spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 دی، ۱۳۸۹ محك زني فرآيند اندازه گيري محصولات، خدمات و فرآيندها در مقايسه با قوي ترين رقبا يا آنهايي است كه به عنوان رهبران جهاني در زمينه كاري خود شهرت يافته اند. تعريف عملياتي محك زني جستجو براي بهترين تجارب به منظور رهنمون شدن به بهترين عملكرد است. محك زني در سطح استراتژيك براي تعيين استانداردهاي عملكرد براساس چهار اولويت شركت مورد استفاده قرار گرفته است. اين چهار اولويت عبارتند از: · ارضاي مشتري · ارضاء و انگيزش كاركنان · سهم بازار · بازگشت دارايي ها محك زني در سطح عملياتي نيز براي شناخت بهترين تجارب يا فرايندها به منظور كمك به ديگران در دستيابي به عملكرد در سطح جهاني مورد استفاده قرار گرفته است. اطلاعات حاصله به تنظيم برنامه هاي كسب و كار (به دليل آنكه قابليت دستيابي به استانداردها محرز گرديده)، و تعيين فعاليتهاي مشخص و منابع مورد نياز بهبود عملكرد كمك خواهد كرد. هدف نه تنها منطبق شدن با سطوح عملكرد موجود، بلكه گذشتن از آنها و تبديل شدن به شركتي در سطح جهاني، در زمينه هايي كه از مزيت رقابتي برخوردار باشد، مي باشد. اين فرآيند به دليل نرخ بالاي تغييرات در محيط كسب و كار دائمي است و در نتيجه محك ها بطور مداوم تعريف مجدد مي شوند. در مجموع، محك زني فرصتي است بسيار عالي براي يك سازمان تا از تجارب ديگران چيز بياموزد. مانند تمام تجارب يادگيري، عواملي وجود دارند كه موجب موفقيت يا خطا خواهند شد. به عنوان مثال، رضايت خاطر يا اطمينان بسيار بالا در مورد بخشي از يك سازمان به انجام موفقيت آميز محك زني آن بخشها كمك نخواهد كرد. به عبارت ديگر، روي دادن يك شوك مي تواند سؤال از خود و شك در مورد خود را كه اغلب براي شروع رشد مورد نياز است، برانگيزد. بحران ساخته شده و چالش نظرات تجربه اي سودمند است. به هر حال براي ترجمه يك تجربة آموزشي سودمند به فعاليتهاي واقعي بايد ساختار و فرايندي در محل وجود داشته باشد. به غير از درك چشمه هاي مقاومت در مقابل تغيير در يك سازمان و درگير ساختن بازيگران كليدي در تجربة محك زني، راهي براي سودمند و مؤثر كردن تلاش هاي محك زني وجود ندارد. مثالهاي زيادي از تجارب محك زني نا موفق، كه در درك اين پيش شرط اساسي دچار خطا شده اند، وجود دارد. نمونه هايي از سطحي ترين شكل محك زني، هنگام بازديد از ساير سازمانها توسط مديران ارشد روي خواهد داد، چراكه آنها مشاهده اي مستقيم و مثالهايي ملموس از آنچه قابل دستيابي است خواهند داشت. علي رغم اينكه شرح و ابراز احساسات بازديدهاي محك زني مي توانند به اندازة ماجراهاي تعطيلات براي ديگران جالب باشد و چنين بازديدهايي مي توانند منبعي محرك از انرژي را مهيا سازند، در صورت عدم وجود ساز و كاري مناسب براي پيگيري و تقويت آن از طريق فرآيندهايي سيستماتيك، يادگيري از چنين بازديدهايي مي تواند بسيار كم رنگ باشد در اينجا ذكر اين نكته شايسته به نظر مي رسد كه محك زني تحليلي يكباره نيست. محك زني آگاهي نسبت به يك كسب و كار و چالش با روش شناسي هاي متداول آن را مهيا مي سازد. استقرار نتايج محك زني و دستاوردهاي آن وابسته به تمايل به تغيير و منطبق شدن با راههاي جديد انجام دادن امور است. 3 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 27 دی، ۱۳۸۹ فوايدمحك زني تجربه كساني كه از محك زني در فرايند بهبود سازماني استفاده كرده اند نشانگر سودمندي آن و فوايد بسياري است كه براي ايشان به همراه داشته است. برخي از اين فوايد عبارتند از: × پيشگيري از دوباره كاري بيهوده (اختراع مجدد چرخ) × تسريع فرايند تغيير و بازسازي سازماني توسط : · استفاده از تجارب آزمايش شده · اطمينان يافتن از عملكرد با ديدن كاركرد · فايق آمدن بر اينرسي و مقاومت ها و ايجاد احساس ضرورت با قابل مشاهده شدن شكاف ها × هدايت سازمان به خارج از چارچوب هاي منجمد، با مشاهده راه هاي بهبود در ساير سازمان ها، صنايع و فن آوري ها × مجبور ساختن سازمانها به آزمودن و بازنگري فرايندهاي كنوني، كه معمولاً منجر به بهبود خواهد شد. × دلپذير تر ساختن انجام فعاليتهاي بهبود × هدف گذاري دقيق مواردي چون: - پاسخگويي به خواسته هاي مشتريان - اندازه گيري و بهبود بهره وري - پيشبرد فرآيند يادگيري × برانگيختن چالش × ايجاد گروههاي كاري مؤثر × افزايش آگاهي نسبت به هزينه ها و عملكرد خود در مقايسه با رقبا × تسهيل توسعه استراتژيهاي موفق با در اختيار قرار دادن روش هايي منطقي و آزمون شده × كمك به فهم و توسعه نگرش منتقدانه نسبت به فرآيندهاي كسب و كار خود × ارتقاء فرآيند يادگيري سازماني و تسهيل تغيير و بهبود × يافتن زمينه هاي بهبود و راههاي جديد انجام كارها از خارج سازمان خود × ارائه مرجعي براي اندازه گيري عملكرد سازمان × ايجاد احساس ضرورت بهبود و تغيير و نياز به بهبود يطور يكپارچه و مداوم × بارز ساختن اهميت آگاه بودن نسبت به تغيير نيازهاي مشتريان × ايجاد شناخت بهتر نسبت به محيط كسب و كار × ارتقاء تفكر خلاق 4 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 27 دی، ۱۳۸۹ موانع محك زنی برخي از مهمترين موانع انجام موفقيت آميز محك زني عبارتند از: - ترس از دوباره كاري - ترس از از دست دادن مزيت هاي رقابتي به دليل تسهيم اطلاعات - غرور نسبت به سهولت فرايند محك زني و احساس عدم نياز به رويكردي نظام مند به محك زني - محك زني چيزهايي كه به سادگي قابل محك زني هستند ولي فاقد اهميت اند - صرف نظر كردن از فاز برنامه ريزي در فرايند محكم زني، كه موجب تبديل شدن آن به يك بازديد تفريحي و آشنايي كلي مي گردد 3 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 27 دی، ۱۳۸۹ زمینه های محک زنی محك زني جزو آن دسته از ابزارهاي بهبود است كه از قابليت انعطاف بسيار بالايي برخوردار است، و در چارچوب استراتژي هاي مختلف بهبود دفعي و پيوسته قابل استفاده است. از اين ابزار مي توان در زمينه هاي متنوعي چون موارد زير بهره جست. · بهبود فرايندهاي كليدي · شناسايي و حذف زمينه هاي عدم رضايت مشتري · شناسايي و استفاده از تكنولوژي هاي سريعا در حال تغيير · شناسايي و حذف زمينه هاي عدم رضايت كاركنان · اصلاح فرايندهايي كه هزينه ها و سربارشان از ارزش آنها بيشتر است ادامه دارد... 3 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 بهمن، ۱۳۹۰ 1 – كليات 4 1 – 1 - مقدمه 4 1 – 2 - فوايدمحك زني 5 1 – 3 - موانع محك زني 7 1 – 4 –زمينه هاي محك زني 7 1 – 5 – انواع محك زني 8 2 - تاريخچه محك زني 9 2 – 1 - منشاء كلمه محك زني 9 2 – 2 - ورود مفهوم محك زني به ادبيات مديريت 10 3 - مفهوم محك زني 14 3 – 1 – تعريف محك زني 14 3 – 2 – محك زني چه نيست 16 3 – 3 - تعريف محك 17 4 - فرآيند محك زني 18 4 - 1 ـ چرخه محك زني 18 4 – 2 – پيش نيازهاي چرخه محك زني 20 4 – 3 – شرح فازهاي چرخه محك زني 22 فاز 1 ـ طرح ريزي 22 فاز 2 ـ جستجو 23 فاز 3 ـ مشاهده 24 فاز 4 ـ تحليل 24 فاز 5 ـ تطبيق 26 5 - مستند سازي محك زني 28 5 – 1 – مستندسازي فاز طرح ريزي 28 نمودار عنكبوتي 28 ماتريس عملكرد 28 نمودار طوفان فكري 30 آزمايش معيارها 31 منابع مطالعه محك زني 32 برنامه پروژه مطالعه محك زني 33 مستند سازي فرآيند 34 5 – 2 – مستند سازي فاز جستجو 35 فهرست معيارهاي مقايسه طرف هاي مقابل محل زني 35 مقايسه طرف هاي مقابل 35 تصوير كلي طرف مقابل 36 فهرست طرف هاي مقابل محك زني 37 5 – 3 – مستندسازي فاز مشاهده 38 5 – 4 – مستندسازي فاز تحليل 38 تعيين شكاف 38 ماتريس مقايسه 39 نمودار عنكبوتي 39 ماتريس داده هاي كيفي 40 رتبه بندي عوامل شكاف هاي عملكرد 40 5 – 5 - مستندسازي فاز تطبيق 41 تحليل شكاف 41 تحليل ميدان نيرو 41 برنامه اجرا 42 6 - چك ليست مطالعه محك زن 43 6 – 1 – چك ليست فاز طرح ريزي 43 6 – 2 – چك ليست فاز جستجو 44 6 – 3 – چك ليست فاز مشاهده 45 6 – 4 – چك ليست فاز تحليل 46 6 – 5 – چك ليست فاز تطبيق 47 7 - توصيه هايي براي موفقيت در محك زني 48 8 - اصول محك زني 49 1 - اصل قانوني بودن 49 2- اصل مبادله 49 3- اصل محرميت 50 4- اصل استفاده 50 5- اصل تماس گروه اول 50 6- اصل تماس طرف سوم 51 7- اصل آمادگي 51 8- اصل تكميل كردن 51 9- اصل فهميدن و اقدام 51 9 - مطالعه موردي محك زني 52 فاز 1- طرح ريزي 53 انتخاب فرآيند براي محك زني 53 تشكيل گروه كاري محك زني 53 مستند سازي فرآيند 54 شاخص هاي عملكرد فرآيند 55 فاز 2 ـ جستجو 56 فاز 3 ـ مشاهده 56 فاز 4 ـ تحليل 57 فاز 5 ـ تطبيق 58 منابع 60 فایل اموزشی محک زنی یا Benchmarking را از فایل پیوستی دریافت نمایید پسورد : spow برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده