گـنـجـشـک 24371 اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ نام رسمی دبی: دبی (دوبی هم نوشته میشود) یکی از شهرهای مهم امارات متحده عربی است. دبی یکی از هفت امارت امیر نشین امارت متحده عربی است. دبی بیشترین جمعیت را در میان این هفت امارت دارد و دومین امارت بزرگ آن بعد از ابوظبی می باشد. دبی از دیگر امارتهای امارات متحده عربى متمایز می باشد از این لحاظ که درآمد نفت آن تنها 6% از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و اکثر درآمد امارت دبى از منطقه آزاد جبل علی یا (JAFZ) می باشد و همچنین از گردشگری و دیگر خدمات تجاری. تاسیسات و پیشرفتهای زیاد در صنایع و فعالیتهای مختلف در دبی باعث شده تا توجهات جهانی را در تمام زمینه ها و پروژه ها جلب کند، از جمله رویدادهای ورزشی و کنفرانسها. وجه تسميت: وجه تسميت واصل نام « دبی » از دو حرف (د) و (با) تشکیل یافته یعنی (دبا) « دُبا » ،نام نوعی ملخ کوچک است قبل از اینکه بال در آورد، واین نوع ملخ در زمان گذشته در این منطقه وجود داشته به همین جهت نام منطقه (دُبا) گذاشته بودند که به مرور زمان به (دبی) تبدیل شدهاست. مدتی هم این شهر «الوصل» نامیده میشد. موقعیت جغرافیایی دبی: امارت دبی در جنوب کشور پهناور ایران قرار دارد و جزئی از کشور امارات متحده عربی می باشد.بسیاری از مردم ایران برای تجارت و تفریح به دبی سفر میکنند. حکومت قطر و دبی: بر خلاف اکثر امارتهای امارات ، حکومت این شهر با حکومت قطر در سال ۱۹۶۶ میلادی سکهای مشترک زدند که بنام « مجلس نقد قطر و دبی» معروف بود، این «سکه» تا قبل از قیام دولت اتحاد امارات در این دوکشور رایج بودهاست. دبی بندری گردشی با جاذبههای مدرن و بعضا تاریخی طبیعی است. حاكم این امارت، شیخ محمد بن راشد المکتوم است و نایب حاكم شیخ حمدان بن راشد است. شاید شهر دبی مهمترین شهر امارات باشد بعد از امارت ابوظبی پایتخت سیاسی دولت امارات متحده عربی، دبی پایتخت تجارتی امارات به شمار میآید. از جاذبههای این شهر: بازار طلا و جزاير مصنوعي و اماكن تاريخى وغيره مي باشد. مساحت دبی: امارت دبی با مساحت 3885 کيلومتر مربع بعد از ابوظبی، دومين امارت بزرگ کشور امارات متحده عربی می باشد. شهر دبی که مرکز اين امارت می باشد، در کنار خور دبی (يک ورودی آب از دريا به داخل خشکی) قرار دارد. اين شهر در اطراف اين خور گسترش يافته است ولی اکنون شهر در امتداد خط ساحلی و در جهت جنوب غربی به سمت ابوظبی در حال گسترش می باشد. خور دبی با طولی برابر 15 کيلومتر تنها 500 متر عرض دارد. يک تونل زير آبی ارتباط بين دو طرف خور را فراهم می سازند. اين خور شهر را به دو بخش "ديره" در شمال و "بردبی" در جنوب تقسيم کرده است. بخش بردبی شامل مناطق اُودمتا، ستوا، کرامه، جُميرا و اُم سقيم می باشد و کمی دورتر در راه ابوظبی به منطقه جبل علی می رسيم که جنوبی ترين بخش شهر می باشد و به خاطر اسکله و منطقه آزاد تجاری واقع در آن معروف مي باشد. جاده ای که شهر را به ابوظبی و جبل علی وصل می نمايد، جاده معروف شيخ زايد می باشد. يک بزرگراه هشت بانده که در دو طرف آن، آسمان خراش های فراوانی مشاهده می شوند. بخش ديره نيز شامل منطقه القرهود در نزديکی فرودگاه و منطقه تازه توسعه يافته مدريف می باشد. رستورانها: یکی از رستورانها به نام المنتها است، که در ارتفاع 200 متری واقع شده و منظره ای از دبی را به نمایش می گذارد و توسط یک پایه از هر دو طرف دکل محافظت می شود و توسط یک آسانسور شیشه ای دسترسی به آن ممکن می باشد. رستوران دیگر المحاره (به معنی صدف) می باشد که دسترسی به آن توسط یک زیر دریایی شبیه سازی شده امکان پذیر است و آکواریوم های زیبایی را به نمایش می گذارد. این آکواریوم ها دربرگیرنده بیش از یک میلیون لیتر آب است. شیشه آکواریوم از اکریلیک ساخته شده و برای کاهش تاثیر بزرگ نمایی حدود 18 cm ضخامت دارد. این رستوران در میان 10 رستوران برتر دنیا قرار دارد. اين رستوران ها در هتل برج عرب قرار دارند. این هتل دارای 60 طبقه است و معمار آن Atkins Middle East می باشد. ستون بندی این هتل تا 40 متر زیر دریا می باشد. برج العرب بزرگتر از برج ایفل است و تنها 60 متر از Empire State Building در آمریکا کوتاهتر است. تمام پرده ها، چراغها و سیستم تهویه هوا با یک دکمه به کار می افتند. تمام کانالها به دوربین مدار بسته متصل هستند و مهمان می تواند ببیند که چه کسی پشت در است. هر سوئیت یک لب تاپ، اسکنرو پرینتر مخصوص به خود را دارد. جاذبههای شهری:برجالعرب، برج دبی،جزیره های نخلی، جزیره جهان، مال امارات(پیست اسکی برف(، صحراهای رمل، مراکز خرید، منتجع المها، فندق باب الشمس، قلعه دبــى ــ موزه ملى، قلعه حـتا ــ دبى، برج ساعت ــ دبى ــ ديره، شاه راه شيخ زايد ــ دبى، مسجد ــ دبى. خور دبى ــ دبىمنطقهٔ صنعتی دبی جبل علی نام دارد که از کشورهای زیادی از جمله چین و تایوان و تایلند در آن برای تولید به عنوان منطقهٔ کاملاً آزاد در آن جمع شدهاند. منطقهٔ آموزشی دبی در غرب و دورترین نقطهٔ بر دبی قرار دارد.اسم این شهر «شهرک دانش» است. همین طور دبی دارای دانشگاه نسبتاً معروفی به اسم دانشگاه امریکایی است که در نزدیکی شهر دانش قرار دارد. شهر اینترنتی و شهر رسانه هم در انتهای خیابان ساحلی جُمیرا و پس از عبور از برج عرب قرار گرفتهاند. بستکیه. یکی ازمناطق مهم و تاریخی این شهر است. بزرگترین مرکز خرید دنباله دار دبی به نام مرکز تجاری تفریحی دبی می باشد. همچنین ساختمان دیگری که برنامه ریزی شده تا دبی را به یک منطقه مرکزی تجاری تبدیل کند، خلیج تجاری است. جایی که زمانیکه تمام شود، حدود 500 آسمان خراش را در حوالی منطقه الحاقی دست ساز Dubai Greek به نمایش می گذارد. پراکندگی و بافت جمعیتی: کارگران ساختمانی و عمدهٔ شهر هندی هستند و بعد از آنها پاکستانیها که کمی بیشتر از هندیها کار شخصی هم دارند و فیلیپینیها هستند. بازار سنتی و کوچک دبی مثل موبایل فروشها، بقالیها و لوازم یدکی خودروفروشیها و بقیهٔ کارها با سرمایهٔ کوچک بیشتر به دست ایرانیهای قدیمی ساکن دبی میگردد. پس از ایرانیها، عربهای سوری و پاکستانیها بازار سرمایه را در دست دارند. بازارهای سنتی معروف دبی عبارتاند از: بازار مرشد،نایفسبخه(يكى از قديمى ترين بازارهاى دبى كه قدمتش به 400 سال پيش مى رسد،( تخته (الصنادق(، بازار طلا ،خیابان یوسف باقر، بازار الرأس پارکهای شهر دبی: دبی بوستانهای فراوانی دارد که میتوان به پارکهای زیر اشاره کرد: پارک خور، پارک صفا، پارک مشرف، پارک جمیرا، پارک القوز،پارک زعبيل،پارک الوصل، پارک باغ وحش،پارک ممزر : (این پارک در اقصی شرق دبی، و در مرز امارت شارجه قرار دارد( . ساعات کار در دبی: ساعات کار مراکز دولتی: 08:30 تا 14:00 شنبه تا چهارشنبه C ساعات کار بانک ها: 08:00 تا 13:00 ساعات کار سفارت خانه ها: 08:45 تا 13:30 ساعات کار صرافی ها: 08:00 تا 13:00 و 16:30 تا 20:30 ساعات کار دفاتر بخش خصوصی و فروشگاه ها ی دبی: مراکز دو شيفته: 08:00 تا 13:00 و 16:00 تا 19:00 مراکز يک شيفته: 08:00 تا 18:00 ساعات کار مجتمع های خريد: 10:00 تا 22:00 هر روز غير از جمعه ها(14:00 تا 22:00( ساعات زندگی در دبی مانند بسياری از کشورهای همسايه و کشورهای اطراف دريای مديترانه می باشد. مردم عادت به خواب نيمروز و خوردن شام در ساعتهای آخر شب دارند. توجه و اهميت به ساعات کار نيز کمی با ساير کشورهای پیشرفته متفاوت می باشد. بنابر اين از به تاخير افتادن ساعت قرار و ملاقات کاری خود تعجب نکنيد. تعطيلات آخر هفته نيز در اين جا مفهوم ندارد اگر که جمعه بعنوان يک روز مقدس هميشه تعطيل می باشد. تعطيلات آخر هفته برای دفاتر دولتی و مدارس روزهای پنج شنبه و جمعه می باشد. بعضی از شرکتهای خصوصی نيز بعد از ظهر پنج شنبه و روز جمعه تعطيل می باشند . زبان و دین: زبان رسمی عربی است اما انگلیسی، هندی، اردو، مالایی و تمیل نیز بصورت گسترده صحبت می شود. اسلام، مذهب و دین رسمی می باشد. 95 درصد مساجد و آخوندها سنی هستند. مساجد شیعه هیچ پولی از دولت دریافت نمی کنند و همگی خصوصی هستند. همچنین تعداد زیادی هندى و سیک و مسیحی در دبی وجود دارد. گروههای غیر مسلمان می توانند خانه ها و عبادتهای خودشان را داشته باشند. درحالیکه دولت امارات متحده مجوز قانونی به گروههای مذهبی نمی دهد، ممکن است برخی از امارتها استقلال داخلی به برخی از مذاهب بدهند. برای مثال در دبی مجوز قانونی به کلیسای مسیح مقدس نوین داده شده. دبی نیز تنها امارتی است که معابد هندو و gurdwara (معابد سیک ها) دارد. طبق سرشمارى اخير بيشتر تعداد افراد ملت هندوستان در دبى استقرار دارد. گروههای غیر مسلمان، کمکهای نقدی را تنها می توانند از بین خود جمع آوری کرده و یا از خارج دریافت کنند و می توانند در ملا عام دینشان را تبلیغ کنند. اما از دین برگشتن یا توزیع نشریات مذهبی به شدت خلاف قانون بوده و علاوه بر جریمه نقدی و پیگرد قانونی، به خاطر رفتار توهین آمیز به آئين اسلام ، فرد مجرم را از کشور اخراج می کنند. اقتصاد: دبی و دیرا، بنادر مهمی برای تولید کنندگان غربی است. بیشتر مراکز مالی و بانکها در منطقه بندری می باشد. دبی اهمیتش را به عنوان یک مسیر تجاری در دهه 1970 و 1980 بدست آورد. شهر دبی تجارت آزاد طلا دارد. بندر جبل علی در دهه 1970 ساخته شده و بزرگترین بندر دست ساز بشر در جهان است. اما دبی به صورت فزاینده ای در حال پیشرفت به عنوان مرکزی برای صنایع خدماتی از قبیل IT و سرمایه گذاری می باشد. خطوط حمل و نقل توسط هواپیمایی امارات تقویت شده و در سال 2006 حدود 28 میلیون مسافر را جا به جا کرده. همچنین در دبی مناطق آزاد برای صنایع بخصوصی وجود دارد از قبیل شهر اینترنت دبی و شهر رسانه ی دبی، که با یک ***** محدود شده و برخی سایتها و سایتهای اسراییلی بسته است و فرستادن صدا در اینترنت غیرقانونی است. البته در مناطقی مثل TECOM (Dubai Technology, Electronic, Commerce & Media Free zone Authority) این سایتها بسته نیستند. پیش زمینه: خور دبی شهر دبی را به ۲ بخش دیره و بر دبی تقسیم کرده. دو پل به نامهای قرهود و آل مکتوم که از روی خور و یک تونل به نام نفق الشندقه که از زیر آب میگذرد این ۲ قسمت را به هم مربوط میکنند.(دیره در شرق (راست)و بر دبی در غرب (چپ) قرار دارند) دیره محلی بازاری، سنتی و قدیمی و کارگری است. اما بخش بر دبی محلی است که مسئولین دبی قصد دارند از آن شهری مدرن با بافت مدرن درست کنند. خیابان شیخ زاید با ساختمانهای مجلل و بلند بناست پایین شهر جدید دبی شود که بزرگترین برج دنیا را در خود جای خواهد داد. بالای شهر دبی، ساحل کناری جمیرا خواهد بود با انواع ویلاهای مجلل چندین ملیون دلاری و پالمهایی که در دل خلیج فارس پی ریزی و بنا شده. حدود ۵۰ درصد سرمایهٔ وارد شده در سالهای اخیر به دبی از طریق بخش املاک بوده، به طوری که متقاضیان با خرید خانهها و آپارتمانها به صورت هوایی و ۹۹ ساله، صاحب امتیاز اقامت خواهند شد. قبلا اختیار خانه بدون اجاره کردن آن برای بیگانهتباران امکانپذیر نبود. توریسم فرهنگی: فرهنگ در درجه دوم بعد از خرید برای بازدیدکنندگان قرار دارد. مناظری از فرهنگ قدیم دبی درحالیکه این فرهنگ تحت سلطه سرعت سریع پیشرفت اقتصادی شده می تواند در مناطق اطراف نهرها دیده شود. ساختمانهای اطراف نهر نشانگر یک شهر قدیمی است. دهکده غواصی (قرية الغوص) و دهکده آثار (قرية التراث) ، ماهیگیری و یافتن مروارید را به نمایش می گذارد. از دیگر جاذبه ها می توان به خانه ى بيت شیخ سعید المكتوم ، موزه دبی و روستای حتا (Hatta) اشاره کرد. تاریخ این روستا به 2 تا 3 هزار سال قبل برمیگردد و شامل 30 ساختمان است و در 115 کیلومتری جنوبی شهر دبی در قلب کوههای حتا ودر امتداد رشتهٔ کوه حجر واقع شده. موزه دبی در سال 1971 به منظور نمایش سبک زندگی سنتی دبی ایجاد شد و شامل عتیقه جات و مصنوعاتی می باشد که از آفریقا و کشورهای آسیایی از طریق تجارت به دبی وارد شده، می باشد. مسجد شندغه نیز مسجدی با قدمت 200 ساله می باشد. ساخت و ساز: ساخت و ساز در دبی خیلی سریعتر از کشورهای غربی پیش می رود و علتش اینست که نیروی کار ارزانی از آسیا در اختیار گرفته. یکی از مهمترین علل پیشرفت در ساخت و ساز اینست که دبی در حال متنوع ساختن اقتصادش است. در واقع دبی نمی خواهد به درآمد نفت که تصور می شود تا سال 2010 تمام شود، تکیه کند. مسافرت هوایی: فرودگاه بین المللی دبی دارای یک مرکز خرید می باشد. این فرودگاه جوایز بسیاری به خاطر طراحی و سرویس عالی اش برده است. فرودگاه بین المللی، مرکزی، جهانی دبی که در حال ساخت می باشد، یک منطقه آزاد تجاری را در داخل دبی فراهم می کند و تا سال 2008 قسمتی از آن کامل می شود. پیشرفتهای هنری و فرهنگی: دبی در حال غنی ساختن فرهنگش می باشد با ساخت دهکده فرهنگی دبی که شامل موزه های هنری و کتابخانه ها و مدارس رقص و موزیک، فروشگاه کتابهای کمیاب و فضاهای باز برای تفریح و استراحت می باشد. دبی دارای چندین سالن تئاتر می باشد از جمله تالار سلطنتی، تئاتر جامعه دبی و تئاتر مدینه که میزبان بسیاری از کارهای هنری و تولیدات کشورهای غربی است. فستیوال بین المللی فیلم دبی، فستیوالی است که هر ساله برگزار شده و ستاره های دنیا را از سراسر جهان جذب می کند. گردشگری در دبی: گردشگری یکی از استراتژی های مهم امارت دبی برای سرازیری دلار به امارات متحده می باشد. گردشگری دبی مبتنی بر خرید است گر چه جذابییت های مدرن وتاریخی نیز دارد. دبی از مشهورترین امارت از امارتهای هفتگانه امارات متحده عربی است و دبی از دیگر امارت های امارات متحده عربى جدا و متمایز است زیرا درآمد نفت تنها 6% از GDP (تولید ناخالص داخلی) را تشکیل می دهد و درآمد اصلی آن از منطقه آزاد جبل علی و گردشگری است. حمل ونقل: دبی در محل تلاقی اروپا ، آسیا و آفریقا واقع شده که موجب دسترسی آسان به آن می باشد. بیشتر پایتخت ها و شهرهای مهم پروازهای مستقیم به دبی را دارند. بیش از 80 خط هوایی به فرودگاه بین المللی دبی می رود و از آنجا برمی گردد که موجب شده یکی از شلوغ ترین فرودگاه هاى دنيا شود. 10 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ برج العرب برج العرب هتلی مجلل در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است. ساختمان آن ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و در جزیرهای مصنوعی ۲۸۰ متر از خشکی بنا شدهاست. کوچکترین اتاق هتل ۱۶۹ و بزرگترین اتاق آن ۷۸۰ متر مربع مساحت دارند. رقم دقیق هزینه شده برای ساختمان بنا مشخص نیست، اما گمان میرود بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکا باشد. برای جبران هزینهها تمامی اتاقهای هتل بایستی برای ۴۰۰ سال اجاره شوند. صاحبان هتل آن را ۷ ستاره میخوانند، اما در واقعیت بیشتر سازمانهای رتبهدهنده تنها تا ۵ ستاره رتبه میدهند. هفت طبقه از این هتل به صورت آکواریوم در زیر دریا وجود دارد. اجاره کوچکترین اتاق این هتل شبی ۶ هزار درهم است. سرو هر غذا در این هتل کمتر از ۱۰۰۰ درهم نیست. فضای خارجی این هتل به شکل حرف V میباشد که یک دکل به آن متصل شدهاست. در فضای بین بالها یا همان V شکل، یک atrium (فضای میان خانه) بوجود آمده که در جلوی آن خمیدگی دارد. در طی روز، کالبد و بدنهٔ سفید یک نور شیری و لطیفی را داخل هتل ایجاد میکند در حالیکه شیشه شفاف جلو، مقددار زیادی نور و روشنایی ایجاد میکند. در شب، هم بیرون و هم درون ساختمان توسط نورهای متغیر، روشن میشود. تقریبا بالای ساختمان یک فرودگاه هلیکوپتربی نظیر توسط یک پایه نصب شدهاست. این باند فرود هلیکوپتر چندین اتفاق مهم و قابل توجه را نشان دادهاست: گلف باز مشهور تیگر وودز(به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : tiger woods) چندین توپ گلف را به خلیج فارس پرتاب کرد. در فوریه سال ۲۰۰۵ تنیس بازان حرفهای برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : Roger Federer) و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : Andre Aghassi) یک بازی را درارتفاع ۲۱۱ متری انجام دادند که این باند فرود به صورت موقت به یک زمین تنیس تبدیل شده بود. این باند فرود هیچ حفاظ و نردهای ندارد. فضای داخلی لابی آتریوم برج العرب بلندترین آن در نوع خود در جهان است. زیرا در ارتفاع ۱۸۰ متری واقع شده. آتریوم بیش از یک سوم فضای داخل هتل را در برمی گیرد. درحالیکه معماری بیرونی هتل یک معماری کاملا مدرن است، اما معماری داخلی هتل ترکیبی از سبک شرقی و غربی بصورت بسیار لوکس میباشد. در لابی نیم طبقه، یک فواره، یک ستاره سه بعدی اسلامی را بوجود میآورد. با وجود اندازه بزرگ برج العرب، تنها ۲۸ طبقه دوبل با ۲۰۲ سوییت دارد. کوچکترین سوئیت ۱۶۹ متر مربع و بزرگترین آن ۷۸۰ متر مربع میباشد. قیمت هر سوئیت، از ۱۰۰۰ دلار(هر شب) تا ۱۵ هزار دلار متغیر است و سوئیت سلطنتی گرانترین آن است، که شبی ۲۸ هزار دلار میباشد. ستونهای سفید توسکانی و راه پلههای مارپیچ مرمری با برگهای کار شده بر روی نردهها تاثیر هنر کلاسیک را بر روی طراحی داخلی هتل نشان میدهد. حمامهای SPA مانند با موزائیکهای کف و دیوار با شکلهای هندسی عربی، که در تمام ساختمان یافت میشود، قابل توجهاست. رستورانها و امکانات یکی از رستورانها به نام المنتها است، که در ارتفاع ۲۰۰ متری واقع شده و منظرهای از دبی را به نمایش میگذارد و توسط یک پایه از هر دو طرف دکل محافظت میشود و توسط یک آسانسور شیشهای دسترسی به آن ممکن میباشد. رستوران دیگر المهارا (به معنی صدف) میباشد که دسترسی به آن توسط یک زیر دریایی شبیه سازی شده امکان پذیر است و آکواریومهای زیبایی را به نمایش میگذارد. این آکواریومها دربرگیرنده بیش از یک میلیون لیتر آب است. شیشه آکواریوم از اکریلیک ساخته شده و برای کاهش تاثیر بزرگ نمایی حدود ۱۸ cm ضخامت دارد. این رستوران در میان ۱۰ رستوران برتر دنیا قرار دارد. این هتل دارای ۶۰ طبقهاست و معمار آن اتکینز خاورمیانه (به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام : Atkins Middle East) میباشد. ستون بندی این هتل تا ۴۰ متر زیر دریا میباشد. برج العرب بلندتر از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است و تنها ۶۰ متر از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در آمریکا کوتاهتر است. تمام پردهها، چراغها و سیستم تهویه هوا با یک دکمه به کار میافتند. تمام کانالها به دوربین مدار بسته متصل هستند و مهمان میتواند ببیند که چه کسی پشت در است. هر سوئیت یک لب تاپ، اسکنرو پرینتر مخصوص به خود را دارد. 9 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ برج دبی برج دبی یک آسمان خراش فوق بلندبا کاربری تجاری و مسکونی برای منطقه ی دبی است. این برج بلندترین سازه ی ساخت بشر تا کنون است که درحال کامل شدن است. ساخت این برج در تاریخ 21 سپتامبر 2004 میلادی آغاز شده و انتظار میرود تا سپتامبر 2009 میلادی به اتمام برسد. این برج در مرکز شهر دبی در امتداد جاده ی شیخ زاید،در خیابان دوحه قرار دارد. معمار این برج آدریان اسمیت 1 از شرکت اس.او.ام2 است. شرکت مهندسی سامسونگ، شرکت مهندسی بسیکس3 به همراه شرکت عربتک4 شرکتهای اولیه برای ساخت برج بودند و شرکت ترنر5 بعنوان مدیر ساخت انتخاب شد. کل بودجه ی در نظر گرفته شده برای برج4.1میلیارد دلار(آمریکا) و 20 میلیارد دلار برای مرکز تجاری شهر بوده است. انتظار می رفت ارزش دفاتر تجاری این برج به 4000 دلار برای هر متر مربع برسد، که البته بعد از رکود اقتصادی، بی تردید این قیمت کاهش پیدا خواهد کرد. طراحی این برج توسط شرکت اس.او.ام صورت گرفته است، این شرکت طراحی برجهای شیکاگو و برج آزادی در نیویورک را نیز بر عهده داشته است. برج دبی شبیه سازه ی لوله ای برج سیرز است، البته این برج سازه ای لوله ای نیست. طرح این برج یادآور ایده ی طراحی برج 1 مایلی استان ایلی نویز در آمریکاست. طراحی برج دبی برگرفته از سیستم الگویی در معماری اسلامیست. این برج ترکیبی از سه جزء است که در اطراف هسته ی مرکزی قرار گرفته اند که این حالت، وضعیت ایستایی مناسبی برای برج ایجاد می کند. Yشکل بودن برج، نمای رو به خلیج فارس را به حد اکثر رسانده است. برج دبی در بلندترین نقطه ی خود، در اثر نیروهای جانبی حداکثر 1.2 متر نوسان میکند. نمای بیرونی شامل 142000 متر مربع است که از شیشه های رفلکس، آلومینیوم، پانلهای فولادی ضد زنگ و پره های لوله ای عمودی تشکیل شده است. سیستم پوشش برج برای حداکثر دمای هوا در تابستانهای دبی طراحی شده است بعلاوه اینکه دمای هوا در بلندترین نقطه ی برج به 6 درجه ی سانتی گراد می رسد که نسبت به دمای پایه ی برج بسیار سرد است. دکوراسیون داخلی برج توسط جورجیو ارمنی6 طراحی شده است. برج دبی دارای 160 طبقه ی قابل سکونت است که 700 واحد آپارتمانی شخصی بین طبقات 45 تا 108 قرار گرفته است، یک استخر در طبقه ی 78 تعبیه شده است و تقریبا بقیه ی طبقات به شرکتهای تجاری اختصاص داده شده است. سریعترین آسانسور جهان در این برج مستقر شده است که سرعت آن 18 متر در ثانیه است، سریعترین آسانسور بعد از برج دبی مربوط به برج تایپه 101 است که سرعتی معادل 16.3 متر در ثانیه دارد. برج دبی شامل 52 آسانسور است که بصورت دو عرشه ای ساخته شده اند و هرکدام توانایی جابجایی 42 نفر را در یک زمان را دارند. سازه ی اصلی برج بتن مسلح است که از نظر حجمی 45000 متر مکعب و از نظر وزنی به 110000 تن می رسد. برای این سازه 192 شمع به طول 50 متر در زمین جاگذاری شده است. از نظر میزان کار برای ساخت این برج در پایان، 22 میلیون نفر- ساعت کار صورت گرفته است. پمپاژ بتن بصورت عمودی برای ارتفاعات زیاد، بسیار سخت است. رکورد قبلی این پمپاژ مربوط به یک واحد صنعتی نیرو در ایتالیا به ارتفاع 532 متر بوده است که این رکورد با ارتفاع 601 متر پمپاژ عمودی در برج دبی شکسته شد. 8 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ هتل زیر دریای دبی هتلی که در پایین می بینید یکی از شاهکارهای معماری دنیاست.نه به علت طرح معماری بلکه به علت شرایط خاص مکان و ساخت آن. این هتل اولین هتل مجلل دنیاست که زیر آب بنا می شود هایدروپلیس از سه قسمت اصلی تشکیل شده اول بخش ایستگاه زمینی که در خشکی قرار دارد و میهمانان خوش آمدگویی می شوند سپس تونل ارتباط دهنده که با ترن مسافرین را به هتل منتقل می کند و در نهایت ۲۲۰ سوئیت در زیر آب این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های معاصر در جهان است که مساحتی در حدود ۲۶۰ هکتار را در بر می گیرد.(تقریبا مساحتی برابر هاید پارک لندن. جواچیم هازرطراح هتل می گوید هایدرا پلیس یک پروژه نیست یک عشق است. طرح آینده این طرح ۲۰ متر از اعماق خلیج فارس را در بر می گیرد اصلا تعجب نکنید. عکسهایی که دیدید در سرزمینی داره اتفاق می افته که تا چند دهه پیش آب لوله کشی نداشتند و حالا هتل زیر دریا می زنند جایی که ما هیچ حرفی برای گفتن نداریم جز اینکه در دوره آشور در زمان فرمانروایی سناخریب آبراهه ای روی پایه هایی ساختند که آب را از پنجاه کیلومتری به شهر نینوا می رسانید یا در زمان هخامنشیان فاضلاب شهری برای اولین بار در ایران ساخته شد. البته ببخشید اینا مربوط به چند دهه و صده در ایران نمی شن تقریبا به هزاره های قبل بر می گردند 8 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ جزایر مصنوعی دبی جزایر نخل سه قطعه جزیره مصنوعی به شکل نخل خرما با گنجایش 500 آپارتمان، 2000 ویلا و 25 هتل و 200 فروشگاه لوکس. فاصله آن از ساحل 125 کیلومتر خواهد بود. تشکیلات دولتی توسعه نخیل (Nakheel) در حال ساختن سه جزیره به شکل نخل است. یکی از آنها با جزایر کوچک دیگر محاصره شده که در مجموع یک شعر عربی را ساخته اند و یک گروه چهارمی شامل 300 جزیره هم هست که به شکل نقشه جهان در خواهند آمد. شعار وب سایت نخیل این است: "مکانی بی نقص برای دور شدن از دنیا" و این شعار با تصاویری از جزایر سبز و سواحل سفید رنگ آنها کامل شده است. این جزایر با بودجه ای 20 بیلیون دلاری در حال ساخته شدن هستند. تجمل خانه ها و مکان دنج جزیره بسیاری از اشخاص سرشناس را به سوی خود کشانده است. دیوید بکام (David Beckham) فوتبالیست مشهور انگلیسی از جمله اولین افرادی است که یک ویلا در این جزیره پیش خرید کرده است. برای پروژه نخیل 1.65 بیلیون متر مکعب ماسه و 87 میلیون تن صخره جا به جا شده است و برای تکمیل آن باید 1 بیلیون تن صخره یخ محل آورده شود. که پس از پایان پروژه طول ساحل امارات از ۶۰ کیلومتر فعلی به ۱۲۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. اولین پروژه نخیل، نخل جمیرا خواهد بود که با وجود دیر کردها و شایعات مبنی بر غرق شدن آن، به زودی به بهره برداری خواهد رسید. در حال حاضر عملیات ساختمان سازی بر روی آن اجرا میشود و اولین ساکنان آن، در سال آینده به این جزیره نقل مکان خواهند کرد. جزیرهٔ جمیرا یکی از پروژههای سه گانهٔ ساخت سه جزیره به نامهای جمیرا، دیرا و جبل علی میباشد. این جزیره در آبهای خلیج فارس قرار دارد و دربارهٔ آن اینگونه گفته شده که از ماه قابل رویت است. این جزیرهٔ انسان ساخت به شکل نخل است و دارای ۱۷ شاخهٔ عظیم که توسط یک حصار ۱۲ کیلومتری حفاظت شده میباشد. زمانی که این منطقه تفریحی کامل شود، دارای ۲۰۰۰ ویلا، ۴۰ هتل لوکس، مراکز خرید، سینما و امکانات دیگر خواهد بود. برای به سطح آب رساندن این سازه، بسیار بیشتر از ۵۰ میلیون متر مکعب خاک مورد نیاز است. ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۱ آغاز شده و انتظار میرود که در سال ۲۰۰۸ به پایان برسد. این جزیره در زمان اتمام پذیرای ۵۰۰۰۰۰ هزار نفر خواهد بود. مساحت این جزیره ۵ در ۵ کیلومتر است. جمیرا بزرگترین جزیرهٔ انسان ساخت است و حدودا ۴۰ هزار کارگر درگیر ساخت آن بودهاند. در جزیره یک مونوریل با ظرفیت حمل ۲ تا ۳ هزار مسافر در روز به خارج و داخل جزیره ساخته خواهد شد. جزایرکرهزمین 300 جزیره کوچک به شکل قاره های زمین. جزیره جهان از ۳۰۰ جزیره دست ساز به شکل نقشه جهان ساخته شده. و آنقدر بزرگ است که از فضا قابل رویت است. این جزیره زاییده فکر شیخ محمد بن راشد آلمکتوم، حکمران دوبی میباشد. اندازه هر جزیره از ۲۳۰۰۰ متر مربع تا ۸۴۰۰۰ متر مربع متفاوت است و ارتفاع آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر از سطح دریاست. مساحت آن ۹ کیلومتر طول در ۶ کیلومتر عرض میباشد و توسط یک موج شکن بیضوی شکل احاطه شدهاست. مسافت بین جزایر توسط قایق یا هلیکوپتر طی میشود. قیمت هر جزیره از ۱۵ میلیون دلار تا ۴۵ میلیون دلار متفاوت است. لایروبی از سال ۲۰۰۴ آغاز شدهاست و تا سال ۲۰۰۷م ۹۰٪ آن تکمیل خواهد شد. این جزیره در ۴ کیلومتری ساحل منطقهٔ جمیرا واقع شده و نزدیک جزیره نخلی جمیرا میباشد. شش سال از زمان آغاز ساخت این جزیره های مصنوعی می گذرد. تلوزیون نشنال جیوگرافیک آمریکا در گزارش جدیدی از این نقشه پرده بر می دارد. ساخت مجمع الجزایری به شکل نقشه جهان! دبی سه جزیره مصنوعی را در خلیج فارس در دست ساخت دارد. پیش بینی می شود هشتاد هزار نفر در هشت هزار آپارتمانی که در آنها ساخته می شوند ساکن گردند. کار ساخت این جزایر شش سال به درازا خواهد کشید. در پروژه جدید سرمایه گذاران اینبار نه تنها ویلای اختصاصی خود بلکه جزیره خاص خود را نیز می توانند داشته باشند! نقشه جدید بسیار پیچیده تر از نقشه جزیره نخل است. جزیره ای به شکل نقشه جهان! این جزیره یکی از دیدنی های دنیا خواهد شد. طراح این جزیره لوئیس آجیمیل آمریکایی است. او می گوید که چنین طرحی در جهان منحصر به فرد است و کاریست که تاکنون بشر انجام نداده است. این مجمع الجزایر ( جهان) نام دارند و از هم اکنون میلیونر های دنیا برای پیش خرید جزیره های کوچک و اختصاصی آن راهی دبی شده اند. جزایری که می توانند تا 38 میلیون دلار خریده شوند. البته می توان در جزایر مشترک آن آپارتمانی سه اتاقه را به قیمت دو میلیون دلار هم برای خرید پیدا کرد. البته هنوز راه درازی تا پایان یافتن پروژه مجمع الجزایر (جهان ) باقی مانده است. پنج سال دیگر برای تکمیل ساخت جزیره وقت لازم است و ساخت خانه ها و آپارتمانهای آن نیز دو سال زمان خواهد برد. ناظران این طرح یعنی (سلطان بن سلایم و حمزه بن مصطفی) معتقدند که با ساخت این مجمع الجزایر شگفت انگیز نام دبی بر نقشه جهان خواهد درخشید! علاقمندان به زندگی در این جزایر کوچک می توانند از میان سیصد جزیره سنگی و مصنوعی آن که ساخته می شوند هر کجای نقشه جهان را که دوست داشته باشند برای زندگی انتخاب کنند . ویلای آنها ممکن است در جای فرانسه یا انگلستان باشد و یا هر کدام از ایالات متحده آمریکا. 7 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ شهر ورزشی دبی شهر ورزشی دبی در زمینی به وسعت 5/46 میلیون متر مربع (4650 هکتار) در محدوده سرزمین عجایب دبی یا دبی لند (Dubailand) بر گرفته از نام دیزنی لند تعریف شده است و در شرق آن موتور سیتی یا پیست اتومبیل رانی فرمول 1 قرار دارد. این شهر ورزشی عظیم نامزد بازیهای آسیایی 2014 و المپیک 2016 خواهد بود. شهر ورزشی دبی/دبي، در جوار بزرگراه امارات در جنوب جمیرا ویلاج قرار گرفته است. این شهر دارای طرح بسیار زیبایی بوده و امکانات لازم برای تمامی ورزشها در بالاترین سطح، پیش بینی شده و آوردگاه جهانی بسیاری از رشته های ورزشی در آینده ای نه چندان دور خواهد بود. در کنار تاسیسات ورزشی و استادیوم های پیش بینی شده در این شهر، امکانات اقامتی بسیاری نیز در نظر گرفته شده است. برج جرمن اسپورتس 2 در غرب این شهرک قرار گرفته و مشرف به زمین بازی گلف می باشد. بخش های مختلف شهر: 1) استادیوم ها (ورزشگاه ها یا مجتمع های ورزشی): شهر ورزشی دبی دارای 4 استادیوم پیشرفته و مجهز به آخرین فناوریها خواهد بود که قادر به برگزاری مسابقات مهم بین المللی هستند: الف) استادیوم اختصاصی کریکت، ب) استادیوم چند منظوره سرباز برای ورزش هایی همچون فوتبال و راگبی، ج) استادیوم چند منظوره سرپوشیده برای ورزش هایی همچون بسکتبال و والیبال، د) ورزشگاه اختصاصی هاکی. 2) آکادمی های ورزشی (مدارس حرفه ای ورزش): این آکادمی ها برای پرورش قهرمانان ورزشی و تبدیل جوانان مستعد به رقبای جهانی احداث می شود. از جمله انها میتوان به مدارس فوتبال منچستر یونایتد، مدرسه گلف بوش هارمون، آکادمی تنیس دیوید لوید و آکادمی بین المللی کریکت اشاره کرد که هر کدام در رشته خود بهترین هستند. 3) زمین گلف: این زمین بزرگ با کمک ستاره گلف جهان - ارنی الس، و با همکاری موسسه نیکولاس دزاین طراحی شده و اجرا خواهد شد. در حواشی این زمین، برج های مسکونی و ویلاها قرار گرفته اند. 4) امکانات و تاسیات سایر ورزش ها 5) مناطق مسکونی و هتل ها 6) مناطق تجاری و خدماتی، بهداشتی-درمانی و آموزشی موقعیت: شهر ورزشی دبی/دوبي در جنوب جمیرا ویلاج (بخش مثلثی) و در کنار بزرگراه امارات قرار گرفته است. این محل در محدوده سرزمین عجایب دبی یا همان دبی لند (Dubai Land) واقع شده و بزرگراه امارات که همه امیر نشینهای شمالی را به یکدیگر وصل میکند از کنار آن میگذرد و امکان دسترسی آسان به سایر مناطق شهر را فراهم می نماید. فاصله شهر ورزشی دبی از فرودگاه دبی، 20 دقیقه، از اینترنت سیتی و دبی مارینا، 10 دقیقه و از بندر جبل علی، 10 کیلومتر است. 6 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ پیست اسکی دبی پيست سرپوشيده دبي ،اولين پيست سرپوشيده در خاورميانه است،که در قلب بيابانهاي امارات در سپتامپر 2005 ساخته شد،اين پيست و مركز خريد آن توسط شرکت مجيد آل فاطيم از ثروتمدان دبي اداره مي شود. فضاي اين پيست 22500 متر مربع است وبا 85 متر حداكثر ارتفاع و پهناي 80 متر،كه البته اين فضا براي اسكي مي باشدو قابليت پذايرائي از 1500 اسكي باز را نيز دارد ولي اگه تنها قصد استفاده از يك محيط برفي و سرد را در گرماي 50 درجه امارات داريد مي توانيد از فضاي3000 متر مربعي پارك برفي استفاده كنيد يكي از نكات خوب اين پيست اجاره وسائل اسكي از جمله لباس ،چوب ،... مي باشد كه ديگر نيازي به نگراني مهمانان اين پيست براي حمل و نقل وسائل اسكي نمي باشد و از سراسر دنيا سالانه مهمانان زيادي براي اسكي در فصل گرم تابستان به اين نقطه سفر مي كنند دماي هوا در پيست و پارك برفي بين 3درجه تا 30- سانتيگراد متغير مي باشد ، پس براي قدم زدن در پارك برفي اگر قصد اجاره كردن نداريد،دستكش و كلاه و كاپشن رو فراموش نكنيد. پيست اسكي در مجاورت هتل قرار دارد كه چشم انداز هتل هم پيست اسكي با زمين هاي پوشيده از برف مي باشدو بیرون از هتل گرمای ۴۵ درجه و آفتاب 5 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ هتل آتلانتیس دبی هتل های زنجیره ای آتلانتیس شعبه های مختلفی در دنیا داره و نقطه آغازش هم از هتل آتلانتیس باهاماس بوده. این هتل که در دبی ساخته شده به لحاظ وسعت و امکانات در بین بقیه شعبه ها نظیر نداره.در مورد مکان ساخت هتل باید عرض کنم که در شهررو به پیشرفت دبی ، ۳ تا جزیره مصنوعی به نام Palm( به شکل درخت نخل ) وجود داره که هتل در Palm جمیراه در آخرین نقطه در دل خلیج فارس به سمت ایران بنا شده. هتل آتلانتیس دبی با هزینه یک میلیارد و ششصد میلیون دلار در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار با مجموع ۱۶۰۰ اتاق و سوییت ساخته شده.قیمت هر شب اقامت در این هتل که بزرگترین هتل خاورمیانه هم هست ، بین ۷۰۰ دلار تا ۲۵ هزار دلار برآورد شده. هتل آتلانتیس که طی مراسمی باشکوه با هزینه ۳۵ میلیون دلاربا تعداد ۲۰۰۰ مهمان ویژه در ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۸ افتتاح شد ، درچارچوب طرح افزایش جذب گردشگر دبی از هفت میلیون نفرکنونی به ده میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ احداث شده. . در طراحی هتل آکواریوم های متعددی با ۶۵۰۰۰ گونه حیوانات دریایی از قبیل کوسه ، در تمام نقاط هتل تعبیه شده درون هتل کافی نت هم در نظر گرفته شده. یک پارک آبی جذاب هم برای تفریح کودکان و بزرگسالان در محوطه هتل احداث شد. 5 لینک به دیدگاه
گـنـجـشـک 24371 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ و چند عکس دیگر از دبی................ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ 5 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120454 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 شهریور، ۱۳۹۲ دبی چگونه دبی شد؟ دبی تا قبل از سال ۱۸۳۳ میلادی دهکدهای از توابع مشایخ ابوظبی بود، در سال ۱۸۳۳ شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به همراه ۸۰۰ نفر از خویشاوندان و وابستگان و همراهان خود، از امارت ابوظبی به این دهکده کوچ کردند و از آن تاریخ دوران حکمرانی قبیله آل مکتوم و تأسیس شیخنشین دبی آغاز شد. پیش از این تاریخ، دبی یک روستای کوچک بیش نبود و هیچ امتیازی نسبت به سایر روستاهای اطراف خود نداشت. احمد محمد عبید شاعر و محقق عرب میگوید که ریشه کلمه دبی، "دَبا" است و منظور از دبا نوعی "ملخ" بودهاست. در حال حاضر، دبی پایتخت تجارتی امارات به شمار میآید. این شهر در کنار شهر دیره، بنادر مهمی برای تولیدکنندگان غربی محسوب می شود. این شهر، اهمیتش را به عنوان یک مسیر تجاری در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به دست آورد. شهر دبی تجارت آزاد طلا دارد و بندر "جبل علی" در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده و بزرگترین بندر دستساز بشر در جهان است. اما دبی به صورت فزایندهای در حال پیشرفت به عنوان مرکزی برای صنایع خدماتی از قبیل فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری میباشد. بازدید شیخ محمد بن راشد آل مکتوم از ماکت پروژۀ فالکن سیتی دبی لنـد نمایی از شهر دبی؛ نکته قابل توجه درخصوص این شهر توریستی، وجه قالب سرمایه داری و استثمار مدرن توسط کشورهای غربی می باشد. در حال حاضر این شهر عربی به آزمایشگاهی برای پیمانکاران اروپایی و آمریکایی و معماران غربی بدل شده است ساخت و ساز در دبی خیلی سریعتر از کشورهای غربی پیش میرود و علت این است که نیروی کار ارزانی از آسیا در اختیار گرفتهاست. یکی از مهمترین علل پیشرفت در ساخت و ساز این است که دبی در حال متنوع ساختن اقتصادش است. در واقع دبی نمیخواهد به درآمد نفت که تصور میشود تا سال ۲۰۱۵ تمام شود، تکیه کند. از جمله اقداماتی که دبی را برجسته کرده، ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع ۸۲۸ متر و ساخت جزایر مصنوعی میباشد. برج العرب برای مدتی نماد دبی بود و هنوز میتوان اثر آن را در پلاکهای قدیم امارت دبی دید. اما پس از مدتی دبی نماد خود را از برج العرب تغییر داد. تعداد بسیاری معتقد هستند این تغییر به دلیل شکل برج العرب است، زیرا در صورتی که برج العرب را از پشت نگاه کنید، آن را شبیه یک صلیب میبینید. در حال حاضر، گردشگری یکی از استراتژیهای مهم امیرنشین دبی برای سرازیری دلار به امارات متحده میباشد. گردشگری دبی بیشتر بر خرید است اگر چه جذابیتهای مدرن و تاریخی نیز دارد. در سال ۲۰۰۷ میلادی شهر دبی هشتمین شهر پربازدید جهان بود. انتظار میرود که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۵ میلیون گردشگر به دبی سفر کند. دبی همچنین به "پایتخت خرید خاورمیانه" مشهور است و به تنهایی بیش از ۷۰ مرکز خرید بزرگ را در خود جای دادهاست. در سال 1388،ریزش اصلیترین طبقه برج خلیفه که بلندترین برج جهان لقب گرفته بود فعالان اقتصادی و سرمایهگذاری را حیرتزده کرد. طبقه چشمانداز برج خلیفه دبی اصلیترین طبقه رصد شهر برای جلب گردشگران و سرمایهگذاران از سراسر دنیا محسوب میشد که تنها پس از 35روز از مراسم افتتاح برج فروریخت اما نکته قابل توجه درخصوص این شهر توریستی، وجه قالب سرمایه داری و استثمار مدرن توسط کشورهای غربی می باشد. در حال حاضر این شهر عربی به آزمایشگاهی برای پیمانکاران اروپایی و آمریکایی و معماران غربی بدل شده است. این گروه با طرح های بلندپروازانه خود که هیچ تناسبی با نیازهای اساسی شهر در حوزه ساخت و ساز و محیط زیست ندارد، تنها به افزون طلبی و رویاهای کودکانه شیوخ عرب پاسخ می دهد. در حقیقت نظام سرمایه داری غرب، با کنار هم قرار دادن دلارهای نفتی و آمال و آرزوهای این شیوخ به چنین پاسخی برای اهداف خود رسیده است و سرمایه موجود به سمت سودجویی نامحدود و نامشروط در حرکت است و چیزی آن را محدود نمی کند و این همان ویژگی بارز نظام سرمایه داری است، یک رابطه استثماری و ابزاری، نسبت به طبیعت و انسان ها. جزایر مصنوعی امارات؛ نواقص فنی و خطا های فاحش اجرایی که شاید تنها پس ازصرف هزینه های میلیاردی خودنمایی کرد دبی که در سالهای ابتدایی قرن بیست ویکم با افزایش گسترده پروژه های ساختمانی خود توانسته بود توجه جهان را به خود جلب کند، با آغاز بحران اقتصادی جهانگیر در سالهای 2007و 2008 میلادی، دچار سقوط شدیدی در بازار ساخت و ساز شد. در سال های رونق و رشد ساخت،به ویژه در سال های 2004 تا 2006 ،دبی شاهد پدیداری سبک های گوناگون معماری در ساختمان های خود بود که بیشترشان، تعبیر مدرن از معماری اسلامی را یدک می کشیدند. مهمترین دلیل این روند که در کشورهای عربی و به ویژه دبی پیگیری می شد، حضور دفاتر برتر معماری و مهندسی دنیا در این بازار رو به رشد و پر رونق بود. در همین دوران، دبی همچنین توانست رکوردهایی از بزرگ ترین ها و بلندترین های دنیا را هم از آن خود کند. از جمله اینها می شود به بلندترین ساختمان دنیا، "برج خلیفه" با ارتفاع 828 متر و بزرگ ترین مرکز خرید از لحاظ مساحت کلی،(دبی مال با مساحت یک میلیون و 124 هزار متر مربع)بزرگ ترین آبنمای دنیا،"دبی فانتین" به طول 275 متر و پرتاب 150 متر و بزرگ ترین هتل ساخته شده دنیا، "برج رز و ریحان" با 333متر اشاره کرد. تعبیر دیگری از دبی که بسیار از آن سخن گفته می شود، تصنعی بودن شهر است که هرگز به یک شهر واقعی با هویت واحد نمی ماند هدف اصلی یعنی جلب توجه جهانی برای جذب بیشتر گردشگران و نیز سرمایه های بین المللی به میزان زیادی موفقیت آمیز بود. هرچند سرعت رشد دبی و دستاوردهای آن، می تواند به لحاظ کمی تحسین برانگیز باشد؛ اما از نظر کیفی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. شتاب بیش از حد در انجام پروژه های دبی، همواره مطالعات اولیه بررسی های بنیادین را فدا کرده است. در سال 1388، ریزش اصلیترین طبقه برج خلیفه که بلندترین برج جهان لقب گرفته بود فعالان اقتصادی و سرمایهگذاری را حیرتزده کرد. طبقه چشمانداز برج خلیفه دبی اصلیترین طبقه رصد شهر برای جلب گردشگران و سرمایهگذاران از سراسر دنیا محسوب میشد که تنها پس از 35روز از مراسم افتتاح برج فروریخت. این برج که 828 متر ارتفاع و 160 طبقه دارد، بلندترین آسمانخراش دنیا شناخته شد و ترسیمکننده برترین مکان برای جلب سرمایهگذاران و گردشگران از سراسر جهان و نیز مهمترین مکان درآمدزایی برای دبی محسوب میشد. اما این واقعه، تمامی برنامهریزیهای کوتاه و بلندمدت جلب سرمایه برای دبی را پیرامون این برج درآمدساز ساقط کرده است. به همین دلیل دستاوردهای دبی که از نظر اندازه ای کمی کارفرمایان را راضی و توجه رکوردداران را جلب می کند، عمدتا دارای کیفیت شایسته ای نیست. سرقت آشکار میراث ایرانی با نصب پرچم امارات؛رونمایی از تندیس بادگیر ایرانی در کشور امارات در این تنوع ملال آور، شهر تبدیل به نمایشگاهی از ساختمان شده است که هیچ خط مشی مشخصی را دنبال نمی کند. دبی به تعبیری تبدیل به زمین مشترک کارفرمایان و معماران شده است. قانون بازی را صد البته کارفرمایان پایه ریزی می کنند که لزوما دارای شایستگی و صداقت نیستند. اکثر کارفرمایان با تفکراتی ساده انگارانه، خریدار حجم ها و نمادهای عجیب و غریبی می شوند و با نام های اغوا کننده ای همچون برج های "رقصان"و "گردان" همچنان به جلب توجه جهانی می پردازند و عده ای نیز این گونه پروژه های پرطمطراق و عجیب را به نام "سبک دبی" می شناسند. تعبیر دیگری از دبی که بسیار از آن سخن گفته می شود، تصنعی بودن شهر است که هرگز به یک شهر واقعی با هویت واحد نمی ماند. این تعبیر تا حدی به کمرنگ بودن نگاه فرهنگی به معماری و استفاده ابزاری از آن، برای افزایش سرمایه های متمرکز در بخش ساختمان مربوط می شود. استفاده افراطی از شیشه که محل اعراب اقلیمی هم ندارد، مزیت بر علت است. شهر پر است از آیکون های منفرد و مغشوش. واقعیت این است که کشورهای مستعمره(استعمار مدرن) هیچگاه پایگاه تمدنی مشخصی ندارند و همواره به یاری استعمارگران که همچنان مایل نیستند هویت مستقلی به این سرزمین ها بدهند و بسیار می کوشند که مهر بردگی را همچنان بر پیشانی آنها نگاه دارند به سازه های با تکنولوژی های پیشتاز و بناهایی با پسوند بلندترین می نازند؛ صفتی که بسیار زودتر از تصور، مندرس و ناکارآمد می شود چرا که آنچه در گذشته است و افتخار آن به قدمتش است در پس است و متغیر نمی شود ولی آنچه در پیش است و به پیشرو بودن مفتخر است به سادگی با پیشرفت تکنولوژی عقب خواهد ماند و از مرکز توجه دور خواهد شد. تعبیر دیگری از دبی که بسیار از آن سخن گفته می شود، تصنعی بودن شهر است که هرگز به یک شهر واقعی با هویت واحد نمی ماند. این تعبیر تا حدی به کمرنگ بودن نگاه فرهنگی به معماری و استفاده ابزاری از آن، برای افزایش سرمایه های متمرکز در بخش ساختمان مربوط می شود به همین دلیل کشورهای نوظهوری مانند امارات متحده عربی که برای هویت سازی به چنین رویکردی چنگ انداخته اند همچنان سرگردان و بی هویت باقی خواهند ماند. یک روز به فکر جعل هویت می افتند و بادگیر ایرانی را به نام خود می کنند. روزی دیگر، خرسند می شوند که انگلیس برایشان برج دبی را ساخته است و آن را نماد می کنند اما از آنجا که با پیشرفت سریع تکنولوژی آن به سرعت از نظرها می افتد برج خلیفه(انتقادهای بسیاری در رابطه با میزان اتلاف انرژی متوجه پروژه های دبی از جمله مهم ترین آن "برج خلیفه" است)را نماد خود معرفی می کنند، وقتی کویت برجی بلندتر می سازد از آن هم سرخورده می شوند و جزایر مصنوعی جهان را پیش می کشند و خلاصه چنان دچار تغییر می شوند که به جای نماد سازی و هویت سازی همچون یک شهر بازی مضحک به عنوان تجربه ای بی بنیان و سرگردان در چشم جهانیان معرفی می شوند.اما آنان که خود را سرفراز از پایه گذاری تمدن در جهان می دانند محکم و استوار بر عرش نشسته اند و همچنان که زمان می گذرد بر پایداری و اعتبار ایشان افزوده می شود. طبق آمار بدست آمده اکثریت جمعیت شهر دبی را ساکنان غیر محلی شکل می دهند که عدم توجه به فضاهای شهری، تاثیر سو و مستقیمی بر زندگی و روحیه اجتماعی آنان گذاشته است و می توان آن را یک افسردگی اجتماعی نامید. این موضوع، نشانگر خلاء احساس تعلق ساکنان چند ملیتی آن، به شهر است. در دبی و سایر شهرهای امارات متحده عربی علاقه مفرطی به ماشینهای آخرین مدل وجود دارد. اما دبی روزهای سختی را میگذراند. هنگامی که دبی کانون اقتصاد نفت و مرکز بازار شکوفای املاک بود، خارجیها به خصوص بریتانیاییها در این بازار داغ سرمایهگذاری کردند. خارجیهای تازه ثروتمندشده در این دوران آخرین ماشینهای اسپرت ایتالیایی و آلمانی را برای تکمیل کردن سبک زندگی میلیونریشان خریدند و بعد بحران اقتصاد جهانی رخ داد و حباب ثروت همه این افراد ترکید. شمار زیادی از زیباترین ماشینهای ساختهشده تا به حال از هنگام سقوط مالی دبی در هر سال بوسیله افراد خارجی و محلی به حال خود رها شدهاند چرا که آنها در مواجهه با بدهیهای کمرشکن گریختهاند. صاحبان هراسان این ماشینها که توان پرداخت بدهیهای سنگینشان را ندارند و با حداکثر سرعت خود را به فرودگاه میرسانند، ماشینهایشان را در پارکینگ فرودگاه رها میکنند و با پرواز بعدی از دبی خارج میشوند و هرگز باز نمیگردند. و این ها تنها بخشی از مصادیق بی هویتی در این شهر شیخ نشین می باشد. سخن پایانی اینکه، در تمدن های کهن، اغلب انسان ها به سنت های حکیمانه ای که ریشه های قدسی داشت، ارزش بسیاری قائل بودند. ولیکن نظام سرمایه داری، دائما با گدشته دور و نزدیک افراد در ستیز است و تقید به گذشته را به عنوان یک ضد ارزش معرفی و شخصیت اورا به یک عنصر بازاری بدل می کند. "اریک فروم"، فیلسوف یهودی (آمریکایی و آلمانی تبار و از روانشناسان مدافع تفکرات اومانیست) هر چند خودش مدافع سرمایه داری است، اما در کتاب "داشتن یا بودن" می نویسد: "انسان مدرن، شخصیتی بازاری است، به این معنا که من همانم که شما می خواهید و از خودم هیچ هویت ثابتی ندارم. اگر هویت انسان در دوره مدرن ،سیال نباشد، نمی توان در او مرتب احساس نیاز به وجود آورد". منبع : صراط 6 لینک به دیدگاه
محمد2014 1323 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 اسفند، ۱۳۹۲ راست گفتن توانا بود هرکه دارا بود 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده