رفتن به مطلب

سودآوري قطعه سازان از سال 2012


ارسال های توصیه شده

در یک سال گذشته گزارش های مختلفی در مورد مشکلات صنعت خودروسازی در جهان و کاهش تقاضا در بخش های مختلف دنیا عنوان شده است، ولی وضعیت قطعه سازان که وابسته به خودروسازان هستند، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

 

جویل گاپوانی، سخنگوی اتحادیه قطعه سازان و یکی از کارشناسان این صنعت می گوید: «تعطیل شدن برخی از کارخانه های تولیدی و بیکار شدن خیل عظیمي از فعالان صنعت خودروسازی سبب شد تا علاوه بر فشار روانی، فشار اقتصادی بزرگی به دست اندرکاران بازارهای صنعتی و صنعت قطعه سازی به عنوان یکی از صنایع تابعه وارد شود. اما زمانی این فشار بیشتر شد که دو شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا رسما اعلام ورشکستگی کردند و برای مدت نامشخصی تولید را متوقف ساختند. اجرای این طرح برای تدوین و اجرای برنامه های اصلاحاتی و اصلاح زیرساخت های اقتصادی سبب شد تا بسیاری از قطعه سازان نیزآسیب ببینند. قطعه سازانی که با جنرال موتورز و کرایسلر کار مي کردند و میلیاردها دلار از آنها طلب داشتند، بعد از اعلام ورشکستگی خودروسازان با استفاده از منشور یازده متوجه شدند که دریافت طلب های آنها به تعویق خواهد افتاد. این مساله سبب شد تا شماری از قطعه سازان نیز همچون خودروسازان مذکور از بازار کناره گیرند و با تعطیلی موقتی یا دائمي کار خود، روند زیان دهی را متوقف سازند. اما برخی نیز در بازار باقی ماندند و از ابزارهای مختلف برای کاهش زیان دهی استفاده کردند. کاهش حجم تولید و تعدیل نیرو یا تعدیل دستمزدهای پرداختی به نیروها از راهکارهایی است که مانع ورشکستگی شماری از قطعه سازان شد. گاپوانی با پیش بینی سودآوری قطعه سازان در سال 2012 میلادی گفت: «قطعه سازان روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند و متحمل زیان های اقتصادی زیادی شدند ولی روزهای سخت به اتمام رسیده است و روند سوددهی از ابتدای سال 2010 آغاز مي شود.»

 

پیش بینی تولید قطعه در آمریکا بر مبنای فروش 16میلیون دستگاه خودرو در سال است و تا زمانی که این سطح از فروش خودرو در بازار آمریکا محقق نشود، قطعه سازان نمي توانند به سودآوری برسند و در خوش بینانه ترین حالت سال 2012 میلادی سالی است که در بازار آمریکا حدود 5/15میلیون دستگاه خودرو تولید مي شود و به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

 

به هر حال مطالعات اخير خبر از ادامه روند زیان دهی در ماه های پیش رو با توجه به ادامه روند تعطیلی خودروسازان مي دهد. طبق گزارش های موجود شرکت جنرال موتورز آمریکا تا انتهای ماه جاری میلادی نیمي از کارخانه های مونتاژ خود در آمریکای لاتین را تعطیل مي کند و شمار زیادی از کارخانه های شرکت تویوتا نیز در بازار آمریکای شمالی و ژاپن تعطیل مي شود. تویوتا نیز اعلام کرده در سه ماه گذشته دو کارخانه واقع در کشور ژاپن و یک کارخانه مونتاژ در آمریکای شمالی را تعطیل کرده است. از سوی دیگر شرکت خودروسازی هوندا نیز تاکید کرده 10 مدل خودروی خود را در بازار داخل تولید نمي کند تا در هزینه ها تعدیل ایجاد کند، نیسان نیز خبر از تعطیلی شماری از کارخانه های خود در اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی داد. در این شرایط انتظار اصلاح بازار خودرو تا انتهای سال آینده میلادی انتظار کوته بینانه است و صنعت قطعه سازی نیز که صنعتی وابسته به خودرو است تا انتهای سال 2010 میلادی نمي تواند سودی به دست آورد. روند بازسازی بازار خودرو از ابتدای سال 2011 میلادی شروع و پیش بینی مي شود در سال 2012 میلادی برای اولین بار طی 4 سال گذشته صنعت قطعه سازی و خودروسازی با سود اقتصادی روبه رو شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...