رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام:icon_gol:

دراین تاپیک قصد داریم درمورد یاتاقانها،انواع یاتاقان،نگهداری وپایش وضعیت یاتاقانها،مسایل مرتبط با روغنکاری وروانکاری،بیرینگ ها وانواع ان(بلبیرینگ ورولربیرینگ) صحبت کنیم

مجموعه ای ازمطالب فارسی جزوات اموزشی فیلم های تولید واستانداردهای مرتبط درادامه تقدیم حضور دوستان خواهد شد

امیدوارم دوستان با توجه به توانایی خود وتسلطشان به مطالب سهمی دراین تاپیک داشته باشند

پیشاپیش ازهمکاری دوستان دراین تاپیک سپاسگزارم

موفق باشیم:icon_gol:

لینک به دیدگاه

یاتاقان وسیله‌ای است که اجازه حرکت نسبی مقید را بین دو یا بیشتر از دو قطعه را می‌دهد که به طور نمونه به صورت چرخش یا حرکت خطی است. یاتاقان‌ها می‌توانند به صورت گسترده‌ای بر طبق حرکتی که مجازند داشته باشند و یا براساس اصول کاریشان و همچنین جهت بارهای اعمالی که می‌توانند تحمل کنند، طبقه بندی شوند.

 

 

چگونگی کاهش اصطکاک

 

یاتاقان‌های ساده به طرز گسترده‌ای استفاده می‌شوند و از سطوح برای تماس سایشی استفاده می‌کنند. علی الخصوص با وجود روانکاری، آنها معمولاً عمر و اصطکاک کاملا قابل قبولی می‌دهند. از سوی دیگر، یاتاقانهای با اصطکاک کم معمولاً به خاطر راندمانشان، کاهش فرسایش و استفاده گسترده درسرعت‌های بالا را تسهیل می‌کنند، دارای اهمیتند. اصولا یک یاتاقان می‌تواند اصطکاک را با امتیاز شکلش، با موادش و یا با معرفی و داشتن یک سیال بین سطوح و یا جداکردن سطوح با یک میدان الکترومغناطیسی، کاهش دهد.

 

با کمک شکل: معمولاً مزایایش را با استفاده از غلطک‌ها و یا کره‌ها و یا با شکل دادن یاتاقان‌های خمشی حاصل می‌کند.

با کمک مواد: با بهره گیری از طبیعت موادی که یاتاقان‌ها را تشکیل می‌دهند. (یک مثال می‌تواند استفاده از پلاستیک باشد که اصطکاک سطحی کمی دارد.)

به کمک یک سیال: با بهره بردن از ویسکوزیته کم یک لایه سیال مانند یک روانساز و یا یک واسطه فشرده شده که از برخورد دو سطح جلوگیری کند؛ یا با کاهش نیروی عمودی بین آنها.

به کمک میدان‌ها: با استفاده از میدان‌های الکترومغناطیسی، مانند میدان مغناطیسی، تا از برخورد سطوح جامد جلوگیری کند.

 

حتی می‌توان از ترکیبی از اینها در یک یاتاقان بهره برد. مثال این قسمت برای زمانی است که یک اتاقک از پلاستیک ساخته شده باشد و بین توپها/غلطک‌ها که با شکلشان اصطکاک را کم می‌کنند، فاصله ایجاد کند و تکمیلشان کند.

 

 

اصول عملکرد

 

حداقل شش اصل کاری معمول وجود دارد.

 

یاتاقان‌های لغزشی که معمولاً بوش، یاتاقان‌های سرمحور، یاتاقان بوش، یاتاقان‌های خان دار، یا یاتاقان‌های ساده نامیده می‌شوند.

یاتاقان‌های غلطشی مانند یاتاقان‌های ساچمه‌ای (بلبرینگ‌ها) و یاتاقان‌های غلطکی (رولربرینگ‌ها).

یاتاقان‌های مرصع که نیروها در آن بوسیله پیچیدن جزئی خارج از مرکز محور، تحمل می‌شود.

یاتاقان‌های لغزشی که در آن نیروها توسط یک سیال و یا گاز تحمل می‌شوند.

یاتاقان‌های مغناطیسی که در آن نیرو با کمک یک میدان مغناطیسی تحمل می‌شود.

یاتاقان‌های خمشی که در آن حرکت با المان نیروئی که خم می‌شود، تأمین می‌شود.

لینک به دیدگاه

دانلود یک راهنمای کم حجم فارسی برای بیرینگ ها

معرفی رولربیرینگ های مخروطی ، رولربیرینگ های بشکه ای ، رولربیرینگ های سوزنی ، بلبرینگ های تماس زاویه ای ، بلبرینگ های خود تنظیم ،بلبرینگ های شیار عمیق ومروری بریاتاقان ها

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

حرکت‌ها

 

حرکت‌های معمولی که یاتاقان‌ها اجازه آن را می‌دهند عبارتند از:

 

• چرخش شعاعی به عنوان مثال چرخش میله محور.

 

• حرکت خطی مانند کشو.

 

• حرکت کروی مانند لولای کاسه ساچمه‌ای

 

• حرکت مفصلی مانند درها

 

نیروها

 

یاتاقان‌ها تنوع گسترده‌ای در اندازه و جهتی که می‌توانند تحمل کنند دارند. نیروها می‌توانند به صورت نیروی غالب شعاعی، محوری (یاتاقان کف گرد) یا ممان عمود بر محور اصلی باشند.

 

سرعت‌ها

 

انواع مختلف یاتاقان‌ها، محدودیت‌های سرعت عملکردی متفاوتی دارند. سرعت به طور نمونه به عنوان حداکثر سرعت سطحی نسبی تعریف می‌شود که واحدش اغلب ft/s یا m/sمی باشد. یاتاقان‌های چرخشی به عنوان نمونه، عملکرد را به صورت DN توصیف می‌کنندکه D قطر (اغلب به mm) یاتاقان و N سرعت چرخش با واحد دور بر دقیقه‌است. عموماً سرعت عملکرد یاتاقان‌ها در بازه قابل توجهی باهم تداخل دارد. به عنوان نمونه یاتاقان‌های ساده در سرعت‌های پائین کارآئی دارند. یاتاقان‌های غلتشی سریعتر هستند؛ به دنبال آن یاتاقان‌های لغزشی و سرانجام یاتاقان‌های مغناطیسی قرار دارند که نهایتاً توسط نیروی مرکزگرا و با غلبه بر مقاومت مواد، محدود می‌شوند.

 

لقی و الاستیسیته

 

بعضی کاربردها نیروهای یاتاقان‌ها را در جهات متنوعی به کار می‌برد و تنها لقی یا شیب محدودی را به عنوان نیروی متغیر اعمالی می‌پذیرد. یکی از منابع حرکت در یاتاقان‌ها، فواصل یا لقی هاست. برای مثال یک شفت ۱۰میلیمتری در یک سوراخ ۱۲ میلیمتری، ۲ میلیمتری لقی دارد. منبع دوم حرکت، الاستیسیته در خود یاتاقان هاست. برای مثال ساچمه‌ها در یاتاقان‌های ساچمه‌ای (بلبرینگ‌ها) مانند یک لاستیک سفت می‌ماند و تحت بار، از دایره به یک شکل جزئی مسطح تبدیل می‌شود. کاسه بلبرینگ نیز الاستیک است و یک فرورفتگی را در محلی که ساچمه‌ها بر روی آن فشار می‌آورند ایجاد می‌کند.

 

عمر

 

یاتاقان‌های مغناطیسی و لغزشی می‌توانند به صورت بالقوه عمر نامحدود بدهند. عمر یاتاقان‌های غلتشی آماری است اما بوسیله بار، دما، نگهداری و تعمیر، ارتعاش، روانکاری و سایر فاکتورها تعیین می‌شود. برای یاتاقان‌های ساده بعضی از مواد عمر بیشتری نسبت به بقیه می‌دهند. بعضی از ساعت‌های جان هریسون هنوز هم بعد از صدها سال کار می‌کنند چرا که از چوب درخت مقدش خشب الانبیا در ساختشان استفاده شده‌است. درحالیکه ساعتهای فلزی اش با توجه به فرسودگی بالقوه شان به ندرت کار کردند.

 

تعمیر و نگهداری

 

یاتاقان‌های بسیاری احتیاج به تعمیرات دوره‌ای دارند تا از خرابی پیش از موعد جلوگیری شود. گرچه بعضی از آنها نظیر یاتاقان‌های لغزشی یا مغناطیسی ممکن است احتیاج به نگهداری کمتری داشته باشند. بیشتر یاتاقان‌ها در عملکرد در دورهای بالا نیازمند روانکاری و تمیزکاری دوره‌ای هستند و ممکن است احتیاج به تنظیمات مجدد داشته باشند تا اثر فرسایش را به حداقل برسانند.

لینک به دیدگاه

تاریخچه و تکامل یاتاقان ها

 

یک نوع متقدم از یاتاقان‌های خطی از سه بدنه استفاده می‌کند که بر روی هم و در زیر قلم بند قرار دارند. گرچه هیچ مدرک قاطعی وجود ندارد اما این تکنولوژی ممکن است به قدمت ساخت اهرام گیزا باشد. یاتاقان‌های خطی مدرن از اصول مشابهی استفاده می‌کنند با این تفاوت که بعضی مواقع از ساچمه به جای غلتک استفاده می‌شود.

 

اجزاء نخستین ساچمه‌های ساده و غلتکی، چوب بوده‌است اما سرامیک، یاقوت کبود و شیشه نیز کاربرد داشتند. آهن، برنز و فولادهای دیگر، سرامیک‌ها و پلاستیک (برای مثال نایلون، پولی اکسی متیلین، تفلون و UHMWPE) همگی امروز معمولند. یک ساعت جیبی مرصع برای کاهش اصکاک از سنگ‌ها استفاده می‌کند و با این کار اجازه می‌دهد که زمان دقیق تر نگه داشته شود. حتی مواد قدیمی هم می‌توانند دوام خوبی داشته باشند. برای مثال، یاتاقان‌های چوبی امروزه هنوز هم می‌توانند در آسیاب‌های آبی قدیمی دیده بشوند که آب، سرما و روانکاری اش را تأمین می‌کند.

 

یاتاقان‌های چرخشی برای برای بسیاری از کاربردها مورد نیازند؛ از کاربردهای سنگین در محور چرخها و شفت‌های ماشین گرفته تا قسمت‌های دقیق ساعت‌ها. ساده‌ترین یاتاقان چرخشی یاتاقان بوش است که فقط یک سیلندر است که بین چرخ و محورش وارد می‌شود؛ این ساختار بوسیله یاتاقان غلتشی ادامه پیدا کرد که در آن بوش بوسیله تعدادی غلتک سیلندری جایگزین شد. هر غلتک به عنوان یک چرخ جدا رفتار می‌کند. اولین یاتاقان غلتکی اتاق دار عملی در اواسط دهه ۱۷۴۰ میلادی بوسیله جان هریسون که ساعت ساز بود برای یک کارمند وقت نگهدار دریائی ابداع شد.. این وسیله از یاتاقان برای یک حرکت نوسانی بسیار محدود استفاده کرد ولی او همچنین در همان زمان از یک یاتاقان مشابه در یک وسیله واقعا دوار در یک ساعت معمولی نیز استفاده کرد.

 

یک مثال قدیمی از بلبرینگ چوبی که یک میز چرخنده را پشتیبانی می‌کرد، از کشتی رومی نمی‌در دریاچه نمی‌به جا مانده‌است. خرابی کشتی به ۴۰ قبل از میلاد برمی گردد. گفته می‌شود لئوناردو داوینچی یک نوع یاتاقان ساچمه‌ای (بلبرینگ) را در حدود سال ۱۵۰۰ شرح داده‌است. مسئله‌ای در ارتباط با بلبرینگ‌ها، مالش ساچمه‌ها در مقابل یک دیگر است که موجب اصکاک مضاعف می‌شود. اما مالش می‌تواند بوسیله محبوس کردن ساچمه‌ها درون یک قفس جلوگیری شود. یاتاقان غلتشی اتاق دار در اصل بوسیله گالیله در دهه ۱۹۶۰ شرح داده شد. قرار دادن یاتاقان‌ها در یک ردیف تا سال‌ها زیادی بعد از آن انجام نشد. اولین امتیاز حق ثبت کاسه ساچمه متعلق به فیلیپ وگان از کارمارتن در ۱۷۹۴ بود.

 

ایده فردریش فیشر در سال ۱۸۸۳ برای فرزکاری و سنگ زدن ساچمه‌ها در اندازه‌ها و گردی یکسان به کمک وسیله‌ای با ماشین تولید مناسب، اساس خلق یک صنعت مستقل بلبرینگ سازی را ایجاد داد.

 

یک حق امتیازی که به عنوان اولین حق امتیاز گزارش شده‌است، به یک تعمیرکار دوچرخه پاریسی در آگوست ۱۸۶۹رسید. این یاتاقان‌ها سپس در دوچرخه‌ای که بوسیله جیمز مور در اولین دوره مسابقات جهانی دوچرخه سواری در جاده پاریس- روئن در نوامبر ۱۸۶۹به مقام قهرمانی رسید، گنجانده شد.

 

طراحی مدرن یاتاقان خود تنظیم به اسون وینگوئیست از شرکت تولید کننده بلبرینگ skf در سال ۱۹۰۷ مربوط می‌شد. هنری تیمکن، یک رویاگرا و مبتکر در صنعت حمل و نقل در قرن ۱۹، امتیاز یاتاقان با غلتک مخروطی را در ۱۸۹۸به ثبت رساند. سال بعدش، او یک شرکت تأسیس کرد تا ابداعش را به تولید برساند. در طول یک سده، شرکت آنقدر رشد کرد که یاتاقان‌ها را از همه نوعی درست می‌کرد؛ به خصوص فولاد و ارائه محصولات و خدمات مربوطه اش.

 

اریش فرانکه در سال ۱۹۳۴ بلبرینگ کاسه سیمی را اختراع و به ثبت رساند. توجه او در طراحی یاتاقان بر کوچک بودن سطح مقطع تا حداقل مقدار ممکن بود که بتواند در یک طراحی بسته جمع بشود. بعد از جنگ جهانی دوم او به همراه گرهارد هیدریچ، شرکت «فرانک و گرهارد» را تأسیس کرد تا به تولید و بسط بلبرینگ کاسه سیمی سرعت ببخشد.

 

شرکت تیمکن، شرکت SKF، گروه شافلر (خصوصی)، شرکت NSK، و شرکت یاتاقان سازی NTN در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان یاتاقان در جهانند.

 

امروزه، یاتاقان‌ها در کاربردهای متنوعی به کار می‌روند. یاتاقان‌های فوق سریع در قطعات دستی دندانپزشکی به کار می‌رود، یاتاقان‌های هوافضائی در مریخ نورد به کار رفته‌اند، و یاتاقان‌های خمشی در سیستم‌های همتراز نوری استفاده شده‌اند.

لینک به دیدگاه

وظيفه ياتاقان ها نگهداري راستاي صحيح شافت در برابر بارهاي شعاعي و محوري وارد بر آن مي باشد.ياتاقانها در حقيقت تكيه گاه شافت هستند.به ياتاقان هايي كه موقعيت شعاعي گفته مي شود.به ياتاقان Radial Bearing شافت را حفظ مي كنند ياتاقان هاي شعاعي يا

Thrust Bearing هايي كه موقعيت محوري شافت را حفظ مي كنند ياتاقان هاي كف گرد يا گفته مي شود.ياتاقانهاي شعاعي محوري ،ياتاقانهايي هستند كه تحمل بار را در هر دوجهت شعاعي و محوري دارا هستند.

 

متن کامل را درجزوه ای که درلینک زیر برای دانلود اماده شده است مطالعه بفرمایید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد : spow

لینک به دیدگاه

دانلود یک جزوه فارسی مفید درزمینه یاتاقانها وبیرینگ ها

 

بررسي انواع ياتاقان

فهرست

مقدمه

(Pivot pad) استحكام صفحه نگهدارنده

افزايش و رشد اختلاف قطري و حرارتي

خرابي ياتاقان هاي غلتشي

علل خرابي ياتاقان ها

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

جامعترین وجالبترین کتاب ومرجعی که تا به حال درزمینه بیرینگ ویاتاقان دیده ایدکتاب Bearing Design in Machinery نوشته ابراهام هانوی یک مرجع استاندارد وفوق العاده برای همه دوستانی هست که به نحوی با روغن،روانکاری،یاتاقان وانواع بیرینگ ها ومباحث طراحی ونگهداری انها سروکاردارند

کتاب طراحی یاتاقانها مشتمل بر 20 فصل و642 صفحه بوده وتمامی مربوط به بیرینگ ها را به خوبی پوشش میدهد

امیدوارم از مطالعه این کتاب عالی استفاده کافی را ببرید

لیست فصل های کتاب طراحی بیرینگ

 

 

Classification and Selection of Bearings

Lubricant Viscosity

Fundamental Properties of Lubricants

Principles of Hydrodynamic Lubrication

Basic Hydrodynamic Equations

Long Hydrodynamic Journal Bearing

Short Journal Bearings

Design Charts for Finite-Length Journal Bearings

Practical Applications of Journal Bearings

Hydrostatic Bearings

Bearing Materials

Rolling Element Bearings

Selection and Design of Rolling Bearings

Testing of Friction and Wear

Hydrodynamic Bearings Under Dynamic Conditions

Friction Characteristics

Modeling Dynamic Friction

Case Study: Composite Bearing—Rolling Element and Fluid Film in Series

Non-Newtonian Viscoelastic Effects

Orthopedic Joint Implants

 

 

 

 

 

دانلود کتاب مبانی طراحی یاتاقان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد فایل:

spow

or

spowpowerplant.blogfa.com

لینک به دیدگاه

یاتاقان : قطعه ای است که مابین عضو ثابت و عضو متحرک قرار می گیرد.

حرکت: حرکات در کل به دو دسته حرکات خطی و حرکات دورانی تقسیم بندی میشوند.

حرکات خطی دارای دو مدل مسافت طولانی و مسافت کوتاه می باشند.

حرکات دورانی را نیز به دو دسته غلتشی و لغزشی تقسیم کرده اند.

یاتاقانهای غلتشی : این یاتاقانها خود به سه دسته شعاعی ، محوری و مختلط تقسیم شده اند.

یاتاقانهای لغزشی: این یاتاقانها را نیز به سه دسته کلی استوانه ای ، تخت و مختلط تقسیم کرده اند.

در یاتاقانهای شعاعی اکسل در جهت شعاع یاتاقان به آن نیرو وارد میکند ولی در یاتاقانهای محوری نیروی وارد شده در جهت محور وارد میشود .

یاتاقانهای مختلط این توان را دارند که هم نیروهای محوری را تحمل کنند هم نیروهای شعاعی .

 

اجزاء یاتاقانهای دورانی غلتشی:

حلقه بیرونی ، حلقه درونی ، اجزاء غلتشی و قفسه یا جدا کننده.

Outer ring , iner ring , rolling elements , cage

 

نکته: تمامی یاتاقانها را از جنس فولاد یاتاقان میسازند .

 

حلقه خارجی : از قسمت خارجی کاملاً صاف ولی از قسمت داخلی با توجه به نوع یاتاقان میتواند دارای اشکال مختلفی باشد .

 

حلقه داخلی: از قسمت خارجی به مانند قسمت داخلی توضیح قبل دارای شکل (بسته به نوع یاتاقان این شکلها متفاوت است) میباشد ولی از قسمت داخل کاملاً صاف است .

 

اجزاء غلتشی : این اجزاء را از فولاد آبکاری شده و معمولا آنها را پرداخت نهایی می کنند .(آنها را به وسیله کٌرٌم آبکاری می کنند ).

 

قفسه : این قسمت از جنس فولاد نرم میباشد که از بعضی از آلیاژها مانند برنز و برنج نیز استفاده می کنند . در غیر فلزات از پلاستیک استفاده می شود.

 

متن کامل جزوه را درلینک زیر مطالعه فرمایید

دانلود

لینک به دیدگاه

جزوه دوره آموزشی " مبانی تكنولوژی بیرینگ"

 

دوره آموزشی " مبانی تكنولوژی بیرینگ " ، از نیازهای ضروری یا پیش نیاز كار تمام افرادی است كه به گونه ای با بیرینگ در ارتباط هستند، چه تأمین كنندگان وچه مصرف كنندگان بیرینگ . مباحث مطرح در دوره پیرامون موضوعات زیر مي باشد:

بررسی وشناخت انواع بیرینگ ·

شماره فنی بیرینگ ·

تلرانسها، لقی ها و انطباقات ·

روانكاری بیرینگ ·

روشهای نصب و پیاده كردن بیرینگ ·

مراقبت از بیرینگ ·

خرابیهای بیرینگ ·

كساني كه این دوره كوتاه مدت را طي مي كنند، قادر خواهند بود تا در استفاده صحیح از بیرینگ وكاهش مصرف آن وكاهش توقفات تولید نقش مؤثری ایفا نمایند

بیرینگ ( Bearing) را میتوان به مثابه قلب ماشین آلات در تمام صنایع در نظر گرفت. نقش اصلی بیرینگ در ماشین آلات ایجاد بستر مناسب حرکت و تحمل بار است .

لذا كوچكترین خلل در كاركرد بیرینگها ، ماشین آلات را از حركت یا کار مؤثر بازمی دارد. از آنجا كه اصطكاك و سایش در اجزاء مکانیکی غیر قابل اجتناب است،بیرینگ ها نیز به مرور دچار فرسایش شده و عمرمفید آنها به سر آمده و ميبایست تعویض گردند . از اینرو بیرینگ ها جزو قطعات مصرفی به حساب مي آیند و هموارهجزو سبد خرید كارخانجات قرار دارند.

برطبق تجارب وبررسیهای بعمل آمده، مصرف بیرینگ در صنایع ایران بیش از حدمتعارف در صنایع كشورهاي در حال توسعه یا پیشرفته است و بنظر میرسد رقم آن حداقل دو برابر باشد. این مقدار مصرف اضافی هزینهای بسیار گزاف به کشور تحمیل میکند. از اینرو بهینه کردن وكاهش میزان مصرف بیرینگ ميبایست جزو دغدغه

مدیران صنعت قرار گیرد چرا که:

١. قریب به تمام بیرینگ های مصرفي در صنایع از خارج كشور تأمین و واردگشته و در مقابل میلیونها دلار ارز سالیانه از كشور خارج میگردد.

٢. در دنیای تولید رقابتي ، لازمه افزایش کمّی و کیفی تولید وبه طبع آن افزایش

در آمد وسود ، درگرو افزایش زمان و کیفیت کارکرد ماشین آلات است . به عبارتی دیگر در گرو كاهش توقفات دستگاهها ناشی از تعمیرات و تعویضات و همچنین بهبود وضعیت کار ماشین آلات است . این دو مهم نیز با افزایش طول عمر بیرینگها محقق میشوند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دانلود یک جزوه کامل درزمینه اشنایی با یاتاقانهای نیروگاهی ،تئوری یاتاقانها،اصول نگهداری وتعمیرات یاتاقانها،تئوری روانکاری دریاتاقانهای لغزشی، بررسی مسئله اصطکاک وانالیز اثر فیلم روغن ، بررسی یاتاقانهای ژورنال ، بررسی بارهای شعاعی ومحوری وارد بریاتاقانها ، نگاهی به محفظه یاتاقان درکمپرسورهای نیروگاهی ،رینگ های تنظیم کننده یاتاقان ، بررسی یاتاقانهای ژنراتور ومروری براصول تعمیراتی درنیروگاهها

این جزوه جالب توسط همکاران عزیزمان دربخش مکانیک نیروگاه جهرم تهیه شده است وامید است با مطالعه ان به بخشی ازسوالهای شما دراین زمینه پاسخ داده شود

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای دانلود جزوه اموزشی توربین گازی بخش یاتاقانهای توربو کمپرسور به لینک زیر مراجعه فرمایید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

خواص ومواد یاتاقانها وبیرینگ ها

 

براي ساخت ياتاقان ها در سال هاي پيش از موادي نظير چرم، پوست، چوب واستخوان و آهن استفاده مي شد.اما امروزه از مصالحي چون برنج، برنز، نيكل، فولاد، بابيت و مشابه آنها استفاده ميشود.ياتاقان هاي طراحي شده امروزي با ياتاقان هاي سابق هم از نظر جنس و هم از نظر شكل هندسي تفاوت دارد.

اگر شرايط عمل در يك ياتاقان ايده آل باشديعني هميشه فيلم روغن فراهم باشدو تغيير شكل در اثربار گذاري نداشته باشيم و مسايلي از نظير ناهمرسايي و وجود ذرات ساينده و بالا رفتن دما و غيره مطرح نبود نيازي به انتخاب مواد ياتاقان نداشتتيم و از هر ماده اي براي ساخت ياتاقان مي توانستيم استفاده كنيم.

همان گونه كه مي دانيم شرايط ايده آل در ياتاقان غير ممكن است و ممكن است در بعضي ياتاقان ها شرايط خاص طراحي برقرار باشد يعني در بعضي از ياتاقان ها نبايد فيلم روغن برقرار باشد و ياتاقان بايد در محيط خشك كار كند.وانواع ديگري از ياتاقان بايد در دماهاي بالا كار كنندوبرعكس.

پس وجود شرايط غير ايده آل، كاربرد هاي خاص و احتمال وقوع شرايط غير منتظره همه ايجاب مي كنند كه در انتخاب مصالح ياتاقان دقت شود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
  • 6 ماه بعد...

انواع بلبرینگ:

 

1- بلبرینگ شیار عمیق:

متداولترین بلبرینگ در بازار است,موارد استفاده ی زیادی دارد,نیروهای شعاعی و محوری را در دوجهت تحمل می کند,برای سرعت های بالا مناسب است.

 

 

2- بلبرینگ تماس زاویه ای:

نیروهای محوری را فقط در یک جهت تحمل می کند.

 

3-بلبرینگ خودمیزان:

در یک طرف دو شیار دارد و در یک طرف سطح کروی دارد,در مواردی که محور با پوسته انطباق نداشته باشد.

 

4- بلبرینگ کف گرد:

مناسب برای تحمل نیروهای محوری قابل جداشدن از هم و عمل کرد آن برای محورهای عمودی بهتر است

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

اصول عملکرد بیرینگهای مغناطیسی و کنترلر آنها

 

چکیده

 

بیرینگهای مغناطیسی فعال امروزه در بسیاری از موارد صنعتی کاربرد دارد. این بیرینگها دسترسی به سرعتهای بالاتر را نسبت به انواع بیرینگهای مکانیکی و غلطشی فراهم می سازند. همچنین استفاده از این بیرینگها می تواند باعث حذف عملیات روغنکاری در کاربردهای مختلف و در نتیجه کاهش آلودگی محیط سیستم شود. امروزه رشد و تکنولوژی در مباحث کنترل و پردازش، بیرینگهای مغناطیسی را به سوی طراحی نیرومند تر و به صرفه تر نسبت به گذشته هدایت کرده است. در این مقاله بر روی نحوة عملکرد این بیرینگها و سیستم کنترل آنها بحث و بررسی صورت می گیرد.

 

1. مقدمه

نخستین بیرینگهای مغناطیسی در زمان جنگ جهانی دوم و با تلاش آقای جسی بیمز از دانشگاه ویرجینیا پا به عرصة وجود گذاشتند که در سانتریفیوژهای خالص سازی ایزوتوپهای عناصر مختلف برای ساخت اولین بمبهای هسته ای استفاده می شد. اما پیشرفتهای اساسی بر روی این تکنولوژی توسط پروفسور هربمن و پروفسور سوییتزر با استفاده از علوم الکترونیک و کنترل صورت پذیرفت. اولین کنفرانس بین المللی نیز در سال 1988 توسط پروفسور سوییتزر وپروفسور الایر از دانشگاه ویرجینیا و پروفسور اوکادا از دانشگاه ایباراکی برگزار شد.

 

 

 

ياتاقان هاي مغناطيسي كه شافت را به جاي تماس مكانيكي با نيروي مغناطيسي به حالت تعليق در مي آورند، چندین دهه است كه در صنعت مورد استفاده قرار مي گيرند. هنگامی که بیرینگهای معمولی مکانیکی که با اتصال به شافت ، به روغنکاری نیاز پیدا می کنند، بیرینگهای مغناطیسی با تکنولوژی خود که تعلیق روتور بر روی نیروهای مغناطیسی است میتواند راه حل خوبی باشد.

2. بیرینگهای شعاعی

هر بیرینگ شعاعی یک قسمت ثابت و یک سیستم سنسور نصب شده در بالای قسمت گردنده ی فرومغناطیس سوار بر شفت، دارد. قسمت گردنده شامل یک دسته از حلقه های ورقی سوار بر یک سیلندر است که روی شفت می نشیند. ورق ها جهت کاهش اتلافات جریان گردشی و افزایش واکنش بیرینگ استفاده میشوند. قسمت ثابت از یک دسته حلقه های ورقی با قطب هایی در دیواره ی داخلی تشکیل شده است. سیم پیچ ها در اطراف هر قطب پیچانده شده اند و جريان الكتريكي كنترل شده ای از این سيم پيچ ها مي‏گذرد و يك نيروي جاذبه روي روتور فرومغناطيسي ايجاد مي كند تا روتور را در فاصله هوايي خاصی به صورت معلق نگه دارد، (شکل 1).

 

متن کامل مقاله را ازلینک زیر دریافت نمایید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...