رفتن به مطلب

حمل و نقل شهری در آلمان


ارسال های توصیه شده

حمل و نقل شهری در آلمان

 

متخصصان امور مديريت شهري معتقدند ترافيک يکي از عمده ترين عوامل تأثيرگذار بر کيفيت زندگي شهري است که رشد و توسعه ابعاد و تعاريف شهر و شهروندي کنترل آن را به شدت دشوار کرده است.

به همين دليل است که اين روزها اجراي طرح‌هاي متعدد و متنوع کاهش ترافيک در بسياري از شهرهاي در حال رشد به عنوان يک اصل براي بازگرداندن آرامش به خيابان‌هاي پر ترافيک مطرح شده است. بر خلاف گذشته که هدف طرح‌هاي کنترل ترافيک، جلوگيري از ترافيک در محدوده‌هاي خاص بود، اينک مهندسان و متخصصان کنترل ترافيک بر طراحي خيابان‌ها و برنامه‌ريزي اصولي براي استفاده صحيح از خيابان‌ها در ساعات اوج ترافيک و زمان فعاليت عابران پياده، متمرکز شده‌اند.

نکته جالب توجه اين است که امروزه روز کارشناسان بر اين باورند که براي بازکردن گره ترافيکي شهرها بايد به تلفيق علوم مختلف با علم مهندسي اقتدا کرد. نتايج تحقيقات 10 ساله جامعه کارشناسان حمل و نقل و ترافيک اروپا نشان مي‌دهد بخشي از طرح کاهش ترافيک بر محور مهندسي و بخشي ديگر بر محور روانشناسي رفتاري استوار است. درحقيقت به کمک روانشناسي رفتاري مي‌تواند واکنش رانندگان را در شرايط خاص پيش‌بيني کرد و نسبت به حالات و رفتارهاي آنها امکانات و تسهيلات لازم را پيش‌بيني کرد. تلفيق علم مهندسي با علم روانشناسي، موجب شده است تا مهمترين دغدغه مسوولان شهري که کاهش ترافيک در مناطق مسکوني و تجاري بوده، بر بهبود اقتصادي محيط به منظور افزايش جاذبه و رونق بخشي فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و محل‌هاي کسب وکار متمرکز شود. ارزيابي‌هاي اين گروه همچنين گوياي اين واقعيت است که حذف ميدان از طراحي شهر سبب افزايش حجم ترافيک خواهد شد به همين سبب توصيه شده است که براي کاهش ترافيک در فواصل مشخص و تسريع روند عبور و مرور از طراحي ميادين در داخل شهر به عنوان راهکاري موثر استفاده شود. اين در حالي است که طراحي مطلوب پياده‌روها نيز يکي از عوامل موثر بر ترافيک در کشورهاي اروپايي عنوان شده است.

در حال حاضر مديران و شهرداران بسياري از شهرهاي اروپايي، بازطراحي پياده‌روها را با هدف بهبود وضعيت ترافيکي شهر در دستور کار خود قرار داده‌اند. آنها بر اين اعتقادند که پياده رورها را بايد طوري ساماندهي کرد و توسعه داد که علاوه بر چشم‌انداز زيبا مستقيم به شاهراه‌ها منتهي نشود. اين استراتژي کمک مي‌کند تا بخشي از بار ترافيک خيابان‌هاي اصلي به ساير خيابان‌ها هدايت شود.

از آنجايي که بسياري از کشورها اروپايي مانند آلمان در اجراي طرح تسهيل ترافيک سابقه طولاني دارند و مي‌توانند تجربيات خود را در اختيار کشورهايي که به دنبال اجرا يا بهبود برنامه‌هاي کنترل ترافيک هستند، بگذارند؛ لذا بنا به درخواست جامعه کارشناسان حمل و نقل و ترافيک اروپا آن دسته از شهرداران آلماني که موفق به کنترل ترافيک شهرهاي خود شده‌اند، مشاوره‌هاي تخصصي را در اين مورد به ساير شهرها ارايه مي‌کنند.

نمونه‌سازي آلماني

کارشناسان ترافيک در شهرهاي وين و مونيخ فناوري جديدي ابداع کرده‌اند که به مدد آن مي‌توان ترافيک شهر را به مراتب بهتر از گذشته مديريت و کنترل کرد.

اين فناوري جديد به مديران بخش حمل و نقل ترافيک امکان مي‌دهد يا قبل از مواجه شدن با ترافيک واقعي فضاهاي خاصي را براي اتخاذ شيوه‌هاي گوناگون حمل و نقل‌ به بوته آزمايش بگذارند و از طراحي‌هاي مختلف براي يک خيابان استفاده کنند و در نهايت با توجه به برآيندهاي به دست آمده بهترين گزينه را براي اجراي واقعي انتخاب کنند.

استراتژي تلفيق و ترکيب

طراحان شهر سازي در شهرهاي وين و مونيخ با مد نظر قرار دادن استراتژي تلفيق و ترکيب، فرايند تسهيل ترافيک را بافرايند برنامه‌ريزي حمل و نقل عمومي تلفيق کرده‌اند. آنها بر اين باورند که اين امر سيستم حمل و نقل و زيست پذيري خيابان را بهبود مي‌بخشد.

توسعه دوچرخه سواری

شهرداري شهر مونيخ با اولويت قرار دادن طرح توسعه فرهنگ پياده‌روي و دوچرخه سواري در تلاش است تا دوچرخه را جايگزين خودرو‌هاي شخصي کند. کارشناسان حمل و نقل و ترافيک مونيخ معتقدند توسعه امکانات و بهبود شرايط دوچرخه‌سواري و پياده‌روي يکي از عوامل مهم در طرح‌هاي جديد حمل و نقل ترافيک به شمار مي‌آيد و مي‌تواند سبب بهبود اين معضل شود.

آمار نشان مي‌دهد اجراي طرح توسعه دوچرخه سواري و پياده‌روي بيش از پنج درصد از حجم تردد خودرو‌ها در مونيخ کاسته و به همين ميزان بر افزايش تعداد دوچرخه‌هاي اين شهر افزوده است. اگرچه با وجود تلاش‌هاي فراوان ميزان سفرهاي عبوري و شهرونداني که با پاي پياده از مبدا به مقصد مي‌روند همچنان ثابت مانده است.

طرح توسعه جامع

شهرداري شهر مونيخ با همکاري شرکت خودروسازي BMW اقدام به انجام تحقيقاتي براي بهبود و ارتقاء سطح زندگي شهروندان اين شهر کرده است.نتيجه اين تحقيقات منجر به تدوين طرحي موسوم به "طرح توسعه جامع شهر مونيخ" شده است که بايد به بهبود وضعيت عبور و مرور در اين شهر منجر شود. اين طرح که هدف کلي آن کاهش ميزان تردد خودرو ها در مرکز شهر است با همکاري سازمان‌ها و شرکت‌هاي تجاري در مونيخ و وين به اجرا درآمده است و شامل سه اصل کلي با سرفصل تراکم، شهر نشيني و سرسبزي مي‌شود که در صورت اجراي کامل سبب تحولات بسياري خواهد شد.

اصل تراکم

بر اساس برنا‌مه‌ريزي‌هاي انجام شده اصل تراکم طرح توسعه جامع بر کاربرد صحيح زمين‌هاي شهري تاکيد دارد.

اصل شهرنشيني

اصل شهرنشینی که يکي از مهمترين بخش‌هاي اين طرح به شمار مي‌آيد و به شدت بر کنترل ترافيک اثر مي‌گذارد شامل ترکيب جذابي از منازل، مشاغل، مراکز خريد و فروشگاه‌ها و امکانات تفريحي يک شهر مي‌شود.

اصل سرسبزي

بر پايه بهبود کيفيت مناطق تفريحي شهر با ترکيب فضاهاي باز و پوشش‌هاي گياهي‌، توازن طبيعي محيط استوار شده است.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...