رفتن به مطلب

ترموگرافی Thermography


spow

ارسال های توصیه شده

همانطوریکه در تست های فراصوتی(Ultrasonic) از انتشار امواج صوت و در تست های رادیوگرافی(Radiography) از انتشار امواج ایکس(X) و گاما(γ) جهت بررسی رفتارهای ساختاری و زیر ساختاری هدف تحت بازرسي در واکنش به این امواج استفاده می شود، در ترموگرافی(Thermography) نیز با جریان دادن امواج حرارتی در درون هدف (Target) و دریافت پاسخ آن بصورت امواج مادون قرمز(IR) برای تست و بازرسی استفاده می گردد. همانند سایر روشهای تست و بازرسی دیگر، ترموگرافی نیز بطور مستحکمی بر پایه برخی اصول و قوانین فیزیکی قرار گرفته است. از این لحاظ انتقال حرارت نقشی اساسی را در یک بازرسی ترموگرافیک(Thermographic) ایفا می کند.درک مفاهیم حرارتی چون دما، گرما، گرمای ویژه، گرمای نهان، ضریب هدایت حراتی، پخشندگی گرمائی، ضریب صدور و مکانیزم های انتقال حرارت از مهمترین ملزومات انجام یک بازرسی ترموگرافی می باشد. از کارهای پژوهشی انجام گرفته در جهت گسترش کاربری ترموگرافی می توان به کنترل فرآیند

ساخت مخازن زباله های هسته ای اشاره نمود.در این فرایند مرحله تزریق مذاب سرب به مابین جداره فولادی مخزن توسط ترموگرافی تحت کنترل قرار گرفته است تا از ایجاد عیب ناشی از گرادیان های دمائی بزرگ جلوگیری شود.کنترل لایه های چسبنده در لامینت های چوبی و کنترل لامینت های آلومینیمی و کامپوزیت ها(Laminates & Composites) در جهت شناسائی جدایش های ناخواسته از سایر کاربری های اصلی ترموگرافی می باشد.در این زمینه می توان به بازرسی های بدنه هواپیما اشاره نمود که قبلا توسط تست التراسونیک صورت می گرفت؛ اما اخیرا به علت سرعت و دقت بیشتر ترموگرافی، توسط این روش بازرسی می شود.

در زمینه صنایع وابسته به عمران و سازه نیز می توان به بازرسی بتن، بازرسی جوش، بازرسی لایه بالاست(Ballast) ریل های قطار و بازرسی نفوذ رطوبت به ساختمانها و اماکن تاریخی اشاره نمود.همچنین می توان توسط بازرسی های ترموگرافیک عرشه پلها را تحت بازرسی قرار داد و جدایش در لایه های بتن و افزایش رطوبت نفوذی در پلها را شناسائی نمود.

تاسیسات و صنایع وابسته، از زمینه هائی می باشد که ترموگرافی بیشترین نقش را در بازرسی های انجام یافته در آن ایفاء نموده است.طی تحقیقاتی که انجام یافته است، ترموگرافی برتری خود نسبت به سایر روشها را در شناسائی خوردگی لوله ها و جداره ها و بازرسی ، شناسائی تله های بخار معیوب و شناسائی عایق های معیوب در کوره ها و دیگ ها؛ چه از نظر سرعت و چه از نظر دقت به اثبات رسانده است.توسط این روش می توان نواحی معیوب از نظر عایقکاری را شناسائی نمود و از اتلافات هزینه بر انرژی جلوگیری نمود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...