رفتن به مطلب

روش جدیدی برای تولید سوخت موتور های دیزلی و مواد شیمیایی صنعتی از قند


ارسال های توصیه شده

بالا رفتن قیمت نفت و گاز طبیعی تئوری جالب تهیه سوخت موتروهای دیزلی را از گیاهان بجای پترولیم مطرح ساخته است. هر دو سوخت بیو (بدست آمده از جانوران زنده که به عنوان Bio-diesel شناخته می شود) و سوخت نرمال (بدست آمده از پالایش پترولیم) تاثیرات متفاوتی را بر بازار جهانی می گذارند.

در تهیه سوخت هیدروکربن های حد واسط (Intermediates) مورد استفاده قرار می گیرند و قیمت گذاری کنونی بازار بر اساس مقادیر این مواد در نفت خام و گاز طبیعی می باشد.

آقای جیمز دومسیک (James Dumesic)، پروفرسور مهندسی بیولوژی و مکانیک از دانشگاه ویکانسین – مادیسون، در جورنال science در روز سی ام ماه جون میلادی روش بهتری را برای تولید حد واسط های شیمیایی HMF (Hydroxyethylfurfural) از قند گیاهی (مانند قندی که در عسل وجود دارد) گزارش داد. HMF را می توان به پلاستیک، مواد افزودنی به سوخت، و حتی خود سوخت تبدیل کرد. ولی این روش کمتر مورد استفاده قرار گرفته است زیرا روش گران قیمتی می باشد.

در تولید HMF تعادل شیمیایی، فشار، دما و طراحی راکتور نقش دارند. بعد از اینکه در حضور کاتالیزور (عامل سرعت دهنده به واکنش که در بعضی موارد سرعت واکنش را کاهش می دهد) قند گیاهی به HMF تبدیل گشت، HMF تولیدی بصورت محلول به محل دیگری جابجا شده و بعد از آن HMF خالص از محلول جدا می گردد. پیش از این مظالعات و نتایجی در این فرایند بدست آمده بود ولی نتایج گروه پرفسور دومسک با بهره دهی بالاتر بوسیله روش آسانتری گزارش شده است.

بعد از بدست آوردن HMF، براحتی می توان آنرا به پلاستیک و یا سوخت گازوئیل تبدیل نمود. سوخت بیو علاوه بر این روش از چربی و حتی روغن باقی مانده در آشپزی با همان مزایای صنعتی و محیط زیستی روش قبل، قابل استحصال می باشد. بجای خرید پترولیم و وارد کردن آن، مواد خام از کشاورزان داخلی تهیه می گردد. گسترش این روش باعث کاهش قیمت های بازار نفت نیز می گردد.

استفاده از باقیمانده محصولات کشاورزی نیز باعث کاهش گرم شدن جهان بخاطر تولید دی اکسید کربن از سوخت های فسیلی می گردد. زمانیکه از سوخت های فسیلی استفاده می شود، کربن موجود در زمین به اتمسفر هوا اضافه می گردد که یک حجم اضافی کربن به چرخه کربن وارد شده است. ولی با استفاده از سوخت های بیو، کربن وارد شده به اتمسفر همان کربن گرفته شده از اتمسفر بوسیله گیاهان استفاده شده در تولید سوخت بیو می باشد. پس جرم کربن اضافی ای به اتمسفر هوا اضافه نشده است. حفظ شدن تعادل چرخه کربن برای حفاظت از محیط زیست مهم می باشد.

آزمایشات گوناگونی برای اقتصادی و صنعتی کردن روش، استفاده از قند ها با ترکیبات پیچیده تر در تولید HMF، و استفاده از HMF برای تولید مواد مصرفی و سوختی گوناگون در حال اجراست. امید است در آینده ای نه چندان دور، روش های مطرح شده بتواند نیاز جهانی برای سوخت را تامین ساخت و بحران قیمت های بالای نفت و انرژی را کاهش دهد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...