رفتن به مطلب

احتمال برخورد دستگاه حفار تونل متروي اصفهان با پي سي و سه پل


ارسال های توصیه شده

دستگاه حفار تونل متروي اصفهان يا TBM با انحراف از مسير اصلي خود در تونل شرقي خط "شمال-جنوب" متروي اصفهان، به احتمال زياد با پي رمپ جنوبي سي و سه پل برخورد کرده است.

 

خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه ميراث فرهنگي_ يک منبع آگاه در سازمان قطار شهري اصفهان با اعلام خبر انحراف تونل متروي اين شهر به خبرنگار CHN گفت:« تونل شرقي خط "شمال- جنوب" پروژه متروي اصفهان، پس از گذشتن از زير زاينده رود با انحراف از DTA يا مسير خود، درکنار سي و سه پل در حدود 30 رينگ (طولي برابر با 40 متر) به اشتباه حفاري کرده است.»

وي افزود:« اين در حالي است که تونل غربي در اين خط براساس DTA خود حرکت کرده و در اين مسير تاکنون مشکلي وجود نداشته است.»

اين منبع که نخواست نامش فاش شود درخصوص ويژگي هاي دستگاه مورد استفاده در پروژه متروي اصفهان اظهار داشت:« دستگاه TBM مورد استفاده در حفاري تونل متروي اصفهان، از نوع EPB بوده که جهت حفاري خاک هاي نرم طراحي و ساخته شده است. اين دستگاه در هر عمليات حفاري، به طول يک و نيم متر متوقف مي شود تا کار رينگ گذاري انجام و سپس حفاري دوباره آغاز مي شود.»

وي گفت:« تا پيش از رويارويي با اين مساله، کمترين زمان حفاري در اين پروژه 15 دقيقه و بيشترين زمان حفاري در حدود 2 ساعت بوده است ولي تاکنون هيچگاه اين زمان 24 ساعت به درازا نکشيده بود. وقتي يک حفاري توسط EPB، 24 ساعت به طول انجامد بيانگر آن است که دستگاه با مصالح غيرعادي روبرو شده است.»

وي افزود:« در واگن هاي حمل خاک هاي حفاري شده، مصالح غيرمعمول مشاهده شده که به قسمتي از پي يک سازه شباهت دارد و اين احتمال مي رود که دستگاه حفار تونل شرقي، حين گذر از زير زاينده رود و در هنگام انحراف از مسير، با رمپ جنوبي سي و سه پل برخورد کرده و اين مصالح غيرعادي قسمتي از پي سي و سه پل باشد که درصورت صحت اين مساله و آسيب وارد آمدن به پي اين پل تاريخي، احتمال نشست آن در زمان جاري شدن مجدد آب در رودخانه زاينده رود وجود دارد. هرچند تاييد قطعيت اين احتمال نيازمند بررسي هاي بيشتر است.»

اين کارشناس سازمان قطار شهري اصفهان به حضور کارشناسان آلماني شرکت نقشه بردار اين پروژه براي بررسي موضوع و ارايه راهکار در اصفهان اشاره کرد و خاطر نشان ساخت:« کارشناسان شرکت آلماني VMT GmbH که نقشه برداري اين پروژه را برعهده داشته است به دعوت سازمان قطار شهري اصفهان به اين شهر آمده و پس از بررسي هاي لازم در نامه اي سه گزينه را پيشنهاد داده اند که اجراي هرکدام از اين سه گزينه مستلزم تغييراتي بنيادين در مسير و يا جابجايي برخي ايستگاه هايي است که تا به امروز با صرف هزينه هاي زيادي ايجاد شده اند.»

وي اضافه کرد:« همچنين در بخشي از اين نامه، کليه ايرادات پيمانکار که شرکت الموت است به وي تذکر داده شده و تمامي مسئوليت اين مشکل و حل آن را با استناداتي از خود ساقط مي کند.»

اين کارشناس با اشاره به دو گزينه که هم اکنون پيش روي سازمان قطار شهري اصفهان و پيمانکار آن وجود دارد، گفت:« يا بايد محل ايستگاهي که هم اکنون در ابتداي خيابان چهارباغ بالا وجود دارد را 170 متر به سمت جنوب انتقال دهيم که درنتيجه فاصله آن تا ايستگاه بعدي به شدت کم و غيرمعقول خواهد شد و يا شفتي عمودي در مقابل دستگاه حفار زده شود تا بازوي کاتر هدر(Cutter header) آسيب ديده آن را تعمير و يا دستگاه را از مسير منحرف شده به مسير اصلي بازگردانيم. ايجاد اين شفت عمودي حدفاصل سي و سه پل و هتل سوئيت (در ابتداي خيابان چهارباغ بالا) باتوجه به توقف دستگاه در نزديکي رمپ جنوبي سي و سه پل، به احتمال زياد با مخالفت سازمان ميراث فرهنگي مواجه خواهد شد.»

 

  • Like 6
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...