رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

هدف هر سیستم اقتصادی تخصیص منابع کمیاب به تولید کالاها و خدمات مورد نیاز است. این فرآیند تولیدی می بایست به گونه ای انجام شود که رفاه مصرف کنندگان را به حداکثر برساند. بر مبنای این بیان، کارایی سیستم به معنی حداکثر کردن میزان رفاه اجتماعی حاصل از سیستم اقتصادی است. رسیدن به این کارایی، بنا به نظریه های اقتصادی، می تواند از طریق ساز و کار بازار و یا بر مبنای مداخله دولت در این ساز و کار و هدایت آن به دست آید.

از این دیدگاه می توان نظریه های اقتصادی را به دو گروه عمده تقسیم کرد: نظریه های بازار و نظریه های شکست بازار.

نظریه های بازار که جوهره اصلی آنها را نظریه های نئوکلاسیک تشکیل می دهد، بر کارکرد آزادانه اقتصاد بر اساس تحرک و آزادی اقتصادی و انگیزه های خصوصی تأکید دارند. با توجه به این نظریه ها فرآیند مذکور موجب کاربرد کارایی منابع و در نتیجه افزایش رفاه اجتماعی خواهد شد.

نظریه های گروه 2 - یعنی شکست بازار - بر پایه این ایده به وجود آمدند که کارکرد آزاد بازار با ناکارایی در سطح خرد و ناپایداری در مقیاس کلان همراه است. علاوه بر آن به دلیل فقدان شرایط اولیه برای رضایت کامل، کارکرد آزادانه بازار هیچ گاه منجر به دستیابی به حداکثر رفاه اجتماعی نخواهد شد. بنا به چنین دلایلی، یک دولت کارا می تواند ناتوانی ها و شکست های بازار را تشخیص دهد و بر مبنای ساز و کار بازار این ناکارایی ها را رفع کند.

 

نویسنده: فردین یزدانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...