رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اژدر صوتی

اژدر صوتی نوعی اژدر است که هدفگیری آن به وسیله گوش دادن به صدای منتشر شده از هدف( سونار غیرفعال) یا جستجوی آن با سونار فعال صورت می پذیرد. این گونه اژدرها معمولا به صورت میان برد ساخته می شوند و اغلب توسط زیردریایی ها شلیک می گردند.

اولین اژدر صوتی ساخته شده در جهان ، اژدر زاونکونیگ آلمانی بود که توسط ناوگان زیردریایی آلمان در اواخر جنگ جهانی دوم بکارگرفته شد. این اژدر از یک سونار غیرفعال استفاده می کرد و برای حمله به کاروانهای دریایی و کشتی های اسکورت آنها طراحی شده بود. در جولای 1944 غواصان روسی توانستند یک اژدر زاونکونیگ آلمانی را از داخل بدنه زیردریایی غرق شده یو – 250 خارج کنند. این اژدر ، که سالم به دست متفقین افتاده بود ، به دستور استالین به بریتانیا فرستاده شد. کمی بعد ، دومین اژدر در جریان به غنیمت گرفتن زیردریایی یو – 505 به دست متفقین افتاد.

xzvenxo9aoquv3u21s16.jpg

امروزه برای شلیک یک اژدر صوتی ابتدا شناور شلیک کننده به وسیله سونارهای خود هدف را یافته و سیستم هدایت آتش اژدر را با اطلاعات به دست آمده از هدف تغذیه می کند. به صورت عمومی ، اژدرهای صوتی به یک گیرنده صدای حساس به فرکانسهای میانی مجهز می شود که می تواند برای تشخیص صدای هدف از صداهای محیط یا کشف مکان هدف به صورت فعال بکارگرفته شود. این گونه اژدرها را می توان شبیه موشکهای هوا به هوای شلیک کن – فراموش کن دانست. این بدان معنی است که پس از کشف هدف به وسیله شناور شلیک کننده ، شلیک اژدر با سونار غیرفعال آغاز می شود. این سونار به سادگی به جستجوی ردپای هدف ، با استفاده از اطلاعاتی که قبلا دریافت کرده ، ادامه می دهد.

پس از کشف هدف به وسیله سونار غیرفعال ، هدایت آن به صورت خودکار به سونار فعال سپرده می شود. احتمالا هدف در این لحظه شروع به چپ و راست رفتن یا استفاده از اخلالگر برای منحرف کردن اژدر شلیک شده می کند. اگر مدارات منطقی اژدر توسط اخلالگر فریب داده نشوند اژدر مسیر خود را به سوی هدف ادامه خواهد داد و در زمان نزدیک شدن به آن توسط فیوزهای مجاورتی یا ضربه ای منفجر خواهد شد. اژدرهای صوتی از زمانی که پای به عرصه جنگهای مدرن گذاشته اند ثابت کرده اند که سلاح های مؤثر بر علیه شناورهای سطحی و زیرسطحی هستند. امروزه ، این اژدرها بیشتر برای مقابله با زیردریایی های دشمن بکارگرفته می شوند.

icon4.gif توضیح یک اصطلاح

 

سونار : به بازتابهای صوتی سونار گفته می شود. کسانی که با رادار آَشنایی دارند این اصطلاح را زیاد شنیده اند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...