رفتن به مطلب

گیلان، پردیس زمین


ارسال های توصیه شده

توی این تاپیک موقعیت های گردشگری دیده شده و نشده، معروف و ناشناس استان سرسبز گیلان رو قرار خواهیم داد :flowerysmile::flowerysmile:

 

2px-GilanAdminMapColored.jpg

 

جاذبه‌های طبیعی گیلان را می‌توان به هفت بخش تقسیم کرد:

۱. سواحل دریا: شهرهای رودسر، آستارا، بندر انزلی، کلاچای، چابکسر و کیاشهر، در کنار دریا قرار دارند. طول ساحل دریا، در استان گیلان به ۲۲۰ می‌رسد.

 

۲. تالاب‌ها‌: تالاب انزلی، از جمله زیباترین مناظر آبی ایران است. در داخل این تالاب، جزایر زیبایی وجود دارد. تالاب انزلی، از مهم ترین تالابهای جهان محسوب می‌شود که بهمین دلیل، کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها، در این شهر مورد تصویب واقع شده‌است. این تالاب، طی ۳ سال اخیر (۱۳۸۴ خورشیدی به بعد) در حال نابودی قرار گرفته‌است.

 

۳.رودها: بستر رودهای گیلان عمدتاً در مسیر دره‌های کوهستانی و کوهپایه‌ای که از جنگل‌های سرسبز و انبوه پوشیده شده‌اند قرار گرفته‌است.

 

۴.جنگل‌ها: جنگل‌های لنگرود در لیلا کوه، جنگل‌های تالش، جنگل‌های لاهیجان و جنگل‌های دیلمان از جمله جنگل‌های زیبا و دیدنی گیلان است.

 

۵.آب‌های معدنی:

چشمهٔ آب گاز سنگرود؛ در روستای سنگرود از توابع دهستان عمارلو شهرستان رودبار قرار دارد.

چشمه کلشتر رودبار؛ این چشمه حدود یک کیلومتر پایین‌تر از سد سفیدرود در فاصله پانصدمتری جاده اصلی قزوین به رشت قرار دارد.

چشمه آب معدنی ماسوله؛ در ابتدای ورودی شهر تاریخی ماسوله در کنار پارک شهر قرار دارد.

چشمه چشماگل؛ در روستای طالم از توابع سنگر قرار دارد.

چشمه ماستخور؛ در روستای ماستخور نزدیک رودبار در جبهه غربی سد منجیل قرار دارد.

چشمه آب معدنی سجیران؛ در اشکور بالا، نزدیکی روستای سجیران واقع است.

 

۶. دریاچه ها: بزرگ‌ترین دریاچه جهان (دریاچه خزر)، در شمال این استان واقع شده‌است. در جنوب شهر آستارا نیز یکی از دریاچه‌های زیبای ساحلی گیلان در مساحتی کوچک قرار دارد.

 

همچنین دریاچه اصلی سد سفیدرود که در دره‌های جنوبی و غربی بخش منجیل از شهرستان رودبار تشکیل شده‌است، نخستین منظره آبی برای مسافرینی است که از جاده قزوین وارد گیلان می‌شوند.

 

تالاب بوجاق در انتهای روخانه سفید رود و در شرق و غرب مصب این رودخانه و در شمال بندر کیاشهر قرار گرفته‌است این تالاب جزو تالابهای فهرست کنوانسیون رامسر است این تالاب مامن پرندگان زیبای مهاجر است که گذران زندگی طبیعی را در آن می‌گذرانند چنگر خوتکا مرغابی وحشی کلاگن پلیکان جزو پرندگان عمومی این تالاب محسوب می‌شوند شکار پرندگان از جمله فعالیتهای اکو توریستی در منطقه محسوب می‌شود.

 

7. ییلاقات:

مناطق ییلاقی گیلان که در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت اند از:

 

نواحی ییلاقی جواهردشت؛ در ارتفاعات شرق گیلان، منطقه شمالی کوه زیبای سماموس قرار دارد و ییلاقِ نواحی چابکسر، قاسم آباد، واجارگاه، کلاچای و رحیم‌آباد به شمار می‌روند. این ییلاق، از زیباترین نقاط جغرافیائی ایران محسوب می‌شود که متاسفانه، با مهاجرت گسترده و ساخت و ساز ساکنین شهرهای کلاچای و چابکسر و رحیم‌آباد، در سال‌های اخیر در شرف تغییر جدی قرار گرفته‌است.

ییلاق‌های واقع در مسیر دره رودخانه پل رود شهر کلاچای؛ دره بسیار زیبای پل رود، پس از گذشت از روستای دیماین به نواحی ییلاقی این ناحیه می‌رسد. دره پل رود به دو شاخه تقسیم می‌شود و هر یک به ییلاق‌های واقع در مسیر خود می‌رسد.

ییلاق‌های دیلمان و اسپیلی؛ ییلاق‌های این ناحیه، هم از نظر چشم‌انداز و هم از نظر آثار تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت بسیار است.

ییلاق‌های نواحی رودبار؛ این ییلاق‌ها را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد: نخست ییلاق‌های واقع در شرق سفیدرود که عمدتاً در بخش عمارلو، توتکابن و پره‌سر قرار دارند.

ییلاق‌های تالش و آستارا؛ ماسوله جنوبی‌ترین ییلاق تالش است و پس از آن ییلاق‌های ماسال و شاندرمن قرار دارند. ییلاق تالش دولاب، ییلاق مریان، ییلاق سوباتان در این منطقه از این زمره‌اند. شهر آستارا از طریق گردنه حیران به نواحی ییلاقی آستارا مربوط می‌شود.

لینک به دیدگاه

قلعه رودخان

 

RudkhanCastle.JPG

 

قلعه رودخان یا قلعه حسام نام قلعه‌ای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان دانسته‌اند. این قلعه با ۲٫۶ هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد. دیوار قلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته شده‌است.

 

در دورهٔ سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده‌است. بر روی سردر ورودی آن درج شده‌است که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام‌الدین امیردباج بن امیر علاء‌الدین اسحق تجدید بنا شده‌است. این کتیبه در موزهٔ گنجینهٔ رشت نگهداری می‌شود.

 

 

این قلعه در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا واقع شده‌است و در کنار آن رودخانه‌ای با همین نام جاری است.

 

توصيف قلعه

قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگي حاكم و حرمسراي وي) و قورخانه(محل فعاليت هاي نظامي وزندگي سربازان) تشكيل شده است. ارگ در قسمت غربي اين بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول خانه ها در قسمت شرقي در دو طبقه با نورگيرها و روزنه هاي متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه اي نيز ميان قلعه و گودترين محل آن وجود دارد. بخش شرقي قلعه شامل:دوازده ورودي، زندان، در اضطراري، حمام و آبريزگاه. بخش غربي دوازده ورودي دارد، چشمه، حوض آب انبار، سردخانه حمام، آبريزگاه شاه نشين و چند واحد مسكوني كه با برج و بارو محصور شده اند، ديگر بناهاي اين بخش را تشكيل مي دهند. ۴۰ برج ديده باني دور تا دور قلعه را احاطه كرده كه اتاق هاي هشت ضلعي آن با طاق هاي گنبدي پوشانده شده است. دور تا دور ديوارها و برج ها روزنه هايي شيب دار ديده مي شود كه براي ريختن مواد مذاب و تيراندازي تعبيه شده اند.

 

لازم به ذكر است كه در طول تاريخ قلعه، هيچ گاه دشمن به آن نفوذ نكرده و نتوانسته است آن را فتح كند.

 

 

تصاویر قلعه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تالاب انزلی

 

موقعيت جغرافيائي

تالاب انزلي، در ساحل جنوب غربي درياي خزر، در غبر دلتاي سفيد رود و در جنوب بندرانزلي، در استان گيلان واقع شده و از قسمت غرب كپورچال و آبكنار، از جنوب به صومعه سرا و بخشهاي رشت محدود شده و در مختصات جغرافيائي 37 درجه و 28 دقيقه عرض شمالي و 49 درجه و 25 دقيقه طول شرقي قرار گرفته است. محدودة آب آن شامل چهار بخش يا حوضچه آبي به شرح زير است: تالاب ماهروزه كه سابقاً به نام خليج كپورچال ناميده مي‌شد در بخش غربي؛ تالاب سياه كشيم در جنوب غربي، تالاب شيجان در بخش شرقي و بخش مركزي. اين چهار بخش از نظر خصوصيات فيزيكوشيميائي، مرفولوژيك، فيتواكولوژي و جغرافيائي داراي تفاوتهاي چشمگير بوده و سيستمهاي متفاوتي را ارائه مي‌نمايند.

محدودة آب تالاب انزلي را مي‌توان در مساحتي بالغ بر 100 كيلومتر مربع تصور نمود و اختلاف نظر در ميزان وسعت آن به اين دليل است كه از آخرين محاسبات تعيين حريم آن سالهاي درازي مي‌گذرد و از حدود سي?سال قبل كه اين پهنه آبي و رسوبهاي آن را 400 كيلومتر مربع اعلام نموده?اند هنوز اقدام مهمي‌از طرف سازمانهاي مسئول براي تعيين مساحت دقيق آن به عمل نيامده و نوسانهاي آب درياي خزر نيز در برهم زدن كليه برآوردها مؤثر بوده است. اما محدوده آبريز آن داراي وسعتي معدل 3740 كيلومتر مربع مي‌باشد كه در حدود 2000 كيلومتر مربع آن دشت و بقيه زمينهاي كوهستاني و كوهپايه است كه از سمت شمال به درياي خزر، از جنوب و غرب به انتهاي شيب سلسله جبال البرز و كوههاي تالش و از جانب شرق به دلتاي رودخانه سفيد رود محدد مي‌گردد. آبهاي وارده به تالاب از طريق رودها، نهرها و زهكشهاي زراعي واقع در حوزه هاي آبريز كاسه اي شكل صورت مي‌گيرد. عمده رودهاي منتهي به آن از كوههاي تالش سرچشمه گرفته و در مسير پرشيب خود به دشت مي‌رسند. ديگر جريانهاي ورودي، مربوط به آبهاي اضافي و برگشتي مزارع تحت آبياري مي‌باشند كه بيشتر در شرق تالاب واقع شده اند.

از رودها و زهكشهاي طبيعي منتهي به تالاب، از غرب به شرق مي‌توان كچلك، سياويزان، شيله سر، بهمبر، بيجار خاله، مرغك، خالكائي، اسفند (سيارودخان)، كلسر، چمثقال (ماسوله رودخان)، نرگستان (روكو)، كانال مادر (سيابي)، گاز رودبار (لاكسار)، سياه درويشان، هندخاله، گازگيشه، باغبان خاله، پيربازار و خمام رود را نام برد. رودهاي منطقه فومنات كه تأمين كننده بخش مهمي‌ از آبهاي تالاب هستند پس از عبور از دره هاي تنگ و باريك و سنگي به مناطق دشتي رسيده در اراضي پست حاشيه تالاب به يكديگر متصل مي‌شوند و به صورت مجاري آبي وارد تالاب مي‌گردند. در سفرنامه ها و مدارك تاريخي از رودهاي متعدد ديگري نيز نام برده شده كه اكنون بسياري از آنها از جريان افتاده و از بين رفته اند.

كليه آبهاي ورودي به تالاب توسط 5 روگا (مجراي آبي يا معبر) و از طريق كانال غازيان به دريا تخليه مي‌شوند. تفاوت اين روگاها با رودها و ديگر مجاري در تغييرات شديد آبدهي آنهاست و به ترتيب از غرب به شرق عبارتند از: تازه بكنده (شنبه بازار يا پاشاروگا)، نهنگ روگا، راسته خاله، پيربازار روگا و سوسرروگا. سه روگاي اخير در نزديكي زير پل غازيان به يكديگر متصل مي‌گردند و سپس با الحاق به نهنگ روگا و در محوطه بندرگاه به شنبه بازار روگا و عبور از كانال كشتيراني و گلوگاه دو موج شكن (تنها راه ارتباطي تالاب با دريا) وارد درياي خزر مي‌شوند. هرچند كه هر سال 4/2 ميليارد متر مكعب آب وارد اين پهنه آبدار مي‌گردد اما به دلايلي كه اشاره خواهد شد، عمق تالاب در فصل بهار به بيش از 5/2-5/1 متر و آنهم در قسمت غربي كه داراي حوضه آبي وسيع تري است نمي‌رسد. بخش شرقي تالاب داراي حداقل عمق مي‌باشد. در بررسي مراحل تكوين و شكل گيري تالاب به نظرات و فرضيات مختلف و متعددي برخورد مي‌نمائيم كه عمده ترين دليل پيدايش آن را با كاهش سطح آب درياي خزر در قرن سيزدهم ميلادي همزمان با شكل گيري شبه جزيره انزلي مرتبط دانسته اند. به تعبيري ديگر، تالاب انزلي گودرفتگي حاصله از تكتونيك مي‌باشد كه با پسروي آب درياي خزر تا حدودي از دريا جدا افتاد و با تيغه ماسه اي كه از حركات دريا و امواج آن ايجاد شده تشكيل گرديده است.

 

اهميت و ارزش تالاب انزلي

تالابها در مجموع داراي ارزشها و فوائد بسيار زيادي بوده و از نظر اكولوژيكي و اقتصادي مي‌توانند در ابعاد منطقه?اي و يا بين المللي مطرح باشند. تالاب انزلي جدا از اين ارزشها نبوده و اهميتهاي چندگانه آن چهاز نقطه نظر بين المللي و چه داخلي به جز مسائل اكولوژيك و زيست محيطي، نقش خاصي در جغرافيا و حيات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي منطقه دارد.

از جنبه هاي اجتماعي، نقش علمي‌آن در زمينه هاي مختلف جانورشناسي، گياه شناسي و اكولوژي ناشناخته نيست و محققين مي‌توانند از آن به عنوان يك آزمايشگاه طبيعي رايگان در زمينه?هاي گوناگون استفاده نمايند.

نقش فرهنگي و تاريخي تالاب انزلي در فرايند زمان روشنگر اهميت بي شمار آن در زمينه شكل گيري اجتماعات انساني است به ويژه كه در سده هاي اخير اين ناحيه به عنوان گذرگاه فرهنگي ?دروازه اروپا? مطرح بوده و مؤثرترين معبر تماس و ارتباط با ديگر فرهنگهاي غربي را ايجاد نموده است. نبايد فراموش كرد كه گذر اكثريت سياحان، جهانگردان و تاريخ نويسان از اين طريق صورت مي‌گرفته است.

وجود مناظر و چشم اندازهاي كمياب و بديع موجود در تالاب همواره جذبه خاصي را براي علاقمندان به طبيعت و نيز گردشگران گريزان از غوغاي شهرها، ايجاد كرده است. اگر تفريح و تفرج و اساساً گذران اوقات فراغت را كه يكي از نيازهاي اصلي انسان بشمار مي‌رود در كنار ورزشها و سرگرميهائي چون ورزشهاي آبي در اين مناطق مورد بررسي قرار دهيم در مي‌يابيم كه اين پهنه گسترده. آرامش روحي بسياري از گردشگران ايراني و حاشيه نشينان شهري و روستائي خود را فراهم نموده است.

از نظر هيدروليك، تالاب نقش مهمي ‌در جذب سيلابها داشته و جريانهاي تند آن را كاهش مي‌دهد و آنها را به طور موقت به ذخيره هاي آب تبديل مي‌كند كه نتيجه لايه هاي آبده زمين نيز غني مي‌شود. وجود پديده آبي چون تالاب انزلي به عنوان مانعي در مقابل هجوم دهها رودخانه بزرگ و كوچك كه با شيب تند از كوههاي البرز و طالش به سمت اراضي پست ساحلي سرازير مي‌شوند ارزش فوق العاده زيادي دارد. طبيعت سيلابي اين رودها بدون وجود تالاب به مثابه يك مخزن با ثبات، قادر خواهد بود اختلالات آشكاري در كانونهاي جمعيتي و سكونتي متمركز در دشت گيلان پديد آورد.

با توجه به وجود گياهان مختلف آبزي در تالاب انزلي، اين بستر تقريباً متراكم از انواع رويشهاي گياهي به عنوان يك پالايشگاه طبيعي جهت جلوگيري از گسترش آلودگيهاي رو به تزايد مطرح مي‌شود زيرا تحقيقات علمي‌انجام شده توسط دانشمندان نشان مي‌دهد كه برخي از گياهان آبزي قادر به جذب و تقليل تركيبات آلي و معدني موجود در فاضلابها بوده و با عمل خود پالائي به صورتهاي فيزيكي، شيميائي و بيولوژيكي مهمترين مشكل تالاب يعني آلودگي را كاهش مي‌دهند. گونه هاي گياهي نظير ني، پيزر آبي، عدسك ابي، اسپيرودلا و سراتوفيلوم شناور كه به ميزان و تراكم زياد در تالاب انزلي مشاهده مي‌شوند داراي چنين خصوصياتي هستند. پوشش گياهي موجود در تالاب، عامل مهمي ‌در جلوگيري از فرسايش كرانه هاي ساحلي است. سيستمهاي ريشه اي اين گياهان به حفظ خاك كمك مي‌كند و حركات موئينه اي از عدم ثبات جلوگيري كرده و باعث مي‌شود تا لايه هاي سطحي شسته نشوند. براي آن كه تالاب انزلي به عنوان يك واحد اقتصادي در راستاي توليدي خود به نحو مطلوب قرار گيرد بايد توانهاي توليدي آن و نيز روشها و تكنيك بهره برداري اصولي از آن شناخته شود. اما از آنجا كه فرايند توليد اقتصادي تالاب به طور عمده توسط طبيعت صورت مي‌گيرد، تنها هزينه لازم براي تداوم روند توليد، سالم نگهداشتن آن و جلوگيري از درهم ريختن معادلات تعادل زيستي و محيطي آن است. ذيلاً مهمترين توانهاي اقتصادي تالاب انزلي را مورد بررسي قرار مي‌دهيم:

 

زيستگاه پرندگان مهاجر

تالاب انزلي يكي از بهترين و مناسبترين زيستگاهها براي گونه هاي مختلف پرندگان آبزي مهاجر است. دهها گونه از پرندگان مهاجر در مسير مهاجرت و سفر زمستاني خود تالاب انزلي را براي زمستان گذراني انتخاب مي‌كنند. اصولاً حوضه درياي خزر از مهمترين مناطق زيستگاهي پرندگان آبزي مهاجر مي‌باشد كه در مركز توزيع جغرافيائي جمعيت غازها و اردكهاي غرب سيبري و خزر و نيل واقع شده و هر سال در اين مسير پرواز بيش از 10 تا 12 ميليون از پرندگان مهاجر نظير غاز، قو، اردك، مرغابي، چنگر، خوتكا و ديگر پرندگان شناگر به مهاجرت مي‌پردازند. اراضي پست مناطق جنوبي خزر، كه تالاب انزلي مهمترين واحد آبي داراي شرايط اكولوژيك آن است، بسياري از اين رندگان را جذب مي‌كند.

نقش ديگري كه پرندگان آبزي مهاجر به عهده دارند كنترل امراض و آفات گياهي در آب بندها و آبگيرهاي حاشيه تالاب است. پرندگان آبزي اروپا سطح بستر كم عمق آبگيرها را، كه در فصل زراعي به شاليزار تبديل مي‌شوند، در جستجوي دانه هاي گياهي و لاروها بر هم زده و نوعي مبارزه را با انواع آفتها به ويژه شايع ترين آنها، كه كرم ساقه خوار برنج است، شروع مي‌كنند. فضولات صدها هزار پرنده مهاجر از يك سو موجبات صرفه جوئي در مصرف انواع كودهاي شيميائي را فراهم مي‌سازد و از سوي ديگر خاك را به مراتب حاصلخيز تر و بارورتر مي‌نمايد. اگر زيانهاي بيشمار مصرف كودهاي شيميائي نظير ايجاد اختلال در ميكرو ارگانيسمهاي خاك و آلودگيهاي مختلف و ساير خسارات محيطي را در نظر بگيريم اهميت كود حيواني يعني فضولات پرندگان مهاجر و منافع سرشاري را كه از اين طريق متوجه كشاورزي گيلان مي‌شود در مي‌يابيم.

صرفنظر از منافعي كه وجود پرندگان مهاجر يعني مهمانان زمستاني تالاب انزلي براي گيلان دارند و در سطور بالا به آنها اشاره شد از نظر شكار و فروش اين پرندگان نيز سودهاي قابل توجهي عايد صيادان و ساكنان اطراف تالاب مي‌شود. در گذشته، شكارچيان با استفاده از روشهاي سنتي، پرندگان مهاجر را شكار كرده گذشته از تأمين نيازهاي غذائي خانواده مازاد مصرف خود را به بازار عرضه مي‌كردند. متأسفانه صيد و شكار در تالاب انزلي از صورت صحيح و اصولي خارج شد و موجبات ضررها و زيانهاي فراواني را فراهم ساخت كه در بسياري از موارد جبران ناپذير است. از نكاتي كه در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد فراهم آوردن امكاناتي براي تخم گذاري اين پرندگان و محافظت آنها در فصل تخم گذاري براي تداوم بهره برداري از اين منبع عظيم غذائي است. اگر در طي دوران تخم گذاري و كوچ پرندگان از شكال آنها در تالاب و اطراف آن جداً جلوگيري نشود چرخه و جريان طبيعي توليد مثل آنان مختل شده و آمار جمعيت آنها چنان كه مي‌بينيم هر سال كمتر از سال قبل خواهد شد.

 

محل تخم ريزي آبزيان

آبزياني نظير خرچنگ، قورباغه، زالو، كرم و امثال آنها در مرداب انزلي زيست مي‌كنند كه ارزشهاي اقتصادي و اكولوژيكي ويژه دارند؛ به عنوان مثال در سالهاي قبل صدور قورباغه و طي سالهاي اخير صدور خرچنگ دراز به خارج از كشور مبالغ قابل توجهي ارز وارد كشور ساخته است.

آبزيان بزرگ و كوچك كه در محيط مردابي، توليد مثل و رشد مي‌كنند، حتي اگر براي انسان نيز مستقيماً مورد مصرف نداشته باشند، در چرخة تغذية آن دسته از حيوانات آبزي كه به مصرف تغذية انسان مي‌رسند نقش بسيار مؤثري ارند. انواع كرمها، زالوها، حشرات و حيوانات كوچك ديگري كه در تالاب وجود دارند به مصرف تغذيه بسياري از ماهيان و پرندگان مي‌رسند. در چرخة طبيعي اكوسيستم محيط مردابي حتي اين جانوران كوچك نقشي بس مهم دارند از اين رو حفظ تالاب از ديدگاه مزبور نيز حائز اهميت فراوان است.

 

منابع گياهي

از ديرباز مسكن بسياري از مردمان اين ديار متكي بر مصالح بدست آمده از تالاب انزلي بوده است. وجود انواع گياهان آبزي نظير ني كه در اصطلاح محلي لوله نام دارد براي پوشش زير سقف بامهاي خانه هاي شهري و روستائي استفاده هاي متعددي را عرضه مي‌نمايد و نيز حصاربنديهاي پيرامون خانه هاي روستائي و باغها با استفاده از انواع ني انجام مي‌گيرد. همچنين گياهاني كه در كناره?هاي تالاب مي‌رويند به طور سنتي مورد استفاده زيادي در صنايع دستي محلي دارند. ني و گياهان ساقه بلند علاوه بر كاربردي كه در كارهاي ساختماني دارند در توليد انواع صنايع دستي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

نگاهي به گذشته و قابليتهاي كارآيي محصولات توليدي بخوبي نشان مي‌دهد كه قبل از عموميت يافتن محصولاتي نظير موكت، فرش ماشيني و... بافت و مصرف حصير به عنوان يك مفپوش متناسب با شرايط زيستي و آب و هوائي از اقبال زيادي برخوردار بوده است.

انواع گياهان موجود كاربردهاي متفاوتي براي توليد محصولات مختلف دارند. منابع گياهي هريك براي ساختن محصول معيني به كار مي‌روند. توليد كالاهائي نظير حصير، جارو، زنبيل، سبد، سفره و... از ديرباز در نواحي اطراف تالاب، معمول بوده است. صنايع دستي به عنوان يكي از اشتغالات فرعي خانوارهاي روستائي و حتي شهري در كنار مشاغل اصلي از منابع درآمد قابل توجه آنان به شمار مي‌آيد. هرچند كه امروزه با عموميت يافتن مصرف كالاهاي پلاستيكي، صنايع دستي به ركود گرائيده، ليكن توجه روزافزون به توليدات دستي مخصوصاً در ميان گروههاي جوان مي‌تواند بازار وسيع مصرف آن در گذشته را احيا كند. براي اين منظور لازم است كمكهاي فني و الگوئي و متناسب با فرهنگ مصرفي كشور در اختيار توليد كنندگان قرار گيرد.

نبايد فراموش كرد كه شيوة توليد كالاهاي حصيري و تكنيك هاي به كار برده شده در توليد آن نسبت به گذشته تغيير چنداني نيافته است، از اين رو لازم است پا به پاي تجديد توليد اين محصولات، نوعي كنترل كيفي و بهسازي مواد اوليه آن نيز صورت گيرد. تقويت و تشويق صنايع دستي متكي بر گياهان مردابي مي‌تواند به عنوان يكي از منابع درآمد مهم خانوارهاي روستائي، به ويژه براي زنان و دختران در سنين فعال، باشد. بديهي است كه سازمان يابي توزيع آن از طريق شركتهاي تعاوني و برآوردن خدمات مورد نياز متقابل از نكات برجستة توجه به اين امر به شمار مي‌رود. با حمايت از سنايع دستي حصيري كه سنت ديرينه اي در كناره هاي تالاب انزلي دارد نه تنها يك صنعت محلي و ملي احيا مي‌شود بلكه فرهنگ مصرفي مردم، از كالاهاي وارداتي مشابه به كالاهاي محلي و كارآمد سوق داده شده، بدين ترتيب اقتصاد ناحيه اي بيش از پيش تقويت مي‌گردد.

 

ارزش فراغتي و جهانگردي

تالاب انزلي با جزاير متعدد خويش داراي چشم انداز بسيار زيبائي است كه مشتاقان طبيعت را به خود جلب مي‌كند. وجود جاذبه هاي طبيعي در تالاب از يك سو و نياز فزاينده شهر نشينان به استفاده از طبيعت از سوي ديگر كشش عظيمي‌ميان عرضه و تقاضاي فراغتي در تالاب بوجود آورده است.

به راه انداختن برخي امكانات و تأسيسات مربوط به فعاليتهاي فراغتي در تالاب مي‌تواند زمينة اشتغال فراواني براي ساكنان كناره هاي تالاب فراهم سازد. توان جهانگردي و فراغتي موجود در تالاب را مي‌توان با تقاضاي عظيم آن در شهرهاي ساحلي گيلان و مازندران ارتباط داد و از آن براي بهبود شرايط زندگي و فعال تر كردن محيط اقتصادي تالاب استفاده كرد. حضور انبوه جمعيت مسافر و افراد غير بومي‌مي‌تواند در به جريان انداختن چرخهاي اقتصادي فعاليت در زمينه هاي حمل و نقل، اقامت، مصرف كالاهاي توليد و صنايع دستي و ديگر موارد، بطور جدي مؤثر باشد.

سازماندهي سفرها و گشت و گذارها، در صورت برخورداري از يك نظم سيستماتيك و برنامه ريزي اصولي مي‌تواند انبوهي از فعل و انفعالات اقتصادي را به حركت در آورد و در زنجيره اي از مناسبات اقتصادي با يكديگر قرار دهد.

لازمة تبديل اين توان بالقوه به توان بالفعل، داشتن يك آگاهي درست از كم و كيف جريانهاي فراغتي و مستلزم ايجاد تأسيسات ساده اي در زمينه هاي خدماتي اقامتي و پذيرائي مي‌باشد. بديهي است با سرمايه گذاري اندك در زمينه هاي فوق و تشويق سرمايه هاي كوچك محلي و جلوگيري از انحصارات و اعمال نفوذ سرمايه هاي كلان براي سودبري فراوانمي‌توان اقتصاد ناحية تالاب را از بعدي ديگر مورد استفاده قرار داد.

نظارت بر توزيع عادلانة امكانات و پراكندگي متناسب خدمات عرضه شده در زمينه هاي فراغتي و كنترل و هدايت درست ولي غير مستقيم آن توسط مديران ورزيده و كارآمد در سازمان مراكز ايرانگردي و جهانگردي از حساسيت ويژه اي برخوردار است. اين بخش از فعاليت اقتصادي تالاب، زمينة پايان ناپذيري از توان اقتصادي محيط است كه با گذر زمان، بازدهي و حجم آن بيش از پيش تنوع و افزايش مي‌يابد. بديهي است كه سهم اشتغالات و حجم مبادلة كالائي و خدمات را از طريق اين بخش نبايد ناديده گرفت. تقويت نقش فراغتي و جهانگردي تالاب از جمله سازنده ترين و كارآمدترين بخشهاي اقتصادي آن به شمار مي‌رود.

از آنچه كه گفته شد مي‌توان نتيجه گرفت كه حفظ و نگهداري تالاب انزلي به عنوان يك سرماية ملي و محلي نه يك وظيفه كه يك رسالت تاريخي براي تمام كساني است كه خود را در قبال جامعه مسئول مي‌دانند. زمينه هاي اشاره شده در اين بخش، فقط شاخصهاي عمده اي از توانهاي فراوان اقتصادي تالاب هستند. هرچه اين زمينه ها بازتر شوند و حيات و فعاليت در آن گسترش يابد مسلماً زمينه هاي بهره برداري جديدتري نيز به وجود خواهند آمد. تنها از طريق يك چنين شناختي است كه مي‌توان محيط اقتصادي تالاب را به يك محيط فعال تبديل كرد و با بهره گيري از امكانات آن، تالاب را به دليل نياز وسيع بدان، از آسيب و خطراتي كه متوجه آن است حفظ كرد.

رها كردن تالاب به حال خود يعني پوشيده ماندن توانها و ارزشهاي بالقوة موجود در آن و عدم استفاده از اين توانها يعني نشان دادن ضعف و انفعال فرهنگي و عجز در مقابل طبيعت و سرانجام كمك به مرگ تدريجي تالاب.

حركت در باز زنده سازي تالاب انزلي و جلوگيري از به هدر رفتن توانهاي اقتصادي عظيم آن پويشي است كه نشان دهندة قدرت خلاقيت و ابتكار انسان است. با بهره گيري از امكانات فني وسيعي كه در اختيار داريم، جاي دارد با استفادة درست و اصولي از تالاب انزلي حيات آن را نيز در گردش طبيعي و دور از آلودگيهاي ناشي از روند صنعتي شدن، تداوم بخشيد. رسيدن به چنين هدفي نه تنها به نيت خوب و حسن نظر زياد، بلكه به حوصله و مديريت بنيادي و واقع گرايانه نياز دارد.

 

تصاویر تالاب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...