رفتن به مطلب

گزارش کلی از خوانندگان پاپ در جشنواره موسیقی فجر + دلیل حذف پاپ از بخش رقابتی جشنواره ...


pesare irani

ارسال های توصیه شده

Jashnvareh-Fajr.jpg

حميد شاه‌آبادی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جمع خبرنگاران درباره چرايی حذف موسيقی پاپ از بخش مسابقه جشنواره موسيقی فجر گفت: دليلی كه درباره اين حذف مطرح شده؛ اين نيست كه موسيقی پاپ ضعيف است بلكه ما بايد بدانيم كه كانون توجه ما در موسيقی بايد به كجا برود و چگونه باشد.

وی ادامه داد: در شرايطی كه هجمه‌ موسيقی پاپ از نوع و سبك‌هايی است كه بخشی از آن با هنجارهای ما سازگار نيست و به يك نوع؛ به خوراك شنيداري كشور آسيب می‌زند، بايد از موسيقی ملی خودمان بيشتر صيانت كنيم. حذف پاپ از بخش رقابتی نه تنها با اين هدف بود بلكه در راستای حمايت از موسيقی‌های كلاسيك غربی است و اين نشان می‌دهد كه ما فقط به موسيقي سنتی و مقامی توجه نكرده‌ايم.

شاه‌آبادی با اشاره به اينكه موسيقي پاپ فقط از بخش رقابتی حذف شده است و در بخش جنبی حضور دارد، گفت: به نظر ما فعلا چنين ظرفيتي براي ارائه يك تصوير زيبا در حوزه موسيقی پاپ وجود ندارد بنابراين ما بنا را بر اين گذاشتيم كه رويكرد و نگاه ما به موسيقی جدی باشد.

البته در بخش جنبي از موسيقي پاپ استفاده مي‌كنيم تا نشان دهيم كه ما با موسيقي پاپ في‌النفسه مخالفتي نداريم و اصولا مخالفت ما با موسيقي؛ ارتباطي به گونه و ژانر آن ندارد. اگر از گونها از موسيقي دفاع نمي‌كنيم؛ آن بخشي از موسيقي است كه با هنجارهاي اجتماعي ما سازگار ندارد.

 

گزارش کنسرت رضا صادقی :

 

کنسرت گروه موسیقی «مشکی‌پوشان» به سرپرستی رضا صادقی سوم اسفند در سالن همایشهای برج میلاد شهر تهران با حاشیه‌هایی برگزار شد، تالار برج میلاد، مملو از جمعیتی بود که برای خواننده محبوبشان به سالن آمده بودند، هنگامی که رضا صادقی به همراه گروهش با نیم ساعت تاخیر وارد صحنه شد، ابتدا قطعه‌ی «چقدر سخته» را اجرا کرد و پس از این‌که تماشاچیان او را تشویق کردند، در سخنانی خطاب به حضار گفت: «شما منت موسیقی این مملکت هستید، اگر امروز در کنار شما هستم به خاطر هنرمندان بزرگی چون ناصر عبدالهی است»

او در ادامه از اساتید هنر ایران همچون بابک بیات، پرویز مشکاتیان، بزرگ مرد کلام ایران احمد شاملو، فروغ فرخ‌زاد و خسرو شکیبایی یاد کرد.

«خدارو چه دیدی»، «بده دستاتو به من»، «دلم برات تنگ شده جونم» قطعات بعدی بود که رضا صادقی اجرا کرد.

رضا صادقی آهنگ بعدی را با نام «وایسا دنیا» با تنظیمی متفاوت و ضعیف تر از تنظیم سیروان خسروی در سالن اجرا کرد.

او بارها از نوازندگان خود همچون معین راهبر (پیانو _ کیبورد)، پیام طونی (ویولن)، مرتضی کریمی (عود)، ناصر رحیمی (پرکاشن)، آرش مقدم (گیتار باس)، رامین درودی (ساکیسفون)، رضا آذرنژاد (ترومپت)، حسین شریفی (ترومبون)، پدرام مرندیز (گیتار کلاسیک)، میرپاشا سیدیثربی (کیبورد، پیانو)، مسعود همایونی (گیتار الکتریک) و بهنام ابطحی (درام) تشکر کرد و با ذکر نام آنها از مردم خواست آنها را تشویق کنند.

همچنین رضا صادقی قطعاتی مانند «نرو»، «مشکلی رنگ عشقه» و… را خواند که با تشویق شدید مردم همراه بود، در کل رضا صادقی از لحاظ فنی نتوانست در این کنسرت خوب بدرخشد و بارها نفس کم می‌آورد و فالش می‌خواند اما غم و قدرت ملودی‌ها و حس قابل قبول صدا در اجرایش آنقدر بود که مخاطب عام متوجه ضعف‌های فنی اجرای او نشود، یکی از دلایل ضعف صدای او را می‌توان در وضعیت جسمانی او دید، او کل کنسرت را بر عکس بسیاری از اجراهایش با عصا ایستاده خواند و همین بر تسلط او بر خواندن قطعات تاثیر منفی گذاشته بود.

 

حاشیه های این کنسرت:

- در این کنسرت مسئولین سالن جایگاهی را برای خبرنگاران تعیین نکرده بودند، در حالی که طبق اعلام ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر در هر کنسرت ردیف های مشخصی به عنوان جایگاه خبرنگاران مشخص شده بود و در تمام کنسرت‌ها هم این روال ادامه داشت، اما در اجرای رضا صادقی بلیت جایگاه ویژه خبرنگاران فروخته شده بود، به همین دلیل خبرنگاران در پیدا کردن جا سردرگم بودند، برخی از خبرنگاران توانستند صندلی خالی پیدا کنند و بنشینند اما برخی دیگر به خواست مسئولین سالن مجبور شدند به بالکن بروند، گرچه که برخی خبرنگاران هم به نشانه‌ی اعتراض سالن را ترک کردند.

- برخی مسئولین سالن به خبرنگاران توصیه می‌کردند می‌توانند ایستاده کنسرت را نظاره کنند و به خبرنگاری بپردازند و یا اینکه روی زمین بنشینند.

- همه‌ی این اتفاقات باعث شد که رضا صادقی برای اولین بار به عنوان یک خواننده مطرح موسیقی پاپ از همه‌ی خبرنگاران و عکاسان تشکر کند تا شاید با این کار بتواند دلجویی از خبرنگاران به عمل آورد.

- چنین بی نظمی‌هایی در جشنواره امسال کم نبوده است، به عنوان مثال در دفترچه جشنواره 18 قطعه نوشته شده بود که رضا صادقی آنها را قرار بود اجرا کند اما آهنگ‌هایی که اجرا شد هیچ ارتباطی با آهنگ هایی که در دفترچه نوشته شده بود نداشت به همین خاطر برخی رسانه ها قطعات اجرا شده را بطور اشتباه در رسانه‌های خود منعکس کردند.

- یا به عنوان مثال همایون نصیری جزو اعضای گروه در دفترچه نوشته شده بود در حالیکه این نوازنده در گروه حضور نداشت، اما با این حال نظم این جشنواره از جشنواره پارسال در سطح بهتر و قابل قبول‌تری قرار داشت که امیدواریم سال به سال این نظم و برنامه ریزی بیشتر شود.

- یکی از جالبترین صحنه‌ها در کنسرت رضا صادقی تحت تاثیر قرار گرفتن و گریه‌ی شدید یکی از حضار در میانه‌ی قطعه‌ی «خدارو چه دیدی» بود که توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده بود.

رضا صادقي در حاشيه‌ی كنسرت‌ خود از تغيير نام آلبوم جديدش از یادگاری به "121" خبر داد!

 

گزارش کنسرت علی اصحابی :

 

علی اصحابی و گروه‌اش پنجشنبه شب در بخش جنبی بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند. اجرای علی اصحابی نه تنها در پایین‌ترین سطح ممکن بود بلکه نوازندگان بنام ارکستر او هم به دلیل نداشتن تمرین کافی، ضعیف ظاهر شدند. اینکه یک خواننده قدرت اجرای زنده نداشته باشد و استودیوخوان باشد به خودی خود ایراد نیست، اینکه یک خواننده استودیوخوان باشد ولی بیاید با این قیمت‌های گزاف بلیط کنسرت بگذارد نه تنها توهین به مخاطب به شمار می‌رود بلکه توهین به شخصیت خود و هنرش هم محسوب می‌شود، در هر صورت حتی دوستداران ملودی‌ها و صدای علی اصحابی هم از اجرای او ناراضی بیرون رفتند، امیدواریم سری بعد این خواننده‌ی کشورمان با تمرینات و تلاش بیشتری پا به روی سن بگذارد تا حداقل از حرمت زیبایی آهنگ‌هایش دفاع کند.

 

گزارش کنسرت مازیار فلاحی :

 

کنسرت مازیار فلاحی در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر با استقبال خوب مخاطبان موسیقی پاپ برگزار شد، فلاحی در این اجرا قطعاتی مثل “مجنون لیلی”، “فرض محال”، “دروغه” و … را با همراهی نوازندگانی چون محمدرضا احتشامی، آرین کشیشی، پدرام مرندیز، مسعود همایونی، امیر علیزاده و ارسطو قره‌سنلو اجرا کرد، او بر خلاف عادت معمول خوانندگان پاپ که ریتم محور هستند و صدایشان پشت صدای افکت و درامز گم می‌شود، دو قطعه با نام “دلم گرفته” و “تورو دوست دارم” را بدون مزاحمت صدای بلند درامز و تنها با گیتار اجرا کرد که به دل دوستداران موسیقی لطیف و عاشقانه‌ی این خواننده نشست.

در کل فلاحی فراتر از انتظار ظاهر شد و با احساس بسیار مناسب و همراستا با فضای قطعات از لحاظ حسی اجرای خیلی خوبی داشت و نشان داد جزو معدود خوانندگان پاپی است که مفهوم هنر را به درستی درک کرده، او با بستن چشم‌هایش و تمرکز کردن فراوان سعی در این داشت صدایش از نت خارج نشود که اینطور هم شد و او در بخش جنبی جشنواره نسبت به هم‌قطارانش هم از لحاظ حسی هم از لحاظ فنی توانست بسیار بهتر عمل کند.

 

گزارش کنسرت شهاب رمضان :

 

شهاب رمضان به همراه گروه‌ خود در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر و در سالن همایش‌های برج میلاد تهران به روی صحنه رفت. حسین صفا، سیروان خسروی، زانیار خسروی، بهنام صفوی، امید حاجیلی و … از مهمانان این اجرا بودند!

 

گزارش کنسرت حمید حامی و نیما مسیحا :

 

روز پنجم از جشنواره موسیقی فجر در بخش جنبی کنسرت حمید حامی و نیما مسیحا با 30 دقیقه تاخیر آغاز گردید. ابتدا گروه زهی و سپس سایر نوازندگان وارد صحنه شدند. قطعه اول آغاز شد و در بین آن حمید حامی وارد صحنه شد. این آهنگ با ویبراسیون های قوی ومسلط حامی به پایان رسید و حمید حامی به حاضران در سالن خوش آمد گفت. حامی قبل از اجرای آهنگ بعدی اعلام کرد که امشب قطعه شاد اجرا نخواهد کرد وبه اجرای آهنگ بعدی پرداخت. در این قطعه مدولاسیون به تونالیته ماژور به همراه نوازندگی فلوت حس زیبایی را القا می کرد.حامی آهنگ بعدی را به یاد بابک بیات خواند و یاد و خاطره این آهنگساز بزرگ را زنده کرد در حالی که مردم هم با او همراهی کردند.او قبل از اجرای قطعه بعدی اظهار داشت که نوازنده ها 20 برابر خواننده ها برای آهنگ زحمت می کشند و به همین خاطر ناصر رحیمی نوازنده فلوت را در آغوش کشید و به نشانه قدر دانی دستان وی را بوسید. حمید حامی در حین اجرای قطعه فقط نگاه می کنم به میان جمعیت رفت وبا آنان هم صداشد که بطور اتفاقی سعید امیر اصلانی شاعر و ترانه سرا را دید واز وی قدر دانی کرد. در طول این برنامه نوازنده پیانو در حالی که پای خود را روی پای دیگرش گذاشته بود به نواختن پیانو می پرداخت . حمید حامی سپس از نیما مسیحا درخواست کرد که به روی صحنه بیاید و باهم قطعه ای را اجرا کردند. بعداز آن حمید حامی صحنه را ترک کرد . نیمامسیحا هم برای حاضران یک سورپرایز داشت آنهم قطعه ای به سبک تکنوترنس به همراه نورپردازی ویژه از آلبوم جدید بنام توهم بود که حاضران را سخت غافلگیر کرد. بعد از اجرای قطعه بارون دلتنگی از آلبوم جدید قطعه ای دیگر از همین آلبوم را که به سبک تکنوترنس به همسرش تقدیم کرد. او بعد از اجرای قطعه ای با تکنوازی ترومپت آهنگی دیگر را برای دبیر جشنواره بابک رضایی خواند. نیما مسیحا بعد از اینکه به آذری بودنش اشاره کرد قطعه ای هم به زبان آذری اجرا کرد. در پایان هم از آقای حامی در خواست کرد تا برای اجرای آهنگ فیلم دستهای آلوده به او بپیوندد و با هم یک دوئت(دو نوازی) را اجرا کردند.

 

 

:ws3:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...