رفتن به مطلب

اقتصاد ديجيتالي و مولفه هاي آن


ارسال های توصیه شده

در اقتصاد جديد كه مبتني بر شبكه هاي كامپيوتري است محيط كسب و كار در حال

تبديل به محيطي ديجيتالي (رقمي)است.در واقع اقتصاد ديجيتال اقتصادي است كه

بخش عمده آن برپايه ي فناوري هاي ديجيتال شامل شبكه هاي ارتباطي،كامپيوترها

و ساير فناوري هاي اطلاعاتي است.

مؤلفه هاي اكوسيستم اقتصاد ديجيتالي:

محصولات و خدمات

محصولات و خدمات به صورت ديجيتالي ارائه ميشوند و شامل مواردي همچون

محصولات اطلاعاتي(مانند كاتالوگ ها)،اطلاعات تصويري،اطلاعات صوتي،

بازي ها،رزرو درخصوص هتل ها و كنسرت ها،پيغام هاي الكترونيكي،انعقاد

قراردادها،آموزش از راه دور،دستورات مالي شامل كارت ها و اسناد اعتباري

(مهمترين،بهترين و پركاربردترين نوع محصول و خدمات در اقتصاد

ديجيتال كارت ها و اسناد اعتباري هستند.)و موارد مشابه ديگر ميشود.

مصرف كنندگان

مصرف كنندگان به دنبال اطلاعات دقيق تر در خصوص كالاها و خدمات،اعلام

مناقصه و انجام مذاكرات توسط روش هاي الكترونيكي و در فضاي وب ميباشند.

فروشندگان

فروشگاهاي الكترونيكي تحت وب هستند.

واسطه ها

ارائه كننده خدمات اينترنتي هستند(مثلا ً ايجاد و مديريت بازارهاي الكترونيكي را به

عهده دارند)

خدمات پشتيباني

خدمات ايجاد اعتماد به فضاي ديجيتال و موارد مشابه را شامل ميشود.)

سازمان هاي مرتبط با ايجاد زيرساخت

سازمان هايي هستند كه تدارك سخت افزار و نرم افزارهاي مورد نياز اقتصاد

ديجيتال را به عهده دارند.

سازندگان محتوا

سازمان هاي عهده دار ايجاد محتواي مناسب براي به كارگيري در اقتصاد ديجيتال

هستند(مثلا ً نرم افزارهاي مناسب.)

شركاي كسب و كار

سازمان هاي همكار با خريداران و فروشندگان در فضاي تحت وب هستند.

بازارهاي الكترونيكي

فضاهايي هستند كه امكان تعاملات تجاري بين خريداران و فروشندگان را به

صورت تحت وب ايجاد مي كنند.

خلاصه مطلب:

در اقتصاد ديجيتال:

*ارتباط بين توليد كنندگان و مصرف كنندگان بيشتر و فاصله بين آن ها كمتر

ميشود زيرا it مرزهاي جغرافيايي را از بين خواهد برد.

* مشتري گرايي بيشتر و محصولات و خدمات كاملا ً سفارشي و ميتني بر سلايق

مشتريان ارائه ميگردد.

* مفاهيمي چون كسب و كار الكترونيكي،تجارت الكترونيكي و بازاريابي

بلادرنگ تعريف مي شوند.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...