رفتن به مطلب

پارک میدان برج مخابراتی جدید گوانگجو


ارسال های توصیه شده

سطح اشغال ( مساحت ) :1750000 متر مربع

شرکت طراح : شرکت مهندسان مشاور منظر گوانگجو , شرکت ساختمانی گوانگجو

طراح ارشد : Pang Weir , Xian Jianxiong

موقعیت و محل پروژ : شهر گوانگجو , استان گوانگ دانگ , کشور چین

مساحت منطقه پارک – میدان برج مخابراتی گوانگجو و میدان زیرزمینی جنوب آن در حدود 1750000 متر مربع میباشد . این پارک در در قسمت اداری – تفریحی شهر و در نزدیکی محور مرکزی جدید گوانگجو و راهروی بصری به سمت رودخانه Pearl قرار دارد.

1-2.jpg

برای برنامه ریزی و طراحی پارک مذکور و میدان زیرزمینی جنوب پارک , طراحان این منطقه را جذاب تر کرده , به توسعه ناحیه اداری – تفریحی کمک کرده و کیفیت شهری را ترقی داده اند ; همه این اقدامات برای دستیابی به یک توسعه همه جانبه در زمینه اقتصاد شهری , جامعه و محیط می باشد . هم چنین , این پروژه یک گام راهبردی مهم برای انعکاس خصوصیات شهر گوانگجو , بالا بردن جذابیت این شهر در رقابت با شهرهای دیگر , کمک به جذب مردم به گوانگجو , و دادن ظرفیت و تاثیرات مثبت اقتصادی به گوانگجو به عنوان مرکز استان است .

3-4.jpg

پروژه مذکور سمبل مهمی از مدرنیزاسیون شهری و تصویری از گوانگجو در قرن 21 – به همراه شفافترین صحنه های مدرنیته و جذابیت های زیستی – فرهنگی – خواهد بود .

ایده های طراحی شامل سه بخش عمده میباشد :

- بافت (تار و پود ) اطلاعاتی

- قطب تفریحی

- سبزینگی های عمودی

5-6-7.jpg

 

بافت (تار و پود ) اطلاعاتی :

در حالی که به خاطر وجود برج مخابراتی که بلندترین برج مخابراتی تلویزیونی در دنیا بوده و وجود نکات زیبایی شناسی , و سایز پروژه , پارک ساختار و سازه ی خاص برج را تکمیل می کند ; تفریح , آرامش و عظمت , این مکان را به عنوان پارک اصلی برج مطرح می سازد . این بافت , انرژی , مصالح , اطلاعات و مردمی را که با ظرفیت های اطلاعاتی گوناگون در حال نزدیک شدن به برج هستند در خود جای داده و جاری می کند . تمام گونه های اطلاعاتی که از این میدان خارج می شوند قابل معاوضه , نگهداری و تحویل دادن به همه ی محدوده و حتی مناطق مجاور است ; و این به خاطر منظر طراحی شده ی ممتدی است که به صریح ترین و راحت ترین صورت قرار گرفته است .

8.jpg

 

قطب تفریحی :

منظر مجموعه بر روی سطح زمین شامل تابش آفتاب , هوا و کاشت گیاهان به سمت فضای تجاری زیرزمین گسترش پیدا خواهد کرد , برای این که آن فضا را از فضاهای زیرزمینی معمول – که خسته کننده و بسته هستند – متمایز کند . منظر روی زمین توسط دیواری به صورت عمودی به زیرزمین متصل می شود . مدل باز و فرم مسطح معماری , منظر پارک را تکمیل کرده و امکان دستیابی به ترکیب کاملی از فرم و عملکرد را به آن می دهد .

حرکت سنگین عابران پیاده ی مربوط به برج مخابراتی جدید , خط سوم مترو و پارک می تواند توسط آتریوم های گوناگونی که سیل جمعیت را جذب می کنند کنترل شده و باعث کمک به جذابیت مناطق تجاری شود .

بدین ترتیب این منطقه ی تجاری شهر بعنوان یک ناحیه ی خرید و فروش خلاقانه و با سیمایی متفاوت , فعال شده و صورت متفاوتی از تجارت را در قیاس با مرکز شهری جدید گوانگجو و بلوک تجاری شهرارائه می دهد. سطح هم زیستی ارگانیک در پارک و فضای زیرزمینی بالا برده شده تا به قطب تفریح و سرگرمی مجاور برج مخابراتی و طبقه زیرین آن کیفیت بالا تری ببخشد ; و این به معنی استفاده ی بیشتر مردم از فضاست .

9-10.jpg

 

سبزینگی های عمودی :

چمنزارهای شکوفا شده , پس زمینه ی طبیعی و فرهنگی جنوب چین را انعکاس داده و برای ایجاد ارتباط بین معماری و زمین فرمی باز و سبزینگی های عمودی به کار خواهند رفت . گل ها به نوبت شکوفا شده و در تمام طول سال شهر باغ ها – گوانگجو – را تزئین خواهند کرد .

سبزینگی عمودی برای خلق یک فضای زیرزمینی چند لایه , ترکیب زیبایی گل ها, درختان, خرد اقلیم استوایی و فرهنگ گیاهان بومی طراحی شده است . این الگوی کاشت ایده های زیستی هارمونی بین انسان و طبیعت را که توسط شهروندان گوانگجو هدایت می شود نمایندگی کرده و شهر باغ ها را فرهنگی تر و لذت بخش تر می کند .

 

منبع :

• کتاب Classics of Landscape

 

 

لیلا راوندی / دانشجوی کارشناسی مهندسی معماری / پردیس هنرهای زیبا / دانشگاه تهران / نشریه اینترنتی معماری منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...