رفتن به مطلب

كارستان هنري و هنر پروري ابراهيم سلطان


ارسال های توصیه شده

ابراهيم سلطان فرزند شاهرخ تيموري از سال بر افتادن اسكندر سلطان پسر عم خود در شيراز يعني سال 817 هجري تا سال 838 هجري كه درگذشت، حاكم فارس و اصفهان بود. در زمان او مكتب نگارگري شيراز دوره ديگري از شكوفايي و كمال هنري را تجربه كرد و اين شكوفايي بر اثر هنرپروري او بود. خود ابراهيم سلطان در هنر خطاطي مهارت ويژه اي داشت و آثاري از خوشنويسي او تا به امروز در شيراز و مجموعه ها و موزه ها باقي مانده است. در اين مقاله تجربه هاي هنرپروري و هنرورزي وي از لابلاي متون مكتوب و مصور فحص و ارزيابي مي شود و كيفيت هنري مكتب شيراز مورد بررسي قرار مي گيرد. نخست احوال وي در مقام هنرپرور و هنرمند روشن مي گردد و سپس تشكيلات كارگاه هنري او با توجه به فرمان كلانتري كتابخانه خواجه نصيرالدين محمد مذهب بازسازي و بازنگري مي شود و در نهايت آثار بازمانده از دورة هنرپروري او شناسايي و معيارها و موازين هنري آنها محل بررسي و ارزيابي قرار مي گيرد. حضور ابراهيم سلطان در شيراز سده نهم هجري اين شهر را در مكتب نگارگري و هنرورزي آن جاودان كرد. در حقيقت بخش مهمي از مكتب نگارگري شيراز باز بسته به هنرپروري ابراهيم سلطان است كه گاه از نظر مفاهيم و ميدان فعاليت وي در اين قلمرو به پاي هنرپروري برادرش بايسنقر ميرزا در هرات مي رسد و در واقع بازتاب سر راست از نظام احساسي و هنري او در چارچوب نظام سياسي اش در شيراز است.

 

کلیدواژه‌ها : ابراهيم سلطان بن شاهرخ ، شاهنامه ابراهيم سلطان ، ظفرنامه ابراهيم سلطان ، كتيبه هاي ابراهيم سلطان ، قرآن ابراهيم سلطان ، Ibrahim sultan ، Zafarnama ، Ibrahim sultan’s Qur’an ، Ibrahim sultan’ s Shahnama ، calligraphy of Ibrahim sultan

 

نویسنده: دكتر يعقوب آژند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...