رفتن به مطلب

تلاش براي يافتن نهمين سياره منظومه شمسي


ارسال های توصیه شده

 

جام جم آنلاين: گروهي از دانشمندان در دانشگاه لوئيزيانا قصد دارند با تجزيه و تحليل اطلاعات تلسکوپ وايز ناسا، شواهدي را از وجود نهمين سياره منظومه شمسي به دست آورده و وجود اين سياره گازي عظيم را تا دو سال ديگر ثابت کنند.

100891296308.jpg

به گزارش مهر، اگر دوران کودکي خود را با روياي 9 سياره در منظومه شمسي سپري کرده ايد و پنج سال پيش با شنيدن خبر سياره نبودن پلوتون شگفت زده شده ايد، خود را براي شگفتي ديگري نيز آماده کنيد: شايد تعداد سياره هاي منظومه شمسي همچنان بر روي عدد 9 ثابت بماند در عين حال که سياره مشتري نيز سياره بزرگ ديگر اين سامانه نخواهد بود.

منظور از سياره نهم، سياره اي گازي و چهار برابر بزرگتر از سياره مشتري است که گفته مي شود در خارج از ابر «اورت» ، دورافتاده ترين منطقه منظومه شمسي ، در حرکت است. مدار اين سياره که «تيچه» ناميده مي شود، 15 هزار بار دورتر از زمين تا خورشيد و 375 بار دورتر از مدار پلوتون تا خورشيد خواهد بود و از اين رو است که تا کنون فرصت ديدن اين سياره به وجود نيامده است.

اما اکنون دانشمندان اعلام کرده اند شواهد مبتني بر وجود اين سياره در حال حاضر توسط تلسکوپ وايز ناسا جمع آوري شده اند و در انتظار تحليل و بررسي به سر مي برند. اولين بخش هاي اطلاعات در ماه آوريل ارائه خواهند شد و محققان دانشگاه لوئيزيانا ، لافايت معتقدند طي دو سال آينده وجود سياره «تيچه» به اثبات خواهد رسيد.

زماني که موقعيت اين سياره تعيين شود، ديگر تلسکوپ ها مي توانند براي اثبات دقيق تر وجود آن بر روي موقعيت قرارگيري سياره متمرکز شوند. از سويي ديگر تاييد اين سياره به عنوان نهمين سياره منظومه شمسي توسط اتحاديه بين المللي اخترشناسي تعيين خواهد شد.

اصلي ترين بحثي که بر سر سياره تيچه وجود دارد اين است که برخي معتقدند اين سياره در مدار ستاره اي شکل گرفته است که بعدها اسير ميدان گرانشي خورشيد زمين شده است، اين احتمال نيز وجود دارد که اتحاديه بين المللي اخترشناسي دسته بندي کاملا جديدي را براي اين سياره انتخاب کنند.

اين اتحاديه تصميم نهايي درباره نام اين سياره را نيز به عهده دارد. «تيچه» نامي يوناني است که به الهه سرنوشت شهرها و خواهر الهه نفرت تعلق داشته است.

بيشتر جرم اين سياره بايد از هيدروژن و هليوم باشد و احتمالا اتمسفري مشابه مشتري، مملو از نقاط رنگارنگ و رشته ها و ابرها خواهد داشت. حتي احتمال اينکه در مدار اين سياره قمرهايي مشاهده شوند نيز وجود دارد زيرا تمامي سياره هاي دور افتاده داراي قمر هستند.

آنچه احتمال مي رود دراطلاعات نهفته در تلسکوپ وايز نشان دهنده حضور اين سياره در آن سوي منظومه شمسي باشد ، حرارت اين سياره است که در حدود منفي 73 درجه سلسيوس، يعني چهار يا پنج برابر گرمتر از سياره پلوتون به گفته محققان اين حرارت از سير تکامل و شکل گيري اين سياره به جا مانده است.

بيشتر اجرام موجود در ابر اورت، کره اي به شعاع يک سال نوري، در واقع توده هاي يخي با درجه حرارتي نزديک به صفر مطلق هستند. تعدادي از اين اجرام به واسطه کشش کيهاني از مدارهاي خود خارج شده و سفر خود به درون سامانه خورشيدي را آغاز کرده اند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...