رفتن به مطلب

عدم توجه به شهرسازی در تایید نقشه‌های ساختمانی


ارسال های توصیه شده

یک کارشناس شهرسازی گفت: با وجود ضوابط قانونی مشخص، هنوز از نظر کارشناسان شهرسازی جهت تایید نقشه‌های ساختمانی بهره گرفته نمی‌شود. ابوذر جعفری با اشاره به این‌که رشته شهرسازی در بین رشته‌های هفت‌گانه سازمان نظام مهندسی ساختمان مهجور مانده است، اظهار کرد: در حال حاضر برای دریافت پروانه ساختمانی، باید کارشناسان رشته‌های مکانیک، برق، عمران و معماری نقشه‌های ساختمان را تایید کنند و این در حالی است که کارشناس شهرسازی هیچ جایگاهی در این پروسه ندارد. وی با تاکید بر این‌که تایید نقشه ساختمان توسط کارشناس شهرسازی باید پیش از اجرایی کردن پروژه ساختمانی مدنظر باشد، عنوان کرد: در طراحی نقشه‌های ساختمانی، تاثیر تعداد طبقات احداثی و نمای ساختمان بر سیمای شهری، بررسی متناسب بودن تراکم جمعیتی ساختمان و خدمات مورد نیاز ساکنین، رعایت شدن معماری اسلامی و ایرانی در نمای ساختمان و نورگیری مناسب ساختمان در فصول مختلف سال از جمله مواردی است که یک کارشناس شهرسازی باید در زمینه آن نظر دهد.

این کارشناس شهرسازی، جدید بودن رشته شهرسازی و تعداد اندک کارشناسان این رشته را از جمله دلایل مهجور ماندن رشته شهرسازی در صنعت ساختمان عنوان کرد و افزود: متاسفانه تا سال 78 رشته کارشناسی شهرسازی ایجاد نشده بود و کارشناسان رشته‌های دیگر در مقطع فوق لیسانس در رشته شهرسازی ادامه تحصیل می‌دادند که این معضل در سال‌های اخیر با تمهیدات وزارت علوم، حل شده است. وی با تاکید بر لزوم حضور کارشناس شهرسازی به‌عنوان ناظر در پروژه‌های عمرانی، ادامه داد: برای بهبود وضعیت سیمای شهری باید به کارشناسان شهرسازی بیش از گذشته بها داده شود، تا آن‌ها بتوانند در مسایل شهری تصمیم‌گیرنده باشند.

جعفری با اشاره به این‌که مسوولان و مدیران شهری، مردم و کارشناسان شهرسازی سه عامل تاثیرگذار در بحث شهرسازی هستند، تصریح کرد: از این سه عامل، متخصصان و کارشناسان شهرسازی همواره به‌عنوان پیشنهاد دهنده در طرح‌ها و پروژه‌ها مطرح می‌باشند و این در حالی است که نقش اساسی و تصمیم‌گیری برعهده مسوولان شهری است. وی با ابراز تأسف از این‌که مردم از حقوق شهروندی خود در زمینه شهرسازی اطلاعی ندارند، عنوان کرد: برای داشتن نما و سیمای شهری مطلوب باید متخصصان شهرسازی و مردم نیز به‌عنوان تصمیم‌گیرنده در کنار مدیران و مسئولان شهری باشند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به این‌که همواره در بحث شهرسازی انتقادها متوجه کارشناسان و متخصصان شهرسازی است، افزود: به‌دلیل اینکه کارشناسان شهرسازی قدرتی در زمینه تصمیم‌گیری‌ها ندارند، نباید در کاستی‌های شهرسازی فقط این متخصصان به‌عنوان مقصر قلمداد شوند.

جعفری اظهار کرد: استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها از لحاظ مقاومت سازه‌ها در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌برد، اما این در حالی است که به مقوله نمای شهری توجه چندانی نشده است. وی گفت: همان‌طور که مردم به زیبایی داخل خانه خود می‌اندیشند، باید به مساله زیبایی شهر و سیمای آن نیز توجه لازم را داشته باشند.

این کارشناس شهرسازی با بیان این‌که با رعایت یک‌سری ضوابط ساده می‌توان شهری زیبا داشت، افزود: کارگروه شهرسازی در سازمان مسکن و شهرسازی در تلاش است اخذ تأییدیه از کارشناسان شهرسازی را در صدور پروانه احداث ساختمان اجباری کند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

متاسفانه این وضعیت در سیمای تمام شهرهای ما به چشم میخورد.

عدم رعایت ناهمگونی بنا با بافت و بلند مرتبه سازی های خارج از ضوابط و مقررات معضل عمده شهرهای ما شده است.شهرداری ها مقصران اصلی این مشکل هستند که در هنگام صدور پروانه این گونه مسائل را ندیده میگیرند که خود موجب می شود شهرداری و مردم در شهرها با مشکلات عدیده ای روبرو شوند.

در مورد شهر زنجان که در بالابه آن اشاره شد چون خودم در طرح شهرسازی 1 شهر زنجان را مورد تحلیل قرار دادم تا حدی با مشکلات این شهر آشنایی دارم.خصوصا اینکه زمان برداشت ما در فصل پاییز و زمستان بود و عدم رعایت ضوابط مربوط به ارتفاع ساختمان به خوبی مشکلات خود را نشان میداد.با توجه به اینکه زنجان در منطقه سردسیر کشور واقع است و خصوصا در زمستان معمولا دارای بارش برف قابل ملاحظه ای می باشد،عدم رعایت این ضوابط منجر به عدم آفتاب گیری معابر خصوصا در بافت قدیمی شهر می شود که برای مردم از جهت عبور و مرور و برای شهرداری از جهت خدمات شهری مربوط به جمع آوری زباله مشکل ساز می شود و پس از هر بارش مدتها زمان لازم است تا این معابر به صورت عادی خشک شوند و لذا شهرداری مجبور است هر ساله هزینه های سنگینی را صرف برف روبی این معابر نماید.

کوچه هایی با عرض 4 تا 6 متر که اطراف آنها را ساختمانهای 3 تا 4 طبقه فرا گرفته است علاوه بر مشکلات فوق، از نظر فضای لازم جهت تردد و پارک وسایل نقلیه با توجه به کثرت ساکنین نیز معضلات شهری زیادی را بوجود آورده است.در کنار موارد فوق فضای بسته و عدم رعایت قوانین طراحی شهری مانند گشادگی و فضاهای جمعی موجب شده که نوعی حس عدم تعلق به فضا را بوجود آورد و بسیاری از محله های شهر فاقد روح و سرزندگی جلوه نمایند و به نوعی حالت خوابگاهی پیدا کنند.

ناهمگونی نماها و همچنین عدم رعایت خط آسمان نیز مشکل دیگر شهرهای ماست و به نظر من لازم است که هم در طراحی های شهری ما تجدید نظر گردد و هم کارشناسان شهر سازی در سازمان نظام مهندسی بتوانند در فرآیند ساخت و ساز نظارت داشته باشند.در کنار این شهرداری نیز باید از کمک کارشناسان شهرسازی در تعیین نرخ تراکم استفاده کند و سودهای مقطعی حاصل از جریمه ساخت و ساز را بر مشکلات حاصل از آن ترجیح ندهد.

لینک به دیدگاه

اینایی که این کارشناس عزیز گفتن درسته.

یکی دیگر از مشکلات شهرهای ما گشت های شهرداری هاست که بر عملیات اجرای ساختمانها نظارت میکنن، این افراد معمولاً افرادی هیکلی هستند که بیشتر به درد دعوا میخورن. به نظر تعدادی از مشکلات به این مورد هم ربط داشته باشه. چون ساختمانی که ساخته شد طبق قوانین نظام مهندسی دیگه تخریب نخواهد شد و باید شهرداری در موقع ساخت جلوی آن را میگرفت. عدم بکارگیری انسان های خبره در این بخش هم لازمه(هر چند که جذب یه نفر کارشناس خبره به این بخش شاید کار دشواری باشه).

شهرداریهای ما با کمبود بودجه ی وحشتناکی روبه رو هستند(به جز چند شهر) که امکان مقاومت شهرداری ها را با هرگونه افزایش تراکم که پول خوبی براشون داره رو سخت میکنه.

لینک به دیدگاه

واقعا جای تاسف داره که رشته شهرسازی در میان سایر رشته ها مهجور واقع شده

در میان این هفت رشته که در نظام مهندسی صاحب امتیازن شهرسازی باید به عنوان رابط این رشته ها شناخته بشه و با مدیریت خود بهترین راه را برای ارتباط این رشته ها به وجود بیاره

ولی متاسفانه هر رشته مستقل از رشته های دیگه مشغول فعالیته و هیچ ارتباط منطقی بین اونا برقرار نیست

البته من مخالف اینم که به دلیل تعداد کم کارشناسان شهرسازی این رشته مهجور واقع شده،اگه سیاست های دولت در راستای بهبود کیفیت شهرها باشه من مطمئنم تعداد کارشناسان شهرسازی نه تنها کم نیستند بلکه کافی هم هستند ولی متاسفانه از این تعداد نیروهای شهرسازی هم درست استفاده نمیشه

لینک به دیدگاه

از نظر خاله زنکی:

خب وقتی دوستان عمرانی قدرت سازمان رو گرفتند دستشون و قصد حذف دوستان برنامه ریز شهری و ایجاد اختلاف بین طراحان شهری و برنامه ریزان شهری رو دارند، همین میشه.

از نظر حرفه ای:

بله بله درسته.

یکی از اساسی ترین بحث هاست که بسیار روی اون تاکید شده.

گرچه با دو عبارت سیمای شهری و معماری اسلامی موافق نیستم.

لینک به دیدگاه

کاملا درست و بجا بود ،اما متاسفانه مشکلات مربوط به شهر سازی مشکلات دامنه دار هستند که مثل یه زنجیره می مونه که هر چی پیگیر تر می شی ابعادش پیچیده تر می شه مثلا یه نمونه ضعفی که در شهرداریها یا همان حکومت های محلی دیده میشه حضور افراد غیر متخصص که حتی در بعضی مواقع کوچکترین ربطی هم به مسائل شهری و عمرانی ندارند، میشه اشاره کرد مثلا داشتن مدرک لیسانس ادبیات یا ریاضی یا معارف در منصب های مهم در اداره امور شهری که این واقعا یه معضل درد آور که امیدوارم با حضور پررنگ و قاطعانه بچه های شهرساز رفع بشه.

لینک به دیدگاه

به نظر من چیزی که این وسط حرف اول میزنه اقتصاد یا همون پوله !!!!

همه ارگان ها میخوان به هر جوری که شده پول در بیارن

تو شهرسازیم یه کمیسیونی دائر کردن به اسم کمیسیون ماده 100 که با دادن پول هرکی هر جوری که دلش میخواد می سازه !!! تو این وسط شهرداریم زیاد خودشو تو زحمت نمیندازه !!!

حالا این وسط سیمای شهری و منظر شهری و این همه چیزی که ما خوندیم چی میشه خدا میداند .

لینک به دیدگاه

ممنون از شیخ عزیز بابت مطلب خوبی که گذاشت.

نظر این کارشناس کاملاً درسته. فقط به نظرم جدید بودن رشته و تعداد کم کارشناسای شهرسازی یه بهونه هستش واسه توجیح این اشتباه. متأسفانه این مشکلات بزرگی هستش که تو بخش های مختلف و از جمله نظام مهندسی داریم و شهرداریها به عنوان مهمترین سازمان در این زمینه تقریباً بزرگترین مشکل هستش که با یه آمارگیری کوچیک از تخصص متخصصین امور شهری تو شهرداریهای شهرهای بزرگ (حالا کوچیک که دیگه هیچی) باید عنوان کرد که این اتفاق هم چیز عجیبی نیست.

لینک به دیدگاه
به نظر من چیزی که این وسط حرف اول میزنه اقتصاد یا همون پوله !!!!

همه ارگان ها میخوان به هر جوری که شده پول در بیارن

تو شهرسازیم یه کمیسیونی دائر کردن به اسم کمیسیون ماده 100 که با دادن پول هرکی هر جوری که دلش میخواد می سازه !!! تو این وسط شهرداریم زیاد خودشو تو زحمت نمیندازه !!!

حالا این وسط سیمای شهری و منظر شهری و این همه چیزی که ما خوندیم چی میشه خدا میداند .

علیرضا جان من فقط یه نکته رو یاداور بشم که کمیسیون ماده 100 در بسیاری از موارد موظف به دادن حکم تخریبه اما خب مثل همیشه قانون عمل نمیشه و با قانون قانون رو دور میزنیم.

لینک به دیدگاه
علیرضا جان من فقط یه نکته رو یاداور بشم که کمیسیون ماده 100 در بسیاری از موارد موظف به دادن حکم تخریبه اما خب مثل همیشه قانون عمل نمیشه و با قانون قانون رو دور میزنیم.

 

درسته موظف به تخریبه یا اصلاح یا جریمه ولی از اون جایی که کسایی سر کارند که هیچ تعهدی به شهر و شهرسازی ندارن پول رو بیشتر ترجیح میدن . :ws44:

لینک به دیدگاه

یکی از بزرگترین مشکلات ما در شهرها این است که مراجع تصمیم گیری از پشتوانه های اجرایی در پشت سر برخوردار نیستند.یعنی وقتی قانونی قرار است تصویب شود اول اینکه گاها به طور دقیق و موشکافانه مورد یررسی قرار نمی گیرد و اثرات آن به طور کامل بررسی نمی شود بلکه معمولا به صورت کپی برابر اصلی از نمونه های غربی آن است.

دوم اینکه پس از تصویب نیز نهاد مجری از یک پشتوانه اجرایی قدرتمند برخوردار نیست تا اگر در حین اجرا به مشکلی حقوقی برخورد کرد مراجع قضایی بر اساس قانون شهری آن را مورد حمایت کامل قرار دهند.

همچنین در مواردی همین مراجع که باید از یک قانون حمایت کنند ، تحت تاثیر روابط سیاسی قانون شهری را تعدیل می کند یا طوری روند رسیدگی به موضوع پرونده را طولانی میکنند تا یکی از طرفین که معمولا کارفرما است ( به خاطر هزینه های توقف برنامه و زمانبندی پایان پروژه ) مجبور میشود تا حدی از حقوق خود عقب نشینی کند.البته این اتفاق در همه موارد نمی افتد ولی موارد پیش آمدن چنین حالتی نیز کم نیست.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

الان همه چیز شده پارتی وپول از یکی از استادا پرسیدم که چند نفر توشهرداری تخصص شهرسازی دارن استاد خنده ملیحی کردوگفت::ws3:والا از رشته خیاطی هستن توشهرداری ویه سری دیگه هم که باکمبود نیرو مواجه شده بودیم شهردارگفت :از همون رفتگرا چند نفر رو یه آموزش بدین بیان پشت میز

یه شهرساز اونورآب هست که میگه :زمانی که شهری را زشت یافتید ،به خیابانهای آن نظرنکنید،بلکه به مردمی که آن را اینگونه ساخته اند بیندیشید که درون ذهن وقلب آنها(قلب خیاط ورفتکر:banel_smiley_4:) چه می گذرد

الان دخترای کلاسمون تصمیم گرفتن برن خیاطی وماهم قراره بریم رفتگری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...