رفتن به مطلب

مناطق دیدنی و آثار باستانی کازرون


ارسال های توصیه شده

آتشکده کازرون

oji8o7cbxn.jpg

 

آتشكده كازرون يكی از پنج آتشكده ای است كه مهرنرسی در نواحی كازرون، جره و فراش بند ساخته است. اين آتشکده در ده كيلومتری جنوب خاوری كازرون قرار گرفته و بنای آن از سنگ و ملاط گچ فراوان می باشد. در حال حاضر، به جز سه پايه و دو لنگه تاق نيمه ويران چيزی از اين آتشکده باقی نمانده است.

 

آتشکده بزرگ جره

ht4pjgn1by.jpg

 

آتشکده بزرگ جره که متعلق به عهد ساسانيان است، يكی ديگر از پنج آتشكده ای بوده كه مهرنرسی در نقاطی ما بين كازرون تا فراش بند بنا كرده است. بنای اين آتشكده از سنگ بادبر و ملاط گچ ساخته شده و درازای هر پهلوی آن بيش از 14 متر است. بلندی اين بنا معلوم می دارد كه در زمان قديم در آن جا شهری وجود داشته است.

لینک به دیدگاه

ویرانه های شهر بیشاپور

شهر بيشاپور از مكان هايی است كه به همت شاپور اول ساخته شده و كاخ، آتشكده ای بزرگ، سنگ نبشته های پهلوی و بناهای بسياری داشته است. كاخ اصلی شهر دارای تالاری بزرگ با دهليزهای بسيار و حياط های متعدد است. نقشه تالار بزرگ به گونه ای است كه در وسط آن يک طرح مربع شكل ايجاد شده كه در هر ضلع آن يک شاه نشين قرار دارد. درازای هر ضلع اين مربع، به گونه ای می باشد كه تالار مربوطه را به صورت يک محوطه پهناور 20 ضلعی درآورده است. در سال های 19-1314 باستان شناسان فرانسوی، بقايای آتشكده و تالار اصلی و برخی سنگ نبشته های اين شهر را كشف كردند. در سال های پس از آن، آثار اين شهر به تدريج به وسيله هيات های كاوش ايرانی از زير خاک بيرون آورده شد. شهر بيشاپور تا سده های اول ظهور اسلام نيز مسكونی و آباد بوده و بناهايی از آن پابرجا مانده است.

 

نقش شاپور

نقش شاپور از جمله آثاری است که بر ديواره كوه، از سنگ تراشيده شده و از بقايای شهری آباد بر جای مانده است. در خرابه های شهر شاپور، كم و بيش شالوده های بعضی عمارت ها نيز ديده می شود. نقش هايی كه در اين منطقه به «نقش شاپور» معروف هستند همان كنده كاری های روی صخره ها می باشند که شباهت بسياری به حجاری های دوره هخامنشی دارد. لازم به يادآوری است که دقت بسيار زياد از مهم ترين ويژگی های حجاری های دوره ساسانی در جزييات لباس، اندام پيكره ها و تزيينات بوده که اين دقت به خوبی که در نقش شاپور ديده می شود.

لینک به دیدگاه

غار شاپور

در انتهاي تنگ چوگان در سينه كوه و در ارتفاع حدود 800 متري از سطح زمين غار بزرگي وجود دارد كه قطر دهانه آن حدود 30 متر مي باشد و به واسطه قرار گرفتن مجسمه شاپور بر دهانه آن به غار شاپور معروف شده است . پرفسور گيرشمن باستان شناس شهير فرانسوي احتمال مي دهد آرامگاه شاپور در اين غار باشد . مجسمه شاپور بر دهانه اين غار، شاهكار پيكر تراشي ايران باستان است كه بعد از حدود 1700 سال هنوز با وجود وارد شدن آسيب هاي جدي به آن ، باقي مانده است . اين مجسمه تنها مجسمه سنگي بازمانده از دوران باستان است كه حدود 6 متر ارتفاع دارد . سنگ حجاري شده اين مجسمه از سقف غار تا كف آن ادامه داشته و هنرمندان عصر ساساني با تلاش و كوشش بسيار موفق به آفرينش اين اثر هنري گرديده اند . اين مجسمه كه در گذشته هاي بسيار دور و به احتمال در اثر زلزله واژگون گرديده بود ، در سال 1336 هجري شمسي توسط ارتش ايران و بدون در نظر گرفتن اصول تعمير كاري آثار باستاني ، تعمير و مرمت گرديد كه همين امر باعث از بين رفتن ظرافت هاي هنري در برخي از قسمت هاي مجسمه شده است .

 

قلعه پوسکان

در 55 کیلومتری جنوب شهر کازرون بر بلندی تپه ای قلعه تاریخی بجا مانده که به قلعه پوسکان شهرت دارد. قلعه مذکور متعلق به دوره ساسانی و اوائل دوره اسلامی است و به صورت چهار گوش و با شش برج و بارو در دو طبقه ساخته شده است. به احتمال زیاد این قلعه محلی برای حاکم نشین منطقه بوده و امروزه در اطراف آن آثار و بقایای تمدنی را می توان شاهد بود. ساختمان قلعه مذکور با وجود گذشت1800 سال هنوز تقریبا سالم مانده است

لینک به دیدگاه

باغ نظر

9s8hr1qi2q.jpg

 

كشور ما ايران يكي از مناطق خشك و كم آب جهان است و توجه به آب و آبياري و احداث قنوات و باغ ، از زمان هاي بسيار دور تا به حال مورد عنايت دولت ها بوده است. اين موضوع در مناطق جنوبي ايران بيشتر مورد نظر حكومت ها بوده تا با ساختن باغ ها و غرس درختان گوناگون ضمن ايجاد محيطي با صفا به توليد انواع گوناگون ميوه و سبزي اقدام كنند. فكر ايجاد باغ نظر كازرون از خواجه حسام الدين افشار فرزند خواجه حسين علي افشار حاكم كازرون بود بهر حال باغ نظر كازرون باغي مصفا و دلگشا بوده كه بيشتر درختان آن را نارنج هاي بلند قامت و مقداري درخت هاي انار، خرما و بكرائي را تشكيل مي دهد. اين باغ هم اكنون به عنوان محل تفريح و پارك مورد استفاده مردم قرار مي گيرد.

 

پارک تنگ تیک آب

rcj9f0ylzg.jpg

 

در دامنه كوه شمالي كازرون تنگي قرار دارد كه معروف به تنگ تيكاب است. در گذشته در فصل زمستان و بهار به جهت ريزش آب فراوان از صخره هاي موجود در تنگ، آنجا را به محيطي مصفا و دلگشا تبديل كرده كه مردم شهر را بدانجا مي كشاند تا از مناظر زيباي طبيعي آن لذت ببرند. صداي ريزش قطرات آب ، سنگ هاي پوشيده از خزه و سبزه، فراواني گياهان خودرو، چشم هر بينده اي را به خود جذب مي كند. در چند سال اخير به همت شهرداري كازرون اين مكان به پاركي زيبا و فرح انگيز مجهز به برج هاي نوري، استخرهاي بزرگ، آبشار مصنوعي و قهوه خانه سنتي گشته به طوري كه تمام روزهاي هفته پذيرايي ميهمانان كازروني و مسافرين عزيز مي باشد.

لینک به دیدگاه

تنگ چوگان

b1mebnot7v.jpg

 

در مجاورت ويرانه هاي به جاي مانده از شهر تاريخي بيشاپور و در سمت شمال شهر ميان دو رشته كوه سر به فلك كشيده تنگي پر از درختان سرسبز، بيشه زارها و مناظر فرح انگيز و جذاب قرار دارد كه به نام تنگ چوگان و به زبان محلي « تنگ شكون» معروف شده است. رودخانه شاپور از دل اين تنگ مي گذرد و چشمه زيباي ساسان در قسمتي از اين تنگه فوران مي كند . اين چشمه در طول ساليان بسيار زياد استمرار داشته و امروز نيز قسمتي از آب شرب شهرستان كازرون و بوشهر را تامين مي كند و قسمتي از آن هم براي آبياري زمين هاي زير كشت كشاورزان منطقه مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

پیربنکی

در هشت كيلومتري جاده قديم كازرون به شيراز، پس از عبور از كتل مشهور« پيرزن» بقعه اي ساده و گچي از دور نمايان مي شود كه به « پيربنكي » معروف است. در گذشته مسافرين خسته پس از طي مسافتي چند از جاده شوسه كازرون به شيراز لحظاتي در اين مكان به استراحت مي پرداخته اند. اين بقعه در مجاورت قبرستاني قديمي واقع شده كه در آن سنگ تيرهاي بزرگ و منقوش به خطوط و اشكال زيبا ديده مي شود. ويژگي اين بقعه كه زبان زد عام و خاص است، رويش دو درخت بنه(پسته كوهي) بر بالاي بام و گنبد آن است. يكي از آن ها در انتهاي فوقاني گنبد ريشه دوانده و مشخص نيست كه ريشه آن از كجاست امّا سرسبز است و هر ساله ميوه مي دهد. ديگري در لاي ديوار بقعه بيرون آمده و با زمين ارتباطي ندارد. بقعه مزبور داراي سنگ قبري است كه در داخل ضريحي چوبي قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه

چاه برفی عبدوئی

روستاي عبدوئي در 25 كيلومتري شمال شرقي كازرون واقع شده است . اطراف اين روستا رشته كوههائي قرار گرفته كه قله ي يكي از آنها « چنگ » نام دارد كه تقريبا در 7 كيلومتري روستاي عبدوئي مي باشد . در نزديكي قله ي چنگ چاهي به عرض 2 الي 3 متر و عمق 10 الي 12 متر وجود دارد كه به جهت انبار كردن و ذخيره كردن برف در آن به « چاه برفي » مشهور شده است . شكل طبيعي چاه طوري است كه كمتر در معرض تابش آفتاب قرار مي گيرد واين مكان تقريبا در چنين محيطي كه اشعه تابناك آفتاب همه جا را مي گيرد استثناست . اين خصوصيت باعث شده كه برف زمستاني انبار شده در داخل چاه ، تا اواخر شهريور ماه و در بعضي سالها تا آخر سال باقي بماند. رفتن به محل چاه برفي از طريق روستاي عبدوئي با پاي پياده 2 ساعت به طول مي انجامد . تا قبل از رايج شدن يخچال در منازل ، چاه مذكور مهمترين منبع تامين برف و يخ شهرستان كازرون بوده است . حق نگهداري و بهره برداري از چاه برفي در اختيار شخصي به نام مرحوم كربلائي اسماعيل برفي بوده است كه برف هاي آن بوسيله الاغ و استر به كازرون و مناطق همجوار جهت فروش حمل مي شده است . ديدار اين چاه و مناظر اطراف آن بسيارجذاب و فرح بخش است .

 

چشمه رنجان

بخش كوهمره نودان ، از توابع شهرستان كازرون مي باشد كه در مسير جاده كازرون به شيراز واقع شده است . مقابل شهر نودان ( مركز بخش) در دامنه كوه ، چشمه ي جوشان و مصفائي قرار دارد كه آب آن بسيار گواراست . اين چشمه كه سراب اصلي آن از نودان است به چشمه « پيرسبز» و از آنجا به رودخانه ي شاپور متصل مي گردد. در فصل زمستان به هنگام بارندگي حجم آب آن بسيارزياد مي شود. از كنار جاده آسفالته تا محل اصلي چشمه ، جاده اي است شوسه و خاكي كه تا محل چشمه كشيده شده است . مسافران خسته از اوايل ارديبهشت ماه تا پايان شهريورماه و حتي مهر و آبان در آنجا به تفريح و سرگرمي مي پردازند و از مناظر زيباي آن لذت مي برند .

لینک به دیدگاه

دریاچه پریشان

ibujoz0f82.jpg

 

اين درياچه كه به زبان محلي « پيرشون » ناميده مي شود در فاصله 15 كيلومتري شرق شهر كازرون واقع شده كه آبهاي سطحي حاصل از ريزش هاي جوي حوضه اي به مساحت 263 كيلومتر مربع را در خود ذخيره مي كند . آب اين درياچه از صدها چشمه كوچك و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور فراهم مي شود. از مساحت فوق 147 كيلومتر مربع دشتها و 116 كيلومتر مربع مساحت كوه و كوهپايه هاست . چشمه هاي زيادي در كف درياچه وجود دارند كه خود منبع آب درياچه است . اين درياچه زيستگاه گونه هاي نايابي از پرندگان و آبزياني چون درنا، پليكان، فلامينگو، غاز، اردك، چنگر و... است. پريشان تنها درياچه آب شيرين فلات ايران است كه عمق آب آن از 5/3 تا 5 متر گزارش شده است. ويژگي هاي مهم اين درياچه نه به خاطر داشتن ماهيان خوش طعم و آب شيرين آن است بلكه از نظر اكوسيستمي بسيار مهم و با اهميت تلقي مي شود به طوري كه 353 نوع پرنده بومي و غيربومي را در خود جاي مي دهد. پرندگان غيربومي و مهاجر اين درياچه از راههاي بسيار دور يعني از سيبري، كانادا و دانمارك، كيلومترها راه را طي كرده به آنجا مي آيند و پس از گذران فصلي، دوباره به محل زندگي اوليه خود باز مي گردند.

 

دشت بخنگ

در جنوب شرقي كازرون در مجاورت كوه بخنگ، دو دشت وسيع و حاصلخيز قرار دارد كه دشت سمت شمالي كوه را « دشتك» و دشت سمت جنوب آن به « دشت بخنگ» معروف شده است. اين دو دشت به خاطر داشتن آب هاي وسيع زيرزميني مورد توجه باغداران و كشاورزان قرار گرفته و در آن جا اقدام به احداث چاه و حفر قنات نموده اند. به طوري كه حاصل زحمت آنها در گذشته احداث دو رشته قنات تحت نام هاي « خيرات» و « بخنگ» بوده است. اين دو رشته قنات با سابقه اي سيصد ساله ضمن سيراب كردن دشت ها و زمين هاي زراعي و باغات، دو آسياب در اطراف شهر كازرون را به گردش در مي آورده است. امروزه نيز قنات آب خيرات با آب گوارايش مورد استفاده قرار مي گيرد. دشت بخنگ در اواخر فصل زمستان و تمام ماههاي فصل بهار به خاطر سرسبزي و مناظر زيباي طبيعي آن از جمله بهترين محل تفريح و سرگرمي مردم كازرون محسوب مي شود.

لینک به دیدگاه

گردشگاه میان کتل

kn4fm2jekw.jpg

 

اين گردشگاه در جنوب غربي دشت ارژن و در مجاورت جاده قديم كازرون به شيراز، در منطقه اي واقع شده كه به زيستگاه گوزن زرد ايراني مشهور است. گردشگاه مزبور با داشتن فضاي طبيعي كوهستاني و پوشش جنگلي انبوه و متراكم از درختان بلوط جاذبه هاي زيادي را در خود جمع نموده است. ارتفاعات اطراف ميان كتل به ويژه در قسمت شمال، شمال شرقي و شمال غربي در زمستان هاي سرد سال از برف پوشيده مي شود. گردشگاه مذكور در همه ماههاي سال داراي قابليت هاي گردشگري است و اميد مي رود با آغاز به كار جاده قديم كازرون به شيراز نظر گردشگران زيادي را به خود جلب سازد.

 

سرو کلانی

روستاي كلاني در 28 كيلومتري شمال شرقي كازرون و در همسايگي روستاهاي دشت برم و عبدوئي واقع شده است . در اين روستا سرو بلند قامت و كهنسالي وجود دارد كه مي توان به جرات گفت كه پس از سرو معروف « ابركوه» كهنسال ترين سرو شناخته شده در ايران مي باشد . سالخوردگان روستا از روي حدس و گمان سن اين سرو را بيش از 500 سال تخمين مي زنند . مناطق و طبيعت اطراف اين سرو بلند نيز ازجمله مناطق ديدني شهرستان كازرون محسوب مي شود .

لینک به دیدگاه

نرگس زارهای کازرون

اطراف كازرون مملو است از گل هاي نرگس و نرگس زارهاي متعدد. گل هاي نرگس كازرون از طراوت و مرغوبيت خاصي برخوردار است كه گونه هاي متعددي همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولي را شامل مي شود كه از ميان آنها نرگس شهلا به جهت داشتن زيبايي و بوي ويژه مشهور است. بخش اعظم نرگس زارهاي 25 هكتاري كازرون در منطقه « جره » ، « بلبك » ، « سرمشهد» ، « فامور» كه همگي در بخش جره و بالاده و همچنين نرگس خشت در بخش خشت و كنارتخته قرار دارد.

 

چشمه ساسان

چشمه ساسان در 15 كيلومتری شهر كازرون و در ناحيه تنگ چوگان واقع شده و از نقاط ديدنی اين شهرستان به حساب می آيد. چشمه سارها، مناظر طبيعی و مجموعه آثار تاريخی تنگ چوگان از جمله قابليت های ارزشمند موجود در پيرامون اين چشمه است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...