رفتن به مطلب

پان ترکیسم!


Abolfazl_r

ارسال های توصیه شده

اينم نميشه ناديده گرفت؛ اون چيزي كه پان ايران ها ميگن، يه زماني واقعيت داشته

با توجه به اين اگه تأكيد روي مرزهاي فرهنگي باشه، و نه سيا30، اتحاد فرهنگي خيلي هم خوبه و شايد بشه پان (تمام پانها رو) رو به چيز خوبي تبديل كرد... اگر اغراض سيا30 پشت قضيه نباشه، تحريف و دروغ نباشه، و بجاي جابجا كردن مرزهاي سيا30، مرزهاي فرهنگي گسترده بشه، و اون افراط تعديل بشه... چيز خوبي ازش درمياد و ديگه اسمش پان نخواهد بود... ولي اگر اين اگرا بشه كه فكر نميكنم بشه :ws52:

هرچیزی که زمانی بوده خوب و به حقه؟ یونانیا و رومیا زمانی برده داشتن ، الان حق دارن بیان باز هم خواستار برده داری بشن؟ مغولها میتونن بگن ایران مال ماست؟

زمانی شاهی با ریختن خدا میدونه چقدر خون از مصر تا چین رو زیر سلطه خودش برده ، الان چه کسی حق داره بار هم بخواد این سرزمین ها بهشون برگردونده بشه؟

اتفاقا مساله پان ایرانیسم قبل از سیا30 ، فرهنگی هست ، پان ایرانیسم هدفش از بین بردن فرهنگهای غیر ایرانی(فارسی) و گسترش فرهنگ ایرانی هست ، به طوری که مثلا تو مدارس باکو اشعار فردوسی تدریس بشه! کاش مسئله سیاسی بود ، من ترجیح میدم اسم کشوری که توش زندگی میکنم بورکینافاسو باشه ولی با اصالت خودم باشم تا اینکه تو کشوری به اسم آذربایجان زندگی بکنم با فرهنگی مهاجم

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 54
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

منبع شما ویکی جونه که اصلا معتبر نیست...

دوما پان ایرانها مخصوص فارس زبانهاست که می خان زورکی کل ایران رو فارس کنند که اینو کور خوندند...

اما در مورد ارتباط یهودیان با تاریخ ایران.. : چرا اکثر یهودیان دنیا سعی می کنند تاریخ باستان ایران رو زنده نه دارند و هزینه های هنگفتی هم می پردازند؟آیا نمی خان تاریخ بزرگی برای خودشون دست و پا کنند چون جز کوروش و داریوش کسی رو ندارند؟شما اول اینا رو جواب بده بعدا ..!!؟؟

من سعی می کنم با واقعیتها زندگی کنم نه حرف و حدث همین پان ایرانیسمها ناسیونالیست تو انقلاب دهه 60 دهن مردم رو... کردند چون با از بین رفتن سله شاهی حکومت خودشون رو در خطر می دیدند..منابعش هم معتبره یه سرچ کنی کلی کتاب معتبر هم بدست می یاد یا می تونی از بزرگترها هم بپرسی...

((آیریلیق بیزیم یولوموزدی))

  • Like 4
لینک به دیدگاه
اولا خواهش میکنم دقت بکنید ویکی پدیای فارسی و آذری و ترکی منبع به حساب نمیاد در این موردٰ، لطفا از انگلیسی لینک و مطلب بذارین ، هرچند اون رو هم نمیشه 100٪ معتبر دونست
خب من كه منبعي نذاشتم واسه نوشته هام؛ بجز يه نقل قول از صفحه اول
من کلا تاریخ رو احمقانه میدونم ، برام اصلا مهم نیست اجدادم 5000 سال پیش کجا بودن ، چیکار میکردن ، چون مطمئنن بین منه امروزی با اونها از همه لحاظ کمترین شباهتها موجوده ، من نمیخوام به کسی توهین بکنم ولی این احمقانست که تمام دنیا داره پیشرفت میکنه ، روز به روز دارن برای مردم خودشون زندگی بهتری تدارک میبینن ، اونوقت عده ای نشستن اینجا ، میگن عربا فلانن ، ترکا بهمانن‌، افغانیه فلان کارس ، پاکیه چیزه، آمریکا تمدن نداره ، ایتالیا برده دار بودن ، ما تمدن 7000 ساله داریم ، یه عده دیگه هم که تو 1400 پیش دارن سیر میکنن

بیخیال تمدن ، تمدن واسه کی نون آب شده؟ بهتر نیست یه فکری برای الانمون بکنیم؟ الان کجای دنیاییم؟ الان تمدن 7000 ساله ما با شکوه تره یا نیوزلاندی که چند صد ساله کشف شده؟

تا زمانی که ما با ساده لوحانه و مغرورانه خودمون رو برتر از همه دنیا بدونیم ، زندگیمون همینه

عربه سوسمار خور (به قول خیلیا) داره از شر دیکتاتوری هاشون خلاص میشه ، ایرانیه نواده کوروشه کبیر با 7000 سال تمدن صف کشیده جلو بانک برای پول یارانش

شما تا حالا ديدين من گفته باشم عرب سوسمارخور و افغاني فلان كار و... يا گفتم تمدن برامون نون و آب ميشه؟! فرمايشتون در مورد من به هيچ وجه مصداق نداره خوشبختانه و دوباره خدمتتون عرض ميكنم با نژادپرستي و پان بازي ميونه اي ندارم! قبل از جواب دادن خواهشا بخونيد پستا رو

جالبه كه تاريخ رو احمقانه ميدونين ولي ميگين چرا اسم خزرو عوض كردن!!

ببین شما توقعتون همیشه اینه همه چیز به نفع خودتون باشه، خلیج فارس ساکنین 3 طرفش عربن شما دارین میگین باید خلیج فارس باشه ، دریای خزر رو هم با این منطق که یک گوشش(فکر کنم کمتر از 10٪ سواحلش) گیلکی های محترم ساکن هستن میگین سهم اونا چی؟

چرا عادت کردیم از حقوق خودمون با جان و دل دفاع بکنیم اما حقوق بقیه رو مثل آب خوردن زیر پا بزاریم؟

الان چه حقي از شما زير پا رفت؟ شما كه خودت ميگي نبايد مازندران باشه اسمش!! منم كه عرض كردم اسم هر جايي رو مردم تعيين ميكنن و الانم همه ميگن خزر! مشكل كجاست؟!
اگر به ادبیات باشه که ترکستیزی و توهین به ترکها با خون و گوشته عده ای در آمیخته ، مشهورترینشم فردوسی که نژادپرستانه به همه نژادها تاخته غیر از ایرانی ، توهین کننده در هر 2 طرف هست ، مهم کشف منبع این توهین هاست

باز هم خواهش میکنم واقع بین باشیم و همینطور که دیگران رو زیر ذره بین داریم به خودمون هم نگاهی بیاندازیم

شاهنامه رو خوندين شما؟ خيلي از شخصيتاي شاهنامه مادرشون يا همسرشون ترك بودن يا عرب بودن

قبول دارم كه رو ايران تأكيد داشته ولي شرايط خاص زمان فردوسي (شاهنامه هزار سال رو هم رد كرده) + ذات اثر حماسي اين رو ايجاب ميكرده... ضمن اينكه حتما مي دونيد شاهنامه جنبه ي روايي داره و از زبان ديگران نقل شده (مثلا طبيعيه كه بين جنگ ايران و توران، رستم نگاه مهربونانه و فانتزي نسبت به افراسياب نداشته باشه)

اين (يه داستان نظم با تهرنگ تاريخي) قابل قياس نيست با يه مقاله (اسمشو كه نميشه مقاله گذاشت البته) كه...!!

در مورد پورپیرا هم که گفتم من نظری ندارم ؛ اصلا نمیشناسمش ؛ مستند رو برای یکی از دوستانم دانلود کرده بودم که خودم هم دیدمش ، برداشت شخصیم این بوده که پورپیرا ضد تاریخ باستان ایران نیست ، فقط میخواد تاریخ درست شناسونده بشه ، مثلا در بخشی از مستند کاملا شفاف نشون میده که کتیبه های روی کعبه زرتشت بعدا نوشته شده ، بهتر نیست تحقیق کنیم ببینیم چه کسانی با چه اهدافی روی یک بنای تاریخی بعدها اومدن کتیبه نوشتن تا اینکه کلا قضیه رو رد کنیم؟ سئوالی بود از علاقه مندان به تاریخ
پس اگه براتون اهميتي نداره، مطرحش نكنيد! اونقدر براتون مهم بوده كه اينجا بگيد

پورپيرار هم از اونجايي كه حرفاش بدون منبع هست و خودشم سواد تاريخ نداره، واقعا اهميتي نداره.... اما من خودمم گفتم كه از طرف پان ايران ها هم تحريف شده تاريخ ايران... در مورد دروغها و تحريفهاي ايران ميشه كتاب نوشت؛ من كه خودمم گفتم از نقاط مبهم و تاريك سوء استفاده ميشه يا خيلي چيزا زاييده ذهن نويسنده هاست! من كه خودم گفتم پان نيستم، پانها رو هم قبول ندارم! من كه گفتم نژادپرستي درست نيست....

هرچیزی که زمانی بوده خوب و به حقه؟ یونانیا و رومیا زمانی برده داشتن ، الان حق دارن بیان باز هم خواستار برده داری بشن؟ مغولها میتونن بگن ایران مال ماست؟

زمانی شاهی با ریختن خدا میدونه چقدر خون از مصر تا چین رو زیر سلطه خودش برده ، الان چه کسی حق داره بار هم بخواد این سرزمین ها بهشون برگردونده بشه؟

برداشتتون از حرفاي من اين بود واقعا؟! :icon_pf (34): من كي گفتم برگرديم به زمان گذشته؟

ميگم همسايه ها با هم فرهنگ مشترك دارن، تاريخ مشترك دارن؛ اگه بده بستون فرهنگي داشه باشن خوبه! همين!

اتفاقا مساله پان ایرانیسم قبل از سیا30 ، فرهنگی هست ، پان ایرانیسم هدفش از بین بردن فرهنگهای غیر ایرانی(فارسی) و گسترش فرهنگ ایرانی هست ، به طوری که مثلا تو مدارس باکو اشعار فردوسی تدریس بشه! کاش مسئله سیاسی بود ، من ترجیح میدم اسم کشوری که توش زندگی میکنم بورکینافاسو باشه ولی با اصالت خودم باشم تا اینکه تو کشوری به اسم آذربایجان زندگی بکنم با فرهنگی مهاجم
اگه افراط توش نباشه، هيچ فرهنگي از بين نخواهد رفت

مثلا چند وقت پيش نوروز ثبت بين المللي شد بين يه سري كشور و اين يه جور اتحاد فرهنگي بوجود مياره... الان چه حقي زايل شده؟ چه فرهنگي از بين رفته؟

يا مثلا تركيه پا شده رفته بلخ خونه ي مولانا رو بازسازي كرده... بده اين كار؟ فرهنگي از بين رفته اين وسط؟

من منظورم يه چيزايي در همين حده

  • Like 3
لینک به دیدگاه
:ws46:

 

اتحاد بيزيم يولوموزدي

 

گوروسنکی هشکس سیزینن ایتیحادی یوخدی...

اینجاشو فارسی می گم: به خاطر همین اتحادتونه که هر کی از راه می رسه سر ایران هر بلایی می یاره از روس گرفته تا چین و ونزوئلا و..

  • Like 3
لینک به دیدگاه

تو جامعه ای که توش برابری و دموکراسی نباشه و حقوق ملت نادیده گرفته بشه به و جود اومدن گروه ها و تفکرات افراطی طبیعیه.....من این عقاید رو تا جامعه کنونی طبیعی و لازم می دونم.....توو جامعه ای که حکومت به اقلیت ها احترام نمی زاره و بد تر از اون هم مردم به این قضیه دامن می زنن و به اقوام دیگه تو هین میکنن باید این تفکرات پان گسترده بشه.....من نمیگم که خواسته ها یبه حق ترک ها پانه....نه....حق طبیعی اوناست...اگه پان هم باشه ایرادی نداره...:w16:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
گوروسنکی هشکس سیزینن ایتیحادی یوخدی...

اینجاشو فارسی می گم: به خاطر همین اتحادتونه که هر کی از راه می رسه سر ایران هر بلایی می یاره از روس گرفته تا چین و ونزوئلا و..

واسه همينه ميگم علاج درد مشتركمون اتحاده

شما چرا فكر ميكنيد فقط در حق تركا اجحاف شده؟ خوزستان مهد تمدن پارس هست! وضعيتش فكر نميكنم لازم باشه چيزي بگم در موردش... اگه قرار بود به پارسها اهميت داده بشه، وضع خوزستان اين نبود! وضعيت آثار باستاني اين نبود! يا در مورد كردا همينطور؛ بلوچها همينطور

منتها سيستم، سيستم تفرقه بنداز حكومت كنه

اين درد، دردي ست مشترك... علاجشم اتحاده و لاغير

با تكه تكه شدن و آيريليق بدتر ميشه وضعيت

لینک به دیدگاه
تو جامعه ای که توش برابری و دموکراسی نباشه و حقوق ملت نادیده گرفته بشه به و جود اومدن گروه ها و تفکرات افراطی طبیعیه.....من این عقاید رو تا جامعه کنونی طبیعی و لازم می دونم.....توو جامعه ای که حکومت به اقلیت ها احترام نمی زاره و بد تر از اون هم مردم به این قضیه دامن می زنن و به اقوام دیگه تو هین میکنن باید این تفکرات پان گسترده بشه.....من نمیگم که خواسته ها یبه حق ترک ها پانه....نه....حق طبیعی اوناست...اگه پان هم باشه ایرادی نداره...:w16:

:shame: بجز جمله آخر همه رو قبول دارم... راهكار چيه؟ با تخريب تمدن و فرهنگ بقيه و فحش دادن درست ميشه؟

 

 

اِ.... همون آيهان باشگاه مهندساني آيا؟! :ws38: هرجا بحث پانتركي هست، پاي ثابتشي :ws3::icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
خب من كه منبعي نذاشتم واسه نوشته هام؛ بجز يه نقل قول از صفحه اول

خوب نقل قول از تعریفی که پان ایرانیستها از خودشون نوشتن مشخصه معتبر نیست

شما تا حالا ديدين من گفته باشم عرب سوسمارخور و افغاني فلان كار و... يا گفتم تمدن برامون نون و آب ميشه؟! فرمايشتون در مورد من به هيچ وجه مصداق نداره خوشبختانه و دوباره خدمتتون عرض ميكنم با نژادپرستي و پان بازي ميونه اي ندارم! قبل از جواب دادن خواهشا بخونيد پستا رو

جالبه كه تاريخ رو احمقانه ميدونين ولي ميگين چرا اسم خزرو عوض كردن!!

من منظورم شخص شما نبود کلی داریم حرف میزنم :w16:

ببینید فرهنگ و تاریخ باهم فرق دارین ، تاریخ خودش هم 2 نوع هست ، تاریخ جاری و تاریخ غیر مستند ، من تاریخ رو احمقانه میدونم منظورم این نیست بریم تخته جمشید رو تخریب بکنیم ، ولی نباید با استناد به حرف یک تاریخدان یهودی جوگیر بشیم و خودمون رو از دنیا برتر بدونیم ، اسم هم مسئله و تهاجمه فرهنگی هست ، وقتی اسم شهرهای ترک رو عوض میکنن ؛ برای اسم ترکی گذاشتن روی بچه ها مشکل تراشی میکنن ، اسم مغازه ها نمیتونه ترکی باشه ، اسم خزر رو هم میکنن مازندران ، مشخصه این یک پروژه نژادپرستانه هست البته نقش حکومت خیلی زیاده و مردم هم دانسته یا ندانسه بهش دامن میزنن

الان چه حقي از شما زير پا رفت؟ شما كه خودت ميگي نبايد مازندران باشه اسمش!! منم كه عرض كردم اسم هر جايي رو مردم تعيين ميكنن و الانم همه ميگن خزر! مشكل كجاست؟!

منظورتون از با اين اسم سهم گيلان چي ميشه پس؟! :دي چی بود؟

شاهنامه رو خوندين شما؟ خيلي از شخصيتاي شاهنامه مادرشون يا همسرشون ترك بودن يا عرب بودن

قبول دارم كه رو ايران تأكيد داشته ولي شرايط خاص زمان فردوسي (شاهنامه هزار سال رو هم رد كرده) + ذات اثر حماسي اين رو ايجاب ميكرده... ضمن اينكه حتما مي دونيد شاهنامه جنبه ي روايي داره و از زبان ديگران نقل شده (مثلا طبيعيه كه بين جنگ ايران و توران، رستم نگاه مهربونانه و فانتزي نسبت به افراسياب نداشته باشه)

اين (يه داستان نظم با تهرنگ تاريخي) قابل قياس نيست با يه مقاله (اسمشو كه نميشه مقاله گذاشت البته) كه...!!

شاهنمامه نخوندم اما تفاسیره بسیاری بزاش خوندم ، مسئله شاهنامه و سوتی های تاریخیه فردوسی نیست ، مسئله شاهنامه پرستانه امروزی هستند که کم هم نیستند

پس اگه براتون اهميتي نداره، مطرحش نكنيد! اونقدر براتون مهم بوده كه اينجا بگيد

پورپيرار هم از اونجايي كه حرفاش بدون منبع هست و خودشم سواد تاريخ نداره، واقعا اهميتي نداره.... اما من خودمم گفتم كه از طرف پان ايران ها هم تحريف شده تاريخ ايران... در مورد دروغها و تحريفهاي ايران ميشه كتاب نوشت؛ من كه خودمم گفتم از نقاط مبهم و تاريك سوء استفاده ميشه يا خيلي چيزا زاييده ذهن نويسنده هاست! من كه خودم گفتم پان نيستم، پانها رو هم قبول ندارم! من كه گفتم نژادپرستي درست نيست....

برداشتتون از حرفاي من اين بود واقعا؟! icon_pf%20%2834%29.gif من كي گفتم برگرديم به زمان گذشته؟

ميگم همسايه ها با هم فرهنگ مشترك دارن، تاريخ مشترك دارن؛ اگه بده بستون فرهنگي داشه باشن خوبه! همين!

اگه افراط توش نباشه، هيچ فرهنگي از بين نخواهد رفت

مسئله همینه ، از افراط گذشته ، سلاح دستشون گرفتند که فرهنگ های دیگه رو نابود بکنن ، وگرنه مشخصه تعامل فرهنگی موجب تعالی میشه

مثلا چند وقت پيش نوروز ثبت بين المللي شد بين يه سري كشور و اين يه جور اتحاد فرهنگي بوجود مياره... الان چه حقي زايل شده؟ چه فرهنگي از بين رفته؟

يا مثلا تركيه پا شده رفته بلخ خونه ي مولانا رو بازسازي كرده... بده اين كار؟ فرهنگي از بين رفته اين وسط؟

من منظورم يه چيزايي در همين حده

بله درسته ، به این کارها میگن تعامل فرهنگی و خیلی مفیده

البته تا جایی که من میدونم نوروز پارسال با تلاش های جمهوری آذربایجان پبت جهانی شد نه چند روز پیش

  • Like 2
لینک به دیدگاه
خوب نقل قول از تعریفی که پان ایرانیستها از خودشون نوشتن مشخصه معتبر نیست
خب اين يه حقيقت تاريخيه كه نجد ايران در گذشته خيلي گسترده تر از الان بوده؛ و در يه زمان مشخصي همچين چيزي وجود داشته... حالا شما تاريخو احمقانه ميدونين، منم اصلا قبول ندارم دوباره به همون حالت برگرده... تا اينجا رو توافق داريم؛ ولي بهرحال وجود داشته
من منظورم شخص شما نبود کلی داریم حرف میزنم :w16:

ببینید فرهنگ و تاریخ باهم فرق دارین ، تاریخ خودش هم 2 نوع هست ، تاریخ جاری و تاریخ غیر مستند ، من تاریخ رو احمقانه میدونم منظورم این نیست بریم تخته جمشید رو تخریب بکنیم ، ولی نباید با استناد به حرف یک تاریخدان یهودی جوگیر بشیم و خودمون رو از دنیا برتر بدونیم ، اسم هم مسئله و تهاجمه فرهنگی هست ، وقتی اسم شهرهای ترک رو عوض میکنن ؛ برای اسم ترکی گذاشتن روی بچه ها مشکل تراشی میکنن ، اسم مغازه ها نمیتونه ترکی باشه ، اسم خزر رو هم میکنن مازندران ، مشخصه این یک پروژه نژادپرستانه هست البته نقش حکومت خیلی زیاده و مردم هم دانسته یا ندانسه بهش دامن میزنن

در مورد تاريخ، اگه چند تا رفرنس مختلف با هم تطابق داشته باشه، قابل پذيرشه در غير اين صورت قابل اتكا نيست چندان... حالا نميدونم منظور شما كدوم قسمت تاريخه؟!

جوگيري هم نداره، تازه كسر شأن داره كه الان چي شديم

متأسفانه سيستم تفرقه بنداز و حكومت كن... ولي چاره چيه واقعا؟

منظورتون از با اين اسم سهم گيلان چي ميشه پس؟! :دي چی بود؟
:دي رو كه گذاشتم، فكر نميكردم جدي گرفته بشه؛ ولي وقتي ميگيم مازندران، ناخودآگاه اين مياد تو ذهن آدم كه گيلان چي؟ بهرحال اونم همسايه خزره هرچند كم؛ اسم خزر رو ترجيح ميدم به مازندران
شاهنمامه نخوندم اما تفاسیره بسیاری بزاش خوندم ، مسئله شاهنامه و سوتی های تاریخیه فردوسی نیست ، مسئله شاهنامه پرستانه امروزی هستند که کم هم نیستند

پس مشكل شخص فردوسي نيست؛ تو پست قبليمم دليلشو گفتم

خيلي از شعرايي كه تو نت هست به اسم فردوسي، اصلا مال فردوسي نيست... هر چيزي رو براحتي نپذيريد... و پيشنهاد ميكنم شاهنامه رو بخونيد، حتي اگه شعر دوست ندارين نثرشو بخونيد؛ مطمئنم نظرتون عوض ميشه نسبت بهش

شاهنامه پرستان امروزي هم.. دليلي داره مثل دليل پيدايش پانها

وقتي يه چيزي سركوب بشه و ناديده گرفته بشه، تندروي و افراط بوجود مياد

مسئله همینه ، از افراط گذشته ، سلاح دستشون گرفتند که فرهنگ های دیگه رو نابود بکنن ، وگرنه مشخصه تعامل فرهنگی موجب تعالی میشه

تمام حرفاتونو قبول دارم؛ خودمم تركم، شايد حساسيت كمتري نسبت به شما داشته باشم، ولي بهرحال دغدغه منم هست

ولي فقط در حق تركا نيست اين چيزا... درد مشتركه و درمانش اتحاده و چيزايي كه خودتون بهتر ميدونيد كه بگم سيا30 ميشه... اين دندون لقو بايد از ريشه كند تا وقتي هر كس راه افراطو پيش بگيره به هيچ جا نخواهيم رسيد

وقتي تحصيل كرده مملكت فرهنگش در حديه كه ميگه عرب فلان، ترك فلان، رشتي فلان،... يا حتي تو مذهب، سني فلان، شيعه فلان،... چه توقعي ميشه داشت؟! تنها راهي كه به ذهن من ميرسه با شرايط موجود و قدرت حاكم (كه مصيبت اصلي اونه)، اينه كه هركس از خودش شروع كنه و به اطرافيانشم آگاهي بده

شايد ساليان آينده به يه جايي برسيم.. يا نسلهاي بعدي برسن؛ در غير اين صورت با اين دور باطل وضع بدتر ميشه كه بهتر نميشه

بله درسته ، به این کارها میگن تعامل فرهنگی و خیلی مفیده

البته تا جایی که من میدونم نوروز پارسال با تلاش های جمهوری آذربایجان پبت جهانی شد نه چند روز پیش

عرض كردم چند وقت پيش! نه چند روز پيش

آخراي تابستون يا اوايل مهر 88 ثبت شد اگه اشتباه نكنم

  • Like 4
لینک به دیدگاه
به نظر من هرگونه تفکره پان محکوم هست ، پان به طور خلاصه یعنی جبر ورزیدن به دیگر اقوام و نژادها توسط نژادی خاص ، این چه ایرانیسم باشه چه ترکسیم اصلا صورت خوشی نداره

 

و من شخصا ، تنها چیزی که برام مهمه حفظ فرهنگ و اصالت خودم هست ، چون در 100 سال گذشته همواره حکومت ها مرکز محور بوده ، و سعی در تخریب سایر فرهنگ ها و ذوب کردن دیگران در فرهنگ مرکزیان داشته اند ، هدف من رسیدن به آزادی برای همه ،و حفظ تمامی فرهنگ هاست ، چه فارس چه ترک چه عرب و چه کرد و ... مرزهای جغرافیایی برای من اصلا مهم نیست ، من به هیچ مرزی تعلق خاطر ندارم ، و فرهنگهای ملموس هست که برام مهمه ، همانطور که یک اصفهانی حق دارد در حفظ و تعالی فرهنگ خود بکوشد ، منه ترکه اورومیه ای هم همین حق را دارم و باید در مقابل تجاوز فرهنگی (نه تعامل فرهنگی) بایستم :icon_gol: و نباید به خاطر اورومیه (اورمیه) ، تراختور ، آزربایجان ، تورک و ... گفتنم پان ترک خوانده بشم و مورد بدترین توهین ها قرار بگیرم. من از بالاترین اخراج شدم چون 1بار گفته بودم: "آزربایجان،تراختور،تورک گفتن به معنی پان بودن نیست":w645:

 

من تا حدودی باهاتون مخالفم.

 

ما باید میهن پرستی را با نژاد پرستی جدا کنیم.

این ها خیلی با هم در تفاوت هستند.

پان ترک

پان پارس

پان کرد و غیره قابل قبول نیستند.

 

ولی شما نمیتونید بگید یک میهن پرست نباشند.

ایران یک کشور هست.

و با قوم و اقوام متفاوت هست

به نظر من ما نباید میهن پرستی را در مقابل نژاد پرستی قرار بدیم.

کلا اصلا وقتی میگیم من ایرانی هستم.هرگز از یک نژاد صحبت نمیکنیم.

یعنی هم میتونم کرد باشم و هم میتونم پارس باشم ولی یک ایرانی باشم.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
من تاریخی که تنها سند اثبات اون گفته های یک باستان شناس غربی هست هرگز قبول ندارم برام مهم نیست تاریخ ایران باشه یا آذربایجان یا هرکجا، برام ثابت شده صهیون جماعت هرگز کاری که به نفعش نباشه نمیکنه ، اون فیلم هم ساخته شده ترک ها نیست و برگرفته از گفته های تاریخشناسی به اسم پورپیرا هست که ترک هم نیست ، من هم گفتم ممکنه فیلم اشتباه باشه ولی خواهش می کنم ببینید ، دلایلس مستنده داره نشون میده که یهودی ها برای ما تاریخ سازی کردن ؛ به چه دلیل نمیدونم

ولی بازهم میگم امکان اشباه بودن فیلم 0 نیست و من ازش دفاع نمیکنم چون برام مهم نیست.

من شخصا از خلیج عربی هیچوقت حمایت نکردم همونطور که از خلیج فارس نکردم ، وقتی ایرانی ها اسم ترکی "خزر" رو برداشتن و جاش "مازندران" گذاشتن (البته بعد از اوج گرفتن مسئله خلیج فارس-عربیه کم و بیش برگشتن به اسم خزر) انتظار نداشته باش من خودمو واسه خلیج فارس جر بدم! :rose:

اولا این شخص پورپیار برای همه روشن هست که هیچ چیزی از تاریخ نمیفهمه.

دوم سوالم این هست که چرا تو نت فقط این 2 دسته قبولش میکنند و اطمینان 100 درصدی هم دارند و لحظه ای توش شک نمیکنند؟؟؟

1:برادران مخلص ولایت فقیه

2:ترک ها

این خیلی برایم جالب هست.

 

این شخص از کوچکترین دانش برخوردار نیست.

ایراداتی در برنامه میاره که ادم شاخ در میاره.

شما وقتی کوچکترین دانش تاریخی و باستان شناسی ندارید و چون دوست دارید و میل این را دارید که این گفته ها درست باشه.به راحتی میپذیرید یک سری چرت و پرت هایی که کوچکترین پشتوانه علمی برایش وجود نداره

  • Like 5
لینک به دیدگاه
هیچ نژادی بر نژاد دیگه ای برتری نداره!

خودم به شخصه این جمله که هنر نزد ایرانیان است و بس را نمی پسندم و بیشتر به جمله ی هنر نزد ایرانیان است و هم اقوام دیگر اعتقاد دارم.

 

 

متاسفانه این جمله شما کلش اشتباه هست.

ایرانی یک نژاد نیست .

اگر هنر نزد پارس ها هست و بس بود .این جمله اشتباه بود.

 

 

متاسفانه خیلی ها هنوز این درک را ندارند که وقتی میگیم ایرانی .

یعنی پارس ایرانی

یعنی کرد ایرانی

یعنی ترک ایرانی

و غیره .

  • Like 5
لینک به دیدگاه

اغراق و دروغ شاید بتواند برای مدتی عده ای را هیجان زده کند و در میدان نگه دارد ولی چون پایه و اساس صحیحی ندارد، خیلی زود جای خود را به حقیقت می دهد، که معمولاً تلخ است و تلخی آن باعث نا امیدی و یأس می گردد

 

پورپيرار در فيلم تختگاه هيچكس کوتاهی ارتفاع پله های ورودی تخت جمشید را يكي از دلايل خود براي ناتمام انگاري بناي پارسه عنوان مي كند. دليلي كاملا غیر منطقی و ناپخته كه بنظر مي رسد از سر استيصال و براي خالي نبودن عريضه مورد توجه و آگراندیسمان قرار گرفته است.

 

او علت کوتاهی ارتفاع پله های ورودی تخت جمشید را ايجاد سهولت جهت بالابردن سنگ و دیگر مصالح بر روی سکوی کاخ !!! بیان کرده است و معتقد است در آنزمان با ریختن شن روی پله ها یک سطح شیب دار بوجود می آورده اند تا براحتی قادر شوند سنگها را به روی ایوان بالایی پارسه منتقل كنند.

 

امروزه تمهیدات بیانی در تبلیغات همه جا را پر کرده است. نمایش افراد، سوژه ها و اشیا فراتر از آنچه هستند، استراتژی رایجی در ایجاد جلب توجه و تاکید بر ویژگی های مورد نظر است و آشکار است که تبلیغات اغراق آمیز نسبت به تبلیغات بدون اغراق، تولید کشش بیشتری می کند.

 

از آنجایی که اغلب تبلیغات هر دو بعد کلامی و بصری مبالغه و تحریف را شامل می شود، تردید ها فراگیر مي شوند . تبلیغاتچی ها اغلب به منظور خوش جلوه کردن محصول خود ، دست به ترکیب ، تغییر ، بهبود و گاه تصویر آفرینی می زنند، از سد ادراکی مصرف کنندگان نفوذ کرده و پیام های مربوط به محصول دست و فكر خود را انتقال می دهند ، در حالی که بسیاری از فنون مبالغه را به وضوح برای گول زدن یا هدایت ذهن مصرف کنندگان سادهدل بكار گرفته اند. اين روشي است كه ناصر پورپيرار در بررسی تاريخ ايران با تمام توان بخدمت گرفته است .در حاليكه هر انسان هوشمندي با كمي دقت و حوصله به راحتي مي تواند پی به نیات گرداننده این نمايش دروغين و مبالغه اميز ببرد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

در گذشته بشر ساختمانهاي خود را بر روي سطوح صاف بنا ميکرده است و در ساختمان سازي هرگز از طبقات استفاده نمي نمود. شيبهاي طبيعي مانند تپه ها، نخستين آموزگار بشر براي حل اختلاف سطوح بود. چرا که بشر براي دست يابي به سطوح صاف (صفّه ها) که منازل خود را در آن ساخته بود، بناچار بايد از طريق تپه ها و شيبها به آنها دست مي يافت. پس شيبها اولين ارتباط دهنده سطوح غير هم سطح بودند. در ابتدا، زاويه شيبها بسيار زياد بوده ولي در حال حاضر داراي حداقل و حداکثر زاويه مي باشند که حداقل حدود 6 درجه و حداکثر حدود 10 درجه است که اصطلاحاً به آنها شيب 6% و شيب 17% مي گويند.

سطوح شيب دار که به آن در زبان فارسي، «رامپ» نيز گفته مي شود ( عاریت گرفته شده از زبان انگليسي ) به مرور زمان تبديل به رامپ - پله شدند. يعني روي همان سطوح شيبدار اختلاف ارتفاع هايي تعبيه شد.

در گذشته چون معابد و قصرهاي پادشاهان بايد روي بلنديهايي که از هر طرف مشاهده گردند، بنا ميشدند و براي ايجاد ارتباط بين اين فضاها و فضاهاي مجاور، از پله استفاده شد.

در ايران پله ها بيشتر جنبه تشريفاتي داشت و تا عصر حاضر، پله ها به عنوان يک عنصر معماري کمتر داراي هويت و بيان مستقلي بودند. براي مثال پله هاي قصرتخت جمشيد و کاخهاي آپادانا همگي بگونه اي طراحي شده بودند که اسب نيز براحتي از آنها بالا برود يعني ارتفاع پله بسيار کم و در ازاء عمق آن نسبتاً زياد بود، در دوران بعد نيز قضيه برعکس شد و معماران ايراني در کمترين سطح بيشترين اختلاف ارتفاع را بکار گرفته اند (مناره هاي مساجد) و يا ميتوان به نمونه کاخ عالي قاپو در اصفهان دوره صفوي اشاره داشت که اولاً مکان استقرار پله ها در کاخ بسيار پنهان از ديگر قسمتهاي کاخ بوده و هم چنين نسبت ارتفاع پله به کف پله نيز تقريباً برابر و حتي بيشتر مي باشند. ولي در فرهنگ غرب پله ها مراحل تکاملي خود را طي کردند و استانداردهايي که امروزه در رامپها و پله ها مورد استفاده قرار مي گيرند، حاصل تکامل اين عناصر در مناطق مزبور مي باشد.

 

 

پلکان بزرگ شمال غربی پارسه ( تخت جمشيد ) كه هنوز هم راه رسمی ورود به صفّه است ، شامل یک جفت پلکان قرینة ي هم است كه هر كدام يكصد و يازده پله و هر پله 10سانتیمتر بلندی و 38 سانتیمتر عرض و 90ر6 متر طول دارد. هر پلکان ، پس از 63 پله به پاگرد وسیعی می رسد و سپس با 48 پلة دیگر به بالای صفّه می رسد (شهبازی ، 1355ش ، ص 13؛ اشمیت ، ج 1، ص 64). این ارقام ، و به طور کلی بیشتر مقیاسهای تخت جمشیدی ، تصادفی نیستند، زیرا به اعداد سه و هفت که نزد ایرانیان باستان مقدّس بود، قابل تقسیم اند (شهبازی ، 1994، ص 68ـ 88).

 

همانطور که گفته شد پلكان بزرگ شمال غربي 111 پله (يعني سه بار عدد يك ) دارد كه حاصل ضرب 37 (سه و هفت) در عدد 3 مي باشد ، ضمنا" پلكان مورد بحث با يك پاگرد به دو قسمت تقسيم مي شود يكي 63 پله دارد (يعني 7×3×3×3 و همچنين به صورت تفکیکی شامل عدد 3 و دو برابرش( يعني 6 )در كنار هم می شود و ديگري 48 پله (يعني 3×16) دارد یعنی مجددا" همان عدد ۶۳ بهمراه یک عدد ۱ در جلوی آن.موارد ديگر هم چنين رمزهايي را نشان مي دهد.

PellekanVoroodi.jpg

پژوهشهاي دانشمنداني چون كِرِفتر،نيلندر،ا.هسّه، تيليا و مايكل رُف،مقياسهاي طولي به كار رفته در تخت جمشيد را روشن كرده است.

 

كوچكترين واحد اندازه گيري يك "انگشت" بوده است كه با مقياس امروزي 2/2 سانتي متر مي شود.واحدهاي ديگر عبارت بوده اند از:

 

 

كف يا قبضه برابر 4 انگشت يا 7/8 سانتي متر.

 

 

گام (تخت جمشيدي) برابر 16 انگشت يا7/34 تا 8/34 سانتي متر.

 

 

ارش(گز) برابر 24 انگشت يا 1/52 تا 2/52 سانتي متر

 

per4.jpg

  • Like 3
لینک به دیدگاه

پلکان تخت جمشید را شايد بتوان به عنوان يكي از بهترین پله های موجود در بين آثار تاریخی جهان بشمار آورد ، زیرا روبروي هم و به صورت قرینه ای و يك اندازه ساخته شده اند . راحتي و وقار مهمان ها به هنگام تردد از عوامل اصلي ساخت پله ها بدين فرم و سياق بوده است.

 

شیب این پله ها به قدری ملایم و حساب شده ساخته شده است که زیبنده این مجموعه باشکوه باشد ، زیرا بالا رفتن از این پله ها به دلیل شیب کم و تعداد زیاد آنها با مقاومت و آرامش صورت می گرفته است . از دیگر عوامل می توان به تناسب این نحوه گام گذاردن بر پله ها با نوع لباسی که در آن زمان میپوشیدند اشاره نمود که منظره چشم نوازی از وقار و متانت را به بیننده القاء می نمود. عامل بعدی نیز مقام و اهمیت اسب بعنوان یگانه وسیله تندرو و قدرتمند حمل و نقل و همدم و یاور بشر در کارزارهای مهم آن عصر است که شیوه طراحی و ساخت پله ها به این سبک باعث می گردید در مواقعی که ایجاب می کرد سوارکار بتواند همراه با مرکب خود به نحو سریع تر و راحتری به بالای صفه صعود نماید.

 

پلكان يك راه ارتباطي است كه دو سطح مختلف را به هم ارتباط مي دهد و برای طی کردن آن به صرف انرژي نیاز است.

 

هر چه مهندسان و طراحان در زمان ساخت یک بنا ( با کاربری بنایی تشریفاتی همچون پارسه )، ارتفاع پله هاي آنرا را بلندتر در نظر بگيرند ، استفاده كنندگان را گرفتار صعوبت بیشتری جهت پا گذاردن و عبور از آنها می نمایند. زیرا آنان مجبور مي گردند كه با صرف انرژی بیشتر گامهاي بلندتر و ناموقرانه تري برای طی کردن پله ها بردارند كه به هيچ وجه زيبنده خود و مكان بزرگي كه پاي در آن نهاده اند نيست.در این بین نباید جایگاه ریش سفیدان و بزرگان سنی را در تاریخ و سنن گذشته از یاد برد که طبعا ملاحظه وضعیت خاص آنان برای بالا رفتن از پله ها امری بسیار ضروری بود.

 

به طور کلی هر قدر ارتفاع پله زیاد تر باشد تعداد پله مورد نیاز برای عبور از طبقه ای به طبقه دیگر کمتر شده و در نتیجه قفسه پله يا فضای لازم برای ایجاد پله کمتر است ، ارتفاع پله کاملاً بستگی به محل استفاده و اشخاص استفاده کننده از آن را دارد، مثلاً امروزه ارتفاع پله برای طبقات آپارتمان های مسکونی در حدود 16 تا 20 سانتیمتر در نظر گرفته می شود. زیرا 80 درصد استفاده کنندگان آن در سنینی هستند که به راحتی می توانند از پله ها پایین و بالا بروند ( اشخاص مسن تر و کودکان خرد سال بیشتر وقت خود را در منزل می گذرانند) و همچنین ارتفاع پله موتور خانه و یا انبار را در حدود 20 تا 25 در نظر می گیرند. زیرا 99 درصد استفاده کنندگان این قسمت از ساختمان را اشخاص جوان تشکیل می دهند. ارتفاع پله مکان های عمومی مانند ایستگاه راه آهن و یا بیمارستان ها و یا ادارات عمومی را در اندازه هايي كمتر يعني در حدود 15 تا 17 سانتیمتر در نظر می گیرند ، زیرا از این نوع پله ها اجباراً افراد در هر سنی استفاده خواهند نمود.

 

ارتفاع پله در قصر های بسیار مجلل و لوکس بستگی به فضای لازم برای ساختن پله را دارد که در این حالت نیز ارتفاع پله ها را حداكثر در حدود 15 سانتیمتر و کمتر در نظر می گیرند.

 

بنابراين بر خلاف ادعاي پورپيرار ، در نظر گرفتن ارتفاع 10 سانتيمتري براي پله هاي ورودي تخت جمشيد امري كاملا هوشمندانه و دقيق بوده است. بخصوص اينكه بعد از گذشت 25 قرن اختلاف آن با حداقل استانداردهاي امروزين چيزي في مابين ۱ تا ۲ سانتيمتر بیشتر نیست .

ناصر پورپيرار با شگرد مرسوم خود كه همانا مبالغه گويي و ترديدفكني هاي بي اساس است آنچنان در خصوص كوتاهي پله هاي تخت جمشيد سخن مي گويد و نتيجه گيري مي كند كه گويا در ساخت آنان چيزي در حدود 1 تا 2 متر ( 100 تا 200 سانتيمتر ) اختلاف معيار ( آنهم بر اساس معيارهاي رايج در در قرن 21 ميلادي ) وجود دارد.

 

اگر بقول ایشان تخت جمشید یک بنای نیمه ساز بوده است چه لزومی داشته که اول پله ها فرم بگیرند و بعد مصالح لازم براي ساخت کاخها را از روی پله ها عبور دهند تا بدين ترتيب به پله ها آسیب هاي زيادي وارد كنند ؟!!! آیا عقل سلیم حکم نمی کرد که ابتدا از همان سطح شیب دار فرم نیافته برای حمل مصالح به بالاي صفه استفاده نمايند و پس از پایان ساخت و ساز در بالاي صفه، پله ها را بسازند؟ اتفاقا وجود اين پله ها كه با هنرمندي ساخته شده اند خود یک از دلايل قوی برای اثبات این است که تخت جمشید یک بنای کامل بوده است.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

انگار دوباره باید تذکربدم درزمینه رعایت احترام دربحث ها

دوستان سعی کنند فرق جواب محکم ومستدل رو با توهین ازهم تفکیک کنند

اما نکاتی که درمطالعه مطالب دوستان قابل توجه بود

توجه به تاریخ ومطالعه ونقد اون وکاوش درحقایق تاریخی با عنایت به مسئله زنده بودن تاریخ وتکرار سلسله وار ادوارتاریخی امریست که درنزد ایرانیان به وادی فراموشی سپرده شده متاسفانه

توجه به تاریخ ونقد اون این نیست که صرفا همه چیزرو خوب یا بد ببینیم

این نکته ایست که غفلت ازاون باعث تکرار اشتباهات وحشتناک تاریخی شده ومیشود

نکته دوم پورپیرار است

ایا رد یا قبول نظریات هرودوت میتونه تایید یا تکذیب همه چیز باشه؟

بالاخره هر مسئله ای با مستندسازی وجواب عقلانی میتونه توجیه بشه وهرکسی که فکر میکنه عقل کل هست وبیشتر از پورپیرار هست سعی کنه بدون کپی پیست از دروغ وراست دیگران جواب بده!!

پورپیرار یک شخص هست ومطمئنا تاریخ نیست!

نکته بعدی ارائه تزهای سیاسی در این زمینه هست

خواهشا از دید خودتون حرف بزنید ومثل علافهای نژادپرست بالاترینی که یا سیاه سیاه میبینند یا سفید سفید تزهای نژادی برای بقیه صادر نکنید

ونکته اخر تفکیک مشکلات با حقوق هست

هرعضوی ازملت هفتاد میلیونی طبق قانون ونص صریح اون یکسری حقوقی رو داره ویکسری قوانین که باید به اونا احترام بزاره واجرا کنه!

حقوق اقلیت ها...حقوق قومیت ها...حقوق مردم واین ها زمینه ساز مسایلی هستند که بعدها مشکلات ازدرون انها متولد میشوند

  • Like 8
لینک به دیدگاه
:shame: بجز جمله آخر همه رو قبول دارم... راهكار چيه؟ با تخريب تمدن و فرهنگ بقيه و فحش دادن درست ميشه؟

 

 

اِ.... همون آيهان باشگاه مهندساني آيا؟! :ws38: هرجا بحث پانتركي هست، پاي ثابتشي :ws3::icon_gol:

آیهان مهندسانم....بله....:ws52:

من نمیگم پان بودن کلا خوبه......گفتم در شرایط فعلی لازمه.......مثلا اسلحه چیز بدیه در کل ولی در شرایطی لازمه......:167:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
متاسفانه این جمله شما کلش اشتباه هست.

ایرانی یک نژاد نیست .

اگر هنر نزد پارس ها هست و بس بود .این جمله اشتباه بود.

 

 

متاسفانه خیلی ها هنوز این درک را ندارند که وقتی میگیم ایرانی .

یعنی پارس ایرانی

یعنی کرد ایرانی

یعنی ترک ایرانی

و غیره .

وقتی روی اسکناس ملی کشور ، و همینطور شعار تیم ملی کشور سرزمین پارس باشه ، و منظور کشوری به اسم ایران باشه ، هر بیننده ای به این نتیجه میرسه پارس = ایران ، پس هرجا هم میگن ایران = پارس .

  • Like 1
لینک به دیدگاه
من تا حدودی باهاتون مخالفم.

 

ما باید میهن پرستی را با نژاد پرستی جدا کنیم.

این ها خیلی با هم در تفاوت هستند.

پان ترک

پان پارس

پان کرد و غیره قابل قبول نیستند.

 

ولی شما نمیتونید بگید یک میهن پرست نباشند.

ایران یک کشور هست.

و با قوم و اقوام متفاوت هست

به نظر من ما نباید میهن پرستی را در مقابل نژاد پرستی قرار بدیم.

کلا اصلا وقتی میگیم من ایرانی هستم.هرگز از یک نژاد صحبت نمیکنیم.

یعنی هم میتونم کرد باشم و هم میتونم پارس باشم ولی یک ایرانی باشم.

 

میشه میهن رو برای من تعریف بکنید؟ میهن یعنی صرفا وسط چند تا خط فرضی که آدم توش به دنیا اومده؟ شما به جای من ، چه انگیزه ای برای میهن پرستی دارید؟

در ضمن میهن پرست نبودن من به خاطر نژادم نیست ، مطمئنا از هر نژادی بودم نسبت به این کشور احساس عشق نداشتم ، این سرزمین چیزی به من نداده که من مدیونش باشم و بپرستمش ، میهنه من هرجایی هست که تو اون خوشبخت باشم ، نه سرزمینی که باعث بدبختیهامه . خوشبت بودن صرفا به معنای مادی نیست ، کاش من یک ازبک بودم که شعارم (و البته نه فقط شعار بلکه تفکرشون) " گوج بیرلیکته " هست

  • Like 1
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

×
×
  • اضافه کردن...