رفتن به مطلب

سقوط یا تعالی موسیقی ایران ...


morta

به کدامین سو ؟  

23 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. به کدامین سو ؟

    • 1
    • 22


ارسال های توصیه شده

  • پاسخ 46
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

درود

بي مقدمه مي گويم تا زماني كه فرهنگ ما اينگونه مخدوش است(به پست هاي همين تاپيك نگاهي دوباره بياندازيد) نمي توان از مظاهر فرهنگي انتظار پيشرفت داشت

موسقي نقاشي خطاطي ادبيات و.... همه و همه تنها مظاهر بيروني فرهنگ يك جامعه است

وقتي فرهنگ جامعه ي ما رو به زوال است نمي توان انتظار پيشرفت از مظاهر فرهنگي را داشت

دوستي آرزوي مرگ تمامي موسيقي هاي ايراني را كرد , سوالي دارم و آن اينكه آيا توان آن را داري كه يك ساعت صداي مثلا ني استاد حسن كسايي را گوش كني و به عمق هنر او پي ببري؟

و يا حوصله ي شنيدن ساعت ها راز و نياز استاد لطفي را با تار خود داريد؟

و يا اينكه مي تواني به آواز هاي دستگاهي اساتيدي چون شجريان اقبال اذر گلپا ايرج و... گوش دهي و خسته نشوي؟

دوست من ايراد در بيگانگي شما با زبان موسيقي است

ايراد شما در بيگانگي شما با فرهنگ ايراني است

ايراد شما در ندانستن است

متاسفانه ايران امروز پر شده ز علامه هاي دهر كه عمق دانش آنها كمتر ار هزارم هاي ميليمتر است و ادعاي آنها در مباحث به بلنداي آسمان

موسيقي ايراني رو به زوال است نه به خاطر اينكه هنرمند كم داريم بلكه به خاطر اينكه شنونده كم داريم

به خاطر اينكه موسيقي شناس كم داريم

به خاطر اينكه فرهنگ موسيقيايي نداريم

به خاطر اينكه ديگر فرزند ايراني از صداي چك چك اب و نغمه ي پرندگان لذت نمي برد و به صداي بوق و كليك دكمه هاي كيبورد عادت دارد

موسيقي ما رو به زوال است زيرا ديگر روان ايرانيان روان سالمي نيست و لذا در پي اصوات همگون با امواج درون خويش نيست بلكه در پي موسيقي با امواج خشن و روح خراش است تا بلكه محملي براي تخليه ي عقده هاي روحي و رواني خوي بجويد

جالب است در همين تاپيك دوستاني نظراتي دادند كه كيلومتر ها با اصل فاصله دارد و بيانگر ضعف فرهنگي و شناختي ما هست

چند مثال:

-دوستي به هماي و گروه هماي به عنوان نمونه ي يك گروه كلاسيك كار موفق اشاره كرد در حالي كه اين آقا (هماي) از نظر موسيقيايي در پايين ترين رده هاي تكنيكي قرار دارد(در زمينه ي خوانندگي) و تنها به خاطر خواندن اشعار نيمه سياسي در يك برهه ي خاص به معروفيت رسيد كه صد البته بهره بري مورد نظر خود را نيز انجام داد

-دوستي ملاك هاي موسقي فاخر و ماندگار را در آهنگ هاي ليلا و اندي و معين بر شمرد كه مي بايست به حال موسيقي با اين فاخر ها گريست

زيرا اولين كساني كه تيشه به دست گرفتند و بر ريشه ي موسيقي ايران زدند همين افراد بودند

-دوستي موسيقي سنتي(كلاسيك ايراني) را پكيده خواند و رپ و پاپ ايراني را به رو به زوال دانست

استاد گلپا سال پيش كنسرت اروپايي برگزار نمود كه در بزرگترين ساله هاي اروپا جاي سوزن انداختن نوبد و اين همه از سوي كساني بودند كه حتي مفهوم شعر ها را نمي دانستند و تنها با ديد موسيقيايي ارزش بالاي اين آثار را درك مي كردند

بانو مرضيه تمام ترانه هايش را به سبك و سياق پاپ اجرا نمود اما با چنان قدرت و صلابتي كه خود يك شيوه ي منحصر به فرد براي خود بود

(در مورد رپر ها زياد اسامي در خاطرم نيست اما چند نفري هستند كه رپ را خارج از فحاشي و خزعبل سرايي دنبال مي كنند و در قالب هاي اجتماعي و با معيار هاي فرهنگ ايراني در پي خلق آثار خود هستند كه البته تا حدودي در ميان قشر موسيقي گوش كن ايراني جايگاه بدست آورده اند)

-مهناز عزير آلبوم رستاك را مثال زد كه از نظر كار موسيقي كار قابل ستايش و از نظر اجراي آواز كار بسيار بسيار ضعيفي بود

همين كارها را در كارنامه ي افرادي چون بانو سيما بينا و يا بيژن بيژني ميتوان مشاهده نمود

-دوست بسيار فهيم و عزيز من آنارشيست فردي چون نامجو را موسيقي دان حرفه اي و افتخاري را دامبول موسيقي ايراني مي خواند كه نشان از تعصب در ديدگاه است

(نامجو با وارد كردن اصوات كريه به موسيقي دستگاهي در پي نو آوري است كه متاسفانه نه تنها نوآوري نمي كند بلكه در حال قطع آخرين ريشه هاي موسيقي دستگاهي در ميان شنونده هاي نسل جوان است

افتخاري علي رغم تجاري كردن موسيقي ايراني و كم كردن سطح توقع شنونده از حنجره اي استثنايي برخوردار است كه به گواه اساتيد موسيقي ايراني كمتر نظير ان در صد سال اخير ديده شده)

-اسي عزيز خود را صاحب حق براي بيان نظرات كارشناسي در زمينه ي غير تخصص مي داند

دوست من موسيقي دو جنبه دارد:

1-فني

2-احساسي

شنوده ي عادي(كه نمي گويم شما از آن هستي يا نيستي) تنها در بعد احساسي موسيقي مي تواند وارد شود و نمي تواند در بعد فني موسيقي نظر دهد

مثال:

استاد ناظري سالها در پي ايجاد سبكي نوين در خوانش بود كه در يكي دو سال اخير دستاورد هاي خوبي در اين زمينه داشته

در طي اين سال هاي شنونده ي عادي از نظر احساسي ارتباط چنداني با آثار استاد بر قرار نمي كرد اما موسيقي شناس حرفه اي رد پاي تكنيك هاي بسيار ظريف را كه در بوته ي آزمون و خطا در كنار هم قرار گرفته اند را مي بيند و او را تحسين مي كند

و.....

بگذريم

فرهنگ ما از بيخ و بن در حال پوسيدن است

به فكر باشيد كه شايد فردا ديرزماني باشد كه بر جنازه ي آن مي گرييم

  • Like 4
لینک به دیدگاه

با اجازه میخوستم این لینکو به دوستان معرفی کنم ، خالی از لطف نیست ( البته فعلا سایتش در حال بروز رسانی ) :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پ .ن : من خودم یادم نمیره که باید از این هنرمندان و تلاش هاشون با کوچک ترین کار یعنی خریدن آلبوم هاشون ازشون قدر دانی کنم ...

:icon_gol:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

×
×
  • اضافه کردن...