رفتن به مطلب

ارزیابی روشهای دانش-مبنا در ارزش گذاری لایه های اطلاعاتی اکتشافی در gis


XMEHRDADX

ارسال های توصیه شده

چكيده

ارزشگذاري يا وزندهي به فاكتورها و معيارها از مراحل مهم و حساس در بسياري از تجزيه و تحليلهاي لايه هاي اكتشافي در gis است. شناخت هر چه بيشتر روشهاي وزندهي و كارايي هر يك در تجزيه و تحليلهاي گوناگون به همراه نقاط قوت و ضعف آنهاگام مؤثري در انتخاب روشهاي بهينه وزندهي بوده و به تبع آن ميتوان نتايج پربارتر و دقيقتري را از اجراي تجزيه و تحليلهايgis انتظار داشت.مدیران اکتشاف می توانند از gis به منظور تلفيق لايه هاي اطلاعاتي و تهيه نقشه پتانسيل معدني به منظورتصميم گيري در مورد اولويتهاي اكتشافي آينده استفاده نمايند. روشهاي وزندهي به لايه هاي اطلاعاتي اكتشافي gis به دودسته روشهاي دانش- مبنا و داده- مبنا تقسيم ميشوند.

در این مقاله فنون برآورد وزن دانش - مبنادر كانون توجه قرار گرفته و چندين مورد از فنون قابل استفاده در وزن دهی به لایه های اطلاعاتی اکتشافی در gis وتحليلهاي تصميم چند معياري مورد بررسي و تحليل قرار گرفته اند. اين فنون مشتمل بر روشهاي رتبه بندي، درجه بندي، عددگذاري،ahp و دلفی می باشند.این روشها به لحاظ دقت،درجه سهولت براي استفاده، توافق نظر در ميان تصميم گيران و مباني نظري با يكديگر متفاوت ميباشند. با توجه به بررسيهاي انجام شده اگر در ايجاد وزنها دغدغه هاي اصلي در رابطه با جنبه سهولت براي استفاده، زمان و هزينه باشد يكي از روشهاي رتبه بندي و درجه بندی و اگر به امر دقت و مبانی نظری بیشتر بها داده شود از روش ahp مناسب تر است.ahpداراي قابليت استفاده از درخت تصميم گيري بوده و مباني تئوري آن نسبت به ساير روشهاي دانش- مبنا از استحكام بيشتري برخوردار است.روش دلفي در مواردي كه قوانين خاصي براي موضوع يا موضوعات موردنظر يافت نشده باشد، بسيار مفيد بوده و ميتواند از نظرات كارشناسان و به دور از تعاملات ميان فردي به بهترين شكل بهره برداري كند.

 

 

اصل مقاله:http://www.ncc.org.ir/_DouranPortal/Documents/43_20100614_135231.pdf

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...