رفتن به مطلب

ضرورت مطالعات زلزله شناسی پل خلیج فارس


ارسال های توصیه شده

۳۱ فروردین ۱۳۹۰

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بر لزوم مطالعات زلزله شناسی و لرزه خیزی در ساخت پل خلیج فارس تاکید کرد و گفت : مطالعات لرزه خیزی در همه طرح های عمرانی مهم است.

 

 

عباسعلی تسنیمی با بیان اینکه هیچ طرح عمرانی نباید بدون مطالعات زلزله شناسی صورت گیرد ، اظهار داشت : قرارداد اجرای اغلب طرح های مهم با هماهنگی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی منعقد می ‌شود. تسنیمی افزود: در برخی از طرح ها مشاور پروژه از پژوهشگاه درخواست انجام مطالعات زلزله شناسی می‌کند و در موارد دیگر ، پژوهشگاه مطالعات خود را در اختیار مشاور قرار می‌دهد.

تسنیمی به مطالعات لرزه‌خیزی قشم در پژوهشگاه زلزله شناسی اشاره کرد و گفت: این کار به درخواست مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم صورت گرفته است. وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با مجموعه توانایی ها و تجهیزاتی که در اختیار دارد مطالعات خود را انجام می‌دهد ، افزود:‌ لازم است مسئولان نقاط حساس را در جزایر و سواحل کشور به منظور مطالعات لرزه خیزی به این پژوهشگاه معرفی کنند.

رییس پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به ضرورت توسعه فعالیت های این پژوهشگاه، اشاره کرد و گفت: بیشتر نقاط کشور با خطر زلزله روبروست و البته پژوهشگاه مطالعات خود را بر اساس اولویت ها و حساسیت هایی که در برخی مناطق وجود دارد انجام می‌دهد. تسنیمی با تاکید بر اینکه مطالعات زلزله شناسی برای سراسر ساحل جنوب در قالب یک پروژه میسر نیست گفت: باید مطالعات لرزه خیزی به تناسب نیاز اعلام شود.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه پژوهشگاه قادر است مطالعات مورد نیاز ارگان های مختلف را انجام دهد، افزود: لازم است دستگاه های اجرایی از توانمندی های این پژوهشگاه استفاده کنند.

تسنیمی با اشاره به اینکه این پژوهشگاه شامل چهار پژوهشکده سازه، زلزله شناسی، زئوتکنیک و مدیریت خطرپذیری است گفت: به عنوان مثال پژوهشکده سازه بر روی انواع سازه ها مطالعه و تحقیق می‌کند. وی با بیان اینکه پژوهشکده سازه در گذشته در خصوص سازه‌های دریایی مطالعات و تحقیقاتی داشته است ، گفت : پژوهشکده زلزله شناسی آماده است برای مطالعه لرزه خیزی حوزه های دریایی اقدام کند.

تسنیمی با بیان اینکه تاکنون با سازمان بنادر و دریانوردی مذاکره‌ای در خصوص مطالعات لرزه خیزی نداشته ایم افزود : مسئولان این سازمان توجه بیشتری بهتر است به ضرورت مطالعات پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در احداث سازه های متنوعی که دارند، داشته باشند. وی درباره نیروگاه اتمی بوشهر گفت : بدون شک در باره وقوع زلزله تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

تسنیمی با اشاره بر اینکه این پژوهشگاه در حال حاضر مطالعاتی در خصوص پدیده سونامی انجام نمی‌دهد ، گفت: چون در گذشته پدیده سونامی در کشور متولی نداشت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی مطالعاتی را در خصوص آن انجام می‌داد اما در حال حاضر موسسه ملی اقیانوس شناسی مسئولیت انجام مطالعات مربوط به پدیده سونامی را بر عهده دارد. وی به لزوم همکاری میان موسسه ملی اقیانوس شناسی و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی تاکید و خاطرنشان کرد: تاکنون همکاری پررنگی میان ما نبوده اما امید است به ‌زودی تحقق یابد.

تسنیمی گفت: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله آمادگی کامل خود را برای این همکاری اعلام می کند. این مقام مسئول در حالی از لزوم مطالعات لرزه نگاری در ساخت پل خلیج فارس می گوید که ساخت این پل از چندی پیش آغاز شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...