رفتن به مطلب

عناصر فرهنگی و هویت شهرهای امروز


Abo0ozar

ارسال های توصیه شده

مهندس محمدرضا دهقانی-مهندس جمشید کریم زاده

 

چکیده:

هر جامعه ای با هر سیستمی که اداره شود و هر نوع ایدئولوژی بر آن حاکم باشد دارای اهداف و آرمانهای خاص خود می باشد. وظیفه اصلی فرهنگ، نمایش ایده های ذهنی است به وسیله نمود اشکال عینی؛ در فرایند این استحاله، معماری نقشی اساسی به عهده دارد.

به تبع تعاریف ارائه شده، عناصر فرهنگی، عناصری هستند که در راستای رشد و اعتلا، بروز، حفاظت و شناساندن فرهنگ تبلور یافته باشند. یکی از بارزترین و شاخصترین نمودهای عناصر فرهنگی، معماری است که در پیکره شهرها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. در روزگاران کهن، به دلیل وجود نظامهای حکومتی تمدنها بر پایه پادشاه محوری که گه گاه همچون مصر باستان به صورت خدا پادشاه (فرعون) بود و همچنین تاثیربسیار پر رنگ اعتقادات مذهبی عمومی، شاخصه های فرهنگی شهرها اغلب بر پایه معابد استوار بودند. فضاهایی جمعی که بیانگر تواناییهای معماری، ابهت نظام حکومتی مذهبی، اقتدار اعتقادات دینی و در جمع، هویت آن تمدن بشمار می آمدند، هسته اصلی و نطفه شکل گیری و رشد شهرها در کنار مجموعه های حکومتی را تشکیل می دادند.

 

دریافت فایل

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...