رفتن به مطلب

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت :کنترل بیولوزیک آفت پروانه سفید اشجار در سطح جنگل های گیلان


ارسال های توصیه شده

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت :

کنترل بیولوژیک آفت پروانه سفید اشجار در سطح جنگل های گیلان

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سبزپرس – گروه کشاورزی؛ لیلا مسروری : پروانه سفید اشجار ( پروانه سفید امریکایی) ، نخستین بار در سال 1381 در دو منطقه لشت نشا و رضوانشهر در گیلان گزارش شد.

 

 

به گزارش سبزپرس این آفت در حال حاضرعلاوه بر تمامی مناطق گیلان ، در استان های همجوار ( از سمت غرب در اردبیل و از شرق تا ساری ) نیز گزارش شده است . این آفت نور دوست و حاشیه ای بوده ؛ لذا علاوه برعرصه های جنگلی در فضای درون شهری هم قابل رویت است. در سال جاری منابع طبیعی استان گیلان برای نخستین بار از شیوه کنترل بیولوژیک برای مقابله با این آفت استفاده کرد.

مهندس رامین مهدوی رییس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی گیلان در مصاحبه با خبرنگار سبزپرس در پاسخ به اهمیت اقتصادی این آفت گفت : این آفت میزبان های بسیار متعددی دارد؛ از درختان پهن برگ مثمر چون سیب ، گلابی ، توت ، انجیر و... تا درختان جنگلی غیرمثمر و درختان سایه دار مورد استفاده در فضای شهری مانند سپیدار ، صنوبر ، تبریزی ، افرا ، نارون ، ممرز و ملج و... و گیاهان زراعی مانند : ذرت، لوبیا، خیار ، کدو، گوجه فرنگی و... نباتات زینتی و حتی علف های هرز مانند : آقطی ، گزنه ، تمشک تغذیه می کند؛ با وجود آنکه در منابع رسمی نیامده اما در گیلان تغذیه این آفت از درخت سوزنی برگ "سرو تالاب " (Taxidium) نیز رویت شده است. دامنه تغذیه ای بسیار وسیع این آفت ، پروانه سفید را در ردیف آفاتی که به لحاظ اقتصادی مهم هستند قرار می دهد.

مهدوی در خصوص ویژگی های این آفت گفت : این آفت درسال، دونسل دارد. نسل اول آن عموما از اواسط اردیبهشت ظاهر می شود و از اواسط تیرماه شاهد بروز نسل دوم این آفت هستیم . ضمن آنکه پروانه های نر و ماده این آفت دارای قدرت پروازی بسیار بالایی هستند و در نسل دوم تا جایی که بتوانند پرواز کرده و بعد تخم گذاری می کنند . عموما شعاع پروازی آنها تا 25 کیلومتر است که خود عامل اصلی انتشار این آفت است . به عبارتی در هر نقطه ای که نشو و نما کند برای سال آِنده باید انتظار آلودگی در فاصله 25 کیلومتر جلوتر را داشته باشیم.

رییس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی گیلان با اشاره به اینکه در سال 81 ، با ورود این آفت به داخل کشور نخست از لیست آفات قرنطینه خارجی ، سپس در سال 82 از سری آفات قرنطینه داخلی خارج شد و در حال حاضر از آفات عمومی استان تلقی می شود گفت : با وجود آنکه طرح تحقیقاتی در مورد کنترل این آفت به جز موارد مطالعاتی محدود انجام نشد اما ما با توجه به اصول کنترل علمی آفات و بیماری ها (IPM) ، از روش هایی که شاید قبلا تجربه نشده بود استفاده کردیم .

وی افزود : روش کنترل بیولوژیک با محلول پاشی درختان میزبان با استفاده از محلول حاوی باکتری Bacillus thuringiensis سوش Krustaki یکی از همین شیوه هاست که برای نخستین بار در کشور و در استان گیلان صورت گرفت . ما از محل اعتبارات اندک پروژه کنترل آفات و بیماری ها توانستیم 2 هزار و 440 لیترB.T ( که در کشور سنتز می شود ) خریداری کنیم و در سطح 605 هکتار از اراضی جنگلی 16 شهرستان استفاده کنیم .

مهندس مهدوی در خصوص شرایط استفاده از این روش اظهار داشت : کنترل بیولوژیک یا به عبارت دقیق تر میکروبیولوژیک ، برای کنترل نسل دوم این آفت به کار می رود که در آن رعایت زمانبندی دقیق و حتی شرایط حمل مناسب به محل دراثر بخشی آن سهم اساسی دارد .

وی افزود : مبارزه با پروانه سفید اشجار دو مرحله دارد: مرحله اول آن در نسل اول و مبتنی بر کنترل مکانیکی شامل جمع آوری و امحا لانه های لاروی این آفت است و مرحله دوم آن کنترل با روش های بیولوژیک یا روش شیمیایی است .

در روش بیولوژیک توصیه می شود در سنین 1 و 2 لاروی نسل دوم ، محلول پاشی روی برگ ها صورت گیرد . متعاقبا لاروها ، از باکتری های B.T تغذیه می کنند . این باکتری ها در معده لارو تجزیه شده و سه نوع کریستال آزاد می کنند که سبب بروز بیماری گوارشی در لارو و در نهایت مرگ آن می شود و چون این سیکل زمانبر است لذا ورود شروع کنترل باید در سن مناسب لاروی ( سنین 1و2 لاروی در هر نسل ) بسته به نوع محل و منطقه ، انجام شود.

مهدوی تصریح کرد : در گیلان ، در سال جاری بازه زمانی ما برای انجام محلول پاشی از تاریخ 5 خرداد در "بی بی یانلو" آستارا آغاز شد تا 9 تیرماه در" ریزمندان" ماسال و" حسین آباد چاف " لنگرود که از نتیجه این شیوه کنترلی به ویژه در شهرستان های آستانه اشرفیه ، املش ، آستارا ، انزلی ، رشت و فومن بسیار رضایت داریم.

رییس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی گیلان در پایان، خواستار همکاری و هماهنگی سایر ارگان ها نظیر اداره های راه و ترابری استان و شهرداری ها برای کمک به مقابله با این آفت که در شهرها وحاشیه راه ها به چشم می خورد شد و گفت : چون در نسل اول تخم ها پارازیتی ندارند در نسل دوم عموما شاهد طغیان تصاعدی این آفت هستیم ؛ در حالی که با کنترل مکانیکی و امحای برگ ها و سرشاخه های آلوده، تا زمانی که لاروها زندگی مجتمع روی آنها دارند ( لانه های لاروی ) در کنترل موثر است.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...