رفتن به مطلب

سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبيل زانتیا


ارسال های توصیه شده

سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبيل زانتیا

sis-sokh-zant1.jpg

ویژگیهای سیستم سوخت رسانی الکترونیکی

1- تنظیم دقیق مقدار سوخت مورد نیاز.

2- تنظیم دقیق زمان جرقه.

3- بی نیازی از تنظیم موتور.

4- عملکرد مناسب موتور در شرایط مختلف جوی .

اجزای تشکیل دهندۀ سیستم انژکتوری الکتریکی

1- ECU (Electronic Control Unit) محاسبه گر موتور.

2- سنسور ها

3- عملگرها(actuators).

4- منیفولد هوا

5- ریل سوخت و رگلاتور فشار سوخت.

6- دسته سیم انژکتور.

7- چراغ عیب یاب سیستم انژکتور.

معرفی سیستم سوخت رسانی زانتیا 1800

ECU

محاسبه گر بکار رفته در اتومبيل 1800 که موتور XU7 JP4 LFY برروی آن نصب شده است از نوع:

BOSCH MP 7.3 میباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L4 یا EURO 2000 میباشد.همچنین این سیستم از مزیت استفاده از E.O.B.D برخوردار است. پاشش سوخت به ترتیب احتراق و جرقه دوتائیست.

sis-sokh-zant2.jpg

استاندارد L4

مخفف Level 4 Emission Standard میباشد. در این استاندارد میزان گاز های آلایندۀ موتور در حد Euro 2000 یا Euro III میباشد.به این منظور قطعات زیر به سیستم انژکتور اضافه شده اند :

سنسور تعیین موقعیت میل سوپاپ

سنسور شتاب سنج

پمپ هوا

سنسور اکسیژن دوم (up stream)

میزان گازهای آلا ینده در Euro X

sis-sokh-zant3.jpg

sis-sokh-zant4.jpg

sis-sokh-zant5.jpg

sis-sokh-zant7.jpg

معرفی سیستم E.O.B.D

این سیستم وظیفۀ کنترل عملکرد اتومبيل از جهت انتشار گازهای آلاینده را بعهده دارد و در صورت بروز اشکالاتی که موجب افزایش آلایندگی میگردندد ، با روشن کردن چراغ عیب یاب سیستم انژکتور اعلام خطر مینماید.

European On Board Diagnostic System.

معرفی سیستم سوخت رسانی زانتیا 2000

ECU

محاسبه گر بکار رفته در اتومبيل 2000 که موتور XU10 J4R RFV برروی آن نصب شده است از نوع:

BOSCH MP 5.2 میباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L3 یا EURO II است.پاشش سوخت توسط انژکتور ها در آن جفت جفت میباشد.و جرقۀ آن مانند 1800 است.

سنسور ها

Sensors

سنسور ها بطور کلی وظیفۀ جمع آوری اطلاعات مورد نیاز E.C.U را بعهده دارند. ساختمان آنها بعضی القائی و بعضی دیگر نوعی مقاومت متغییر و برخی از موادی که ولتاژ تولید میکنند ، میباشد. که بر حسب ساختمان داخلیشان خروجی آنها متفاوت است.

سنسور های القائی

مبنای کار این نوع سنسور ها القای جریان الکتریکی در سیم پیچِ در حال عبور از میدان مقناطیسی میباشد . پس در این ماجرا دو عضو اساسی لازم است :

1- سیم پیچ .

2- میدان مقناطیسی .

دررابطه با عملکرد سنسورهای القائی بکار رفته در زانتیا نیازی به استفاده از آهنربای دائمی نمیباشد و تنها یک قطعه فلز آهنی کافیست.

سیم پیچ مورد نیاز در خود سنسور تعبیه شده است.

بسته به نوع سنسور بعضی به ولتاژ + تغذیه نیاز داشته و بعضی نیاز ندارند.

sis-sokh-zant8.gif

سنسورهائیکه در آنها مقاومت متغییر بکار رفته

ساختمان داخلی برخی سنسورها از مقاومت متغییر تشکیل شده است .

این مقاومت بسته به نوع سنسور و اینکه چه چیزی را چگونه حس کند انواع مختلفی دارد و از انواع زیر میباشند :

مقاومت متغییر نسبت به فشار.

مقاومت متغییر نسبت دما که خود دو نوع دارد NTC,PTC

مقاومت متغییر نسبت وجود نوعی گاز.

پتانسیو مترها.

لینک به دیدگاه

NTC

مخفف Negative Temperature Coefficient میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه عکس دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن کمتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن بیشتر میگردد.

مقاومت صفر(اتصال کوتاه)= حداکثر دما

مقاومت بینهایت(قطعی) = حداقل دما

PTC

مخفف Positive Temperature Coefficient میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه مستقیم دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن بیشتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن کمتر میگردد.

مقاومت صفر(اتصال کوتاه)= حداقل دما

مقاومت بینهایت(قطعی) = حداکثر دما

مقاومت متغیر حساس به گاز

برای سنجش مقدار اکسیژن موجود در محیط از دو نوع سنسور اکسیژن استفاده میشود، یک نوع مقاومتی است که نسبت به مقدار اکسیژن متغیر است ، نوع دیگر بسته به مقدار اکسیژن موجود در محیط تولید جریان میکند.

پتانسیو مترها

نوعی مقاومت متغیر میباشند که نسبت به جابجائی یک عضو متصل به آن مقاومت متغیری از خود نشان میدهند .

از این نوع سنسورها معمولاً برای سنجیدن تغیر مکان اعضاء یا سنجش سطح مایعات استفاده میشود .

sis-sokh-zant9.gif

لینک به دیدگاه

سنسورهای سیستم انژکتور زانتیا

سنسور دور موتور engine speed sensor

سنسور تعیین موقعیت میل بادامک reference sensor

سنسور کیلومتر شمار vehicle speed sensor

سنسور دمای آب cooling temperature sensor

سنسور دمای هوا air temperature sensor

سنسور فشار هوا manifold air pressure

سنسور ضربه knock sensor

سنسور شتاب سنج accelerator sensor

سنسور های اکسیژن lambda sensor-oxygen sensor

سنسور دریچه گاز TPS

sis-sokh-zant10.jpg

سنسور دور موتور

این سنسور از نوع القائی میباشد، تعیین دورموتور و زاویۀ میل لنگ که زمان پاشش سوخت و جرقه را مشخص مینماید از وظایف این سنسور میباشد .

محل نصب آن در پائین سنسورهای آب بر روی پوستۀ گیربکس میباشد.

زمان TDC سیلندر شمارۀ یک بصورت دو دندانۀ خالی در محل دندانه دار فلایویل مشخص شده است.

از آنجا که خروجی این سنسور بصورت پالس میباشد لذا سیم آن از نوع فویل دار ( یا شیلد دار) است .

سوکت آن سه سیمه و رنگ سوکت قهوه ای است.

sis-sokh-zant11.jpg

عيب يابي

در صورت خرابی این سنسور اتومبيل روشن نمی شود .

خرابی سنسور ، اتصالی سیمهای آن و قطعی سیم ها توسط دستگاه عیب یاب lexia قابل تشخیص میباشد.

جهت آزمایش سنسور با مولتی متر لازم است مقاومت پایه 1و2 بین 300 تا 400 اهم باشد .

R 1,2=300~400 ohms

سنسور تعیین موقعیت میل بادامک

این سنسور نیز از نوع القائی میباشد . و محل قرارگیری آن در روی سرسیلندر کنار سوکت کوئل است . رنگ سوکت آبی و تعداد پایه های آن 3 عدد میباشد .

پایۀ 1 = 12+ ولت تغذیه .

پایۀ 2 = ارسال ولتاژ به ECU .

پایۀ 3 = اتصال بدنه .

وظیفۀ این سنسور کمک به سنسور دور موتور در تعیین دقیقتر زمان جرقه و تشخیص سیلندر دارای احتراق ناقص میباشد . این سنسور فقط در مدل 1800 موجود میباشد .

نحوۀ عملکرد

هنگامیکه زائدۀ موجود در انتهای میل بادامک در مقابل سنسور قرارمیگیرد سنسور ولتاژ صفر و در غیر اینصورت ولتاژ 12+ را به ECU ارسال میکند .

sis-sokh-zant12.jpg

sis-sokh-zant13.jpg

عیب یابی

خرابی این سنسور تاًثیر محسوسی بر عملکرد اتومبيل ندارد و فقط در میزان آلایندگی موتور اثر گذار است در حدی که اتومبيل دیگر در محدودۀ استاندارد L4 عمل نمیکند .

دستگاه عیب یاب lexia اتصالی ، قطعی و خرابی سنسور را نشان میدهد .

تشخیص احتراق نادرست

sis-sokh-zant14.jpg

سنسور کیلومتر شمار

این سنسور القائی و در روی پوستۀ دفرانسیل قرار دارد. سوکت آن سفید و تعداد پایه های آن 3 عدد میباشد .

پایه 1 = برق 12+ از فیوز f6 جعبه فیوز داخل اطاق .

پایه 2 = اتصال بدنه .

پایه 3 = ارسال پالس به پردازشگر داخل صفحه آمپر .

خرابی ، اتصالی و قطعی آنرا lexia نشان میدهد .

خرابی آن در سیستم انژکتور بوش اثری ندارد ولی در سیستم ساژم باعث نامنظم کارکردن و خاموش شدن موتور میگردد .

خرابی آن در عملکرد سیستم ABS اثر گذار است .

سنسور دمای آب

این سنسور از نوع مقاومت NTC میباشد و رنگ سوکت آن سبز و 2 پایه دارد .

محل قرارگیری در سرسیلندر روی محفظۀ ترموستات .

وظیفه آن اعلام دمای مایع خنک کننده به ECU جهت تعیین مقدار پاشش سوخت و زمان جرقه میباشد .

مقاومت آن در دمای 80 درجه 300 اهم و در دمای 20 درجه 2500 اهم است .

خرابی آن باعث بد کار کردن موتور در دمای پایین یا رقیق سوزی در دمای بالا میگردد.

در هنگام باز کردن آن از سرد بودن موتور اطمینان حاصل نمائید و پس از تعویض آن مدار خنک کننده را هواگیری نمائید.

sis-sokh-zant15.jpg

سنسور دمای هوا

این سنسور NTC بوده و سوکت آن خاکستری و دارای 2 پایه میباشد . محل قرارگیری آن در اطاقک شتاب جلوی دریچه گاز میباشد .

مقاومت آن در دمای 20 درجه 2500 اهم و در دمای 80 درجه 300 اهم میباشد .

در صورت خرابی در میزان آلایندگی و عملکرد نامنظم به جهت تنطیم نبودن مقدار سوخت و زمان جرقه ، تاًثیر دارد .

هرگونه خرابی این سنسور را lexia نشان میدهد .

sis-sokh-zant16.jpg

لینک به دیدگاه

سنسور فشار هوا

این سنسور از نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار میباشد و در زیر منیفولد هوا بعد از اطاقک شتاب نصب شده ، سوکت آن خاکستری و دارای 3 پایه است .

در صورت خرابی ، اتومبيل در هنگام شتاب گیری (گاز خوردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز) دچار دور موتور نامنظم (ریپ) میشود .

علائم خرابی این سنسور شبیه به علائم خرابی سنسور TPS میباشد . روش تشخیص خرابی سنسور TPS بعداً بیان میگردد .

روش تست آن با مولتی متر پیچیده و در کارگاه تقریباً غیر ممکن است لذا برای این کار از دستگاه عیب یاب کمک میگیریم .

sis-sokh-zanti1.jpg

سنسور ضربه

این سنسور در مقابل ضربات وارده بر آن ولتاژ تولید میکند . و به این وسیله به ECU اعلام میکند که اتومبيل دچار ناک (کوبش) شده که در پی آن ECU با تصحیح مقدار پاشش و زمان جرقه از ادامه یافتن ناک جلوگیری میکند .

این سنسور زیر منیفولد هوا روی بلوک سیلندر نصب شده است . دارای 3 پایه و رنگ سوکت آن سبز است .

هنگام نصب آن لازم است تا با گشتاور 2 کیلو گرم متر بسته شود تا عملکرد مناسب خود را داشته باشد .

خرابی آن با lexia قابل تشخیص است و در صورت خرابی بر کشش اتومبيل اثر میگذارد .

sis-sokh-zanti2.jpg

sis-sokh-zanti3.jpg

نکاتی در رابطه با ایجاد ناک

اکتان پائین سوخت ، زمان جرقه خیلی آوانس ، نسبت سوخت به هوای خیلی غنی ، نسبت تراکم بالا و دمای بالا از عوامل ایجاد ناک میباشند .

بدلیل نسبت تراکم بالای زانتیا (4/10 به 1) اکتان سوخت مورد استفاده در آن بالای 95 است . استفاده از سوخت با اکتان پائین تر باعث وارد شدن ضربه به موتور اتومبيل میگردد .

رعایت حد مجاز کف تراشی سرسیلندر الزامیست .

خرابی سنسور های دمای آب، دمای هوا ، فشار هوا ، اکسیژن و نشتی بیش از حد انژکتورها و خرابی رگلاتور تنظیم فشار سوخت نیز از عوامل ایجاد ناک میباشند .

سنسور شتاب سنج

این سنسور همانند سنسور ناک در اثر ضربه یا شتاب وارده از خود تولید جریان میکند. در سمت راست محفظۀ موتور نصب شده و سوکت آن مشکی با 3 پایه میباشد.

وظیفه این سنسور گزارش ناهمواری های جاده به ECU جهت جلوگیری از تغییرات ناگهانی دور موتور میباشد .

تاثیر این سنسور در عملکرد موتور در حالات عادی ناچیز است و در صورت خرابی آن علامت آشکاری در عملکرد موتور دیده نمی شود ، فقط آلایندگی موتور را در حد ناچیزی افزایش میدهد .

sis-sokh-zanti4.jpg

سنسور های اکسیژن

سنسور اکسیژن در مقابل اکسیژن موجود در محیط از خود ولتاژ تولید میکند .

وظیفه آن اعلام وضعیت مخلوط سوخت وهوا به ECU جهت تنظیم آن میباشد.

در اتومبيل 1800 دو سنسور و در 2000 یک سنسور وجود دارد .

این سنسور ها از دو قسمت گرمکن و سنسور اکسیژن تشکیل شده اند .

دمای عملکرد سنسور اکسیژن 300 درجه میباشد .

رنگ سوکت up stream سبز و down stream آبی و تعداد پایه های آنها 4 عدد است ، پایه 1و2 مربوط به گرمکن و 3و4 مربوط به سنسور است و مقاومت پایه 1و2 در دمای محیط حدود 10 اهم میباشد .

تشخیص خرابی سنسور اکسیژن توسط دستگاه عیب یاب امکان پذیر است.

با مولتی متر فقط خرابی گرمکن قابل تشخیص است .

در صورت از کار افتادن سنسور اکسیژن اتومبيل قادر به تنظیم دقیق مخلوط سوخت و هوا نمیباشد که این مسئله در کشش اتومبيل قابل مشاهده است در صورتیکه آسیب وارده به مجموعه سنسور های اکسیژن زیاد باشد خاموش شدن و نوسان دور موتور را نیز در پی خواهد داشت .

بدلیل هزینه بالای قطعات و سیستم های مرتبط زیاد با این مجموعه لازمست که در عیب یابی و پیدا کردن منشاء خرابی دقت بسیاری مبذول گردد .

در صورت هشدار سیستم EOBD ( روشن شدن چراغ موتور) لازمست که جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت به سایر قطعات (مانند کاتالیزور و سرسیلندر و ...) سریعاً اقدام نمود و خرابی را برطرف ساخت.

درصورت روشن شدن چراغ موتور و یا خرابی سنسور های اکسیژن لازمست که تمامی قطعاتی که در تنظیم مخلوط سوخت و هوا نقش دارند مورد بررسی قرارداد . این قطعات بشرح زیر میباشند :

سنسور دمای آب.

سنسور دمای هوا .

سنسور فشار هوا .

موتور پله ای .

شمع ها .

رگلاتور سوخت .

انژکتورها .

***** هوا و بنزین .

پمپ هوا .

ناک سنسور .

همچنین باید کاتالیزور را از نظر گرفتگی مورد بررسی قرارداد.

لازم به ذکر است سرب موجود در بنزین و مواد افزودنی به بنزین (مکمل ها) و وجود مواد اضافی در بنزین مانند آب و نفت و ... به کاتالیزور و سنسورهای اکسیژن صدمه میرساند .

استفاده از بنزین با اکتان بالا ( بنزین سوپر) الزامیست .

روغن سوزی نیز از عوامل آسیب رساننده به کاتالیزور و سنسورها میباشد لذا بررسی کمپرس سیلندرها و بررسی موتور از لحاظ روغن سوزی ، اطمینان بخش است .

sis-sokh-zanti5.jpg

سنسور دریچه گاز

این سنسور یک پتانسیو متر است که به چرخش دریچه گاز (بازوبسته شدن) مقاومت های مختلفی از خود نشان میدهد .

رنگ سوکت آن سفید و دارای 3 پایه است ، و در زیر اطاقک شتاب نصب شده است .

با چرخش محور آن مقاومت بین پایه 2و3 تغییر میکند.

از آنجائیکه ECU به پایه 2 ولتاژ 5+ میدهد لذا درعمل با چرخش محور پتانسیومتر ولتاژ خروجی از پایه 3 بین 5/0 تا 5 ولت تغییر میکند .

در صورت خرابی TPS موتور در هنگام گاز خوردن ریپ میزند یا دور موتور از یک حد خاصی بالا تر نمی رود .

مقدار ولتاژ خروجی سنسور را در دستگاه عیب یاب میتوان دید چنانچه اختلال دور موتور همزمان با اختلال ولتاژ خروجی باشد سنسور خراب است.

چنانچه اختلال در دور موتور همزمان با گاز دادن بروز نماید ولی ولتاژ خروجی TPS دچار اختلال نباشد سنسور فشار هوا معیوب است .

sis-sokh-zanti6.jpg

لینک به دیدگاه

عملگرها

اکنون که با سنسور های موجود در اتومبيل آشنا شدیم به معرفی عملگرها میپردازیم.

عملگرها قطعاتی هستند که دستورات صادره از ECU را اجرا مینمایند .

عمده وظیفه عملگرها تنظیم مقدار سوخت و هوا میباشد .

بطور کلی هر قطعه ای که مطابق با دستور ECU تحریک شده یا عمل نماید عملگر مینامیم .

رله دوبل main relay

پمپ بنزین fuel pump

پمپ هوا air pump

کویل coil

انژکتورها injectors

موتور پله ای stepper motor

شیر برقی کنیستر canister electro valve

رله دوبل

این رله کلید قطع و وصل برق قطعات زیر میباشد که این کار را با فرمان ECU انجام میدهد.

در مرحله اول:

برق گرمکن سنسورهای اکسیژن .

برق 12+ ولت انژکتورها .

برق شیر برقی کنیستر .

در مرحله دوم :

برق کویل .

برق پمپ بنزین .

پس خرابی رله دوبل بطور کلی مانع روشن شدن اتومبيل میگردد . جهت بررسی عملکرد آن بطور خلاصه میتوان به صدای تیکِ عمل کردن آن در هنگام باز کردن سوئیچ اشاره کرد .

چنانچه سوئیچ باز شود رله دوبل برق را به نقاط گفته شده وصل میکند و اگر تا 3 ثانیه اتومبيل روشن نشود رله مجدداً برق را قطع میکند .

چنانچه سیستم ضد سرقت اتومبيل در شناسائی کلید دچار مشکل باشد رله دوبل عمل نخواهد کرد زیرا ECU فرمان عمل کردن را به آن نمی دهد .

چنانچه فیوز f 7 جعبه فیوز داخل موتور که تامین کننده برق رله دوبل است سوخته باشد باز هم رله عمل نمی کند .

چنانچه سوئیچ اینرسی در اثر ضربه وارده به آن عمل کرده باشد باز هم رله دوبل( در مرحله دوم ) عمل نخواهد کرد .

نکته : سوکت رله دوبل و ECU نسبت به آب حساس است و در صورت نفوذ آب به داخل محفظه ECU احتمال نامنظم کارکردن و یا خاموش شدن اتومبيل زیاد است .

sis-sokh-zanti8.gif

پمپ بنزین

پمپ بنزین و درجه آن در داخل باک نصب شده است. سوکت آن دارای 4 پایه میباشد که پایه های 2و4 مربوط به موتور پمپ و 1و3 مربوط به درجه نشانگر سطح بنزین داخل باک است . جهت انجام آزمایش و تست عملکرد آن میتوان پمپ بنزین را با دستگاه عیب یاب بطور جداگانه راه اندازی کرد .

پمپ بنزین را با ابزار مخصوص مربوطه باز میکنند .

در هنگام جازدن به خار و جهت آن توجه نمایید .

فیوز f 9 جعبه فیوز داخل موتور تامین کننده برق پمپ بنزین میباشد .

کثیفی ***** بنزین (علیرغم وجود سوپاپ اطمینان در خود پمپ) باعث وارد آمدن صدمه به پمپ میگردد .

sis-sokh-zanti9.jpg

پمپ هوا

پمپ هوا وظیفه تزریق هوای تازه پشت سوپاپ دود در مواقعی که موتور سرد است را بعهده دارد .

هنگامیکه موتور سرد است بدلیل غنی بودن سوخت و احتراق ناقص در موتور هیدروکربنهای نسوخته در محصولات احتراق زیاد میباشند ، در بدو خروج این گازها از سیلندر ، گازها هنوز دمای خود را از دست نداده اند لذا در معرض جریان هوای تازه پمپ شده میسوزند و به این ترتیب از رسوب دوده در کاتالیزور جلوگیری میگردد . جهت راه اندازی این پمپ ECU برق + به پایه 2 رله پمپ هوا (واقع در جعبه فیوز داخل موتور) وصل کرده وبدین صورت پمپ راه اندازی میگردد .سوکت آن مشکی 2 سیمه میباشد .

sis-sokh-zanti10.jpg

کویل

کویل بصورت یک پارچه برروی سرسیلندر بالای شمعها نصب شده است و دارای یک سوکت مشکی 4 پایه ای است ، پایه 4 برق 12+ ارسالی از رله دوبل ، پایه 1و2 به ترتیب مربوط به سیگنال منفی جرقه 1-4 و 2-3 ارسالی از ECU و پایه 3 مربوط به خازن میباشد .

جرقه کویل ، دوبل است یعنی سیلندرهای 1،4 و 2،3 با هم بطور همزمان جرقه دارند. که یکی از جرقه ها انفجار را انجام میدهد و دیگری هرز میرود .

لازمست که شدت جرقه متناسب با دور موتور متغییر باشد، لذا زمان شارژ کویل بر حسب میلی ثانیه توسط ECU (زمان وصل بودن منفی از ECU به کویل) محاسبه و اعمال میگردد .

sis-sokh-zanti11.jpg

انژکتورها

انژکتورها شیرهای برقی هستند که به فرمان ECU ( اتصال ولتاژ منفی یا بدنه به پایه شماره 2 انژکتورها) برای مدت محاسبه شده اقدام به پاشش سوخت تحت فشار به پشت سوپاپ هوا مینمایند .

سوکت خاکستری رنگ 2 پایه دارند که پایه 1 آنها از رله دوبل برق 12+ گرفته و پایه 2 آنها از ECU فرمان پاشش را بصورت پالس منفی میگیرد .

مقاومت سیم پیچ انژکتورها حدود 12 تا 14 اهم است .

انژکتورها ممکن است که بسوزند یا نشتی بیش از حد داشته باشند که در صورت اول موتور 3 کار میکند وچنانچه بیش از یک انژکتور سوخته باشد موتور روشن نمی شود و در صورت دوم موتور غنی کار میکند .

sis-sokh-zanti12.jpg

لینک به دیدگاه

موتور پله ای

وظیفه تنظیم هوای دور آرام را به عده دارد و در سایر مواقع ( در دورهای بالا) در غنی یا رقیق کردن مخلوط نقش دارد .

محل نصب آن در اطاقک شتاب بوده و دارای سوکت مشکی 4 پایه ای میباشد مقاومت پایه های 1-4 و2-3 در حدود 50 تا 52 اهم میباشد .

این موتور با پالس کار میکند . از اتصال برق مستقیم 12 ولت به آن خودداری نمائید .

لازمست که پس از تعویض ، موتور جدید را کالیبره نمائید .

این عمل با یک بار ACTUATOR TEST یا باز نمودن سوئیچ به مدت 10 ثانیه انجام میگردد .

خرابی های موتور پله ای

در صورت از کارافتادن موتور پله ای اتومبيل در دور آرام خاموش میشود .

در صورت کثیف شدن یا گیر کردن پیستونِ آن نوسان دور موتور در حالت آرام بروز مینماید .

همچنین نوسان دور موتور و یکی از دلایل خاموش شدن موتور هنگام کولر گرفتن گیر کردن و کثیفی موتور پله ای میباشد .

از دستکاری نمودن پیستون و حرکت دادن آن با دست خودداری نمائید .

برای تمیز کاری نوک پیستون و نشیمنگاه آن میتوانید از بنزین یا اسپری های مخصوص این کار استفاده نمائید .

sis-sokh-zanti13.jpg

شیر برقی کنیستر

شیر برقی کنیستر وظیفه بازو بسته کردن مسیر کنیستر به منیفولد هوا را در مواقع لزوم بعهده دارد .

با بازو بسته شدن متناوب شیر بخارات بنزین انباشته شده در کنیستر وارد منیفولد شده و در موتور میسوزد .

آشنائی با عملکرد اجزاء در سیستم

کنیستر

کنیستر محفظه ایست که بخارات بنزین جمع شده در باک را در خود ذخیره مینماید و از انتشار آن در محیط جلوگیری میکند .

همانطور که میدانید بنزین یکی از جدی ترین آلاینده های محیط زیست میباشد .

بخارات بنزین جمع شده در کنیستر در هنگام روشن شدن اتومبيل و بیشتر در هنگام کارکرد دور آرام موتور به فرمان ECU توسط شیر برقی به منیفولد هدایت شده و سرانجام در موتور میسوزد . به این ترتیب از انتشار بخار بنزین آلاینده در محیط زیست جلوگیری میگردد .

پاشش

پاشش سوخت در سیستم های انژکتوری و زمان صحیح جرقه دو عامل مهم و هدف اصلی هر سیستم انژکتور میباشد.

حال میخواهیم به عوامل موثر درتعیین مقدار پاشش بپردازیم .

هدف اصلی

نسبت سوخت به هوا

1:14.7

نسبت 1 به 7/14 نسبت استویکیو متریک و ایده آل ترین نسبت جهت احتراق مناسب میباشد ،ولی بر حسب نیاز گاهی در موقع شتاب گیری نسبت غنی تر و گاهی در موقع برداشتن پا از روی پدال نسبت رقیق تر مورد نیاز است .

برای تهیه نسبت تعیین شده F/A توسط ECU به اطلاعات زیر نیاز میباشد .

1- مشخصات بنزین .

2- مشخصات هوا .

مشخصات بنزین از قبیل حجم و جرم حجمی و ... نسبتاً ثابت است .

اما برای تعیین مشخصات هوا به اطلاعات محیطی مانند دما و فشار هوا نیاز میباشد زیرا مقدار هوا و جرم حجمی و حجم آن به پارامترهای ذکر شده بستگی دارد .

برای محاسبه حجم هوای ورودی به موتور ECU از اطلاعات سنسور دریچه گاز و فشار هوا و دمای هوا و دور موتور استفاده میکند .

پس از محاسبۀ حجم هوای ورودی به موتور (در این مرحله مخرج کسر معلوم گردیده) نوبت به تعیین سوخت مورد نیاز یعنیengine load میرسد .

فشار سوخت موجود در ریل سوخت در حد 3 بار ثابت است پس با ثابت بودن فشار پاشش فقط لازم است زمان پاشش تعیین گردد که زمان پاشش پس از محاسبه در ECU از طریق پالس ارسالی به انژکتورها اعمال میگردد .

sis-sokh-zanti14.jpg

برای جلوگیری از صدمات احتمالی ناشی از دور موتور بیش از حد ECU پاشش سوخت را در دور 6740 دور در دقیقه قطع میکند تا با این کار دور موتور کنترل شود و از حد مجاز فرا تر نرود .به این عمل cut off میگویند.

علاوه بر این برای جلوگیری از وارد آمدن فشار بیش از حد به موتور در دور موتور زیر 800 دور و بالای 6000 دور سیستم تهویه مطبوع توسط ECU از کار می افتد .

جرقه

هدف دیگر سیستم انژکتور تعیین زمان دقیق جرقه است .

زمان جرقه در ایجاد یک احتراق صحیح سهم مهمی دارد .

ویژگی یک جرقه خوب :

1- قدرت کافی (ولتاژ مناسب).

2- زمان مناسب .

قدرت جرقه با توجه به دور موتور توسط ECU با تعیین زمان شارژ کویل تامین میشود .

بهترین زمان

زمانیست که احتراق را در چند درجه (بسته به طراحی محفظه احتراق) بعد از مرگ بالا کامل نماید .

چنانچه احتراق زودتر ( قبل از TDC یا دقیقاً در هنگام آن) کامل شود پدیدۀ کوبش رخ میدهد که باعث گرم شدن موتور وکاهش کشش آن و وارد شدن فشار بیش از حد به پیستون میگردد .

در اینجا به اهمیت آوانس یا ریتارد پی میبریم .

عوامل تعیین کننده

هر عاملی که در سرعت سوختن سوخت در سیلندر اثر گذار باشد تعیین کننده زمان جرقه نیز میباشد :

- نسبت سوخت به هوا .

- دمای محفظه احتراق (یا دمای هوا).

- فشار مخلوط در محفظه احتراق .

- دور موتور .

با توجه به مطالب ذکر شده . قطعات زیر در نسبت سوخت به هوا نقش دارند:

- رگلاتور سوخت .

- انژکتورها .

- سنسور دمای آب .

- سنسور فشار و دمای هوا .

- سنسور TPS .

- سنسورهای اکسیژن .

- موتور پله ای .

- ***** هوا و بنزین .

- دریچه گاز .

- منیفولد هوا ( از نظر نشتی).

- برنامۀ ECU .

- شیر برقی کنیستر .

قطعات زیر در جرقه نقش دارند

- سنسور فشار و دمای هوا .

- سنسور دمای آب .

- دور موتور .

- سنسور ضربه .

- ***** هوا .

- نوع سوخت .

- شمع ها .

- کویل و زمان شارژ آن .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...