رفتن به مطلب

10 پيشنهاد براي ارتقاي مشارکت مردم در مديريت بحران


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

معاون شهردار تهران گفت: تجربه جهاني نشان مي‌دهد که هيچ نظام واکنش بحران دولتي نمي‌تواند به تنهايي و به کفايت از عهده بحران ناشي از زلزله برآيد.

به گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، سيد محمدهادي ايازي معاون شهردار تهران در نشست جانبي اجلاس استانبول به تشريح موقعيت جغرافيايي شهر تهران پرداخت و گفت: منطقه شهري تهران بر روي لايه‌هاي رسوبي تشکيل شده که در اثر تجمع صخره اي و از طريق شکل گيري زمين شناختي پيچيده به وجود آمده است.

 

 

او كه با موضوع تجربه مشارکت مردم در مديريت بحران سخن مي‌گفت، افزود: براساس اطلاعات تاريخي زلزله شناختي شهر تهران از زلزله هاي شديدي در طي اعصار گذشته با تناوب 150 ساله رنج برده است و آخرين زلزله اي که تهران را به شدت لرزاند در سال 1830 ميلادي اتفاق افتاده است.

 

 

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران تصريح كرد: طي پنج سال اخير به دليل موقعيت خطرپذيري تهران، يکي از اولويت‌هاي شهرداري تهران توسعه کيفيت برنامه مقابله با بلايا بوده است، در ضمن شهرداري تهران با ساخت سوله هاي مقاوم در برابر زلزله به تعداد 120 واحد با کليه امکانات گامي اساسي براي آمادگي در مقابل بلايا را برداشته است.

 

 

او در بخش ديگري ازسخنان خود درباره اهميت مشارکت‌هاي عمومي در مديريت بحران گفت: تجربه جهاني نشان مي دهد که هيچ نظام واکنش بحران دولتي نمي‌تواند به تنهايي و به کفايت از عهده بحران ناشي از زلزله برآيد، از همين‌رو مشارکت مردم محلي براي پاسخ به اضطرار و آمادگي آنان در مقابله با بلايا براي کاهش اثرات مخاطرات طبيعي بسيار حايز اهميت است.

 

 

سيدمحمدهادي ايازي ادامه داد: تجربه نشان داده است که اولين گروه‌هايي که مي توانند به شهروندان در هنگام بروز بلايا کمک کنند خود مردم ساکن در همان محلات هستند. اما معمولا شهروندان محلي براي بلايا تعليم داده نشده اند و بالطبع کمک موثر آنان به علت عدم آمادگي شان به شدت محدود مي شود.

 

 

اجراي پروژه «دوام» در 374 محله تهران

او در ادامه سخنان خود درباره مشارکت مردمي به طرح "دوام "اشاره کرد و گفت: پروژه دوام به عنوان يک تجربه در تهران به منظور بسيج نيروهاي شهروندان تهراني در 374 محله و براي تقويت نظام مند نقاط ضعف آنان طراحي شده است.

 

 

معاون شهردار تهران تصريح كرد: اين برنامه يک برنامه دقيق طراحي شده شامل آموزش‌ها و تمرين‌هاي عملي بوده که در برگيرنده معلومات پايه و مهارت‌ها و اعتماد به نفس براي داوطلباني است که در واکنش موثر به بلايا مشارکت خواهند کرد.

 

 

او خاطرنشان كرد: سازماندهي مورد نياز براي هماهنگي فعاليت‌ها و حفظ آمادگي‌هاي گروهي در درازمدت توسط ساختار گروهي دوام تامين مي شود که رويه‌ها و عملکرد و وظايف تعريف شده مشخصي دارند و بالاخره کارايي داوطلبان با تامين امکانات و ابزار و تجهيزات مناسب و لباس ايمن افزايش مي يابد.

 

 

سخنگوي شهردار تهران هدف پروژه را توانمند سازي شهروندان داوطلب از طريق ايجاد ساختار سازماني تعريف شده براي مراحل آمادگي، واکنش و نوسازي عنوان کرد.

 

 

ساختار غيرمتمرکز مديريت بحران از دستاوردهاي «طرح دوام» است

او درباره دستاوردهاي اين پروژه نيز اظهار داشت: از مهم‌ترين دستاوردهاي طرح دوام ايجاد فرهنگ خودياري در مردم، ايجاد و بهبود روحيه مشارکت در ساکنين محله، ايجاد ساختار غيرمتمرکز مديريت بحران و تقويت ارتباطات ميان و بين سطوح مختلف محلي و سازمان‌هاي دولتي و همچنين فراهم شدن ارتباط ميان ساکنان مختلف محله و شناسايي قابليت‌ها و توانايي هاي موجود در سايرمناطق است.

 

 

معاون شهردار تهران تاکيد کرد: با اجراي طرح دوام تاکنون 8 هزار و 500 داوطلب مقابله با بلايا در محلات تهران آموزش ديده و مهارت هاي لازم را کسب کرده اند به طوري که در تمامي 374 محله گروههاي ماهر داوطلب تشکيل شده است.

 

 

مشاور عالي شهردار تهران در پايان سخنان خود 10 نکته مهم مبتني بر مشارکت جامعه (CBI)براي ايجاد شهر مقاوم در برابر بلايا راپيشنهاد کرد و گفت: مي خواهم درخواست کنم تا دبيرخانه ضمن تدوين و پيشنهاد راهنماهاي لازم براي اجرايي کردن اين نکات توسط شهرداري ها گزارش پيشرفت آن را ساليانه به اجلاس ارايه کنند و از اين فرصت استفاده مي کنم ضمن تشکر از مديران برگزار کننده اين اجلاس آمادگي کامل شهرداري تهران را براي انتقال تجربيات به ساير شهرهاي آسيايي اعلام مي کنم.

 

 

بر اساس اين گزارش، 10 پيشنهاد ارايه شده توسط او به اين شرح است:

 

 

1- سازماندهي و هماهنگي به موقع جهت شناسايي خطر پذيري شهري و کاهش آن با رويکرد مشارکت گروه هاي شهروندي و جامعه از طريق ايجاد ساختار پيوسته و شبکه هماهنگ.حصول اطمينان از آگاهي و شناسايي نهادهاي مسوول نسبت به نقش و وظايف ذاتي خود و ايجاد آمادگي لازم در جهت کاهش خطر پذيري بلايا.

 

 

2- تخصيص بودجه و اعتبار مالي لازم در برنامه هاي کاهش خطرپذيري ريسک و بلايا،پيش بيني راهکارهاي تشويقي و ايجاد انگيزه براي سرمايه گذاري مالکان،خانواده هاي کم درامد ،انجمن ها،مشاغل و بخش خصوصي در بخش مسکن و ارتقا کيفيت ساخت و ساز در مقابل بلايا.

 

 

3- به هنگام سازي داده ها و اطلاعات مرتبط با خطرات و آسيب پذيري ها،ارزيابي خطر پذيري ها و استفاده از اين اطلاعات و داده ها به عنوان مبناي سياست گذاري در برنامه هاي مرتبط با توسعه شهري.

 

 

4- سرمايه گذاري در جهت حفظ و نگهداري زير ساخت هاي حياتي در راستاي کاهش خطر پذيري مانند پيش بيني سيستم زهکشي سيل و سازگاري با تغييرات آب و هوايي محتمل در صورت لزوم.

 

 

5- ارزيابي ايمني کليه مدارس و تسهيلات بهداشتي و بيمارستاني و افزايش ظرفيت هاي موجود در صورت نياز.

 

 

6-تهيه ،تدوين و تنظيم ضوابط و آيين نامه هاي کاربردي و الزامات اجرايي براي مقاوم سازي ساختمان هاي آسيب پذير و برنامه ريزي نحوه کاربري زمين،مکان يابي زمين هاي ايمن براي اسکان شهروندان کم درآمد و در صورت امکان بهبود و تامين تسهيلات و تاسيسات شهري براي سکونت گاههاي غير رسمي در محورهاي حاشيه نشين شهرها.

 

 

7-برنامه ريزي و اجراي برنامه ها و دوره هاي آموزشي مرتبط با مباحث کاهش خطر پذيري بلايا در مدارس و محله ها.

 

 

8- حفاظت از اکوسيستم ها و حرايم طبيعي به منظور پيشگيري از وقوع سيل،توفان هاي شديد و ساير خطراتي که شهر را تهديد مي کند.سازگاري با تغييرات آب و هوايي و برنامه ريزي شهري بر پايه مدل هاي اجرايي کاهش خطر پذيري شهري.

 

 

9- استقرار سيستم هاي هشدار سريع و ظرفيت سازي مديريت بحران و واکنش اضطراري در شهر و برگزاري ادواري .مانورهاي آمادگي همگاني.

 

 

10- تدوين برنامه هاي اجرايي کاربردي جهت تامين نيازهاي حياتي شهروندان در مراکز اسکان با جلب مشارکت و حمايت و همکاري نهادها و گروههاي مردمي و تهيه طرح واکنش اضطراري بهينه و پيش بيني مراحل بازسازي ،بازتواني و احياي زندگي.

 

 

اين گزارش مي‌افزايد كه در اجلاس شهرداران آسيايي در کنار برنامه هاي اصلي و ديدار شهرداران با يکديگر، نشست‌هاي جانبي نيز با موضوعات مختلف برگزار شد تا شهرداران و نمايندگان آنان با طرح مباحث و مشکلات خود در اين نشست ها به راهکارهاي عملي تري براي کاهش هزينه اداره شهرها دست يابند.

 

 

در دومين روز اجلاس شهرداران آسيايي موضوع يکي ازنشست‌هاي جانبي مديريت بحران در کلان شهرها بود. سخنرانان اصلي اين نشست از سه شهر تهران، استانبول و غزه در سالن اصلي اجلاس حضور داشتند.

 

 

منبع: shahr.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...