رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

من یه مقاله واست گیر آوردم:

 

موءلفه های آسایش بصری و نقش آن در مناسب سازی محیط

 

دکتر اسماعیل صالحی

 

چکیده: چگونگی رابطه بصری میان انسان و محیط ، از جمله شرایطی است که در کنار سایر شرایط در ارزیابی کیفیت محیط حائز اهمیت است. به عبارت دیگر در صورتی که مناسب سازی محیطی را به فراهم ساختن مجموع شرایط آسایش حرکتی ، آسایش ، شنیداری ، آسایش بصری ، آسایش اقلیمی ، آسایش اجتماعی و .... تجزیه و تعبیر نمائیم . این مقاله از حیث تبیین اینکه آسایش بصری چه نقشی در مناسب سازی محیط دارد ؟، تهیه وارائه شده است .

 

در چارچوب مقاله حاضر این مطرح می شود ؛ " هر چقدر انسان بیشتر خود را در خانه حبس کند نیاز کمتری به منابع اطلاعاتی آگاهانه طراحی شده در محیط کالبدی دارد ..... اگر شخص یک بار در محیط گم شدن را تجربه نماید ، اضطراب و حتی وحشتی که به او دست می دهد ، حاکی از این است که توازن و سلامت وجود شخص تا چه اندازه به آشنایی وی با محیط وابسته است ..."

در چارچوب این مقاله هر یک از مولفه های شاخص گونه ذیل و نقش و اهمیت آنها در مناسب سازی محیطی تبیین میشوند :

- آلودگی نمادی (اطلاعات و علائم محیطی )

- آلودگی دیداری (اغتشاش بصری نماها ، حجم وعناصر )

- آلودگی رنگ در محیط های اطراف انسان

- آلودگی نور

1383 توسط نگارنده این مقاله مورد بررسی نظری و – مولفه های مزبور در فرایند یک پروژه مطالعاتی * در سال 84 تحلیل میدانی قرار گرفتند و برای ارزیابی فضاهای شهری چک لیستی تهیه و ارائه شد .

کلمات کلیدی فضاهای شهری ، آلودگی نمادی ، آلودگی دیداری ، آلودگی رنگ ، آلودگی نور

• مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی (پروژه مطالعاتی ضوابط ایمنی فضاهای شهری و .... )

*

مقدمه

این مقاله بخشی از یک پروژه تحقیقاتی موسوم به " تدوین ضوابط ایمن سازی فضاهای شهری " که با هدف کاهش شرایط جرم خیزی فضاهای شهری به سفارش دبیرخانه شورای عالی شهر سازی و معماری ایران در مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی در طی سالهای 1383 و 84 توسط مولف این مقاله تهیه شده است .

در این چارچوب فرایند هفت مرحله ای روش علمی با طرح یک پرسش آغازین به شرح ذیل آغاز گردید :«عوامل محیطی موثر در پیدایش ناهنجاری رفتاری در فضاهای شهری کدامند ؟»

پس از تبیین مسئله تحقیق ، در مرحله دوم از روش علمی تحقیق ، " مطالعات اکتشافی " نظریات و تحقیقات قبلی مورد بررسی قرار گرفت. و بر این اساس، چهارچوب نظری مطالعه با استفاده از نظریان مطرح شده، تدوین شد . و متعاقبا در مرحله چهارم " مدل تحلیلی تحقیق " (cpted) ساخته شد. در این مدل "آسایش بصری " به عنوان یکی از مولفه های موثر در ناهنجاری رفتاری مورد توجه واستنتاج قرار گرفت که خود واجد چهار دسته شاخص می گردید .

بدین ترتیب در مراحل بعدی مطالعه (شامل مرحله مشاهده و مرحله تحلیل اطلاعات ) روائی و اعتبار شاخصهای مزبور در کنار دیگر شاخصهای مطالعه در قالب مطالعه موردی ( در دوازده فضای شهری – تهران )مورد بررسی قرار گرفتند . در این مقاله پس از تبیین نظری موضوع در پایان نتایج کلی بررسی های ذیربط مطالعه موردی نیز ارائه می شود .

آسایش بصری برای سکونت و زندگی ، شهر » آسایش بصری از مولفه های مهم و اساسی محیط های انسان ساخت امن محسوب می شود ، چرا که خانه ای است ، بزرگ وهمان گونه که خانه باید از صفات و مزایایی برخوردار باشد تا سکونت و زندگی را مطلوب و آسایش بخش سازد ، شهر نیز باید دارای کیفیات و ویژگیهایی برای تامین آسایش ، راحتی و امنیت باشد . همچنین شهر مانند خانه باید محیطی گرم و صمیمی و دلپذیر باشد تا امکان زندگی مطلوب را فراهم سازد. نتایج بررسی های به عمل آمده متعدد حاکی از وجود همبستگی آماری میان فراوانی انحرافات و ناهنجاری های رفتاری با انواع آلودگی های محیطی و بصری دارند . فرضیه این مطالعه این است که آلودگی رفتاری گرایش به چسبندگی مکانی و زمانی آلودگی های محیطی ( اعم از آلودگی بصری ) دارند .

در مقابل ، آسایش بصری را می توان برای مکان هایی توصیف نمود که این مکانها به علت کمیت و کیفیت مطلوب اطلاعات و شرایطی که ارائه می دهد به نحو سالمتر ، ایمنتر و مطلوب تری مورد استفاده واقع شده و نظارت های رسمی و یا اجتماعی بالاتری را نیز از این حیث همراه دارند .

مولفه های شاخص گونه مورد نظر در این خصوص ، شامل محورهای زیر می شوند :

1- آلودگی نمادی (اطلاعات محیطی ) و خوانایی

2- /الودگی دیداری (اغتشاش بصری )

3- آلودگی رنگ (کاربرد نا مطلوب رنگ ها در فضاهای شهری )

4- آلودگی نور ( تاریکی )

5- آلودگی نمادی ( اطلاعات و علائم محیطی ) و خوانایی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

معيارهاي زيبايي شناسي و سيماي نابهنجار شهري

 

نگامي كه صحبت از سيماي شهر به ميان مي آيد آنچه از شهرهاي امروزي در ذهن تداعي مي شود ملغمه اي است از طرح ها و رنگ ها و فرم هايي كه بي هيچ محتوايي عميق، زشتي و نابهنجاري را با چشم و ذهن شهروندان عجين ساخته است. بي شك اين نابهنجاري نتيجه افول ارزش هاي زيبايي شناسي در بستر فرهنگي جامعه ايراني معاصر است. بجاست تا پس از بررسي معيارهاي زيبايي شناسانه خلق هنر و معماري به بررسي اين مقوله در مورد معماري امروز ايران بپردازيم.

 

معيارهاي زيبايي شناسي در طول تاريخ بي شك نشات گرفته از دو سرچشمه اند: 1- بنيان هاي معرفت شناسي و نوع نگرش به هستي 2-آبشخورهاي فرهنگي؛ اينكه تبلور فرهنگ و جهان بيني هر دوره در زيبايي شناسي هنر و معماري بروز مي كند و زمينه ايجاد تمدن مي شود. اگر تمدن را تبلور بيروني فرهنگ بدانيم و آن را گوياي هويت مردمان هر سرزمين برشمريم آنگاه واضح است كه به چه دليل معماري هر سرزمين متجلي كننده هويت آنهاست. ايران امروز را با برج آزادي مي شناسند، ايفل سمبل پاريس است و يا اپراي يرن اتزن نماد سيدني و استراليا است. دليل همه اينها كه برشمرديم اينست كه بيان زيبايي شناسانه معماري، فرهنگ و انديشه يك ملت را در خود جاي مي دهد و آن را ساري و جاري مي كند.

با مروري گذرا بر معيارهاي زيبايي شناسي پيشامدرن و مدرن مي توان به راحتي تاثير نوع نگرش به طبيعت و محيط پيرامون بر معيارهاي زيبايي شناسي را دريافت. در انديشه پيشا مدرن چه در اروپا و چه در ايران، زيبايي بر پايه الگويي بنيادين در عرصه هنر به معرض بروز مي رسيد كه مي توان وجود اين الگو را به واسطه بستر شناخت شناسي تعبير و تفسير كرد. در انديشه پيشا مدرن، هستي حقيقتي متعالي فرض شده بود كه انسان مي بايست با فعال كردن ذهن، خود را به دريافتي از آن حقيقت والا نزديك كند. نگاه انسان پيشا مدرن به طبيعت، كليتي با نظم متقارن بود و انطباق ذهنيت با محيط پيرامون چنان تاثيري در عرصه زيبايي شناسي گذارد كه تقارن، وضوح و خوانايي معيارهاي زيبايي شناسي شدند. پالاديو در رنسانس به اين مساله معترف است و مي گويد آنچه در طبيعت و هستي پيرامون ما خلق شده متقارن است و كالبد فيزيكي انسان ها نيز متقارن خلق شده پس تقارن كمال است و بايست در هنر و معماري به عنوان يك الگو متجلي شود. در معماري سنتي ايران نيز زيبايي شناسي بر مبناي همين اصل سامان مي يافت؛ آنچه در كالبد بناهاي برجاي مانده از گذشته هويداست تقارن، وضوح و شفافيت است كه استفاده از هندسه اقليدسي نيز به پيشبرد آن كمك شايان توجهي كرده است.

 

اما در معرفت شناسي انديشه مدرن و پسامدرن، ذهن در مرتبه اي بالاتر از هستي قرار گرفت و شروع اين نگرش را مي توان با دكارت رقم زد كه گفت: من مي انديشم، پس هستم. و لذا هستي بر مبناي ذهن انسان است كه شكل مي گيرد و هيچ حقيقت واحد و الگوي واحدي وجود ندارد و هستي بر ذهن انسان منطبق است ، نه ذهن انسان بر هستي. نقطه عطف اين بنيان فكري در زيبايي شناسي بدين گونه بروز مي كند كه معيارهاي زيبايي شناسي نيز ذهني مي شوند و سليقه، احساس و ادراك در اهم مسايل زيباشناسي جاي مي گيرند و وجود الگو، چه در معرفت شناسي و چه در زيبايي شناسي حذف مي شود. زيبايي شناسي مدرن و پسامدرن با اولويت قرار دادن ذهن چه در خلق اثر و چه در ادراك آن راه خود را پيش مي گيرد. بنابر اين معيارهاي زيبايي شناسي عصر حاضر را مي توان با ابهام، ايهام، عدم تقارن و ... برشمرد.

 

با توجه به مسايل گفته شده پيرامون فرهنگ و انديشه هاي جهان هستي در مي يابيم كه بي شك بنيان هاي فكري و فرهنگي و جهان شناختي توده مردم هنگامي كه از صافي ارزش هاي جمعي عبور كند اساس خلق آفرينش معماري را پايه ريزي خواهد كرد.

حال اين سوال پيش مي آيد كه معيارهاي زيبايي شناسي معماري معاصر ايران از كجا نشات مي گيرند كه نابهنجاري را در بطن كوچه ها و خيابان ها و شهر ها به معرض ديد عموم گذارده اند؟

 

سيماي شهرهاي امروز ايران به واسطه معيارهايي سامان مي يابند كه نه برگرفته از آبشخورهاي فرهنگي است و نه بر مبناي جهان بيني و انديشه عميق . مي توان زيبايي شناسي معماري امروز ايران را همانند زيبايي شناسي معماري دوره ناصرالدين شاه البته در بناهاي دولتي مثل شمس العماره كارت پستالي ناميد. اگر در دوره ناصرالدين شاه سران حكومتي با ديدن تصويري از يك بنا در غرب معماران را به ساخت بناهايي به همان فرم ديده شده در كارت پستال واداشتند و سنتوري ها و سرستون هاي كورنتين نماي ساختمان هاي ايران را شكل داد، در معماري امروز نيز معماري با كپي برداري از فرم هايي خلق مي شود كه از طريق كتاب ها، مجلات، اينترنت و يا ساير رسانه ها با آنها آشنا شده ايم. بنابر اين زيبايي شناسي با معيارهايي بسيار سطحي و به دور از سرچشمه هاي فكري و فرهنگي در بستر كالبدي شهر هاي ما غالب شده است. همين است كه نماي رومي نئوكلاسيك غرب در طراحي تعداد بسيار زيادي از منازل مسكوني تهران ديده مي شود. البته معماران ما اين نكته را نبايد فراموش كنند كه بقول واگنر هنرمند بايد آنچه را كه عامه بايد دوست بدارند بيافريند و نه آنچه را كه عامه دوست دارند.

 

 

منبع: آرونا

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

برای این موضوع باید یه پوستر می ساختم. چیزی که درست کردمو آپلود کردم. از بچه میخوام ببیننش و نظرشون رو بدن تا پوستر بهتری بشه. خیلی ممنون.

راسی این پوستر رو با نرم افزار Adobe Illustrator ساختم و انرازش A1 هست.!! (اولین تجربه ی کارم با این نرم افزار بود:ws2:)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
Final.rar

لینک به دیدگاه

jpg رو گذاشتم. دیگه نمی تونم کمتر کنم حجمشو. ببخشید. کار حروم میشه آخه، هیچیش مشخش نمیشه. رو هر عکسش کار کردم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اغتشاشات بصری 10.16.rar

لینک به دیدگاه

EmperorMHSN عزیز

پوسترتون رو دیدم.

اول اینکه من از دید یه گرافیست مینویسم. نظر شهرسازان هم باید شنیده بشه.

 

راستش با فتوشاپ خیلی راحت تر میتونستین درستش کنین. ولی خب شاید کلا دوست داشتین که با AI کار کنید.

بعد اینکه ... پوسترتون رو من خوشم اومد به این دلیل که چیدمان شلوغ و نا منظم عکسها در کنار هم خودش القا کننده اغتشاشات بصری هست و بنظر میرسید که اینکار با آگاهی انجام شده.

 

در مورد اینکه پوستر باید نوشته ای جهت انتقال اطلاعات به مخاطب داشته باشه.

اگه اون نوشته هایی که اون بالا خیلی ریز نوشتید، نوشته های اطلاع رسانی هست(کاربرد اصلی پوستر اطلاع رسانی هست)، که دیده نمیشه و نظم زیادی که داره هماهنگی با چیدمان عکسها نداره.

پیشنهاد من این هست که به غیر از اون نوشته ها یه تیتر و یه سوتیتر داشته باشین و با فونت بزرگ به صورت پراکنده (از لا به لای عکسها حتی میتونه دیده بشه)، در کنار عکسها بزارید تا عنوان پوستر همراه شلوغی چیدمان عکسها چشم و ذهن مخاطب رو به سمت خودش جهت دیدن جزئیات بیشتر بکشونه.

 

بعد اینکه سعی کنید حتی جاهای خالی رو هم با عکسی پر کنید. شاید عکسهایی داشته باشید که از بین کل عکسهایی که این مجموعه انتخاب شده ، استفاده ای نکرده باشین، میتونین از اونها برای پر کردن فضاهای خالی استفاده کنید. شاید تو مانیتور به چشم نیاد ولی تو پلاتی که میگیرین این فضاها به چشم میاد.

 

 

این از دید من بود . شاید کاربرد این موارد برای کاری که شما میخواهید انجام بدید این نکات ضروری نباشه.

 

 

در نهایت تبریک میگم . هم عکسها خوب بود هم بیس پوستر . انشالله که موفق باشید.:a030:

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

اینم لینک دانلود پوسترم:

حجم pdf حدود 600 MB شده!!!

ولی jpeg حجم یکیش حدود 3MB و یکی حدود 1MB هست....

لطفا از نظرتون ما رو بی بهره نگذارید گرچه دیگه ارائه دادم و تموم شد....

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

آشفتگی بصری در تبلیغات شهری به مرز اشباع رسیده است

 

« به چند نفر زیگزال دوز خانم و وردست کار نیازمندیم. شماره تماس .......66 »، این نوشته برگه سفید رنگی است که مرد 30 و اندی ساله بی اعتنا به اطراف خود روی دیوارمی چسباند. دیواری پر از برچسب و کاغذ های رنگارنگ تبلیغاتی در یکی از پس کوچه های خیابان مولوی که از برچسب تخلیه چاه تا برگه تبلیغ شوی لباس، آرایشگاه زنانه و کوتاهی موی مردانه به چشم می خورد. نکته ای که شاید مرد نداند این است که برگه تبلیغش روی دیوار پراز برگه و برچسب گم شده، اما می گوید:« هرکی دنباله این کارباشه، می بینه.»

در حال حاضر قانون قطع خط تلفن و جریمه مالی شامل حال افرادی می‌شود که نسبت به نصب برچسب روی در و دیوارخانه شهروندان اقدام می‌کنند اما داستان تبلیغات شهری، داستان دنباله داری شده که تمامی ندارد. بیلبوردها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی زنجیروار از شمال تا جنوب و از غرب به شرق جای جای شهر را برای تبلیغ گرفته اند، از اتوبان های طولانی و دراز بگیرید تا کوچه های تنگ و تاریک. این جا دیگر نه پای آرایشگاهها و بنگاههای تخلیه چاه، بلکه پای شهرداری پایتخت در میان است؛ نهادی که ظاهرا برای فروش در و دیوار و منظر شهر محدودیتی قایل نیست.

 

نارضایتی شهروندان

« نابسامانی تبلیغات شهری » معضلی شده که بسیاری از شهروندان از آن به عنوان مشکلی بزرگ یاد می کنند که شکل و شمایل شهر را به هم ریخته. روی دیوار کوچه پس کوچه ها، در ورودی خانه ها، اتوبان ها، پل های عابر، کنار و گوشه خیابان و حتی به گفته سعید دانشجوی 24 ساله مهندسی چیز بدی شده که هیچ جا از آن ها خلاصی ندارد، هر روز صبح یک پایه تبلیغاتی به میدان نزدیک خانه شان اضافه می شود.

متن پیام های رسیده به سامانه 137 و 1888 (دو مرجع نظارتی شهری وابسته به شهرداری) نشان می دهد مردم از تبلیغات شهری دل خوشی ندارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 1750 پرونده شکایت از متخلفان نصب تبلیغات در قوه قضایی تشکیل و در همین راستا شعبه ویژه‏ای نیز برای رسیدگی به این پرونده ها ازسوی قوه قضاییه تشکیل شده است.

 

مشکلات ترافیکی

برهم زدن منظرو چشم انداز شهری ( آشفتگی بصری)، ایجاد مشکلات ترافیکی و حتی حادثه ای از جمله نتایج نابسامانی در تبلیغات محیطی شهری است که تعدادی از مسئولان، مقامات شهری و کشوری را وادار به اظهار نظر کرده است.

مسئولان پلیس راهور بارها نسبت به حادثه‌ساز بودن تابلوهای تبلیغاتی و احتمال وقوع تصادفات رانندگی مرگبار اعلام هشدار کرده اند.به گفته این مسئولان عدم جانمایی مناسب و اندازه‌های خارج از استاندارد برخی از تابلوها می تواند حادثه های مرگبار بسازد. هرچند آمارو ارقامی ارائه نشده اما ظواهر امر نشان از قابل تامل بودن مسئله می دهد.

آقای منصوری 62 ساله که در نزدیکی اتوبان همت در خیابان مرزداران ساکن است، می گوید:« همین چند روز گذشته به دنبال باد و طوفان هایی که می آمد به چشم های خود دیدم یکی از تابلوهای تبلیغاتی در اتوبان همت از روی پایه اش کنده و روی زمین افتاد، اما خوشبختانه چون ساعت خلوتی بود آسیب مالی و جانی نداشت. مسئولان باید فکری بکنند.»

از طرفی رییس شورا وکمیسیون فرهنگی شهر تهران جدی تر گرفتن راهکارهای حقوقی و قانونی برای حل این مشکل لازم می دانند. رییس این کمیسیون گفته باید تلاش شود تا با تصویب لایحه تشدید مجازات برای زیباسازی منظر شهری از چنین آلودگی‏های بصری اقدام اجرایی و عملی لازم صورت گیرد. « لایحه در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی شورای شهر در حال بررسی بوده و باید مطالعات کارشناسی و حقوقی لازم در این زمینه انجام شود.»

بر اساس لایحه پیشنهادی سازمان زیباسازی، به شورای شهر مقرر شده تا علاوه بر جریمه نقدی شرکت هایی متخلف، مجازات‌های حقوقی مانند قطع انشعاب آب، برق، گاز و دیگر موارد تنبیهی برای این متخلفان در نظر گرفته شود.

 

دلزدگی مخاطبان

قدم اول در از بین بردن آلودگی های بصری در تبلیغات محیطی رسیدن به معنای واقعی تبلیغات است. مفهوم تبلیغات در سه کلمه اصلی ترغیب ، القاء، اقناع خلاصه می شود که هرکدام ابزار و رفتارهای خاص خود را می طلبد.

پیدایش تابلویی جدید روی پشت بام یک مجتمع یا قسمتی از یک بزرگراه، با ابعاد و وزن زیاد، عدم استحکام لازم و یا وجود یک تابلوهای نمایشگر تبلیغاتی در پیچ بزرگراهی خود نشانه عدم توجه و کم رعایت کردن استانداردهای تبلیغات محیطی در کشور و شهری چون تهران است.

طبق تحقیقات انجام شده تمرکز افراد عابر پیاده بر تبلیغات شهری 7 تا 10 و تمرکز افراد داخل خودرو و در حال رانندگی 5 تا 7 ثانیه است. اطلاعاتی که از طریق تبلیغات محیطی به ذهن مخاطب منتقل می شود ، باید قبلاً از طریق ابزارسمعی و بصری به ذهن مخاطب منتقل شده تا داده های ذهن مخاطب طی 7 تا 10 ثانیه فعال شود.اما« علی خاتمی » کارشناس تبلیغات می گوید:« متاسفانه انجام تبلیغات محیطی در کشور بیشتربا تکیه بر سلیقه و تجربه است تا استانداردهای علمی. بسیاری از صاحبان شرکتها دانش تبلیغات ندارند و تعداد معدودی استاندارد عمل می کنند.»

تبلیغات از نظر علمی به سه قسمت؛ الف-هویت سازی برای برند، ب- قانع کردن مشتری برای خرید ج- پیشگیری از بی اعتمادی و جلوگیری از فراموشی در ذهن تقسیم می شود.

تبلیغات استاندارد، تکراری است که با تکیه بر مولفه های خود سرمایه گذاری می کند، در غیر این صورت هزینه های بدون بازخوردی است که هیچ گونه نتیجه ای جز دلزدگی و اذیت مخاطبان ندارد.

حجم انبوهی از تبلیغات محیطی در شهر باعث شده که به جای رسیدن به معنی اصلی خود، عکس آن عمل کند؛ یعنی مثلا به جای المان سازی در تبلیغات، مطلب نویسی بسیار دیده می شود. خاتمی می گوید:« فرد با روبرو شدن با این حجم زیاد نه تنها بسیاری ازتبلیغات در ذهنش پاک می کند بلکه نوعی بی اعتمادی و بی توجهی نیز در آن شکل می گیرد. وقتی تبلیغی درست انجام بشود به قول معروف مثل بمب صدا می کند.»

طبق استانداردهای تبلغات در نظر گرفتن بعد عاطفی یک تبلیغ همان قدر مهم و قابل توجه است که بعد زیبایی شناسی و نظم آن. باید به احساس یک مخاطب احترام گذاشته بشود. به اعتقاد کارشناسان اجتماعی دلزدگی، کلافگی، عدم تمرکز حواس، دقت و حتی حافظه و... از جمله تاثیرات منفی آلودگی های بصری بر شهروندان است

 

پاکسازی 2 میلیارد ریالی

طبق آمار شش ماه اول امسال، بالغ بر بیست هزار شرکت تبلیغاتی با مجوز رسمی در سراسر کشور فعالیت می کنند و البته تعداد زیادی شرکت بدون مجوز هم در حال فعالیت هستند. بنابر آمار سازمان زیباسازی شهر تهران، اکنون بیش از 25 هزار مترمربع از فضای شهری در اختیار تبلیغات قراردارد و این آمار به جز تابلوهایی است که بر سر در مغازه ها و شرکت ها وجود دارد. درآمد این سازمان هم از محل این تبلیغات ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده، اما وجود حجم بالایی از تبلیغات محیطی در سطح شهر حکایت مبلغ بالاتری از میزان گفته شده دارد. این سازمان گزارش داده برای پاک‌سازی 123 ناحیه شهر تهران از برچسب‌های تبلیغاتی بالغ بر دو میلیارد ریال هم هزینه کرده. اما رقم بدست امده از تبلیغ کجا و هزینه شده کجا؟!

 

متهم اول وزارت ارشاد؛ متهم دوم شهرداری

کارشناسان تبلیغات معتقدند وزارت ارشاد به عنوان یک ناظر باید نظارت بیشتری به دادن مجوز به برندها و شرکت های تبلیغاتی داشته باشد، چون وزارتخانه‌های کشور و ارشاد در نهایت مجوز اصلی را برای تبلیغ صادر می کنند، مجوزها باید به خبرگان این حوزه سپرده بشود. مدیر کل تبلیغات وزارت ارشاد از ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در آینده ای نزدیک خبرداده است. او می گوید:« سیاست‌های جدیدی برای تبلیغات محیطی در سطح شهر تعیین شده که چند بند را شامل می‌شود و با اجرایی شدن این مصوبه تبلیغات محیطی در شهر تابع این سیاست جدید خواهد بود.»

سازمان زیبا سازی شهرداری هم خبرداده تا فروردین سال آینده پایه‌های بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر از 2400 به 1400 پایه کاهش می یابد.

هرساله شهرداری پایه ها، بنر و بیلبوردها، پل های عابر و هر آن چه که به تبلیغات محیطی شهر وابسته است را طبق مناقصه ای میان شرکت ها به مزایده می گذارد. شرکت ها با پرداخت مبلغی اجازه حضور در مزایده را دارند، هرشرکتی هم که بتواند از این مزایده چیزی عایدش بشود، مبالغی را هم ماهیانه به عنوان اجاره به شهرداری باید پرداخت کند. داستان این مزایده ها آن قدر مفصل شده که محمد40 ساله که در یکی از مراکز شهرداری مناطق شمالی تهران کار می کند، می گوید:« برای خودش مافیایی شده که.....»

« خودتان را با مطرح کنید، تلفن تماس .......88 » این نوشته روی تابلویی سفید رنگ، دور یکی از میدان های پررفت و آمد شهر خودنمایی می کند. 25 میلیون تومان هزینه اجاره تنها یک ماهه این بیلبورد که امکان تغییر قیمتش بعد از سال جدید خیلی بالا است. آقایی که پشت خط جوا ب می دهد، می گوید 20 پل و بیلبورد برای تبلیغ دارد که تا برج دوم سال آینده رزرو شده؛ تماس بعد از تعطیلات....

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

آلودگی بصری

 

در شهرهاي امروزي آلودگيهاي گوناگوني در اطراف ما وجود دارد. از جمله اين آلودگيها ميتوان به آلودگي هوا، آلودگي صوتي، آلودگي محيط زيست شهري و آلودگي بصري اشاره نمود. اين آلودگيها علاوه بر تأثير مستقيم بر سلامتي بدن ساکنان شهرها، تأثير نامطلوبي بر سلامتي رواني آنان نيز خواهد داشت. در نظر بگيريد که از کنار يک سطل آشغال در حال عبور هستيد که بوي تعفن آشغالها به مشام شما ميرسد. ناخودآگاه چهره شما در هم ميرود و شما را ناراحت خواهد کرد. همين ناراحتي کوچک ميتواند در چند لحظه شما را تحت تأثير خود قرار داده و موجب بدخلقي شما گردد. آنگاه در هنگام خريد از مغازه يک اشتباه کوچک از طرف مغازه دار موجب متشنج شدن برخورد شما با مغازه دار شده و در نهايت يک ناراحتي بلند مدت را به وجود آورد. وقتي شما در شهري زندگي کنيد که انواع آلودگيها وجود داشته باشد، نارضايتيهاي روحي و رواني انباشته شده و علاوه بر افزايش ميزان پرخاشگري افراد و بعضاً درگيريهاي فيزيکي، روح و روان نيز شديدا بيمار گشته و افسردگي شديد را به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر اکثر ساکنان کلان شهري مانند تهران، بنا به عوامل مختلف مانند ترافيک يا مسائل اقتصادي، در معرض اين آلودگيها نيز قرار دارند و بر شيوع و ميزان بيماري افسردگي ميافزايند.

 

 

انواع آلودگي بصري

 

اما آلودگي بصري چگونه به وجود ميآيد و نمايان ميگردد؟ هر آنچه که موجب ناهماهنگي بصري ميشود، آلودگي بصري است. اين ناهماهنگي ميتواند شامل فرم، شکل، رنگ لوازم، ساختمان و عناصري باشد که در گوشه و کنار اين شهر جاي گرفتهاند. بهطور مثال ميتوان به ساختمانهايي اشاره نمود که عموما به رنگ خاکستري هستند. در همين ساختمانها، پنجرههايي قرار دارند که شيشههاي ترشي کنار لوازم بلا استفاده قرار گرفتهاند. رنگ نا مناسب و عدم هماهنگي، اينها نمونهاي از آلودگي بصري ميباشند. آلودگيهاي بصري را ميتوان به انواع زير تقسيم نمود:

 

 

الف) ساختمانها

ب) مبلمان شهري (سطل زباله، ايستگاه اتوبوس، پياده رو و ...)

پ) وسايل حمل و نقل شهري

 

ت) تابلوهاي تبليغاتي

ث) شهرنشينان (افراد، لباس، خودروي شخصي و ...)

 

 

تابلو تبليغاتي

 

يکي از انواع تابلوهاي تبليغاتي که در آلودگي بصري مؤثر است، تابلوي مغازهها هستند. تاريخ شروع نصب تابلو به قرن سيزدهم ميرسد. تا قبل از آن، کسي به نصب تابلو توجهي نميكرد و حتي در برخي موارد آن را کار بسيار زشتي ميدانستند. در قرن سيزدهم دولت يک حکم رسمي مبني بر التزام تمام مغازه داران بر نصب تابلوهايي به ابعاد 60 × 50 با قاب سياه، متن سفيد شامل شغل و نام صاحب دکان با خط سياه بر آنها صادر نمود. دولت از اين تابلوها براي شناسايي محل و تشخيص جرم و جريمه مجرمان درنظر گرفته بود، اما مقصود نهايي سر و شکل دادن به دکان ها و بهبود سر و وضع ظاهري شهر بوده است.

 

 

پس از آن، به مرور نصب تابلو جزء افتخارات کسبه به شمار آمد، به گونهاي که در نصب تابلوهاي رنگارنگ و عريضتر به رقابت پرداختند. همين امر موجب ايجاد تضادها و شروع آلودگي بصري براي تابلو مغازهها شد.

 

 

انواع تابلوها

 

تابلوها براساس شکل ظاهري و محتويات خود به انواع مختلفي تقسيم ميشوند. انواع تابلوها عبارتند از:

• تابلوهاي معرف کاربري: در اين تابلو هرگونه نوشته اعم از حروف و اعداد، تصاوير و نمادها وجود دارد. هدف از نصب آن اطلاع رساني نسبت به وجود يک نوع کاربري در يک ساختمان ميباشد.

• تابلوي تبليغاتي: اين تابلو براي معرفي محصول يا خدماتي که توسط شرکتها یا توليدکنندگان ارائه ميشود، به کار ميرود. تابلوهاي تبليغاتي برخلاف تابلوهاي معرف کاربري، براي نشان دادن وجود نوعي کاربري در يک ساختمان به کار نميروند بلکه به ويژگيها و فوائد محصولات شرکت ميپردازند.

• تابلوي ديواري: هر نوع تابلويي که روي سطح خارجي ديوار بنا نصب گردد، تابلوي ديواري است.

• تابلوي ايستاده: هر نوع تابلويي را که روي پايهاي روي زمين قرار گرفته باشد تابلوي ايستاده گويند. پايه تابلو ميتواند نرده، ديوار و حتي يک تابلوي ديگر باشد.

• تابلوي موقت: هر تابلويي که براي مدتي محدود به نمايش درآيد، تابلوي موقت است. در اين نوع تابلو نيازي به استفاده از محصولات مقاوم نيست.

• تابلوي روي بام: هر تابلويي که روي بام ساختمان نصب گردد از اين نوع است.

 

• تابلوي حجم دار، هر تابلويي که ضخامت بيشتر از 25cm داشته باشد يا روي تابلو از عناصر برجسته استفاده شده باشد که ضخامت تابلو بيشتر از حد معمول گردد، تابلوي حجم دار ناميده ميشود.

 

 

عناصر بکار رفته در تابلو

 

براي ساخت تابلو از عناصر مختلفي استفاده ميشود. بهعنوان نمونه از جمله موادي که براي ساخت تابلو استفاده ميشود، ميتوان به نئون، پلاستيک، کنيتکس، کاشي و فلز اشاره کرد. در کنار اين مواد، نوع طراحي حروف و کلمات در ساخت تابلو نقش بسيار تعيين کنندهاي دارد. در اين ميان، از نقش رنگها و ترکيب آنها نبايد غافل شد. در تابلوهاي جديد که از تصاوير ديجيتالي استفاده شده است، رنگ حروف از اهميت کمتري برخوردار ميشوند و چون تصاوير داراي رنگ و لعاب فراواني هستند، بيشتر از هر چيز ديگر در تابلو توجه بيننده را جلب ميکند. اما در بعضي از تابلوها آن قدر رنگ و لعاب زياد است که نشانه يا نقوش روي تابلو اصلاً ديگر به چشم نميآيد. در اين ميان، نحوه و محل نصب تابلو نيز در زيبايي يا آلودگي بصري مؤثر است. از اين منظر، تابلوهايي که نصب شدهاند داراي هماهنگي نميباشند. تابلويي جلوتر از مغازه و تابلوي ديگري عقب تر از سطح مغازه نصب گرديده و يا بعضي تابلوها آن قدر بالا هستند که نماي ساختمان را برهم ميزنند. در برخي از موارد نيز تابلو آن قدر پايين است که اصلا ديده نميشود. يک تابلوي مدرن روي يک ساختمان قديمي يا تابلوي شکسته کهنه برنماي يک ساختمان جديد و زيبا منظره بسيار بدي دارد.

 

 

بررسي تابلوهاي شهر تهران

 

در اين بررسي کافسي است در يکي از خيابانها شهر قدم بزنيد. بهعنوان مثال کافي است در خيابان کارگر از ابتدا تا انتها حرکت کنيد تا خود شاهد آلودگي تصويري ناشي از تابلوهاي تبليغاتي باشید. البته در اين ميان برخي از محلهها نيز داراي زيبايي بصري بسيار بالايي هستند که از ديدن آنها لذت خواهيد برد. زماني که به گذشته فکر کنيم، خواهيم ديد سالهاي قبل به جاي بسياري از آپارتمانها، باغها و درختان زيبا بوده است. ولي اکنون که طي ساخت و سازهاي بدون برنامه تمام اين طبيعت زيبا، رو به نابودي ميرود، ناچاريم توسط زيبايي هاي مصنوعي، چهره اين شهر شلوغ و پرترافيک را براي خود و ديگران قابل تحملتر بکنيم. سعي کنيم ساختمانهايي که ميسازيم ظاهري زيبا داشته باشند. تابلوها بايد به گونهاي باشند که با زيبايي خود محله و خيابان را زيبا کنند. يک خيابان ممکن است به علت تراکم تابلو و بسته بودن محيط غيرقابل تحمل جلوه کند و يک خيابان ديگر با تابلوهاي ساده و متعادل خود آرامش را به ارمغان بياورد. در بعضي موارد تابلوهايي وجود دارد که فاقد هرگونه رنگ و جذابيت هستند. فقط تابلوهايي ساده که نوشته مختصري روي آن خود نمايي ميکند. برخي از مغازهها نيز از شيشه خود بهعنوان تابلو استفاده ميکنند. در برخي از مغازهها نيز تابلوي آنها در طي مرور زمان شکسته و خراب شدهاند يا برخي از حروف و کلمات آن افتادهاند که همين امر منظره بسيار زشتي را به وجود آورده است. در يک محدوده نيز تابلوهايي مشاهده می شوند که هيچ هماهنگي بين آنها وجود ندارد. در واقع تنها مورد قابل توجه بين آن تابلوها، تضاد چشمگيري است که خواسته و يا ناخواسته به وجود آمده است.

 

منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران

لینک به دیدگاه

تبلیغات غیرمجاز و آلودگی سیما و منظر شهری

 

چکیده:

 

بخش مهمی از کیفیت فضای یک شهر به سیما و منظر شهری باز میگردد. بیتردید شهروندان بر سر اینکه یک شهر با دیوارهها، نماها و مبلمان شهری و پارکی کثیف، چرک و آلوده به انواع کاغذهای چاپی و رنگی مانند انواع تراکت، پوستر، اطلاعیه، برچسب تخلیه چاه و فاضلاب که بر رویشان چسبیده و نصب شده است، روح و روانشان آزرده می شود و معتقدند که حقوق شهر نشینان تضعیع شده است. شهر یک محیط متعلق به مردم و طراوت و شادابی آن نیز نه تنها وابسته به اقدامات شهری شهرداری تهران بلکه به مشارکت کلیه اقشار جامعه (حقیقی – حقوقی) برای حفظ تمیزی و پاکیزگی شهری است. استفاده از حریم مرعی و عمومی شهر برای تبلیغات فروشندگان حرفههای خدماتی و یا مراکز فرهنگی، آموزشی، هنری، روش مناسبی نیست و آلودگی شهر را افزایش میدهد. نگاهی به گذشته اقدامات شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران نشان میدهد که در صورتی که مردم شامل انواع حرفهها خصوصا" آموزشی، خدماتی از یک سو و ساکنین محلهها، ناحیهها، خیابانها، کوچههاو... از سوی دیگر همکاری لازم را با سازمان زیباسازی و مناطق شهرداری به عمل نیاورند، اقداماتی که برای پاکسازی این گونه تبلیغات غیر مجاز انجام میپذیرد صرفا" اتلاف انرژی و هزینه مالی و انسانی و سخت افزاری را به همراه خواهد داشت و شهر تهران فقط برای چند ساعت بیشتر پاکیزه نخواهد ماند.

 

 

مقدمه:

 

در طی سالیان اخیر برخی از حرفههای خدماتی _ آموزشی از جمله تخلیه چاه و فاضلاب یا آموزشگاههای کلاس کنکور و پیش دانشگاهی به جای استفاده از انواع تبلیغات روزنامه ای، مجلات تخصصی، صدا و سیما، سینماها و یا تبلیغات محیطی، با چاپ اطلاعیه، تراکت یا برچسب آنها را بر روی دیوارها، نماها، جدارهها، مبلمان شهری و پارکی درب منازل، نرده خانههای مسکونی می چسبانند و ضمن انجام تبلیغات غیرمجاز و تخلف، حقوق دیگر شهروندان را تضییع مینمایند و اقدامات کم و بیش شهرداری تهران تاکنون نشان داده است که صرفا" پاکسازی و امحاء اینگونه تبلیغات جوابگو نیست و لازم است اقداماتی همچون اقدامات: 1- آموزشی 2- حقوقی و قضایی 3- اجرایی و عملیاتی بهطور همزمان انجام پذیرد و هر یک از ارگان ها و سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی ذیربط و ذی نفع وظیفه خود را بهطور کامل و دقیق به انجام رسانند. هدف از ارائه این مقاله بیان بخشی از اقدامات همزمان برای کاهش تبلیغات غیرمجاز در سطح شهر تهران و صیانت از حقوق شهروندان است.

 

 

تبلیغات غیرمجاز:

 

منظور از تبلغات غیرمجاز نصب وچسباندن انواع و اقسام برچسب، تراکت، اطلاعیه، دیوارنویسی، چاپ شابلون بر دیوارها، نماها، نردهها، زنگها، پلاکهای منازل مسکونی و اف اف و همچنین مبلمان شهری و دولتی نظیر پایه چراغهای روشنایی، راهنمایی شهری و ترافیکی، کافوهای برق و مخابرات، ایستگاههای اتوبوس، کیوسک تلفن و... است که با آلوده نمودن، چهره و سیمای شهری را با اغتشاشات بصری مواجه نموده و روح و روان شهروندانی که را بیشتر عمر روزانه خود را در سفرهای شهری میگذرانند ، خسته، بیمار و ناتوان میسازد.

 

 

متخلفین:

 

منظور از متخلف در مقوله تبلیغات غیرمجاز، صرفاً برخی از صاحبان مشاغل و بنگاههایی هستند که برای کاهش هزینههای تبلیغاتی خود با شناسایی و اجیر کردن نیروهای انسانی بیکار و پرداخت دستمزد ناچیز، مکلف میدارند که هزاران اطلاعیه و تراکت را در هر مکان و هر چیزی که قابلیت چسباندن و نصب شدن دارند، چسبانده یا نصب نمایند، بدون آنکه حرمت، منزلت، افراد و حریم خصوصی املاک و خانههای مسکونی یا حریم عمومی شهری را در نظر بگیرند.

 

 

اقدامات مورد نیاز برای کاهش تبلیغات غیرمجاز:

 

الف) اقدامات آموزشی:

 

یکی از عوامل افزایش اینگونه تبلیغات غیرمجاز، عدم آگاهی و شناخت مردم در چگونگی برخورد با این نوع تخلفات و چگونگی مشارکتشان است، بدین منظور، سازمان زیباسازی شهر تهران میتواند با طراحی و چاپ انواع اطلاعیههای آموزشی مناسب در سازههای تبلیغاتی فرهنگی سطح شهر و روزنامههای کثیرالانتشار، طراحی و ساخت پویا نمایی (انیمیشن) مرتبط جهت پخش از نمایشگرهای (تلویزیونهای) شهری، سیمای جمهوری اسلامی ایران و سینماهای تهران، برگزاری جلسات و کارگاههای آموزشی برای دبیران شورایاران محلات تهران، برگزاری برنامههای آموزشی برای سنین خردسالان و کودکان، نوجوانان در مدارس، طر احی و چاپ و توزیع انواع بروشور و جزوه آموزشی در سطح مناطق 22 گانه شهرداری تهران و... نسبت به اطلاعرسانی و آموزش همگانی اقدام نماید.

بدیهی است محتوای کلیه روشهای آموزشی فوق شناسایی زشت بودن این نوع از تبلیغات و تأثیر آن در افزایش آلودگی و اغتشاشات بصری سیما منظر شهری بوده و اینکه شهروندان بیاموزند که گاهی اوقات هم میتوان با مشارکت و همیاری با شهرداری تهران حداقل نمای منزل خود را پاکیزه نگاه داشته و هزینههای شهری راحتی دراندازه نمای ساختمان خود کاهش دهیم و در صورت لزوم به افرادیکه دانسته یا ندانسته نمای منزل خود را آلوده مینمایند تذکر دهیم. کودکان درکنار دیگر آموزشهایی که کسب مینمایند، بیاموزند که مثل منزل و خانه و کاشانه خود بیرون خانه را نیز باید تمیز نگاه دارند.

 

 

ب) اقدامات حقوقی و قضائی:

 

یکی از علل بسیار مهم افزایش حجم تبلیغات غیرمجاز، عدم الزامات قانونی و حقوقی لازم و به روز جهت برخورد با متخلفین تبلیغات غیر مجاز است. با رجوع به قوانین و مقررات شهرداری تهران و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مشخص میگردد که از دهه 1330 تاکنون قوانین و مقررات مربوط به برخورد با متخلفین مورد بازنگری قرار نگرفته و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران نیز صرفاً به پرداخت جریمه نقدی از سوی متخلف اکتفا نموده است که در این شرایط ضروری است ارگان ها و سازمان های ذیربط همچون سازمان زیبا سازی شهر تهران که طبق مصوبه 92 به نیابت از شهرداری تهران متولی تبلیغات محیطی است، قوه قضاوئیه، شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی با افزایش تعاملات و ارتباطات سازمانی، ضوابط و مقررات را به روز رسانی نموده و با افزایش جریمههای نقدی و غیرنقدی (قطع انشعابات گاز، آب، برق، تلفن و...) و تدوین شرح وظایفی برای نیروی انتظامیشرایط را برای متخلفین به حدی سخت نمایند که دیگر فردی به دنبال این گونه از تبلیغات خلاف و غیرقانونی نرود.

 

 

ج) اقدامات اجرایی و عملیاتی:

 

زمانی که شهروندان پس از انجام امور روزانه برای استراحت درکنار خانواده خود بسر میبرند، بخشی از نیروهای انسانی شهرداری تهران با کمک پیمانکاران خدمات شهری فعالیت خدماتی خود را با پاکسازی و جمعآوری زبالهها، رفت و روب جویها و انهار، بوستانها و فضای سبز، پاکسازی و امحاء تبلیغات غیرمجاز، شست وشوی نردهها و جداول آغاز نموده و تا طلوع آفتاب و صبحگاهان انجام این گونه خدمات بدون انقطاع ادامه مییابد. یکی از وظایفی که بهعهده پیمانکاران خدمات شهری واگذار شده است وظیفه پاکسازی و امحاء هرگونه تبلیغات غیرمجاز میباشد که میبایست درکنار وظایفی همچون تخلیه زباله و شست و شوی سطلهای زباله این وظیفه مهم نیز به انجام رسد. مناطق 22 گانه شهری با توجه به وسعت و تعداد نواحی خود از پیمانکاران خدمات شهری بهره میبرند و این پیمانکاران نیز میبایست وظایف عدیده ای را به انجام رسانند و با توجه به اینکه وضعیت سیما و منظره شهری و دیوارها، جدارهها و نماها بیانگر این نکته است که این وظیفه آن چنان که باید بهطور مستمر و روزانه اجرا نمیگردد و در بعضی خیابانها همچون انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، بلوار کشاورز، ولی عصر (ع)، شریعتی و... نیز حجم نصب انواع تراکت، اطلاعیه و... بهصورت دقیقه ای انجام میشود، لذا ضرورت دارد در صورتی که خواهان شهری پاک، شاداب با جدارهها و دیوارههای تمیز میباشیم، وظیفه پاکسازی، امحاء، و شست و شوی تبلیغات غیر مجاز صرفاً به یک پیمانکار با امکانات سخت افزاری و ماشین آلاتی مناسب واگذار گردد.

 

 

د) مشارکت سازمانهای ذیربط:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران) از آنجا که بخشی از تراکتها، اطلاعیه و پوسترهای منصوبه بر دیوارهها و مبلمان شهری توسط چاپخانههای شهر تهران و اطراف آن چاپ میگردد، لذا اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران میتواند با صدور بخشنامه جدید و پیگیری آن کلیه چاپخانهداران را از چاپ این تبلیغات منع کند و در صورت مشاهده این نوع اقدامات با برخورد قانونی خود، سطح تخلفات را کاهش دهد.

 

 

-اتحادیه چاپخانه داران:

 

تعداد زیادی از چاپخانهداران استان تهران عضو اتحادیه چاپخانهداران هستند که در جلسات دورهای، این قبیل اقدامات که چهره شهر را مخدوش مینمایند، میتواند مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و از همکاران درخواست گردد که چاپ این قبیل تبلیغات را به انجام نرسانند.

 

-وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری

با توجه به اینکه اداراتی همچون اداره کل مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش و اداره کل صدور مجوز آموزشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نظارت بر تبلیغات آموزشگاههای کنکور و پیش دانشگاهی را بر عهده دارد، لذا این ادارات با هماهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران میتوانند با آموزشگاههایی که از دیوارهها و نماهای شهری برای تبلیغ فعالیتهای خود استفاده مینمایند، برخورد و مجوز فعالیتشان را لغو نماید.

 

 

- قوه قضائیه:

 

با تخصیص یک شعبه خاص، به پروندههای متخلفین معرفی شده از سوی سازمان زیباسازی رسیدگی می شود و مراحل قضایی مربوطه به صورت خارج از نوبت و جهت عبرت مابقی افراد در اسرع وقت طی و با صدور حکم قضایی، شهرداری تهران و سازمان زیباسازی را در برخورد با تبلیغات غیرمجاز یاری دهد.

 

 

سازمان زیباسازی شهر تهران:

 

آنچه که مسلم است سازمان زیباسازی شهر تهران طی یکسال گذشته برخورد با تبلیغات غیر مجاز را بیش از گذشته مورد توجه خاص قرار داده و با درج اطلاعیه در روزنامههای کثیرالانتشار، برگزاری جلسات کارشناسی و بحث و تبادل نظر با مدیران ارشد برخی از سازمانها و ارگانهای ذیربط یا برگزاری جلسه با نمایندگان صنف تخلیه چاه و فاضلاب، صدور اخطاریه برای متخلفین، پرونده متخلفین را به شعبه 30 شورای حل اختلاف قوه قضائیه ارسال و در صدد احقاق حقوق شهروندان و کاهش تبلیغات غیر مجاز بوده است.

اما در صورتی که این قبیل اقدامات مورد توجه و همیاری دیگر ارگانها و سازمانها قرار نگیرد و یا پس از مدتی از توجه و شدت آن کاسته گردد، بدیهی است مجدداً سطح آلودگی شهری افزایش خواهد یافت.

 

 

نتیجه گیری:

 

دراین مقوله صرفاً به بخشی از اغتشاشات بصری یعنی انجام تبلیغات غیرمجاز و نصب وچسباندن انواع تراکت، اطلاعیه، دیوار نویسی و.....پرداخته شد و در صورتی که مانند دیگر طرحهای ملی، عزم و همّت فراگیر نادیده گرفته شده و همچون بحث ترافیک وآلودگی هوا، انتظار میرود که شهرداری تهران میبایست یکه و تنها معظل تبلیغات غیرمجاز را حل و فصل نماید، مانند روز روشن است که بحث پاکسازی، امحا و شستوشوی برچسبها، تراکتها و....راهی به جایی نبرده وآلودگی سیما و منظر شهری روز به روز بیشتر شده و بخشی از بیت المال وعوارض سالیانه پرداختی با رقمیحدود هشت میلیارد تومان بابت یک دوره پاکسازی و شست وشوی دیوارهها وجداره و مبلمان شهری پرداخت شده و در کمتر از 48 ساعت فضای شهری مجدداً مانند روز اول آلوده وکثیف خواهد گردید، لذا ضروریست شهروندان، سازمان زیباسازی شهر تهران وکلیه ارگان های ذیربط و ذینفع با این اقدام (برخورد با تبلیغات غیرمجاز) به عنوان یک اقدام عمومی و ملی برخورد کنند و یکدیگر را در رفع آن یاری نماییم.

 

 

پیشنهادات:

 

1- با توجه به اینکه اغلب افراد که مبادرت به استفاده از تراکت و برچسب مینمایند (حقیقی – حقوقی) از بنیه مالی کافی برخوردار نیستند، لذا شهرداری تهران با چاپ جزوه، کتابچه، بروشور، هفته نامه، ماهنامه و پرداخت هزینه مربوطه، تبلیغات مورد نیاز اصناف آموزشی - خدماتی را مدیریت نماید.

 

2- شهروندان با نظارت و کنترل دیواره و نمای خانه و پاکسازی مستمر آن شهرداری را در اعمال وظایف شهری خود یاری دهند.

3- جهت بهرهمندی از فعالیتهای خدماتی همچون تخلیه چاه و فاضلاب یا خدمات آموزشگاهی شهروندان و متقاضیان صرفاً به ابزارهای تبلیغاتی مجاز و قانونی همچون نیازمندیهای همشهری صفحات آگهی روزنامههای کثیرالانتشار و مجلات تخصصی، اجتماعی، هنری مراجعه نمایند.

4- نظارت و کنترل بر فعالیتهای تبلیغاتی، کانونها و آموزشگاههای کنکور آزاد و پیام نور توسط ارگانهای ذیربط با جدیت بیشتری ادامه یابد.

5- آموزش شهروندان از طریق اطلاعیههای آموزشی و اکران روی سازههای فرهنگی و سازههای تبلیغاتی (عرشه پلهای هوایی، بیلبوردها، عرشه ایستگاههای اتوبوس، استندها و....) به صورت مستمر ادامه یابد.

6- نظارت بر عملکرد پیمانکاران خدمات شهری خصوصاً در پاکسازی و امحاء هرگونه تبلیغات غیرمجاز بهطور جدی و با دقت کافی انجام گیرد.

7- در صورت لزوم پیمانکاران خدمات شهری با ماشین و تجهیزات لازم از جمله بالابر و واتر جت جهت پاکسازی و شستوشوی برچسبها و تراکتهای چسبناک تجهیز شوند.

8- واحدهای گشت شبانهروزی خصوصاً در مسیرهای شلوغ و پر تردد در نظر گرفته شوند.

9- سطح و تعداد تابلوهای منصوبه رایگان در سطح شهر تهران خصوصاً در مسیرهای شلوغ و پر تردد بر ای درج و اکران و چسباندن تراکتها، پوسترها و اطلاعیهها خدماتی، آموزشی، هنری و... توسط مناطق شهرداری و با نظارت سازمان زیباسازی افزایش یابد.

 

10- سازمان زیباسازی شهر تهران با تخفیف ویژه تعدادی از سازههای فر هنگی خود را به تبلیغات مسائل خدماتی – آموزشی اختصاص دهد.

 

 

به امید شهری پاک و پاکیزه و عاری از هر گونه تبلیغات غیر مجاز.

 

منبع: سازمان نوسازی شهر تهران

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

منظر شهری باید حريم امن زندگی شهروندان باشد

 

امروزه 8 نوع آلودگی در بیشتر كلان شهرها دیده میشود: آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی نور، آلودگی صوتی، آلودگی رادیواكتیوها، آلودگی مغناطیس، آلودگی حرارتی و آلودگی منظر. در حال حاضر یكی از مهمترین آسیبهای شهری بر پیكر شهرها ناشی از آشفتگی و اغتشاش بصری است. ساختمانهای ناهمگون با بافت مجاور، الحاقات غیراصولی دودكشها،كانالهای كولر و سیستمهای تهویه، حصاركشی بالكنها، تغییر شكل خودسرانه فضاهای عمومیموجود در نمای ساختمانها و تبدیل آنها به انباری و فضاهای رها شده و متروكه، خانههای كوتاه و بلند با پنجرههای بدقواره و شیشههای رنگ به رنگ كه بیهیچ تناسبی كنار هم چیده شدهاند.، پوسترها و برچسبهای تبلیغاتی كه تا بلندترین ارتفاع تیرهای چراغ برق و درهای فلزی خانهها چشم را میآزارد، افزایش حجم تبلیغات محیطی و بیتوجهی به شیوه هماهنگ آذینبندی و زیباسازی شهر، اغتشاش در طراحی سر در مغازهها، همه و همه در سالهای گذشته، بافت شهرها را به چشماندازهای آشفته و ملالآور تبدیل كرده است.

 

 

فضایی كه امروز بالكن نامیده میشود، در دوران قدیم كه فضاهای بیرونی بازتر بود و ایوانها چشمانداز زیبایی داشتند، موجب آرامش اعصاب بودند؛ اما در شرایط شهرسازی كنونی، بالكنها كاركرد خود را از دست دادهاند و صرفاً به منظور فضایی اضافی برای قرار دادن وسایل غیرضروری در نظر گرفته میشوند.

 

 

تبلیغات عنانگسیخته، محدودترین فضاهای قابل استفاده شهرها را نیز در سیطره خود گرفتهاند. حتی دیوارهایی كه عبارت «نصب هرگونه آگهی پیگرد قانونی دارد» بر پیكر آنهاحك شده است نیز از هجوم برچسب تبلیغاتی در امان نماندهاند. در حالی كه منظر شهری باید حریم امن زندگی شهروندان باشد نه جولانگاه پیامهای تبلیغاتی.

 

 

تهران شهری است كه پیش از این، چهره مشخص تاریخی و معماری داشته و در 30 سال گذشته دارای هویت و سبكهای معماری خاصی بوده است، اما هماكنون نبود تناسب ارتفاع ساختمانی در یك بافت محدود محلی و منطقهای، سیما و منظر شهر تهران را مخدوش كرده است.

 

 

در چنین شرایطی كمتوجهی دستگاههای متولی از جمله وزارت مسكن و شهرسازی در كنترل ساختوسازهای ناهمگون كه حالا دیگر حتی كوچه و پسكوچههای 6 متری هم از گزند آن در امان نماندهاند، تهران را به شهری فاقد چهره تاریخی و سبك مشخص در معماری دوران معاصر تبدیل كرده است.

 

 

بر اساس تکالیف قانونی شورای شهر، سازمان زیباسازی موظف است تا برای رفع مسائل مرتبط با آلودگی نوری و آلودگی بصری برنامهریزی نموده و اقدامات لازم را در این خصوص صورت دهد.

با این حال میتوان راهكارهایی را برای سامان بخشیدن به بحث تبلیغات شهری به ویژه تبلیغات محیطی پیشنهاد داد مانند: تدوین و اجرای طرح جامع نورپردازی شهر تهران با تأكید بر شاخصهای زیست محیطی و منظر شهری، تدوین و اجرای طرح جامع مبلمان شهری با تاكید بر شاخصهای زیست محیطی و منظر شهری، تعامل همه جانبه بین کلیه نهادها و ارگانهای سیاستگذار در امر توسعه پایدار و مدیریت شهری و ایجاد یك كارگروه مشترك جهت كنترل اغتشاش بصری در سطح شهر تهران، وضع قوانین مؤثر جهت كنترل آلودگی بصری و ایجاد هماهنگی بین عناصر تشكیل دهنده منظر شهری، فرهنگسازی و ایجاد مسئولیت و انگیزه مشاركت در شهروندان جهت رفع آلودگیهای بصری از چهره شهر.

 

 

همچنین تعهد هرچه بیشتر شهرداریها نسبت به انجام وظایف خود در راستای بهبود سیمای شهری جهت الگوسازی در میان شهروندان جهت انجام وظایف شهروندی خود را نیز میتوان به عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای سامان بخشیدن به مقوله تبلیغات محیطی بر شمرد.

 

منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...