رفتن به مطلب

چرا حشرات بزرگ نیستند؟


ارسال های توصیه شده

 

070810_big_bugs_02.jpg

 

سنجاقکها با پهنای بالهای بسیار وسیع و هزارپاهایی با طولی بیش از پای یك انسان بیش از 250 میلیون سال قبل در روی كرة زمین زندگی میكردند. دانشمندان بسیار متعجبند كه چرا آنها هم اكنون وجود ندارند. تحقیقات اخیر نشان میدهد لوله‌های باریك هوا در بالهای پهن قادر به تامین اكسیژن مورد نیاز بالهایشان نبوده است. در دوران اول زمین‌شناسی حشرات به راحتی اكسیژن مورد نیاز بالها را از اتمسفر مملو از اكسیژن به راحتی بدست می‌آوردند. بر خلاف سایر جانوران طنابدار نظیر انسان، حشرات اكسیژن مورد نیاز بافتها را مستقیماً و بدون ارتباط با سیستم گردش خون و بوسیله یك شبكه لوله‌ای انتها بسته تامین میكنند. در حشرات بزرگ جثه این سیستم تامین اكسیژن نا كارامد بوده و كسی علت دقیق آنرا نمیداند.

آلكس كایسر از دانشگاه میدوسترن و همکارهایش در آزمایشگاه ملی در آریزونا و دانشگاه ایالتی آریزونا با استفاده از اشعه ایكس از لوله‌های تنفسی چهار گونه از سوسری عكس برداری كردند. كایسر مشاهده كرد كه گونه‌ای از سوسری بزرگتر دارای لوله‌های تنفسی بیشتری به تناسب گونه سوسری كوچكتر است.

تحقیقات این دانشمندان نشان داد كه سیتم تنفس لوله‌ای حشرات عامل بازدارنده افزایش اندازة آنها میباشد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...