رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

1)موتور های القایی :

 

موتورهایی که از القاء برای ایجاد مغناطیس در رتورهایشان استفاده می کنند موتورهای القایی نامیده می شوند. موتورهای القایی شاید متداولترین نوع موتورهای ac هستند که در هر چیزی از فن های خانگی گرفته تا پمپ های صنعتی و آسانسورهای کابلی دیده می شوند. آنها گشتاور زیاد تولید کرده به راحتی راه اندازی شده وارزانتر هستند.

 

موتور القایی با حرکت یک میدان مغناطیسی در اطراف رتور کار می کند. پوسته ثابت احاطه کرده. رتور شامل یک الکترومغناطیس پیشرفته بنام استاتور می باشد. در حالی که استاتور حرکت نمی کند میدانی که آن بوجود می آورد حرکت می کند. با یک استفاده هوشمندانه از قطعات اکترو مغناطیسی متغیر استاتور قادر خواهد بود که قطبهای مغناطیسی تولید کند که در یک دایره حرکت می کنند و دور تا دور رتور می گردند چون حرکت قطب ها بر اساس معکوس شدن جریان در خط جریان ac می باشد قطب شمال معمولا در هر سیکل جریان یک بار دور رتور می گردد. یک قطب جنوب همچنین در جهت مخالف دور می چرخد.

 

این قطب های مغناطیسی متحرک رتور را در امتداد هم می کشند. آنها قطب های مغناطیسی را در رتور القاء می کنند رتور گشتاورهای مغناطیسی را تجربه می کند. رتور شروع به چرخیدن می کند و هر چه سریعتر می چرخد تا اینکه تقریبا به سرعت قطب های مغناطیسی استاتور می چرخد برسد.

 

three_phase_induction_motor.gif

لینک به دیدگاه

2) موتورهای پله ای :

 

دقت طرح کردن وابسته است به یکی از حالت های هماهنگ سازی موتورهای ACکه انها هستند موتورهای پله ای.داخل روتور شامل یک هسته اهنی بزرگ یا پایداری مغناطیسی توسط قطبهای برجسته هست و انهارا توسط کلید مغناطیس که از خارج اهنربا کنترل می کند .یک موتور پله ای همچنین می توان مانند قطع کننده ما بین یک موتور DCو یک Solenoidبطوریکه هر سیم پیچ تحریک شده که توسط چرخش است.ان موتور به خط می کند خودش بوسیله میدان مغناطیسی که توسط میدان تحریک سیم پیچی تولید شده.

بر خلاف موتور سنکرون,که ان نمی تواند در حالت سکوت به چرخش در اید.

در عوض ان از یک وضیعت بسوی وصیعت بعدی می رود

بطوریکه میدان سیم پیچ ها هستند تحریک شده

و در دیگر رشته ها ان موتور قادر است به جلو و عقب برود موتور های پله ای ساده که به صورت تحریک کردن سراسر یا توسط تحریک کردن میدان سیم پیچی است

هدایت می کنند دندانه روتور را در یک وضعیت محدود .بیشتر محور های پشرفته می تواند متناسب باشد با کنترل قدرت در میان سیم پیچ های روتور در وضیعت میان دندانه قطبهای پلاتین و در نتیجه شدت چرخش یکنواخت می شود.

ماشینهای الکتریکی کنترل کننده موتورهای پله ای هستند یکی از بیشترین استفاده سیستم وضیعت یابی است که مخصوصا سیستم از قسمت دیجیتالی باشد.

موتورهای پله ای می تواند در یک زاویه ویژه به چرخش در اید.

بنا براین موتورهای پله ای استفاده می شود در دستور خواننده شده یا ذخیره شده در CUP. دوران یک ماشین دایره شکل است موقعی که دقت ان کافی است برای تنظیم موقعیت یابی از یک خوانده یا نوشته.

بنابراین چگاتی تحریک بزرگتر می شود .

حد موتورهای پله ای برای هارد درایور کهنه شده.

بدین گونه هرگز برای هارد درایور استفاده نمی شود

برای خواندن و نوشتن سیستم کنترل مستقر روی صدای سیم پیچ حلقه است.

موتورهای پله ای بودن upcaledودر وسیله های نقلیه برقی زیر SRM

استفاده می شود.(کلید ماشین مقامت مغناطیسی رلوکتانس)

 

working1.gif

لینک به دیدگاه

3)موتورهای یونیورسال :

 

یکی از انواع موتورهای DC میدان سیم پیچی شده موتور ینیورسال است. اسم این موتورها از این واقعیت گرفته شده است که این موتورها را می‌توان هم با جریان DC و هم AC بکار برد، اگر چه که اغلب عملاً این موتورها با تغذیه AC کار می‌کنند. اصول کار این موتورها بر این اساس است که وقتی یک موتور DC میدان سیم پیچی شده به جریان متناوب وصل می‌شود، جریان هم در سیم پیچی میدان و هم در سیم پیچی آرمیچر (و در میدانهای مغناطیسی منتجه) هم‌زمان تغییر می‌کند و بنابراین نیروی مکانیکی ایجاد شده همواره بدون تغییر خواهد بود. در عمل موتور بایستی به صورت خاصی طراحی شود تا با جریان AC سازگاری داشته باشد (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بایستی مدنظر قرار گیرند) و موتور نهایی عموماً دارای کارایی کمتری نسبت به یک موتور معادل DC خالص خواهد بود.

مزیت این موتورها این است که می‌توان تغذیه AC را روی موتورهایی که دارای مشخصه‌های نوعی موتورهای DC هستند بکار برد، خصوصاً اینکه این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار جمع و جور در سرعتهای بالا هستند. جنبه منفی این موتورها تعمیر و نگهداری و مشکل قابلیت اطمینان آنهاست که به علت وجود کموتاتور ایجاد می‌شود

 

Motor_04.gif

لینک به دیدگاه

4) موتورهای خطی :

 

یک موتور خطی اساساً یک موتور الکتریکی است که از حالت دوار در آمده تا بجای اینکه یک گشتاور (چرخش) گردشی تولید کند، یک نیروی خطی توسط ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی سیار در طولش، بوجود آورد. موتورهای خطی اغلب موتورهای القایی یا پله‌ای هستند. می‌توانید یک موتور خطی را در یک قطار سریع السیر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مشاهده کنید که در آن قطار روی زمین پرواز می‌کند.

feat1_0408_fig1.jpg

لینک به دیدگاه

5) موتورهای ACسنکرون :

بعضی موتورها طراحی شده اند که منحصرا در جهان متفاوت کارکنند .این موتور دراصل با ژنراتور بخش قبل یکسان است .زیرا موتورها وژنراتورها وابسته هستند. ژنراتور کار مصرف میکند .تا انرژی الکتریکی تولید کنددرحالی که موتور انرژی الکتریکی استفاده میکند تاکارتولید شود.

موتورهای سنکرون یک نکته ی مهم درباره ی موتورها وژنراکتورها را بیان میکند: آنها در اصل وسایل مشابهی هستند. اکر شما یک موتور AC سنکرون را به خط جریان وصل کنید وبه آن زمان چرخیدن بدهید آن از مولد الکتریکی جریان کشیده وکا رفراهم خواهدکرد ولی اگر شما موتور را به یک لامپ نوری وصل کنید وروتور آن را با دست بچرخانید آن الکتریسته تولید ولامپ را روشن خواهد نمود

asankoron_motor.jpg

لینک به دیدگاه

6) موتورهایDC

در اکثر موتورهای DC موتور یک الکترو مغناطیس است که در داخل یک پوسته ی مغناطیس دائمی ثابت می چرخد.جهت تو ÷ر کردن الکترو مغناطیس: سیم پیچ روتوردارای یک هسته ی اهنی است که وقتی جریان از سیم پیچ عبور می کند مغناطیس می شود روتور میچرخد در موقعی که این جریان هر لحظه بر عکس می کند قطب های مغناطیسی اش را وقتی که به قطب مخالف مغنا طیس های ثابت میرسد

بیشترین روش برای فراهم نمودن این معکوس شدن استفاده از یک کموتاتور (چکش برق ) است . در ساده ترین شکل آن یک کموتاتور دارای دو صفحه ی خمیده است که به روتور فیکس شده اند وبه انتهای مخالف سیم پیچ متصل شده اند جریا ن الکتریکی در روتور از طریق یک زغال هادی که یکی از این صفحه ها را لمس می کند روتور را ترک می کند در حالی که روتور می چخد هر زغال ابتدا بایک صفحه تماس برقرار می کند وسپس با دیگری ارتباط برقرار می کند. هر زمانی که روتور نصف دور می چرخد صفحاتی که با زغال ها در تماس هستند تعویض می شوند وبا این معاوضه ی اتصال تغیر جهت در جریان سیم پیچ حاصل می شود . موتور DC به طور دائم می چرخد.

 

 

180px-Dc_motor.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...