رفتن به مطلب

ساخت نسل جدید باتری‌ها با استفاده از ویروس


ارسال های توصیه شده

ساخت نسل جدید باتری‌ها با استفاده از ویروس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پژوهشگران دانشگاه مریلند، موفق شدند با استفاده از خودآرایی و خود تجدیدشوندگی ویروس‌ها، نسل جدید از باتری‌ها و پیل‌های سوختی را بسازند.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا، ویروس میله‌ای‌شکل موزاییک توتون و تنباکو( TMV) شبیه اسپاگتی خام است که به تنباکو، گوجه فرنگی و سبزیجات دیگر آسیب می‌رساند. پژوهشگران دریافتند که می‌توان با استفاده از این ویروس، قطعاتی برای باتری‌های یون- لیتیم ساخت.

محققان ویروس‌ها را روی سطح الکترودها به‌صورت عمودی نشانده و سپس آنها را با ترکیبات رسانای الکتریکی پوشش دادند.

به گفته پژوهشگران، می‌توان از این ساختار در واکنش‌های الکتروشیمیایی موجود در باتری‌ها استفاده کرد.

چنین کاری منجر به افزایش مساحت سطح و ظرفیت ذخیره‌سازی باتری‌ها شده و فرایند شارژ شدن را نیز تسریع می‌کند. این باتری‌ها نسبت به باتری‌های یون لیتیم استاندارد، دارای 10 برابر ظرفیت انرژی بیشتر هستند.

نانوساختارهای TMV برای استفاده در باتری‌ها از نظر شکل و اندازه بسیار ایده‌آل هستند. آنها قادرند که خودآرایی کرده و تکثیر و در نهایت منجر به ساختارهایی منظم و پیچیده شوند. از آنجا که این ساختارها به نحوی به سطح فلزات می‌چسبند، می‌توان با آنها قطعات سبک‌تر، قوی‌تر و ارزان‌تر نسبت به قطعات معمولی تهیه کرد.

محققان توانسته‌اند اصلاحات ژنتیکی روی TMV انجام دهند. آنها جنگلی از نانومیله‌ها را به‌صورت عمودی رشد دادند. سپس آنها را به ‌صورت محلول روی الکترود فلزی ریختند. این ویروس‌ها به‌صورت ژنتیکی دستکاری شده‌اند، به شکلی که انتهای آنها می‌تواند به یک سطح متصل شود. در گام بعد باید ویروس‌ها را با فلز نیکل پوشش داد. پس از فرایند پوشش‌دهی، سطح ویروس‌ها پوشیده شده و امکان انتقال آنها به گیاهان و جانواران وجود نخواهد داشت.

ساختار ایجادشده، دارای مساحت سطحی بالایی بوده؛ به‌طوری که می‌تواند انرژی بیشتری را در خود ذخیره کند. یکی از مزایای این روش آن است که TMV روی سطح به‌صورت مستقیم متصل می‌شود و نیاز به مواد دیگری نیست. از آنجا که اتصال ویروس به سطح مستقیم است، باتری دارای انرژی بالاتری بوده و عمر آن نیز بیشتری از باتری‌های معمولی است.

روش استفاده از TMV ، قابل انبوه‌سازی بوده و می‌تواند نیازهای تولید صنعتی را برآورده کند. این فرایند، بسیار ارزان، ساده و تجدیدپذیر است. با استفاده از این روش می‌توان میکروباتری‌ تولید و با توجه به ساختار و مزایای این فناوری، می‌توان از آنها در کاربردها مختلف استفاده کرد.

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...