رفتن به مطلب

داروهای غیرمجاز در ورزش، مشکلی بزرگ برای سلامت مردان


Ali.Akbar

ارسال های توصیه شده

6a2eb1368801.jpg

 

معضل سوء مصرف داروهای غیرمجاز یا دوپینگ به‌طور روزافزونی افزایش یافته و مشکلات زیادی برای ورزش کشور و از آن مهم‌تر سلامت ورزشکاران جوان که قسمت اعظم آنها را مردان تشکیل می‌دهند، به بار آورده است. …

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: دوپینگ در ایران با مشکلات خاصی همراه است که از آن جمله می توان به عدم مشاوره ورزشکاران با افراد مطلع و اخذ اطلاعات غلط از افراد ناآگاه و سودجو، شیوع بالای مصرف دارو در ورزشکاران آماتور، استفاده از داروهای غیرمتناسب با نوع ورزش و داروهای پرعارضه و استاندارد نبودن مكمل های ورزشی در کشور اشاره کرد.

 

دکتر فرزین حلب چی ادامه داد: با توجه به شیوع بالا و خطرات مصرف داروهای غیرمجاز برای سلامت مردان، بايد به عوارض جانبی داروهای پرمصرف در کشور یعنی استروئیدهای آنابولیک ، محرک ها ، هورمون رشد و داروهای ادرارآورتوجه ويژه اي شود.

 

وی درباره عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک ابراز داشت: استروئیدهای آنابولیک از مشتقات هورمون مردانه تستوسترون هستند که در ورزشکاران با هدف افزایش وزن، حجم و قدرت عضلات مورد سوء استفاده قرار می گیرند.بعضي از عوارض جسماني و روانی سوء مصرف اين تركيبات در بين دو جنس يكسان و مشترك است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: عوارض استفاده از اين دارو شامل مواردي همچون عوارض قلبی عروقی، افزایش فشار خون، تجمع آب در بدن، افزایش خطر تشکیل لخته در بدن، افزایش چربی بد و کاهش چربی خوب خون، افزایش غلظت خون، اختلال در عضله قلب، به هم خوردن ریتم طبیعی قلب، افزایش خطر سکته قلبی و خطر مرگ ناگهانی است.

 

بنابراين با توجه به عوارض جانبی متعدد و خطرناک داروهای غیرمجاز و عدم دستیابی ورزشکاران به فواید مورد انتظار، استفاده از این داروها جنبه های مهمی از سلامت مردان را چه در زمان مصرف و چه سال ها پس از مصرف، مورد تهدید قرار می دهند و ورزشکاران باید از مصرف این مواد خطرناک خودداری کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...