مبنای کار فلسفی ادموند هسرل (Edmund Husserl) قرار دارد. فرض پایه ای این فلسفه این است که در هر تجربه، یک وجود یا ساختار حقیقی وجود دارد. پدیدار شناسی بر چگونگی تجربه مردم از یک پدیدار خاص که جزء لاینفک تجربه است، متمرکز می شود. پدیدار شناسان، چگونگی ساخت مفاهیم افراد از تجربه، و چگونگی تشکیل مفاهیم گروهی یا فرهنگی توسط این مفاهیم فردی را کاوش می کند. نقش محقق در پدیدار شناسی چیست؟ هدف و نقش محقق رسیدن به تجربه مشارکت کنندگان و دیدن آن چیزی است که آنها می بینند. در این زمینه، محقق و مشارکت کنندگان تحقیق، همکاران تحقیق هستند. بهتر است که محقق به عنوان نوعی وسیله یا تسهیل کننده در این فرآیند، در نظر گرفته شود. محقق، گفتارها را با اندک تفسیر مجدد یا تجدید شکل، اعلام می دارد.پدیدار شناسی چگونه بر مفهوم متمرکز می شود؟ پدیدار شناسان، مفهوم زندگی روزانه را مطالعه می کنند. برای مثال، ارب، مطالعه ای پدیدار شناسانه را روی تجربه های ارتباطات گروه های اقلیت در درون فرهنگ غالب امریکایی، مانند مردم غیر سفیدپوست، انجام داد. ارب می خواست تا تجربه ارتباط با فرهنگ غالب را که هنجارهای ارتباطی متفاوتی از دیگران داشتند، را دریابد. بطور مثال، امریکایی های اروپایی که از ساختار قدرتی غالب در امریکا راضی هستند، گروههای نژادی و اقلیتی را به “خشونت زیاد” یا “خارج از کنترل” در بیان ظلم و ستم و تبعیض، متهم می کنند. این دیدگاه، گروههای فرهنگی اقلیتی را به گونه ای از ارتباطات متهم می سازد و از اصل پیام چشمپوشی می کند. پدیدار شناسی را در کجا انجام می دهیم؟ یکی از چالش های تحقیق پدیدار شناسی، دسترسی به تعدادی از مشارکت کنندگانی است که آن پدیدار را تجربه کرده اند. مرگ عشق یک نفر، تولد و تجربه سرطان، به مکانهای خاصی محدود نمی شوند، بنابراین محقق جایی می رود که مردم دارای تجربه آن پدیدار خاص را پیدا نماید. ایجاد گروههای مجازی در اینترنت، انتخاب مشارکت کنندگان برای تحقیق پدیدار شناسی را آسانتر ساخته است. چون این جوامع محازی به روی همه باز است، برای محقق کاملاً عادی است که تفسیرهای تجربه های نوشته شده را در وبلاگها (خاطرات آنلاین) و وب سایتهای حامی گروه، تحلیل نماید. چگونه پدیدار شناسی را انجام دهیم و آن در هنگام اجرا، چه شکلی می گیرد؟ تحقیق پدیدار شناسی با داده های روایی شروع می شود، داستان ها و وصف را به مطالب ضروری محدود می کند و به تحلیل سیستماتیک کلمات و مفاهیم بکار رفته برای توصیف پدیدار، مشغول می شود. در این تلاش، محقق و مشارکت کنندگان، همکاران تحقیق هستند و هدف نهایی محقق، ایجاد فهم بهتری از پدیدار خاص توسط تاکید بر تفاسیر کسانی است که واقعا آن را تجربه کرده اند. خروجی نهایی تحقیق پدیدار شناسی، توصیف ماهیت یا ساختار عمومی حیاتی یک تجربه است. این گزارش باید تا حد ممکن به دقت و واضح، واقعیت توصیف شده توسط شرکت کنندگان را منعکس سازد. منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 شهریور، ۱۳۹۴ شناسایی روش تحقیق قوم نگاری تشخیص روش قوم نگاری از دیگر روش های کیفی از طریق تمرکز آن روی فرهنگ، آسان است. بر اساس این روش، مفهوم در تجارب فرهنگی جای می گیرد. بنابراین، قوم نگاری مشاهده و ثبت وقایع، آیین ها، نمایش ها، مراسم، مصنوعات، لطیفه ها و داستان هاست. قوم نگار، تجربه های فرهنگی و عملکردها را به عنوان تابع عملکردهای بزرگتر- غیر از موارد آشکار- و دارای مفاهیم سمبلیک می بیند. این عملکردها و مفاهیم، خطوط برجسته ای هستند که فرهنگ را می آفرینند، منعکس می سازند و پایدار می کنند. قوم نگار، تجربه های یک فرهنگ را انعکاسی از فرهنگ گذشته، عملکردهای فرهنگ حاضر و جهت هایی برای تغییر فرهنگی و رشد می بیند. برای مثال تجربه فرهنگی موسیقی Hip-hop در افسردگی روحانی افریقایی امریکایی و جاز (Jazz) ریشه دارد. Hip-hop مانند موسیقی های سنتی اولیه افریقایی امریکایی، اساساً بیان مخالفت با فرهنگ غالبی است که مردم افریقایی امریکایی را استثمار کرده و مورد ستم قرار می دهد. محققان بسیاری، عملکردها و مفاهیم هویت فرهنگی hip-hop، تغییر فرهنگی و رشد را مورد کاوش قرار داده اند. برای مثال، یوثمن استدلال می کند که گرایش جوانان سفید به موسیقی رپ و فرهنگ hip-hop با جنبه های نژاد پرستی، ارتباط نزدیک دارند، فرهنگ غالب در تضاد با گونه دیگر، به رپ می پردازد تا آن را تقلیل دهد. نقش محقق در قوم نگاری چیست؟ انگاره اصلی روش قوم نگاری این است که شما باید تلاش کنید تا فرهنگ را از منظر اعضای آن فرهنگ درک کنید نه از مقایسه فرهنگ آن با فرهنگ خودتان یا از تحمیل تفسیر خودتان روی رفتارهای فرهنگی اجتناب کنید. شکل دادن صحیح چگونگی انعکاس و نشان دادن یک فرهنگ، کار مشکلی است. روش قوم نگاری هدایت شده در اوایل قرن 20، به دلیل فقدان حساسیت و توجه به مردم و فرهنگ های مشاهده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است. بسیاری از تحقیقات قوم نگاری اخیر به دلیل غلو محقق در فرهنگ مورد مطالعه، مورد انتقاد قرار گرفته است. قوم نگاری چگونه روی مفهوم متمرکز می شود؟ چالش قوم نگاری، مفهوم “دیدن” از منظر مطالعات فرهنگی است. در قوم نگاری چه انجام می دهیم؟ قوم نگاری سنتی رفتن به دور دست ها برای پیمایش میدانی در برخی محل های فرهنگی غیربومی را در بر می گرفت. اما، قوم نگاری قرن 21، محقق را به انجام تحقیق قوم نگاری در جوامع محلی فرا می خواند. قوم نگاری بر این اساس هدایت می شود که مردم کجا هستند و محقق باید پیمایش میدانی انجام دهد تا قضاوت مردم را در جریان رفتارهای درون محیط طبیعی، مشاهده نماید. لول (Lull) خانواده ها را از طریق دیدن تلویزیون مورد تحقیق قرار داده است. محققان در خانه مشارکت کنندگان مستقر می شوند و در زندگی روزانه خانواده شریک می شوند: با آنها می خورند، کارها را انجام می دهند، بازی می کنند و تلویزیون می بینند. لول با استفاده از این مشاهدات، نتیجه می گیرد که استفاده مردم از تلویزیون تنها یک شکل انفعالی سرگرمی نیست بلکه به معنای تعامل بین افراد است که به عنوان عامل مهمی برای سرگرمی روابط بین فردی به کار می رود. چگونه قوم نگاری را انجام می دهیم و هنگام انجام، چه شکلی می گیرد؟ قوم نگاری، فرآیند ایجاد یک نقشه فرهنگی از رفتار اجتماعی انسان است. قوم نگاری ممکن است توصیفی از آیین، مراسم، مناسک و فعالیتها و رفتار روزانه را شامل شود. قوم نگاری، شرح واقعه تجارب دیگران را با تفسیر محقق بیان می کند. قوم نگاری تنها معرفی مکتوب توصیف تجارب فرهنگی نیست، بلکه عملکردها و اهداف حوادث را تحلیل می نماید، و شرایطی را که تحت آن رفتارها یا تجارب خاص اتفاق می افتد را نیز شرح می دهد و فهم معنادارتر و عمیق تری از فرهنگ را بیان می نماید. خروجی قوم نگاری به طور مختلف به عنوان «نقشه های فرهنگی رفتارهای اجتماعی انسان، ارائه مکتوب از فرهنگ، داستانهای فرهنگی یا عملکردهای فرهنگی» معرفی می شود. در حالیکه قوم نگاری سنتی به عنوان ارائه مکتوب یک فرهنگ تعریف می شود، اقدامات اخیرتر در فیلم های مستند نیز به عنوان تحقیق قوم نگاری، برچسب می خورند. منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 شهریور، ۱۳۹۴ روش تحقیق تحلیل متنی تحلیل متنی، شناسایی و تفسیر یک سری از نشانه های کلامی یا غیر کلامی را شامل می شود. هر چیزی که شما با آن روبرو می شوید اعم از پوشاک، کتاب، غذا یا معماری یک نشانه است. بر اساس گفته چارلز سندرز پیرس (Charles sanders Peirce) فیلسوف، نشانه شما را از چیزی به تفکر در مورد چیز دیگری وا می دارد. نقش محقق در تحلیل متنی چیست؟ محقق، مفسر متن یا متون انتخابی است. بر اساس فرضیات تحلیل متنی، تعداد نامحدودی از تفاسیر در مورد یک متن معین وجود دارد و هر متن تا حدی که مفاهیم مربوط به متن را توسط مفسر، منعکس سازد، معتبر است. بنابر این، تفسیر محقق تنها یکی از تفاسیر معتبر ممکن از یک متن معین است. در تحلیل متنی، محقق به ندرت، تفسیر های دیگران را جستجو می کند، تفسیر خود محقق برجسته است. تحلیل متنی چگونه روی مفهوم متمرکز می شود؟ “مفهوم”در قلب تحلیل متنی است. مفهوم می تواند از منظر قصد سخنران، واکنش شنوندگان، سابقه تاریخی یا فرهنگی که متن ایجاد شده یا سابقه تاریخی یا فرهنگی معاصر که متن تجربه می شود، مورد تحلیل قرار گیرد. سه نوع کلی از تحلیل متنی وجود دارد که هر کدام اندکی دیدگاه متفاوتی روی مفهوم دارند: دیدگاه بیانی (ابلاغی)، دیدگاه مطالعات انتقادی و دیدگاه تحلیل مباحثه ای: دیدگاه بیانی روی ترغیب و تاثیر متمرکز می شود. فرض پایه ای دیدگاه بیانی این است که متن ها، مفهوم هستند و مفاهیم بر مردم تاثیر می گذارند. دیدگاه مطالعات انتقادی، متون را به عنوان مکانهای نبرد قدرت می بینند. متون (مانند فیلم ها، تلویزیون، موسیقی و غیره)، پیام هایی در مورد کسانی است که قدرت دارند و قدرت ندارند. محققان مطالعات انتقادی، متون را برای آشکار سازی ظلم و ستم های پیدا و پنهان، کلیشه ها و تبعیض، بررسی می کنند. دیدگاه تحلیل مباحثه ای، ادعا می کند که دریچه برای درک یک فرهنگ خاص، گروه اجتماعی خاص یا پدیده از طریق تحلیل جزئی محاورات و حکایت ها است. منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 شهریور، ۱۳۹۴ #11 تحقیق عملی بیش از تحقیق تئوریکی، کاربردی است و بیشتر به سمت حل مساله جهت گیری دارد تا افزایش دانش برای آن منظور راه در واقع، برخی از محققان علمی می گویند تنها هدف قابل شناسایی از خواست مردم برای مشارکت در مطالعه تحقیق این است که نتایج مستقیما برای بهبود زندگی کسانی که مورد مطالعه قرار می گیرند، به کار برده شود. تحقیق ارزیابی بر ارزیابی کارآیی برنامه ای خاص یا روش انجام کار در حل مساله ای خاص متمرکز می شود. تحقیق ارزیابی، عمدتا در آموزش استفاده می شود که محققان کارآیی مدل های مختلف آموزش را مقایسه می کنند. تحقیق ارزیابی در دیگر علوم اجتماعی کمتر عمومیت دارد اما به عنوان یک روش تحقیق کاربردی، توجه زیادی را به خود جذب کرده است. نقش محقق در تحقیق کاربردی چیست؟ نقش محقق در تحقیق عملی و ارزیابی آن است که برای حل مسائل با مشارکت کنندگان تحقیق، همکاری نماید. با این روشهای خاص، مستمعین نامزد برای نتایج تحقیق، خود مشارکت کنندگان هستند. تحقیق کاربردی چگونه روی مفهوم متمرکز می شود؟ در مقایسه با دیگر روشهای تحقیق کیفی که بحث شد، در این روش، تمرکز بر خروجی – که حل یک مساله یا ارزیابی یک برنامه است- می باشد تا مفهوم. تحقیق کاربردی را کجا انجام دهیم؟ تحقیق کاربردی در جامعه محلی یا سازمانی که کانون مطالعه است، انجام می شود. محققان با مشارکت کنندگان در میدان تعامل برقرار می کنند و تا جایی که ممکن است در فرآیندها و تجارب مشارکت کنندگان درگیر می شوند. تحقیق کاربردی چگونه انجام می شود و هنگام اجرا چه شکلی می گیرد؟ قسمت اساسی تحقیق عملی، همکاری با مشارکت کنندگان تحقیق در هر مرحله از پروژه تحقیق است که شامل شناسایی سوالات تحقیق، توسعه پروسه های جمع آوری داده ها، تحلیل اطلاعات و به اشتراک گذاری نتایج است. تحقیق عملی، تعهد بلند مدت را برای کار با مشارکت کنندگان تحقیق، بکار می گیرد. تحقیق ارزیابی، با یک مطالعه موردی شروع می شود که زمینه و سابقه را توصیف می کند. بعد از درک موقعیت، گام بعدی، ایجاد شاخص هایی برای ارزیابی است. محققان، قضاوت های ارزشمندی را در مورد شایستگی های برنامه انجام می دهند و بنابراین ذینفعان، احساس قویی در مورد اینکه چه شاخص هایی به کار برده می شوند، دارند. بر اساس این داده ها، محققان نقاط ضعف و قوت را ارزیابی می کنند. تحقیق عملی و ارزیابی در طرحهای پیشنهادی نتیجه می دهد که شامل توصیه هایی برای تغییر یا بهبود است. بازهم باید تأکید کرد که از نظر ایده آل این توصیه ها توسط خود محقق پدید نمی آید بلکه نتیجه تلاش همکارانه تمام افراد درگیر است. در این روش، همه ذینفعان در فرآیند احساس می کنند که مالک توصیه ها و پیشنهادات تغییر هستند. منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار 1 لینک به دیدگاه
تحقیق عملی بیش از تحقیق تئوریکی، کاربردی است و بیشتر به سمت حل مساله جهت گیری دارد تا افزایش دانش برای آن منظور راه در واقع، برخی از محققان علمی می گویند تنها هدف قابل شناسایی از خواست مردم برای مشارکت در مطالعه تحقیق این است که نتایج مستقیما برای بهبود زندگی کسانی که مورد مطالعه قرار می گیرند، به کار برده شود. تحقیق ارزیابی بر ارزیابی کارآیی برنامه ای خاص یا روش انجام کار در حل مساله ای خاص متمرکز می شود. تحقیق ارزیابی، عمدتا در آموزش استفاده می شود که محققان کارآیی مدل های مختلف آموزش را مقایسه می کنند. تحقیق ارزیابی در دیگر علوم اجتماعی کمتر عمومیت دارد اما به عنوان یک روش تحقیق کاربردی، توجه زیادی را به خود جذب کرده است. نقش محقق در تحقیق کاربردی چیست؟ نقش محقق در تحقیق عملی و ارزیابی آن است که برای حل مسائل با مشارکت کنندگان تحقیق، همکاری نماید. با این روشهای خاص، مستمعین نامزد برای نتایج تحقیق، خود مشارکت کنندگان هستند. تحقیق کاربردی چگونه روی مفهوم متمرکز می شود؟ در مقایسه با دیگر روشهای تحقیق کیفی که بحث شد، در این روش، تمرکز بر خروجی – که حل یک مساله یا ارزیابی یک برنامه است- می باشد تا مفهوم. تحقیق کاربردی را کجا انجام دهیم؟ تحقیق کاربردی در جامعه محلی یا سازمانی که کانون مطالعه است، انجام می شود. محققان با مشارکت کنندگان در میدان تعامل برقرار می کنند و تا جایی که ممکن است در فرآیندها و تجارب مشارکت کنندگان درگیر می شوند. تحقیق کاربردی چگونه انجام می شود و هنگام اجرا چه شکلی می گیرد؟ قسمت اساسی تحقیق عملی، همکاری با مشارکت کنندگان تحقیق در هر مرحله از پروژه تحقیق است که شامل شناسایی سوالات تحقیق، توسعه پروسه های جمع آوری داده ها، تحلیل اطلاعات و به اشتراک گذاری نتایج است. تحقیق عملی، تعهد بلند مدت را برای کار با مشارکت کنندگان تحقیق، بکار می گیرد. تحقیق ارزیابی، با یک مطالعه موردی شروع می شود که زمینه و سابقه را توصیف می کند. بعد از درک موقعیت، گام بعدی، ایجاد شاخص هایی برای ارزیابی است. محققان، قضاوت های ارزشمندی را در مورد شایستگی های برنامه انجام می دهند و بنابراین ذینفعان، احساس قویی در مورد اینکه چه شاخص هایی به کار برده می شوند، دارند. بر اساس این داده ها، محققان نقاط ضعف و قوت را ارزیابی می کنند. تحقیق عملی و ارزیابی در طرحهای پیشنهادی نتیجه می دهد که شامل توصیه هایی برای تغییر یا بهبود است. بازهم باید تأکید کرد که از نظر ایده آل این توصیه ها توسط خود محقق پدید نمی آید بلکه نتیجه تلاش همکارانه تمام افراد درگیر است. در این روش، همه ذینفعان در فرآیند احساس می کنند که مالک توصیه ها و پیشنهادات تغییر هستند. منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 28 بهمن، ۱۳۹۵ اینم یه جزوه دیگه به صورت پاورپوینت برای روش تحقیق در شهرسازی که در 55 اسلاید تهیه شده که از لینک داده شده می تونید دانلود کنید. فهرست مطالب: تعریف تحقیق تقسيم بندي تحقيق ویژگی های تحقیق تبدیل یک ایده به موضوع تحقیق بخشهای اصلی پژوهش ویژگی های روش علمی تحقیق ومحقق ساختار علمی یک تحقیق اجزا وعناصر طرح تحقیق ملاحظات مهم در انتخاب یک موضوع پژوهش مقدمه تحقیق طرح مسئله و ویژگی های طرح مسئله ضرورت واهمیت تحقیق ضرورت نظری تحقیق پیشینه تحقیق اهداف تحقیق سوالات تحقیق فرضیه تحقیق متغییرها(Variable) فرضیات تحقیق چگونگی نوشتن فهرست منابع تحقیق انواع روش های تحقیق روش توصیفی تحقیق موردی تحقیق پیمایشی( زمینه یابی) جامعه آماری و حجم نمونه نمونه گیری روش هاي جمع آوري اطلاعات پرسشنامه طبقه بندی بر اساس ماهيت پرسشنامه طبقه بندي بر اساس نحوه اجرا نكات مهم در طراحي پرسشنامه مزاياي پرسشنامه معايب پرسشنامه نمونه ای از جدول گانت دانلود پاورپوینت 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده