mim-shimi 25686 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آذر، ۱۳۸۸ تاريخ پيدايش دانش شيمي را شايد بتوان با پيدايش انسان بر کره زمين همزمان دانست. تاريخ، پر از افسانه هاي کيمياگري و کيمياگران و رؤياهاي انسان در رسيدن به غيرممکن ها بوده است. ترديدي نيست که دنياي امروز تا حد قابل ملاحظه اي بر اثر فعاليتهاي شيميدانها شکل گرفته است. بدون توسعه شيمي و صنايع شيميايي در هر کشوري صنايع آن کشور چهره اي ناقص خواهد داشت، از جمله آنکه رخدادهاي نوين در سطح جهاني همچون آلودگي هاي کره زمين، انسان را بيش از پيش به شيمي نيازمند کرده است. از همين رهگذر، برخي از قدرتهاي جهاني حفظ توان و اقتدار خويش را در سده جديد در گروي در دست داشتن پيکان علوم پايه به عنوان رويکردي استراتژيک دانسته اند. دانشجويان اين رشته از نگاه صنعتي و کاربردي به شيمي نگاه کرده و وظيفه انتقال يافته هاي جديد در عرضه شيمي به صنعت و تکنولوژي را به عهده دارند و در طراحي واحدهاي مختلف و پي ريزيهاي آنها منابع بسيار عظيم معدني و گاز و نفت نقش دارد. ما احتياج به دانش آموختگاني داريم که بتوانيم از اين منابع بزرگ علمي در جهت رفاه و امنيت کشور استفاده کنيم. کساني که در اين رشته فعاليت مي کنند بايد از نظر رياضيات، فيزيک و شيمي اطلاعات اوليه داشته و به آن علاقه نيز داشته باشند. شيمي کاربردي حد فاصل بين شيمي محض و رشته هاي مهندسي شيمي است که فارغ التحصيلان مي توانند در صنايع مختلف شيميايي مانند چرم، رنگ، پليمر و صنايع داروسازي مشغول به کار شوند و طبيعي است هرچه علم، پيشرفته تر باشد نياز به اين دانشجويان و فارغ التحصيلان بيشتر است. شيمي از زمانهاي قديم داراي اهميت بسياري مي باشد و طبيعي است که گرايشهاي مختلفي داشته باشد. نقش شيمي کاربردي در دنياي امروز به تکنولوژي حرف اول را در دنيا مي زند و چون ما کشور در حال توسعه اي هستيم بايد براي پيشرفت تکنولوژي کوشش کنيم. در نتيجه پيشرفت تکنولوژي به شيمي برمي گردد. اولين چيزي که يک دانش آموز احتياج دارد علاقه، تجربه و آزمايش است. دانشجويان اين رشته پس از گذراندن دوره 4 ساله و يا 8 نيم سال تحصيلي در مقطع کارشناسي شيمي به اخذ مدرک خود نايل مي آيند. اين دوره شامل دروس تخصصي، عمومي و پايه است که براي ارتقاي سطح دانش و سطح علمي آنهاست. به دليل اهميت دروس شيمي، فيزيک و رياضي بايد دانش آموزان از توانايي ذهني بالايي برخودار باشند. از سوي ديگر دروس پايه که شامل موارد زير است 1- رياضيان (1 و 2) 2- فيزيک (1و 2) 3- شيمي (1و2)، دانشجويان را در جمع آوري و فراگيري مفاهيم پايه اي مورد نظر ياري مي نمايد از سوي ديگر آزمايشگاههاي مختلف شيمي آلي، فيزيک و شيمي معدني تجربيات زيادي را در اختيار دانشجويان قرار مي دهد. دروسي مانند تکنولوژي خوردگي که علت خوردگي فلزات در واحدهاي صنعتي است را بررسي مي کند. 4- شيمي صنعتي (1و2) که مباحثي همچون انتقال حرارت، انتقال جرم و مکانيزم سيارات را پي مي گيرد. 3 - تصفيه آب و فاضلاب که نحوه عملکردهاي تصفيه خانه هاي آب را مد نظر دارد از ديگر دروس اين رشته است. دانش آموختگان رشته شيمي در فعاليتهاي زير مي توانند به کار مشغول شوند: 1- تدريس شيمي در دبيرستانها؛ 2- کمک به تدريس شيمي از طريق بر عهده گرفتن مسؤوليت آزمايشگاهها در دانشگاه؛ 3- انجام فعاليتهاي پژوهشي در مؤسسات يا دانشگاهها؛ 4- فعاليت در شرکتها - کارخانجات و مراکز صنعتي در بخشهاي آزمايشگاهي يا تحقيقاتي؛ 5- فعاليت در آزمايشگاههاي کنترل کيفيت مواد اوليه؛ 6- طراحي پروژه هاي مربوط به واحدهاي صنعتي از نگاه رشته شيمي؛ دانش آموختگان اين رشته به دليل اينکه از تجربياتي در زمينه صنعت و موارد مربوط به آن برخوردار مي شوند از فرصتهاي بيشتري در زمينه اشتغال در صنعت برخوردار خواهند بود. رشته شيمي گرايش محض شيمي، دانش مولکولها، اتمها و پيوندهاست، دانشي که مي تواند خواص ماده، چگونگي تغييرات و شيوه توليد آنها را بررسي کند. اين دانش، زيربناي بسياري از علوم ديگر از جمله زيربناي زيستي و صنعتي است. يک شيميدان با موادي سروکار دارد که هريک داراي خواص گوناگوني است. آشنايي با اين مواد و خواص آنها در مجموعه دانشگاهي به عنوان رشته شيمي جاي مي گيرد. در رشته شيمي با گرايش شيمي محض در يک دروه 3 ساله مشترک با گرايش شيمي کاربردي اصول اوليه شيمي مورد بررسي قرار مي گيرد و بعد از دروس تخصصي در زمينه مربوطه ارائه مي گردد. کارشناسان شيمي محض بيشتر از معلومات نظري برخوردارند تا توانايي هاي آزمايشگاهي، به همين دليل نيز حوزه فعاليت آتي آنها بيشتر در مراکز تدريس است. در اين رشته امکان ادامه تحصيل در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا نيز مي باشد فارغ التحصيلان مي توانند به دو صورت، کار کنند يا تئوري يا عملي؛ که معمولاً فارغ التحصيلان در تئوري جذب آموزش و پرورش مي شوند و در عملي هم جذب صنعت مي شوند که يکي از اين صنايع، صنايع دارويي است و براي انجام کار بايد محيط خاصي وجود داشته باشد که از نظر حفاظتي بتواند تأمين کننده نيازهاي فرد آزمايش کننده باشد و حتماً بايد در آنجا هود وجود داشته باشد و همچنين دستکش و عينکهاي مخصوص؛ چون افراد با مواد سمي و دود سروکار دارند امکان دارد براي آنها مشکلاتي را به وجود آورد در نتيجه بايد براي آنها حفظ ايمني شود و چنانچه دانشجويان علاقمند به اين رشته باشند، مي توانند سنتز شيمي را مورد بررسي قرار دهند و لذت زيادي از کار خود ببرند و اگر علاقمند نباشند داراي يک سري مزايا و معايبي است که مثلاً از دود، گازهاي سمي و مواد شيميايي برخوردار مي شوند و ممکن است به آنها آسيب برساند که بايد بگوييم قسمت صنعتي، قسمت خوبي است به خاطر همين که از اين آسيب مصون خواهند بود و ساعت کاري اين قسمت بسيار بالا است، از ساعت 7 صبح تا 4 بعدازظهر است. کسي که به اين قسمت مي آيد بايد از توانايي بالايي برخوردار باشد. از نظر زماني واکنش ها با هم فرق دارند و امکان دارند که سنتز، 24 ساعت طول بکشد که فرد بايد اضافه کاري بايستد و چنانچه واکنش، کوتاه مدت باشد مي تواند تا 4 ساعت هم طول بکشد. دانشجويان رشته شيمي مجاز به گذراندن 8 نيم سال تحصيلي مي باشند که بعد از آن به اخذ مدرک کارشناسي نايل مي شوند. اين دروس در غالب دروس عمومي، اختصاصي و پايه مي باشد و دروسي مثل فيزيک، رياضي، شيمي از اهميت زيادي در اين رشته برخوردارند و دانشجويان بايد از نظر پايه بسيار قوي باشند. دروسي مانند: 1- رياضيات (1و 2) 2- فيزيک (1و 2) 3- شيمي (1 و 2) به عنوان دروس پايه دانشجويان را در فراگرفتن مفاهيم پايه اين حوزه ياري مي دهد. دروس آزمايشگاهي مانند: 1- آزمايشگاه شيمي آلي (1و2) 2- آزمايشگاه فيزيک (1 و2) 3- آزمايشگاه شيمي معدني (1و2) 4- آزمايشگاه سنتز مواد آلي، از جمله دروسي هستند که به تجربيات دانشجويان کمک مي کند و آنها را با آنچه فراگرفته اند آشنا مي سازد. 5- شيمي کوانتوام که به بررسي مکانيک کوآنتومي و تعميم و کاربرد آنها در اتم مي پردازد و اصول صنايع شيميايي که بررسي مسائل صنعتي را بر عهده دارد. 7 - شيمي فيزيک آلي که واکنشهاي آلي از نظر ترموديناميک و سنتز را بررسي مي کند از ديگر دروس مهم اين رشته هستند. کار بر روي آناليز مواد غذايي که روزانه 8 ساعت کار برايش انجام مي شود و جذابيتهايي دارد که به ماهيت آزمايش کردن برمي گردد و يک سري مسائل و مشکلاتي بر اثر مواد شيميايي بر روي افراد مي گذارد. اين مواد شيميايي مي تواند 8/. خواص مفري داشته باشد و بعضاً مي تواند سرطان زا باشد که يک شيميدان با آن مواجه است. علاوه بر کار 8 ساعته بايد در اين زمينه مطالعات علمي فراواني صورت گيرد. امکاناتي که براي اين رشته مدنظر است محدود است و از نظر درآمدي نمي توان به تنهايي از پس مخارج خانه برآمد. دانش آموختگان رشته شيمي در موارد زير مي توانند به فعاليتهاي خود ادامه دهند: تدريس درس شيمي در دبيرستانها و کمک به تدريس شيمي در دانشگاهها از طريق عهده دار شدن مسؤوليت هدايت آزمايشگاههاي مربوطه - فعاليتهاي پژوهشي در دانشگاهها و مؤسسات ذيربط - فعاليت در آزمايشگاههاي کنترل کيفيت مواد اوليه و محصولات شيميايي و فعاليت در شرکتها و کارخانجات توليد دارو و مواد بهداشتي و آرايشي. در موارد ياد شده، بخش پژوهش و تحقيقات از اهميت ويژه اي برخوردارند، همچنين دستگاههايي مانند وزارت آموزش و پرورش، صنايع سنگين، علوم و تحقيقات و فن آوري و نفت از جمله بخشهايي هستند که قادر به جذب فارغ التحصيلان رشته شيمي هستند. به دليل گستردگي اين رشته نسبت به ساير رشته ها، استخدام ادواري آن بيشتر است، چون بيشتر با ساير صنايع در ارتباط است 3 لینک به دیدگاه
mim-shimi 25686 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آذر، ۱۳۸۸ هدف شیمی ، علم اتمها ، پیوندها و مولکولهاست. دانشی که میتواند خواص ماده ، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آنها را از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گرفته تا کهکشانها بررسی کند و رشته شیمی ، رشتهای است که به پرورش متخصصانی میپردازد که با مطالعه و تحقیق و آزمایش به ابداع و نوآوری پرداخته و یا فرآوردههای شیمیایی را کنترل میکنند. رشته شیمی دارای دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی است که علم شیمی بهعنوان یکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی ، بیوتکنولوژی ، پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و رشتههای متعدد مهندسی است. اما صنایع شیمیایی عبارت است از صنایعی که در آنها برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام انجام میگیرد، یعنی اقسام مواد اولیه تبدیل به محصولات جدید میگردد که خواص این محصولات تا حدودی با مواد اولیه متفاوت است. با توجه به تعریف فوق ، صنایع شیمی طیف گستردهای از صنایع را در بر میگیرد که از آن جمله میتوان به صنایع غذایی، داروسازی، پتروشیمی ، الیاف مصنوعی ، بهداشتی و آرایشی و صنایع تولید لوازم خانگی اشاره کرد. بررسی و مطالعه اجمالی ترکیب ، ساختار و ویژگیهای ماده و همچنین کنترل آزمایشگاهی فرآیندهای شیمیایی ، مطالب و فعالیتهایی است که در رشته شیمی در سطح کارشناسی ارائه میگردد. در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نیز دانشجویان در گرایشهای تخصصی این رشته که عبارتند از : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و شیمی کاربردی به صورت عمیقتری با بخشی از علم شیمی آشنا میگردند تا در آینده بتوانند مرزهای دانش شیمی را گسترش دهند. تواناییهای فارغالتحصیلان فارغالتحصیلان این دوره میتوانند مسؤولیت زمینههای مختلف از جمله موارد زیر را عهدهدار باشند: طرح ، نظارت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی محض ، در دانشگاهها ، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی ، به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه. مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی ، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانهها و صنایع. ارائه خدمات آموزشی در سطح دانشگاهها ، دبیرستانها و موسسات آموزشی. ارائه طرحهای پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهرهوری از آنها و جلوگیری از صادرات بیرویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطهای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند. ارائه خدمات در کارخانجات برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، رنگ و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، الیاف ، صنایع غذایی ، صنایع دارویی، بهداشتی و شویندهها. آمادگی برای ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تامین کادر علمی دانشگاهها و سایر مراکز علمی. کمک به توسعه صنایع دستی که در سطح گستردهای در جامعه پراکنده هستند؛ از جمله ساخت رنگهای بهتر و متنوعتر ، بخصوص استفاده از رنگهای طبیعی موجود در صنعت فرش. استفاده از گیاهان دارویی فراوانی که در مملکت موجودند، به منظور استخراج و شناسایی موارد کاربرد این گیاهان به کمک متخصصان داروساز. هدف دوره کارشناسی هدف از این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینههای آموزش در دبیرستان ، تربیت کمک پژوهشگر ، آماده کردن دانشجویان برای ورود به دورههای کارشناسی ارشد و دکتری به منظور تامین کادر آموزشی ، پژوهشی مورد نیاز دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی ، کارشناسان مورد نیاز صنایع شیمیایی و بینیازی از کارشناسان خارجی بتوانند از عهده برآیند. دروس دوره دارای دو گرایش: شیمی محض ، شیمی کاربردی است. داوطلب باید در دروس شیمی ، فیزیک و ریاضی دبیرستان قوی بوده ، علاقه ، انگیزه و روحیه کاوشگری لازم را دارا باشد. دروس به صورت عمومی ، پایه ، الزامی ( مشترک بین دو گرایش ) و اختصاصی ارائه میشود. بعضی دروس الزامی عبارت است از : شیمی آلی ، شیمی تجزیه ، شیمی فیزیک ، شیمی معدنی، معادلات دیفرانسیل. علاوه بر این دروس 32 واحد درسی در هر گرایش وجود دارد. در شاخه شیمی محض و شیمی کاربردی 20 واحد از این 32 واحد انتخابی است. زمینههای استفاده از تجارب عهدهدار شدن مسوولیت هدایت آزمایشگاهها و کمک به امر تدریس شیمی در دانشگاهها ، همکاری در زمینههای پژوهشی در موسسات ذیربط و دانشگاهها ، سرپرستی آزمایشگاههای کنترل کیفیت مواد اولیه و محصولات در صنایع شیمیایی و رفع مشکلات شیمیایی صنایع موجود ، ارائه روشهای بهتر جهت بالا بردن سطح تولید از نظر کیفی و کمی. با توجه به نیاز دانشگاهها به مدرس شیمی ، نیاز صنایع مختلف شیمیایی به پژوهشگر و کمبود متخصص ایرانی برای اداره کنترل کیفیت آزمایشگاههای شیمی صنایع موجود ، اهمیت این رشته مشخص میشود. امکان ادامه تحصیل امکان ادامه تحصیل در این رشته تا حد دکتری در داخل و خارج از کشور وجود دارد. مراکز جذب برخی از مراکز جذب کارشناسهای شیمی به شرح زیر است: وزارتخانههای آموزش و پرورش ، صنایع سنگین ، صنایع و معادن ، فرهنگ و آموزش عالی ، کشاورزی ، نفت و نیز آموزشگاههای شیمی ، صنایع شیمیایی و نظایر آنها. گرایشهای مقطع لیسانس رشته شیمی در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش «محض و کاربردی» میباشد. محض و کاربردی عنوان گرایشهای بعضی از رشتههای دانشگاهی مثل شیمی و ریاضی است. اما این دو گرایش چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در گرایش محض مبنای کار علم شیمی است و دانشجو درباره چهار گرایش اصلی علم شیمی که عبارتند از : شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیک ، دروسی را مطالعه میکند. اما در شیمی کاربردی ، دروس پایه شیمی کمتر مطالعه میشود و دانشجو یکسری از دروس مربوط به مهندسی شیمی مثل اصول صنایع شیمیایی و تصفیه آب و فاضلاب را میگذراند. فارغالتحصیل شیمی محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد، چرا که او راهکارهای تئوریک ساخت یک ماده را ارائه میدهد و سپس یک فارغالتحصیل شیمی کاربردی و یا مهندس شیمی طراحی نیمه صنعتی ماده مورد نظر را ارائه میدهد. تفاوت این دو گرایش در نحوه نگرش آنها به علم شیمی است، چون شیمی کاربردی نگرشی کاربردی به علم شیمی دارد و میخواهد از آموختههای شیمی در صنعت استفاده کند و به همین دلیل فارغالتصیلان این گرایش با مفاهیمی که در صنایع شیمی مطرح است، آشنایی بیشتری داشته و بهتر جذب بازار کار میشوند. اما هدف شیمی محض پرورش دانشجویانی است که کارهای تحقیقاتی انجام بدهند و با تحصیل در دوره فوقلیسانس و دکترا به حل مسائل و ناشناختههای علمی شیمی بپردازند. از همینرو درسهای نظری گرایش شیمی محض بیشتر از دروس کاربردی آن است. هرچند که شیمی محض بیشتر به تئوریهای عمیقتر شیمی میپردازد و شیمی کاربردی با ارائه یکسری واحدهای کاربردی ، ارتباط نزدیکتری با صنعت دارد، اما این دو گرایش در سطح لیسانس فرق زیادی با یکدیگر ندارند و اگر کسی مایل باشد از هر دو گرایش اطلاع داشته باشد، میتواند در دروس اختیاری ، بعضی از واحدهای اختصاصی گرایش دیگر را انتخاب کند. البته واقعیت این است که فارغالتحصیلان شیمی کاربردی راحتتر جذب بازار کار میشوند که آن هم بیشتر به خاطر عنوان این گرایش است تا معلومات فارغالتحصیلان آن! آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد البته باید گفت این طور نیست که هیچ فرصت شغلی برای فارغالتحصیلان این رشته مهیا نباشد، چون تعدادی از فارغالتحصیلان شیمی جذب صنایع شیمیایی مختلف مثل صنایع رنگسازی ، چرمسازی ، پتروشیمی ، موادغذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی میشوند و در بخش آزمایشگاههای کنترل کیفیت محصولات شیمیایی و یا واحد تولید آنها کار میکنند. من فکر میکنم که شیمی جزو معدود رشتههایی است که فارغالتحصیل آن میتواند همیشه مشغول بکار باشد. چون هر کارخانهای که دایر شود، در بخش کنترل کیفیت کالاهای ساخته شده نیاز به یک شیمیست دارد و یا در تمام صنایع احتیاج به فارغالتحصیلان شیمی داریم تا مواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی کرده و رد یا قبول بکنند. علاوه بر موارد فوق یک شیمیست میتواند در خانه خود با کمترین امکانات کارگاه کوچکی دایر کرده و بعضی از مواد مورد نیاز جامعه را تولید کند. فارغالتحصیلان این رشته توانایی تغییر و تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی ، تعداد زیادی از فارغالتحصیلان این رشته کارگاهها یا کارخانههای شیمیایی کوچک یا بزرگ دایر کرده و در کار خود نیز موفق بودهاند. در ضمن فارغالتحصیل شیمی میتواند در کارگاهها و کارخانههای تهیه مواد آلی ، دارویی ،رنگها ، رزینها و تهیه و ترخیص مواد معدنی کار بکند. ظرفیت پذیرش کل و گرایش مختلف طی سه سال تحصیلی 76 تا 78 بطور متوسط در هر سال 446 نفر دانشجو از گره آزمایشی علوم ریاضی و فنی و 2772 نفر از گروه علوم تجربی در رشته شیمی پذیرفته شدهاند. تواناییهای مورد نیاز و قابل توصیه شیمی یعنی حفظ کردن صدها فرمول ، عدد و رقم. این تصور بسیاری از دانشآموزان دبیرستانی است. تصوری که از دبیرستانها نشأت میگیرد، چرا که حجم مطالب کتاب شیمی دبیرستانی زیاد و فرصت تدریس محدود است و به ناچار دبیران و محصلان به جای درک و استدلال مفاهیم ، به سوی مسایل ذهنی و حفظی کشیده میشوند. در حالی که شیمی تلفیقی از مهارتهای ذهنی و استدلالی است و اگر کسی بخواهد در این رشته موفق گردد، باید در هر دو زمینه توانمند باشد و حتی میتوان گفت که قدرت استدلال بیش از قدرت حافظه در این رشته اهمیت دارد چون حافظه فقط میتواند به کار سرعت بدهد اما حلال مشکلات نیست. دانشجوی این رشته لازم است در دروس ریاضی ، شیمی و فیزیک ، قوی باشد و رشته شیمی را دوست بدارد یعنی از مطالعه درس شیمی لذت ببرد و خسته نشود. دانشجوی شیمی باید به شیمی علاقهمند باشد، نه این که رشته شیمی در فرم انتخاب رشته ، انتخاب چهلم و پنجاهم او باشد. همچنین دانشجو باید مثل مارگیرهای قدیمی که مار را میگرفتند و از آن استفاده بهینه میکردند، شجاع بوده و وسواس نداشته باشد، چون بعضی از مواد شیمیایی مثل مار خطرناکند، اما اگر کسی طرز استفاده از همین مواد را بلد باشد، موادی قابل کنترل و بسیار مفید هستند. وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته شیمی در ایران تا مقطع دکترا تدریس میشود. دوره کارشناسی ارشد شیمی دورهای با گرایشهای تخصصی در پنج گرایش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، شیمی کاربردی است. دوه دکترای شیمی نیز پس از دوره کارشناسی ارشد در دو بخش آموزشی و پژوهشی ارائه میگردد. رشتههای مشابه و نزدیک به این رشته این رشته دارای واحدهای مشابه با رشته برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام میباشد. وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر شیمی رشتهای است که هم برای فارغالتحصیلان شیمی و هم برای افراد مختلف جامعه فرصت شغلی ایجاد میکند. برای مثال با ایجاد هر شغل در صنعت پتروشیمی حدود بیست شغل در صنایع پایین دستی و وابسته به وجود میآید. تنها کافی است وضعیت واردات کشور خودمان را بررسی کنیم تا به واقعیت سخن لینوس پائولینگ پی ببریم. چون درحال حاضر کشور ما هر ساله حدود 5 میلیارد دلار صرف خرید 3500 کالای شیمیایی میکند. یعنی ما یک کیلو نفت را 10 سنت میفروشیم، آن وقت یک کیلو از مواد شیمیایی را 40 هزار ، 50 هزار و حتی بعضی از داروهای شیمیایی را تا 100 هزار دلار خریداری میکنیم . این در حالی است که کشور ما به دلیل داشتن برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، منابع معدنی و همچنین نیروی انسانی متخصص میتواند کالاهای شیمیایی بسیاری را تولید کند. کاری که چین انجام داد و توانست با کمترین امکانات ، بازار کالاهای شیمیایی دنیا را قبضه کند. در ضمن باید توجه داشت که خرید کالاهای شیمیایی نه تنها به بودجه کشور فشار سنگینی وارد میکند بلکه فرصتهای شغلی صدها فارغالتحصیل رشته شیمی را نیز از بین میبرد. افرادی که باید با استفاده از منابع اولیه کشور به تولید کالاهای شیمیایی بپردازند. نکات تکمیلی رشته شیمی از جمله رشتههایی است که داوطلبان دو گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی میتوانند آن را انتخاب کنند. البته مواد امتحانی و ضرایب این رشته در هر گروه آزمایشی متفاوت است و دانشگاهها نیز برای داوطلبان هر گروه ظرفیت پذیرش ویژهای در نظر گرفتهاند. 2 لینک به دیدگاه
mim-shimi 25686 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آذر، ۱۳۸۸ تفاوت تفاوت اين دو گرايش در نحوه نگرش آنها به علم شيمي است چون شيمي کاربردي نگرشي کاربردي به علم شيمي دارد و ميخواهد از آموختههاي شيمي در صنعت استفاده کند و به همين دليل فارغالتصيلان اين گرايش با مفاهيمي که در صنايع شيمي مطرح است آشنايي بيشتري داشته و بهتر جذب بازار کار ميشوند اما هدف شيمي محض پرورش دانشجوياني است که کارهاي تحقيقاتي انجام بدهند و با تحصيل در دوره فوقليسانس و دکترا به حل مسائل و ناشناختههاي علمي شيمي بپردازند. از همينرو درسهاي نظري گرايش شيمي محض بيشتر از دروس کاربردي آن است.در گرايش محض مبناي کار علم شيمي است و دانشجو درباره چهار گرايش اصلي علم شيمي که عبارتنداز : شيمي آلي ، معدني ، تجزينه و شيمي فيزيک دروسي را مطالعه ميکند. اما در شيمي کاربردي، دروس پايه شيمي کمتر مطالعه ميشود و دانشجو يکسري از دروس مربوط به مهندسي شيمي مثل اصول صنايع شيميايي و تصفيه آب و فاضلاب را ميگذراند فارغالتحصيل شيمي محض در شروع يک فعاليت صنعتي نقش دارد چرا که او راهکارهاي تئوريک ساخت يک ماده را ارائه ميدهد و سپس يک فارغالتحصيل شيمي کاربردي و يا مهندس شيمي طراحي نيمه صنعتي ماده مورد نظر را ارائه ميدهد هدف از اين دوره تربيت کارشناساني است که در زمينههاي آموزش در دبيرستان، تربيت کمک پژوهشگر، آماده کردن دانشجويان براي ورودبه دورههاي کارشناسي ارشد و دکتري به منظور تامين کادر آموزشي، پژوهشي مورد نياز دانشگاهها و موسسات تحقيقاتي ، کارشناسان مورد نياز صنايع شيميايي و بينيازي از کارشناسان خارجي بتوانند از عهده برآيند. دوره داراي دو گرايش: شيمي محض ، شيمي کاربردي است. داوطلب بايد در دروس شيمي، فيزيک و رياضي دبيرستان قوي بوده ، علاقه ، انگيزه و روحيه کاوشگري لازم را دارا باشد. دروس به صورت عمومي ، پايه ، الزامي (مشترک بين دو گرايش ) و اختصاصي ارائه ميشود. بعضي دروس الزامي عبارت است از : شيمي آلي ، شيمي تجزيه، شيمي فيزيک، شيمي معدني، معادلات ديفرانسيل. علاوه بر اين دروس 32 واحد درسي در هر گرايش وجود دارد. در شاخه شيمي محض و شيمي کاربردي 20 واحد از اين 32 واحد انتخابي است 2 لینک به دیدگاه
azarafrooz 14221 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مرداد، ۱۳۹۱ خو در واقع زیاد فرقی نداره ما که اکثرا کلاسامون با هم بود لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده