محمــد 4415 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 بهمن، ۱۳۸۹ شانا _ گروه عکس: دکل حفاری دریایی شهید مدرس متعلق به شرکت ملی حفاری ایران، در حال حفاری چاه های توسعه ای در بخش دریایی میدان نفتی درود در نزدیکی جزیره خارگ است؛ این دستگاه یکی از پیشرفته ترین جک آپ های ایرانی در خلیج فارس است. تولید نفت از میدان نفتی درود تقریبا از پاییز سال 1343 آغاز شد؛ از زمان آغاز اکتشاف تا سال 1376 تعداد 42 حلقه چاه دراین حوزه نفتی حفر شدد که 18 حلقه در دریا تحت عنوان میدان درود1، و 24 حلقه در جزیزه خارگ تحت عنوان میدان درود2، حفاری و بهره برداری شد. دکل حفاری (از نوع خودبالابر) شهید مدرس در بخش دریایی میدان نفتی درود در جنوب غربی جزیره خارگ؛ این دکل در سال 1974 ساخته و در پاییز سال گذشته در جزیره کیش بازسازی شده است عملیات اسکراپینگ در سکوهای دریایی، یک فرآیند مستمر است؛ کارکنان در حال زدودن زنگار و آثار خوردگی از شیرها و لوله ها هستند کارکنان دکل حفاری شهید مدرس گیره های مخصوص را در محل اتصال لوله های جداری چاه نصب می کنند. حفاران لوله جداری 13 و سه هشتم اینچ را برای راندن در چاه DH22 میدان نفتی درود آماده می کنند. مهندس خسرو رحیم زاده، رئیس منطقه عملیاتی میدان نفتی درود در شرکت ملی حفای؛ عملیات راندن لوله های جداری در چاه را راهبری می کند. عبدالرحیم حدادی، مسئول تعمیرات دستگاه حفاری شهید مدرس؛ سیستم کنترل جکینگ کل سکو ا کنترل می کند. عملیات راندن کیسینگ در چاه. عملیات حفاری یکی از مخاطره آمیزترین فعالیت ها در صنعت نفت است؛ جدال حفاران با لوله های فولادی، آنان را به قهرمانان خط مقدم صنعت نفت تبدیل کرده است در پس زمینه دکل حفاری شهید مدرس جزیره خارگ دیده می شود. یکی از کارکنان سکوی حفاری شهید مدرس، در حال تمیز کردن رزوه های سر لوله های جداری. ورود به دکل حفاری شهید مدرس تنها از طریق بسکت انجام می شود. گواهینامه استانداردهای بین المللی دریافت شده در دکل شهید مدرس عرشه دکل حفاری شهید مدرس سکوی حفاری البرز در سمت چپ دکل شهید مدرس دیده می شود؛ دکل حفاری البرز در مالکیت شرکت نفت فلات قاره ایران است جابه جایی کارکنان و حمل بار از خشکی به سکوها از طریق یدک کش ها انجام می شود 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده