رفتن به مطلب

وقوع خورشيدگرفتگي در 25 دي ماه


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جزئيات کسوف در آسمان ايران

وقوع خورشيدگرفتگي در 25 دي ماه

ايرن: دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران از وقوع خورشيدگرفتگي در 25 دي ماه خبر داد و گفت: اين کسوف (خورشيدگرفتگي) از نوع حلقوي است که مردم ايران نيز مي توانند به صورت جزئي آن را مشاهده کنند.

اسدالله قمري نژاد، در گفتگو با مهر، با بيان اين مطلب افزود: اين خورشيد گرفتگي از غرب آفريقا آغـــــاز مي شود و در شرقي ترين نقطه چين به پايان مي رسد.

وي با تاکيد بر اينکه اين خورشيدگرفتگي از نوع حلقوي است، اظهار داشت: اين نوع از خورشيدگرفتگي هنگامي رخ مي دهد که از سطح زمين، اندازه ظاهري ماه کوچکتر از اندازه ظاهري خورشيد ديده مي شود در گرفت حلقوي بخشي از خورشيد به صورت حلقه روشن در اطراف ماه قابل رويت خواهد بود.

قمري نژاد با بيان اينکه اين گرفت بيست و سومين گرفت از 70 گرفت دوره 141 ساروسي است، ادامه داد: هر ساروس عبارت است از يکسري گرفت هايي که با فاصله 18 سال و 11 روز و 8 ساعت به طور منظم رخ مي دهد.

 

جزئيات خورشيدگرفتگي

 

وي با اشاره به جزئيات اين پديده کيهاني، خاطر نشان کرد: در اين پديده در بهترين شرايط ماه ميان زمين و خورشيد قرار مي گيرد و هر چه از خط مرکزي "گرفت" دور شويم اين گرفت جزيي ديده مي شود بهترين وضعيت گرفت حلقوي در اقيانوس هند خواهد بود.

دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران با اشاره به اينکه 20 درصد اين خورشيد گرفتگي در ايران قابل مشاهده است، يادآور شد: اين خورشيد گرفتگي در ايران به وقت رسمي ( نصف النهار مرزي ايران) از ساعت 9 و 20 دقيقه تا 9 و 30 آغاز مي شود و تا ساعت 11 و 30 دقيقه ادامه دارد.

 

بهترين نقطه مشاهده گرفت در ايران

به گفته وي بهترين نقطه مشاهده گرفت در ايران در شهرهاي جنوبي کشور است و هرچه به سمت شهرهاي شمالي کشور حرکت کنيم کمترين مقدار کسوف مشاهده مي شود.

 

هشدار براي رصد خورشيد گرفتگي

دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران، با تاکيد بر استفاده از ابزارهاي مناسب براي رصد خورشيدگرفتگي گفت: براي رصد اين پديده لازم است از فيلترهاي مناسب استفاده شود.

قمري نژاد همچنين تاکيد کرد: رصدگران قبل از رصد کسوف لازم است فيلترهاي خود را بررسي کنند تا نسبت به وجود سوراخ و پارگي در سطح آن اطمينان حاصل کنند در غير اين صورت دچار آسيبهاي جدي در ناحيه چشم مي شوند.

 

 

کد خبر :1571 زمان مخابره: 12:59:0 - 8/10/1388

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...