رفتن به مطلب

شخصیت فرزندتان را به خاطر نمره تخریب نکنید !


Saman_88

ارسال های توصیه شده

دریافت کارنامه تحصیلی معمولا برایدانش آموزان و والدین آن ها با اضطراب و دلهره همراه است و این استرس در میان دانشآموزانی که به هردلیل امتحان خود را باموفقیت برگزار نکردند، بیشتر دیده می شود.

بدون شک همه دانش آموزان در امتحانات نتایج دلخواه و مناسب را بدست نمی آورند وعلت این مساله نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ویژگی های فردی دانش آموز،عوامل آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی می تواند در نحوه نتیجه گیری دانش آموز موثرباشد اما برخی از والدین بدون توجه به این مسایل، نتایج ضعیف درسی فرزندان خود رابرنمی تابند و پس از اطلاع از نمرات ضعیف فرزند خود، به آن ها برچسب های ناروایی میزنند.

زدن برچسب نه تنها هیچ کمکی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموز نمی کند بلکه دراغلب موارد دانش آموز را از اشتیاق ادامه تحصیل و کسب موفقیت درسی هم باز می دارد.

یک برخورد نامناسب می تواند همه تلاش های والدین، معلمان و مسئولان مدرسه راباناکامی روبه رو کند و به یقین این نتیجه مورد نظر هیچ یک از عوامل یاد شده نیست. کارشناسان تربیتی به خانواده ها توصیه می کنند که هنگام دریافت کارنامه دانش آموزانو اطلاع از نمرات ضعیف فرزندان خود، مواظب روح و روان آن ها باشند و از سخت گیری وبی احترامی نسبت به آن ها پرهیز کنند.

مواظب شخصیت فرزند خود باشید. به اوبرچسب هایی نظیر تنبل، کودن، بی عرضه و غیره نزنید بلکه با تاکید بر نقاط مثبتش دروی انگیزه فعالیت ایجاد کنید.

در هنگام دریافت کارنامه، بهتر است او را درموقعیت هایی قرار دهیم که فعالیت هایش توام با موفقیت و تجربه های شیرین باشد.

همواره سعی کنید توانمندی های او را مد نظر قراردهید نه ضعف های او را.

بهتفاوت های فردی فرزندتان توجه کنید، مبادا او را با دیگران مقایسه کنید بلکه تنهامی توانید نمرات او را با یکدیگر مقایسه کنید.

توقع و انتظار از فرزندتان در حدتوانایی هایی او باشد.

وقتی نمرات فرزندتان ضعیف است تنها او را مقصر ندانید واین پرسش ها را از خود بپرسید که آیا الگوی تلاش و جدیت برای او بوده اید؟ آیاجریان تحصیل او را پیگیری کرده اید؟ آیا محیط خانه برای درس خواندن آماده بود؟ آیادوستان او را می شناسید؟ و آیا ضعف جسمانی و بیماری نداشت؟

چنانچه نمره خوب یانسبتا خوب در کارنامه وجود دارد به آن اشاره کنید. اگر همه نمرات درسطح پایین استباز می توانید از نمرات دیگر بالاتر اشاره کنید و سپس علت ضعیف بودن نمرات را ازفرزند خود جویا شوید و به به فرزندتان بگویید چه کمکی از دست ما بر می آید.

بایکدیگر همه راه های ممکن را بررسی کنید و به او اطمینان دهید که شما حامی او هستید،او را دوست دارید.

اگر بعداز بررسی علل، درصدد رفع ضعف خود است، تا آن جا کهامکان دارد شرایط فعالیت را برای او آماده کنید و به فرزند خود قوت قلب دهید ومتذکر شوید که هنوز دیر نشده است.

با نگاه دقیق به کارنامه نمرات درس های مختلفرا با میانگین درس های کلاس مقایسه کنید و نمرات خوب و خوب تر را مورد توجه قراردهید و برای تلاشی که در کسب آن ها صورت گرفته وی را تحسین کنید.

با کمک وتمایل فرزند خود،برنامه ای برای آمادگی و مرور درس های تجدیدی برای او تنظیم کنیدتا دانش آموز از هم اکنون به فکر امتحانات مجدد (شهریور ماه) باشد.

عدم موفقیتدانش آموز در درس ها نباید سبب محرومیت اواز تفریح، مسافرت، گردش با دوستان واستراحت شود بلکه باید برای همه کارهای او برنامه ریزی کرد زیرا فرزند شما به همهآن ها نیاز دارد.

فراموش نکنیم که دانش آموز ناموفق نیز مانند سایر دانش آموزانحدود ۹ ماه تلاش کرد و برای موفقیت در امتحانات و ورود به سال تحصیلی آینده، نیازبه گردش و تفریح و استراحت کافی دارد.

بامشاورمدرسه نیز مشورت کنید تا شمارا درپیداکردن بهترین راه حل و علت مشکل یاری کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...