رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

  • 2 ماه بعد...

چکیده مقاله :

 

علاقه به مطالعات اقتصاد شهرى، دلايل چندگانه اى دارد. نخستين دليل اين است كه اقتصادشهرى در ذات، يك علم منطقه اى و رشته اى راهبردى است كه روندهاى آينده و تحولات به دست آمده در نظريه ها و روش شناسى، مانند مدل هاى پايه كه در نظريه ى مكان يابى شهرى فون تونن،آلونسو،كريستالر و لوش 4 مطرح شده اند، اهميت بسيار زيادى براى آن دارند.

دومين دليل اين است كه شهرها (يا مناطق شهرى)، محل استقرار و مركز زندگى بخش عمد هاى از جمعيت جهان به شمار می روند. شهرها، دركشورهاى توسعه يافته و هم چنين در كشورهاى در حال

توسعه، گهواره ى تمدن كهن، زادگاه فرهنگ و علوم، منبع توسعه ى صنعتى و مركز نظام اطلاعات و ارتباطات و كانون كنترل شبكه ى اجتماعى جديد می باشند. اما افزون بر اين، ايجاد بسيارى از پليدیها

(ازدحام، جنايت، نابرابرى اجتماعى، فقر و محروميت اجتماعى) را نيز به همراه دارند. بنابراين، تمام اثرات منفى و مثبت وجود تراكم جمعيت جغرافيايى بالا، در مناطق شهرى متمركز م ىگردد و بدين ترتيب به تحليل فضايى - اقتصادى خاصى به وسيله ی سياست گذاران و متخصصان در اين زمينه نياز دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

چکیده :

علم اقتصاد شهرى به مطالعه ى اقتصادى مناطق شهرى می پردازد. در اين رشته، از ابزارهاى علم اقتصاد براى تجزيه و تحليل مسائل مربوط به مكا نيابى بنگا هها و خانوارها در شهر(كاربرى اراضى شهرى)، مسكن شهرى، ترابرى شهرى، زيرساخ تها و تسهيلات شهرى، ماليه شهرى و فقر و حاشيه نشينى در شهر استفاده م ىشود. به عبارت دقي قتر، علم اقتصاد شهرى شاخ هاى از اقتصاد خُرد است كه در آن ساختار فضايى شهر و مكا نگزينى خانوارها و مؤسسات اقتصادى مطالعه مى شود. در ايران اقتصاد شهرى و منطق هاى در دانشكدههاى معمارى و شهرسازى و در دوره كارشناسى ارشد رشت ههاى برنام هريزى شهرى و طراحى شهرى تدريس میشود. اين دروس در دور هى كارشناسى ارشد برخى از رشته هاى مديريت و علوم اجتماعى و اقتصاد نيز ارائه م ىشود؛ اما از آنجا كه دانشجويان اين رشته ها با مبانى نظرى اقتصاد خُرد و ابزارهاى تحليلى آن آشنايى كافى ندارند، در عمل مهارت لازم را براى انجام مطالعات كاربردى اقتصاد شهرى به دست نمی آورند.

هر چند در چند سال اخير در دور هى دكتراى اقتصاد برخى از دانشكد ههاى اقتصاد، گرايش اقتصاد شهرى و منطق هاى شكل گرفته است و آموزش اقتصاد شهرى و منطق هاى به طور جدی تر دنبال م ىشود، به جرأت م ىتوان گفت اين رشته در ايران هنوز نوپاست و جايگاه آن در نظام مشاوره و تصميم سازى به خوبى شناخته نشده است.

با توجه به اهميت اقتصاد شهرى در تحليل نظا ممند و مبتنى بر نظريه ى مسائل اقتصاد شهرى ودر پيش گرفتن سياس تهاى مناسب براى حل معضلات شديد شهرى در كشور، بر آن شديم كه اينحوزه علمي را به صورت خلاصه به علاقمندان معرفى كنيم و شرح مختصرى از پيشرفتهاى اقتصادشهرى را در اين مقاله ارائه دهيم.براى اين منظور، در اين مقاله ابتدا به پيشينه ى تاريخى موضوع اشاره خواهد شد و سپس مباحث عمده ى اقتصاد شهرى و در بخش پايانى نيز به ارتباط اقتصاد شهرى با سياستگذارى بخش عمومى پرداخته مى شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مقدمه

رابط هى شهرها و انواع اقتصاد را بسيارى از رشت هها، در مكانهاى مختلف و با روشهاى تحقيق گوناگون بررسى كرد هاند. پرسشهاى بنيادين بسيارى از اين دست تحقيقات عبارت بودند از:

چرا شهرها وجود دارند؟

شهرهاى اوليه چگونه شكل گرفتند؟

چرا برخى از شهرها رشد م ىكنند درحالى كه برخى ديگر دچار ركود و انحطاط می گردند؟

سياست گذاریهاى حكومتها چگونه می تواند به توسعه ى شهرها و جلوگيرى از انحطاط آنها كمك كند؟

بيشترين و كمترين منافع از رشد شهر نصيب چه كسانى می شود؟

نقش شهرها و به ويژه شهرهاى بزرگ در توسعه ى اقتصاد ملىو منطق هاى چيست؟

جهانى شدن اقتصاد چه تأثيرى بر شهرها دارد؟

رشته هاى گوناگونى كه در گذشته در اين زمينه به طور سنتى كاركردند، به پرسشهاى بالا، پاس خهاى متفاوتى داده اند. اقتصاددانان شهرى تلاش كرد هاند تا دلايل بنيادين تراكم و تمركز فضايى فعاليتهاى اقتصادى را (كه دليل شكل گيرى شهر است) جستجو

كنند. در برابر آن، جغرافى دانان شهرى پيامدهاى چنين تمركزى را كانون توجه قرار داده اند؛پيامدهايى مانند: رشد جمعيت، جدايی گزينى مسكونى و حومه نشينى. در نهايت، سياستگذاران شهرى برمسائل برآمده از تجمع، مانند ازدحام ترافيك و جرم و جنايت متمركز گشته اند. در اين جا سه موضوع هم پيوند با هم در كانون توجه قرار گرفته اند: رشد و انحطاط شهرها، نقش شهرهاى بزرگ در اقتصاد ملى و جهانى و تغييرات اقتصادى شهر در عصر جهانى شدن.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...