رفتن به مطلب

ارائه پيشنهاد جديد براي احداث جاده در داخل «ابر»؛


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

معاون سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد:

ارائه پيشنهاد جديد براي احداث جاده در داخل «ابر»؛

ايرن: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از ارائه پيشنهاد جديدي براي احداث جاده «ابر» خبر داد.

دکتر صدوق روز يکشنبه در گفت‌وگو با (ايسنا)، با اشاره به برگزاري جلسه‌اي با حضور نمايندگان «شاهرود» و «علي‌آباد» معاون استانداري گلستان و مسوولان وزارت راه گفت: بر اين اساس مشاور گزينه جديدي را که کمترين تخريب در منطقه را داشته باشد، ارائه کرده است.

وي با اشاره به اين که مسير جديد حدود 26 کيلومتر طول دارد، افزود: گزارش مکان‌يابي گزينه جديد ارائه شده و سازمان حفاظت محيط زيست ظرف 15 روز آينده با بازديد ميداني اين گزينه را بررسي مي‌کند.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در عين حال تاکيد کرد: احداث جاده «ابر» همچنان متوقف است.

به گزارش ايسنا، احداث جاده علي‌آباد به شاهرود که بر اساس مصوبه استاني هيات دولت قرار است احداث شود، از سال 1364 مطرح بوده که اين طرح از سوي کارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي به علت عبور جاده از اکوسيستم‌هاي بکر جنگلي و گونه‌هاي منحصر به فرد، زيستگاه‌هاي حيات وحش و خسارات به چشمه‌ها و رودخانه‌هاي حوزه آبخيز زرين گل و شيرين آباد و عدم مطالعه اصولي و تخريب زياد در عرصه‌هاي جنگلي و محيط زيست مورد مخالفت قرار گرفت.

بدين ترتيب احداث يک جاده جديد در يکي از بکرترين جنگلهاي ايران در حالي آغاز شده است که بر اساس مصوبه استاني دولت در استان گلستان قرار بود تنها محور ابر ـ علي آباد تکميل شود و در آن اشاره‌اي به طراحي مسير جديد نشده بود. از سوي ديگر اين مصوبه مجددا در استان سمنان به «اصلاح جاده موجود ابر ـ علي آباد» تغيير يافت تا شبهه‌اي پيش‌نيايد.

اما در اين ميان اصرارهاي بعدي برخي مسؤولان، منجر به اين شده که وزارت راه مسير جديدي را در حد يک راه درجه يک طراحي کند.

در اين حال سال 85 بود که عده‌اي هم از فرصت سوء استفاده و اقدام به پخش آگاهي تبليغاتي مبني بر فروش زمينهاي ويلايي و آپارتماني در منطقه جنگلي ابر کردند که با اقدام بموقع رييس سازمان محيط زيست و حضورش در محل، پروژه متوقف و منجر به صدور مصوبه استان سمنان در خصوص اين مسير شد.

هرچند که وزارت راه مصوبه‌اي را از هيات دولت گرفت که بر اساس آن موظف است به ازاي تعداد درختان قطع شده، درختکاري کند، اما تمامي اين مسايل در حاليست که به گفته کارشناسان، مسير موجود نيازمند قطع درخت نيست و تنها با آسفالت کردن آن از شيرين آباد تا ابر (به طول 12 کيلومتر) و احداث يک ايستگاه راهداري مشکل تردد در زمستان مرتفع خواهد شد.

از سوي ديگر وجود 6 راه ارتباطي بين استانهاي گلستان و سمنان که 3 مورد از آن در شرق مرکز استان و در محدوده شهرستان علي‌آباد واقع است شامل محور گرگان، راميان، شاهرود به طول 95 کيلومتر، محور گرگان، شاهکوه، شاهرود به طول 95 کيلومتر و محور گرگان، آزادشهر، شاهرود به طول کمتر از 130 کيلومتر - که جاده ترانزيتي بوده و در حال تعريض و اصلاح مسير است و پس از تعريض مي‌تواند به عنوان بزرگراه مورد استفاده قرار گيرد - همگي ضرورت تخريب‌ها به بهانه احداث راه جديد را منتفي مي‌کند، لذا بدين ترتيب مشخص نيست که چه اصراري به تخريب جنگل و احداث يک جاده جديد است.

سازمان‌هاي محيط زيست و جنگل‌ها بارها با استناد به مصوبه بيستمين جلسه شوراي عالي محيط زيست در خصوص الزام ارائه گزارش ارزيابي براي پروژه‌هاي راهسازي در نواحي جنگلي، ساحلي، درياچه‌ها و مناطق مانگرو و بند 3 ماده 6 طرح صيانت از جنگلهاي شمال کشور - که در آن آمده است: هرگونه ساخت و ساز توسعه کالبدي که منجر به تغيير کاربري جنگل و کاهش سطح آن شود منوط به انجام مطالعات زيست محيطي و تاييد سازمان حفاظت محيط زيست است - با اجراي اين طرح مخالفت کردند و اجراي اين پروژه از سال 86 تا کنون همچنان متوقف است.

گفتني است جاده علي‌آباد به شاهرود از سمت دره غربي روستاي شيرين آباد معروف به دره سورمه مي‌گذرد که داراي جريان‌هاي دائمي آب و يک مسير ارتباطي قديمي با عرض متوسط 5/2 متر است.

با توجه به گستردگي حضور دام، انسان در گذشته اين جنگل سيماي عمومي دانه زاد و شاخه زاد با جهت‌هاي فراوان در مرحله رويشي دار گروه تا ميانسال با کثريت گونه‌هاي بلوط، ممرز، ملاحظه مي‌گردد که عموما جنگل يک تا دو اشکوبه را تشکيل مي‌دهد که اشکوب فوقاني بلوط مي‌باشد و دره سورمه آميختگي گونه‌ها عبارتند از: ممرز، ازگيل، وليک ، سياهتلو، آلوچه و در دره‌ها توسکا تمايل دارد.

 

اين حوزه در حال حاضر مسير گذر دو خط برق فشار قوي، يک خط گاز و جاده ارتباطي گاز با مشخصات توپوگرافي ياد شده که تا به حال احداث اين خطوط خسارات فراوان و جبران ناپذيري را بر عرصه محيط زيست، پيکره حيات وحش وارد کرده است و گواه اين مدعا در عرصه موجود است.

ارتفاعات حوزه آبخيز، محل عبور مرال و شوکابوده و در بخشهاي پايين دست زيستگاه انواع پرندگان خصوصا قرقاول است. از طرفي احداث چنين جاده‌اي تخريب، برش سنگ، قطع درختان، اشجار و ... دارد.

اين گزينه به طول 25 کيلومتر از داخل جنگلهاي بکر و دست نخورده مي‌گذرد که عرض حدود 10 تا 12 متر را تخريب مي‌نمايد و گونه‌هاي درختي بلوط، که اشکوب فوقاني و گونه‌هاي ممرز در حاشيه دره‌ها توسکا، وليک، ازگيل وحشي و ... در زير اشکوب هستند که با احداث اين جاده تمامي اين گونه‌هاي از بين مي‌رود.

اين جاده تا روستاي شيرين آباد زير سازي شده که از ارتفاع 880 تا ارتفاع 2200 از داخل جنگل مي‌گذرد که با توجه به طول 25 کيلومتر و اختلاف ارتفاع 1320 متر بايد شيب زيادي داشته باشد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...