رفتن به مطلب

نرم افزار تابش


آیا به نظرتون نرم افزار خوبی هست ؟  

  1. 1. آیا به نظرتون نرم افزار خوبی هست ؟

    • 0
    • 0
    • 0


ارسال های توصیه شده

عنوان طرح: نرم افزار تابش

 

 

مجري طرح : شركت تابش رايان انرژي

 

 

هدف طرح: محاسبات تهویه مطبوع و کنترل انرژی مصرفی ساختمان با نرم افزار تابش

 

 

چکیده

 

یک از روش های مهم صرفه جویی انرژی در صنعت ساختمان کنترل و محاسبات دقیق بارهای حرارتی و برودتی ساختمان است . محاسبات دقیق نیازمند نرم افزار هایی کارآمد است که با تمهیدات و ضوایط مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی در مصرف انرژی) هماهنگ باشند. این مقاله به اجمال به معرفی نرم افزار تابش می پردازد که با هدف يكپارچگي محاسبات و کنترل تاسیسات مکانیکی ساختمان ها تدوین شده و به ثبت شوراي عالي انفور ماتيك كشور رسيده و مورد تائيد سازمانهاي بهينه سازي مصرف سوخت كشور و سازمان بهره وري انرژي ايران (سابا) قرار گرفته است .

 

 

کلمات کليدی : نرم افزار , تابش , بارهای حرارتی و برودتی , چک لیست صرفه جوی در مصرف انرژی

 

 

 

مقدمه

 

ذخيره سازي انرژي يكي از مباحث مهم جهان و كشورمان ايران است كه در جهت هرچه بهتر استفاده كردن از اين انرژي هاي برقي و فسيلي راه كارها و روشهاي گوناگوني وجود دارد.مصرف بالاي انرژي در ساختمان‎هاي خانگي و تجاري يكي از عمده‎ترين مشكلات كشورهاي در حال توسعه از ایران محسوب مي شود كه داراي اثرات اقتصادي و زيست محيطي زيادي مي‎باشد بطوري كه بخش ساختمان با مصرف حدود 40 درصد كل انرژي توليد شده در كشور را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است که طبق آمارهاي موجود سالانه حدود 200000 واحد مسكوني جديد در سطح كشور ساخته مي‎شود. از روشهاي مهم صرفه جويي انرژي در صنعت ساختمان با توجه به مطالعات و تجارب بدست آمده ,كنترل و محاسبات دقيق بارهاي حرارتي و برودتي ساختمانها است ، متاسفانه دلايل گوناگون كه مهم ترین آن نبود برنامه هاي نرم افزاري در زمينه محاسبات بارها ی حرارتي و برودتي است كه با استانداردها و سياستهاي ايران نيز مطابقت داشته باشد. باعث شده اند كه بيشترين اتلاف انرژي در بخش ساختمانهاي جديد بوجود آيد. امكان ناپذير بودن كنترل بارها و محاسبات دقيق در ساختمانهاي بزرگ آن هم بصورت دستي ما را به فكر نوشتن برنامه نرم افزاي در این زمینه انداخت كه از اواسط سال 1379 با بكار گيري نيروي متخصص و جمع آوري اطلاعات در جهت رسيدن به اهداف

· يكپارچگي محاسبات برای بالا بردن كيفيت در طراحي

· كنترل راحت طراحي براي كارفرما ها و شهرداري ها و نظام مهندسي و . . .

· حذف مقادیر تقریبی و بالا دستی ( Over Design) به دلیل استفاده از امکانات محاسبات نرم افزاري و كاهش مصرف انرژي بي رويه در ساختمانها كه مونتج به صرفه جويي خواهد شد.

· ارائه نرم افزاري هماهنگ با ضوابط و سياستهاي سازمان مسكن و شهر سازي و مطایق با پتانسيل هاي انرژي كشور (مبحث 19 مقررات ملي ساختمان ) .

· کمک به گسترش فرهنگ استفاده از تكنو لوژي نوين برای محاسبات دقيق در جامعه فنی مهندسی كه در نتيجه از پايه هاي صرفه جويي مي باشد .

قدم برداشتيم و توانستیم بعد 3 سال نرم افزاري توليد كنيم كه در حال حاضربه نوبه خود در ایران برای اولین بار و در دنیا خیلی قویتر و کاربردیتر از نرم افزارهای مشابه ازجمله Carrier و Hapکه توانائی بررسی مصرف انرژی در ساختمانها و ارائه راهکارهای مناسب جهت صرفه جویی انرژی را دارد. این نرم افزار در حال حاضر در شورای عالی انفور ماتیک کشور به ثبت رسیده و مورد تائید سازمانهای بهینه سازی مصرف سوخت کشور و سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) می باشد .

 

Ø جايگاه نرم افزارتابش در جامعه نظام مهندسی و سازمان مسكن شهر سازي

· ارزش سوخت و انرژی از یک سو و همچنین مصرف حدود چهل درصد سوخت کشور در بخش ساختمان از دیگر سو موجب گردیده که جامعه مهندسین تاسیساتی ساختمان به محاسبات دقیق تاسیسات مکانیکی و در نتیجه به یک نرم افزار محاسباتی تاسیسات مکانیکی کار آمد احساس نیاز نماید. این موضوع درسالهای اخیر کاملا محسوس بوده و در آینده ای نه چندان دور نیز قابل لمس خواهد بود. چرا که محاسبات با نرم افزار در ساختمانهای در حال احداث منجر به دقت زیاد در طراحی شده و با بررسی عددی مقدار مصرف انرژی و اصلاح جزئیات اجرائی ساختمان , بهینه سازی مصرف انرژی عملی می شود. با عنایت به این که در بخش صرفه جویی انرژی , سازمان نظام مهندس کشور قدمهای مهم آموزشی را برداشته اند و گام های بعدی نیاز به بخشنامه های عملی و ابزارهای کاربردی را دارد ، نرم افزار تابش این امکان را برای کاربران به سهولت انجام داده و نتیجه چک لیست صرفه جویی انرژی (مبحث نوزدهم مقررات ملی) را در گزارش نهایی ارائه میدهد .

· اين نرم افزار جوابگوي بخشنامه هاي وزارت مسكن و شهر سازي ابلاغی به مهندسين مشاور سراسر كشور و سازمانهاي دولتي و شرکت های خصوصی می باشد. در بخشنامه هاي فوق به رعايت چك ليست مبحث نوزدهم مقررات ملي ساختمان در ساختمانهاي دولتي ،‌ به منظور صرفه جويي انرژي در طراحي اکیدا توصیه شده است.

· نياز مهندسين طراح در كشور بگونه ای است كه گاه در بعضي از استان ها گروه متخصصين رشته تاسيسات سازمانهاي نظام مهندسين با تشكيل گروه كاري خواسته اند اقدام به طراحي نرم افزار مشابه نمايند يا به خريد نرم افزار از كشورهاي خارجي روي آورند ولي به دلايل بسيار متعدد اين امر امكان پذير نشده و نياز به نرم افزار همچنان در جامعه مشهود است و مهندسين برای محاسبات ( خصوصاً بارهاي سرمايش ) از شيت فرمهاي دستي استفاده مي کنند كه به محاسبات وجهی تقریبی وسر انگشتي می بخشد .

· خارج شدن از متدهاي محاسبات دستي ( سر انگشتي ) و يكپارچگي محاسبات در كل كشور اين امكان را براي جامعه مهندسين خصوصاً بخش تاسيسات فراهم مي سازد كه دانش فني در بكار گيري مصالح مطلوب و استفاده از سايه بانها و بررسي بهينه سازي مصرف انرژي و گسترش فرهنگ استفاده از تكنولوژيهاي جديد نرم افزاري و ... در صنعت ساختمان ارتقا یابد.

· استفاده از نرم افزار علاوه بر يكپارچگي محاسبات , این امکان را می آورد که كنترل هاي مربوط از طرف كارفرمایان و كارشناسان بسيار راحت و دقيق انجام گیرد و در نتيجه انجام اصلاحات مورد نياز چه از باب اشكالات محاسباتي و چه از باب رعايت بخشنامه ها ( مقررات ملي و صرفه جويي انرژي ) دقيق تر و سهل تر صورت گردد.

 

Ø مزایای استفاده از نرم افزار تابش

استفاده از نرم افزار تابش مزایای بسیاری در اختیار کاربران برنامه قرار می دهد از جمله :

· طراحي صحيح تاسيساتي پروژه ها

· انتخاب صحيح تجهيزات تاسيساتي از نظر ظرفیت مورد نياز فضاهای طراحی شده

· انتخاب صحيح تجهيزات تاسيساتي از نظر صرفه جويي در انرژي

 

Ø امتيازات و قابليتهاي نرم افزار تابش

امتیازات و قابلیت های نرم افزار تابش متنوع و فراوان است . ازجمله می توان به قابلیت های زیر اشاره کرد :

· محاسبات بارهاي سرمايش و گرمايش يك پروژه در تمامي ساعات روز و تعيين ساعت پيك بار پروژه و تك تك اتاقها

· تمامي منوها و جداول دو زبانه ( فارسي و انگليسي ) مي باشند.

· قابليت بررسي تاثير عايق كاري در بار حرارتي وبرودتي ساختمان جهت كاهش پرت انرژي .

· قابليت بررسي استفاده از پنجره ها و شيشه هاي دوجداره.

· قابليت بررسي جهت گيري ساختمان نسبت به محورهاي جغرافيايي جهت كاهش پرت انرژي

· قابليت بررسي تاثير سايه بانها جهت كاهش پرت انرژي.

· قابليت محاسبه ميزان مصرف انرژي سالانه يك پروژه .

· ارائه چك ليست صرفه جويي درمصرف انرژي ( مبحث نوزدهم مقررات ملي ساختمان ) با روش كاركردي و قياس ضريب انتقال حرارت طرح و مرجع ساختمان بصورت هوشمند.

· قابليت محاسبه آب گرم مصرفي يك پروژه .

· تمامي جداول وضرايب مطابق آخرين استانداردهاي ارائه شده سازمان مسكن و شهرسازي تهيه و تنظيم شده است.

· استفاده از پايگاه داده هاي جامع و كامل و اكثراً قابل افزايش توسط كاربر مي باشند .

· ارائه بيش از 250 نوع تجهيزات داخلي متفرقه در كاربريهاي مختلف .

· دسته بندي حدود 300 نوع مصالح مورد استفاده در ساختمان با ساده ترين روش جهت شبيه سازي جداره هاي مورد نظر و نيز با قابليت افزايش توسط كاربر و محاسبات لازمه جهت تعيين وزن واحد سطح ، اينرسي و قابليت هدايت حرارتي يك جداره در و ضعيت هاي مختلف بصورت كاملاً هوشمند.

· انتخاب چراغهاي مورد مصرف در تمامي حالات نصب با انتخاب ساعات مورد مصرف در يك شبانه روز

· ايجاد يك ) اتاق , واحد, طبقه ,پروژه ( مشابه از قسمتهاي محاسبه شده با استفاده از ويژگيهاي چرخش يا تقارن نسبت به محورهاي جغرافيايي.

· نامحدود بودن اين نرم افزاردرنوع كاربري ساختمان

· تعيين فيلم هوا براي جداره هاي مختلف بصورت كاملاً هوشمند .

· محاسبه دقيق جدول سايكرومتريك و اعمال آن در محاسبات بار ها.

· استفاده از اكثر شهرها با تمامي مشخصات لازمه و نيز با قابليت افزودن شهرهاي جديد.

· استفاده از تصوير سه بعدي سايه بانهاي پنجره هاي مورد محاسبه با قابليت بررسي در ساعات روز و در تمامي عرضهاي جغرافيايي.

· ارائه برچسب انرژي براي ساختمانهاي در حال احداث

 

 

Ø تمامي منوها و جداول دو زبانه ( فارسي و انگليسي ) مي باشند :

 

بصورتيكه بسته به سليقه كاربر مي تواند هنگام استفاده از نرم افزار منوها و جداول را به دو زبان فارسي و انگليسي انتخاب كرده و استفاده نمايد .

 

 

Ø راهنمای نرم افزار:

نرم افزار تابش نیز همچون سایر نرم افزارهای کاربردی و مهندسی دارای راهنمای کاربرد و موارد آموزشی می باشد. فرق متمایزی که تابش با بقیه نرم افزارها را دارد این است که علاوه بر راهنما و آموزش کلی که در نحوه اجرای برنامه تمهید شده ، راهنمای استفاده از نرم افزار در هر کدام از صفحات بصورتی تعبیه شده که با کلیک روی راهنما , صفحه آموزش مربوط به آن صفحه برای کاربر باز خواهد شد .

 

 

Ø محاسبات بارهاي سرمايش و گرمايش يك پروژه در تمامي ساعات روز و تعيين ساعت پيك بار پروژه و تك تك اتاقها واحد ها و طبقات :

تلفات بارهاي حرارتي اعم از جداره ها و پنجره ها و انرژي تابشي خورشيدي , چراغها , افراد و بارهاي تجهيزات داخلي براي تمامي ساعات روز محاسبه شده و مقدار پيك آن با ساعت وقوع جهت انتخاب تاسيسات اتاقها اعلام مي شود و همچنين اگر پروژه به زونهاي مختلف تقسيم گردد , در اين صورت نيز براي زونها مقدار پيك بار با ساعت وقوع جهت انتخاب تاسيسات مربوط به زونها اعلام مي شود.

 

Ø محاسبه ميزان مصرف انرژي سالانه يك پروژه :

يكي از شاخص هاي مهم قياس تلفات انرژي براي ساختمان ها, محاسبه ميزان مصرف انرژي براي يك دوره از سال مي باشد. در نرم افزار تابش با استفاده از روش روز درجه ميزان مصرف انرژي را براي بارهاي سرمايش و گرمايش يك دوره از سال محاسبه و گزارش داده مي شود. لازم به توضيح است كه گزارش مربوطه براي تمامي انرژي هاي مصرفي ( فسيلي . برقي . ... ) انجام مي شود.

 

Ø بررسي تاثير عايق كاري در بار حرارتي وبرودتي ساختمان برای كاهش اتلاف انرژي :

پس از شبیه سازی یا محاسبه یک پروژه از قسمت ابزار می توان به تعویض جداره ها و یا پنجره ها پرداخت و جداره های کل پروژه را با جداره های جدید عایق کاری شده و پنجره های جدید شبیه سازی نمود و از نتیجه این جایگزینی گزارش گیری کرد و از قیاس آن با نتیجه اولیه به راحتی مقدار کاهش پرت انرژی را بصورت بارهای حراررتی و برودتی و یا مقدار سوخت و انرژی در یک سال را ملاحظه نمود. و این پروسه را با جداره های مختلف تا دست یابی به نتیجه مطلوب می توان ادامه داد و در نتیجه می توان به جداره های مطلوب جهت کاهش مصرف انرژی با قیاس عددی دست یافت .

 

Ø بررسي استفاده از پنجره ها و شيشه هاي دوجداره :

كاربر پس از شبيه سازي پروژه و اتمام محاسبات بارها ، اگر ملاحظه کرد که پروژه از نظر برچسب انرژي در وضيعت بدي قرار دارد . ديگر نياز نيست كه در راستای بهبود پروژه از نظر صرفه جويي انرژي ، تك تك پنجره ها را تغيير دهند . با تمهيدي كه در نرم افزار وجود دارد كاربر مي تواند تمامي پنجره هاي خارجي ساختمان را با پنجره تعريف شده (پنجره هاي دو جداره و .... ) به راحتي تعويض نمايد و از پروژه گزارشهاي متعددي دريافت كرده و به بررسي ميزان عددي پرت انرژي بپردازد .

 

 

 

Ø بررسي جهت گيري ساختمان نسبت به محورهاي جغرافيايي جهت كاهش اتلاف انرژي :

يكي ديگر از بزرگترين مزیت های نرم افزار تابش مي توان به قابليت بررسي جهت گيري ساختمان اشاره نمود . بصورتي كه كاربر پس از شبيه سازي پروژه و اتمام محاسبات بارها ، اگر پروژه از نظر برچسب انرژي يا جهت گيري ساختمان در وضيعت مناسبی نباشد . ديگر نياز نيست كه كاربر جهت بهبود ، تك تك جهت گيري ها را تغيير دهند . با تمهيدي كه در نرم افزار وجود دارد كاربر مي تواند پروژه را در محورهاي جغرافيايي بچرخاند يا پروژه اي متقارن ايجاد نمايد . لازم به توضيح مي باشد كه در اين صورت به علت تغيير جهت هاي جغرافيايي ميزان پرت انرژي پروژه نيز تغيير خواهد نمود و از اين امكان نرم افزار مي توان از پروژه گزارشهاي متعددي دريافت كرد و به بررسي ميزان عددي پرت انرژي پرداخت .

 

 

Ø بررسي تاثير سايه بانها جهت كاهش اتلاف انرژي :

سايه بان ها به علت جلوگيري از تابش انرژي خورشيدي در فصل تابستان بسيار مفيد مي باشند ‍‍، چون بار حرارتي زيادي توسط خورشيد از جداره هاي نورگذر به ساختمان وارد مي شود كه بهترين روش جلوگيري ‍‍، استفاده از سايه بان مي باشد . ولي انتخاب يك سايه بان مناسب براي پنجره ها و جداره هاي نورگذر در جهت ها و عرضهاي جغرافيايي مختلف محل پروژه به خاطر زاويه اوج و منحني سهمي وار خورشيد كار بسيار سختي مي باشد چرا که يك سايه بان مناسب بايستي در تابستان از ورود نور خورشيد به داخل جلوگيري نمايد و در فصل زمستان مانع ورود نور خورشيد به داخل نباشد . با تمهيدي كه در نرم افزار وجود دارد كاربر مي تواند قبل از شروع پروژه به بررسي تاثير سايه بانها ، جهت كاهش پرت انرژي از طيف ابعاد سايه بانها بپردازند .

 

 

Ø محاسبه آب گرم مصرفي يك پروژه :

براي محاسبه انرژي لازم جهت تهيه آبگرم مصرفي يك ساختمان مي بايست به چندين پارامتر توجه داشت از جمله كاربري ساختمان و مقدار مصرف لوازم بهداشتي و ضريب همزماني مصرف آب و ضريب ذخيره منبع آبگرم و ... در برنامه نرم افزار تابش تمامي اين موارد با دسته بندي مناسب گردآوريگرديده است و اين امكان در برنامه ديده شده كه كاربران بتوانند به راحتي براي تمامي زون بندي ها محاسبات مربوط را انجام دهند و در هنگام گزارش گيري مقدار مصرف انرژي و سوخت جهت تهيه آبگرم مصرفي را داشته باشند.

 

Ø انتخاب چراغهاي مورد مصرف در تمامي حالات نصب و ساعات مورد مصرف در يك شبانه روز :

بار حرارتي هر چراغي علاوه بر نوع آن ( رشته اي يا فلوروسنت ) به حالتهاي نصب چراغها ( توكار يا روكار و .... ) نيز ارتباط دارد كه اين موارد در نرم افزار تابش ديده شده است . اكثر برنامه هاي مشابه جهت محاسبه بار حرارتي چراغها با فرض 24 ساعت روشن محاسبات مربوط را انجام مي دهند كه این روش به علت بار حرارتي زياد چراغها و چندين علت دیگر درست نيست, اولا پيك بار حرارتي اكثر فضاها در اواسط روز می باشد كه در اين زمان روشن بودن چراغها به ندرت امكان پذير است . ثانيا بعلت روشن بودن هوا ديگر نيازی به روشن بودن چراغها نيست كه تمامي اين موارد در برنامه به شكلي طراحي گرديده كه بتوان در يك فضا مقدار چراغها را با شرايط نصب مختلف و ساعات روشن بودن آنها را وارد نمود . برنامه توان محاسبه بار حرارتي ذخيره شده توسط ديوارهاي آن فضا را دارد و همچنين مقدار بار حرارتي آن را پس از خاموش شدن چراغها ساعت به ساعت در محاسبات در نظر مي گيرد , از این رو این برنامه از دقت محاسبات بسيار بالايي برخوردار مي باشد كه باعث كاهش بي رويه تجهيزات اضافي مشود و متعاقب آن از پرت انرژي جلوگيري مي كند

 

Ø ارائه بيش از 250 نوع تجهيزات داخلي متفرقه :

در هنگام استفاده از تجهيزات آشپزخانه اي , اداري و منازل مقداري بار حرارتي محسوس و نامحسوس در اثر كاربري هاي مختلف این تجهزات به فضاي اطراف پس داده مي شود. در برنامه نرم افزار تابش اكثر تجهيزات بصورت دسته بندي شده در اختيار كاربران گذاشته شده و كافيست كه کاربر روي تجهيزات مورد نظر كليك کند تا مشخصات فيزيك و ساير موارد را از جمله بار حرارتي محسوس ونامحسوس را دريافت نمايد تا بتواند مقدار آن را در محاسبات مربوطه وارد كند .

 

Ø دسته بندي مصالح :

تمامي جداول و ضرايب مطابق آخرين استانداردهاي ارائه شده وزارت مسكن و شهرسازي تهيه و تنظيم شده است . اين مطلب را در واقع مي توان الفباي محاسبات بارهاي حرارتي يك ساختمان تلقي كرد . مثلا مقدار هدايت حرارتي مصالح بنايي توليد شده در داخل كشور با میزان توليدي آن در ساير كشورها متفاوت مي باشد پس اگر بخواهيم محاسبات بارهاي حرارتي يك ساختمان را در داخل كشور محاسبه كنيم باید اطلاعات درستي از مصالح مربوط را در دسترس داشته باشيم . در برنامه نرم افزار تابش تمامي اين موارد از منابع مورد تاييد گرد آوري و ارائه گرديده است. درحدود 300 نوع از مصالح مورد استفاده در ساختمان با ساده ترين روش جهت شبيه سازي جداره هاي مورد نظر و نيز با قابليت افزايش توسط كاربر و محاسبات لازم برای تعيين وزن واحد سطح ، اينرسي و قابليت هدايت حرارتي يك جداره ، در وضعيت هاي مختلف بصورت كاملاً هوشمند در اختیار کاربران قرار می گیرد . محاسباتقابليت هدايت حرارتي يك جداره مركب كه در هنگام گزارش گيري بتواند تمامي مشخصات مربوط را دريافت كند كار پر زحمتي مي باشد لیکن اين امكان در نرم افزار تابش به سادگي انجام مي گيرد و فقط كافيست اجزاء تشكيل دهنده ديوار مركب به ترتيب از سمت داخل به خارج با ضخامت لايه ها وارد گردد . در اين قسمت از برنامه مقاومت فيلم هواي داخل و خارج بصورت هوشمند توسط نرم افزار اعمال مي گردد و همچنين محاسبه اينرسي حرارتي ديوار مركب نيز در برنامه اعمال گرديده است . لازم به ياد آوري است كه مقاومتهاي حرارتي مصالح منطبق بر گزارش مركز تحقيقات مسكن و شهر سازي مي باشد . در دسته بندي مصالح قسمتي نیز براي مصالح جديد پيش بيني گرديده تا كاربران بتوانند اطلاعات جديد را در ليست اضافه نمايند.

 

Ø نوع كاربري ها نرم افزار

يكي ديگر از امتيازات نرم افزار تابش كه آن را از ساير برنامه ها مشابه متمايز مي كند نامحدود بودن نوع كاربري ساختمان ها (برج ، هتل ، سوله ، سالن پذيرايي ، كارخانه ، موتور خانه ، ورزشگاه ، بيمارستان و....)است . بصورتي كه ساختار برنامه طوري طراحي شده است كه كاربران بدون توجه به نوع كاربري ساختمان مي توانند پروژه های گونگون را با اين نرم افزار محاسبه كنند.

 

 

Ø ايجاد يك اتاق , واحد , طبقه و پروژه مشابه با استفاده از ويژگيهاي چرخش يا تقارن نسبت به محورهاي جغرافيايي.

جهت سهولت و تسريع در ارائه گزارشات اين امکان در نرم افزار اعمال شده كه كاربران در ايجاد يك اتاق , واحد و طبقه جديد مي توانند از اتاق ها , واحدها و طبقه هاي بوجود آمده قبلی كه از نظر شرايط جغرافيايي و ديگر موارد كه مشابه و يا با كمي تغيير مشابه باشند عمل شبيه سازي را انجام دهند . در قسمت مربوطه فقط با انتخاب و وارد كردن نام جديد ، مي تواند اتاق , واحد و طبقه جديدي را شبيه سازي نمود . لازم به توضيح است كه چنانچه زون جديد نياز به چرخش يا تقارن نيز داشته باشد به راحتي در قسمت مربوط عمل چرخش را با تعيين زاويه چرخش و عمل تقارن را با تعيين محورتقارن نسبت به جغرافيايي انجام داد.

 

 

Ø ارائه چك ليست صرفه جويي درمصرف انرژي ( مبحث نوزدهم مقررات ملي ساختمان ) با روش كاركردي و قياس ضريب انتقال حرارت طرح و مرجع ساختمان :

اين مبحث که در مقررات ملي ساختمان مبحث نوزدهم ( صرفه جوي انرژي در ساختمان ) از اهمیت ویژه ای برخوردار است ارایه آن در زمان اخذ پروانه ساختمان لازم می باشد مدارك مورد نیاز برای تاييد ساختمان از نظر ضوابط صرفه جويي در مصرف انرژي در نرم افزار پیش بینی شده و مطابق آن , عملكرد برنامه تابش به گونه اي است كه تمامي تمهیدات مبحث نوزدهم در آن گنجانده شده است . وارد كردن داده های مورد نیاز توسط كاربر بسیار ساده و وراحت بوده و در برابر اكثر موارد و پارامترها به صورت محاسبات هوشمندانه توسط نرم افزار محاسبه می شوند.محاسبات بر مبنای روش كاركردي و بر اساس پارامترهایی قرار دارد که در زیر به آنها اشاره می شود. نرم افزار حتي در برگیرنده جزئیاتی نظیر تبصره هاي جداول مانند ( η ضريب تصحيح انتقال حرارتي مرجع ) نيز مي باشد و در نهايت ضريب انتقال حرارتي مرجع ساختمان Ĥ كه برابر با ميزان انتقال حرارتي براي يك درجه اختلاف دماي بين داخل وخارج از طريق ديوار ها , بام ها , كف هاي در تماس با هوا يا خاك و سطح نورگذر است توسط نرم افزار محاسبه شده و ضريب انتقال حرارتي طرح ساختمان H نيز با همان روش محاسبه مي شود . در گزارش گیری پروژه اين ضريب نشان داده شده و بر چسب انرژي حاصل از قياس دو ضريب براي ساختمان داده مي شود.

پارامترهایی که در بالا ذکرشان رفت عبارتند از :

· مشخصات فيزيكي مصالح وسيستم هاي عايق حرارت مورد استفاده در ساخت اجزاي پوسته خارجي ساختمان

· مشخصات فني سيستم هاي تاسيساتي گرمايي , سرمايي , تهويه , تهويه مطبوع , تامين آبگرم مصرفي و روشنايي

· گونه بندي ساختمان از نظر ميزان صرفه جويي در مصرف انرژي

· گونه بندي جغرافيايي نياز انرژي گرما يي , سرمايي سالانه ساختمان

· گونه بندي كاربري ساختمان

· گونه بندي سطح زيربناي مفيد ساختمان

· گونه بندي شهر محل استقرار ساختمان

· گونه بندي از نظر شرايط بهره گيري از انرژي خورشيدي

· گونه بندي از نظر نوع انرژي مصرفي

· گونه بندي در از نظر استفاده از سيستم هاي نوين تهويه

· گونه بندي ساختمانها با كاربري غير مسكوني

· نوع ساختمان ( ويلائي يا غير ويلائي )

· شاخص خور شيدي در پنجره ها

· زاويه ديد در شاخص خور شيدي

 

Ø سیستم محاسباتی

کلیات نرم افزار با سیستم انگلیسی محاسبه میشود ولی برای سهولت کاربرانی که به سیستم متریک آشنا می باشند این امکان نیز دیده شده که بدون هیچ مشکلی بتوانند با نرم افزار تابش کار کنند.

 

Ø تشکر

از خانم نعیمه یاسائی و پریناز جعفری به دلیل همکاری ارزنده شان در نگارش برنامه تشکر می کنیم و از همکارانی که علاقمند به دریافت اطلات بیشتر در مورد نرم افزار هستند خواهشمند است به سایت www.Tabeshco.ir مراجعه فرمایند .

 

 

 

جهت تهیه Demo نرم افزار و کسب اطلاعات بیشترلطفا به سایت شرکت مراجعه فرمائید .

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

info@Tabeshco.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...