رفتن به مطلب

دوچرخه ثابت به درد چه کسانی می‌خورد؟


ارسال های توصیه شده

دوچرخه‌ اسپینینگ (ثابت) به دوچرخه‌های ثابتی گفته می‌شود که در باشگاه‌های بدن‌سازی، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد...

استفاده از این دوچرخه، یکی از روش‌های رایج در ورزش‌های هوازی است که در مقایسه با راه‌پیمایی و تند راه رفتن، ویژگی خاصی ندارد و حتی به نسبت کمتری، ظرفیت هوازی را افزایش می‌دهد و به علت استفاده از عضله‌های 4 سر رانی، با خستگی زودتری همراه است. استفاده از این دوچرخه‌ها تنها به عنوان یک نوع ورزش هوازی به افراد توصیه نمی‌شود؛

 

بلکه باید همراه با پیاده‌روی تند یا دویدن آهسته باشد. به علاوه، افرادی که قصد دارند عضله‌های 4 سر ران و عضله‌های لگن و ساق‌شان را تقویت کنند می‌توانند از این نوع دوچرخه‌ها استفاده کنند.

در عین حال، استفاده از دوچرخه‌های دستی برای تقویت اندام فوقانی به خصوص عضلات شانه و قفسه سینه توصیه می‌شود. از طرفی این دوچرخه‌ها مجهز به سیستم تنظیم مقاومت هستند که می‌توان با افزایش مقاومت، ورزش‌های هوازی را شدت داد و به تبع آن، قدرت عضلانی خود را بالا برد.

 

البته بسته به شدت برنامه ورزشی، زمان و دور چرخ مقاومت تعیین می‌شود. بنابراین برنامه ورزشی

در افراد مسنی که قصد دارند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند، بهتر است در ابتدا به مدت نیم ساعت دوچرخه‌سواری و زمان بین 2 یا 3 ست 10 تا 15 دقیقه‌ای تقسیم شود.

 

استفاده از این دوچرخه‌ها به همه افراد به خصوص افرادی که مشکل تعادل دارند یا مبتلا به صرع هستند یا اختلال بینایی یا مشکلات ارتوپدی پا دارند، توصیه می‌شود. به دلیل اینکه افراد تعادل بیشتری روی آنها دارند و با خطر کمتری مواجه هستند. در ضمن این ورزش برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، به دلیل اینکه حین دویدن یا راه رفتن امکان شکستگی در این افراد بسیار است، توصیه می‌شود؛ به شرط اینکه زیاد روی فرمان دوچرخه خم نشوند و تنه‌شان حالت ایستاده و صاف داشته باشد.

 

افراد دیابتی که دچار زخم پا هستند و راه رفتن طولانی باعث زخم شدن پاهایشان می‌شود نیز بهتر است از این دوچرخه‌ها استفاده کنند. استفاده از این دوچرخه‌ها برای افرادی که اخیرا روی زانوی خود عمل جراحی انجام داده‌اند یا خانم‌های جوانی که مشکل زانو دارند و بیشترین ناراحتی، درگیری مفصل کشکک و استخوان ران‌شان است، توصیه نمی‌شود. در صورتی که این افراد زاویه پا را با رکاب تنظیم کنند می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند در غیر این صورت بیش از حد خم شدن زانوها باعث تشدید درد می‌شود.

 

در ضمن هنگام استفاده از این دستگاه بهتر است که دوچرخه‌ متناسب با شرایط فرد تنظیم شود یعنی فاصله زین با زمین و زین تا رکاب‌ها و زین با فرمان متناسب باشد. سایز دوچرخه‌ نیز باید مناسب باشد و مهم‌تر از همه اینکه دوچرخه‌های موجود در سالن‌های بدن‌سازی دارای تنظیم مقاومت هستند و افراد تازه‌کار باید حداقل در یکی‌دو هفته اول از تنظیم مقاومت خودداری کنند.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...