رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در این آموزش با نحوه ی تنظیم منوی وی-ری آشنا میشید و اصطلاحات کلی رو یاد میگیرید.

نکته ی جالب اینکه این آموزش به فارسی ترجمه شده.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 6
لینک به دیدگاه

کی از بهترین قابلیت های vray که از لحاظ کاربرد خیلی به درد ما معمارها میخوره.

حتما برای ما اتفاق افتاده که در کار با 3dmax و اضافه کردن object (مخصا درخت و ماشین)به صحنه مون متوجه میشیم که حرکت و چرخش تو فضای view port مون دچار مشکل شده و ریب میزنه.این زمانی که حجم object های درون صحنه اون قدر زیاد شده که رم کامپیوتر و کارت گرافیک کشش این حجم اطلاعاتو نداره.

این ابزار با تبدیل کردن یک object به یک سری کد که توسط مکس انجام میشه و ذخیره کردن اون ها در یک محل باعث میشه که دیگه سنگینی حجم object تو viewport نباشه و به جاش 3dmax هر موقع به این اطلاعات نیاز داشت از روی همون محل ذخیره استفاده کنه.

meshexport علاوه بر سبک کردن صحنه میتونه به مانند cash در cpu هم عمل کنه به این ترتیب که اگه مثلا از یک object که export شده چند تا در صحنه باشه با شناسایی اطلاعات اضافه اونا روحذف میکنه و سرعت رندرو زیاد میکنه.

طریقه استفاده

 

wqe8x3mj7p4f58m4ayc8.jpg

 

اون object رو که میخوایم اکسپورت کنیم انتخاب میکنیم و راست کلید میکنیم

 

 

قسمت اول برای انتخاب محل ذخیره اطلاعاته

export as a single file:وقتی object ما یکپارچه باشه

export as a multi:وقتی که ابجکت چند قسمتی باشه

 

 

حالا تا چه قدر دلتون میخواد میتونید ازش کپی کنید و هیچ مشکلی هم پیش نمیاد.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

Vraymtl -2sided
:
اين متريال شبيه سازي مادهُ اشيايي رو بر عهده داره که نور از اونها عبور مي کنه وطرف ديگه جسم يه جورايي مشخصه.(مثل:کاغذ،پارچه،کاغذ هاي کاهي و غيره
....)

 

VrayMtl-blend
:
اين متريال تقريباً ميشه گفت کارش ترکيبي از
Blend
و
Multi/Sub-Object
هستش.کارش هم در کل ميشه گفت ترکيب انواع متريال ها هست.

 

Vray Fsat-sss
:
اين متريال هم که کارش ساختن يا شبيه سازيه پوست انسان باشه(البته به نظر من بيشتر واسه انيميشن هاي کارتوني خوبه تا يه کار حقيقي ولي ميشه باهاش يه چيزايي هم درآورد در کل کار باهاش ساده است نتيجه هم که بستگي به خودت داره
).

 

Vray Light-Mtl
:
اين متريال هم که بيشتر براي
Exterior
و
Interior
کارش کمک رساني به نور هاي موجود در محيط و روشنتر کردن محيطه
.

 

VrayMtl-Warpper
:
اینو نمیدونم

 

VrayMtl –override
:
اين متريال يه جورايي ميشه گفت تکميل کننده گزينه
override Mtl
هست در قسمت
Global Switches.(
درکل تو يه جمله کارش تفکيک رنگ گزينه
override Mtl)

 

VrayBmpFilter
:
اين مپ هم بيشتر کارايش در
Displacement
هست و بيشتر براي برنامه هايي مثل
Zbrush
که
placement
خيلي مهمه کارايي داره
.

 

Vray Color
:
براي تغيير رنگ و دستکاري رنگهاي خام مورد استفاده در متريال هاي
Vray.

 

VrayCompTex
:
همونطور که از اسمش هم پيداست براي ترکيبه دوتا تکسچر با هم بکار ميره کارايي شبيه به
Mix
در مکس و ترکيب تصاوير در فوتوشاپ رو داره و نتايج کار باهاش هم ميشه گفت خوبه
.

 

VrayDirt
:
اين مپ هم کارش ايجاد هر چيز کثيف و قديميه مثل ديوارها وغيره هست

 

Vray Edge Tex:
اینم نمیدونم

 

VrayHDRI
:
اين مپ هم همونطور که از اسمش پيداست براي استفاده از
HDRI
تعبيه شده و تنضيمات جالبي داره
.

 

Vray Map
:
بيشتر براي رفلکت و رفرکت ميزان مات بودن جسم مورد نظر به کمک متريال ويري مياد و تنظيمات زياد و درخور توجهي هم داره
.

 

VraySky
:
اين مپ هم مربوط ميشه به مواقعي که بخواهيم از يک
Vray Sun
استفاده کنيم که کار رو حقيقي تر ميکنه
.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

خوب شايد بد نباشه بطور کلي با
Vraylight
و پارامترهاي اون آشنا بشيد

 

 

نور
VRayLight
يه نور مخصوص
Vray
هست که ميتونه براي موقعيت هاي فيزيکي مناسبي تعريف بشه که البته فقط با موتور رندر
Vray
قابل رويته و اثر قابله مشاهدست
.

 

 

پارامترها
:

 

On -
تغيير ميده
Vraylight
رو به حالت روشن يا خاموش
.

 

Exclude -
در اين بخش هر آبجکتي از صحنه که نميخوايد نور به اون بتابه رو مشخص ميکنيد
.

 

Type -
اين بخش شامل سه قسمت ميشه
:

 

1) Plane -
که منبع نوري شما رو شبيه قالب يه مستطيل ( پلان ) ميکنه
.

 

2) Sphere -
که منبع نوري شما رو به شکل کره درمياره
.

 

3)Dome -
نورتون رو شبيه به
Skylight
ميکنه. اين نور شبيه گنبد يا يه نيکره ميشه که در جهت محور
Z
ميتابه
.

 

بخش
Intensity :

 

Intensity Units -
در اينجا به شما اين اختيار رو ميده که نورتون رو در حالت هاي مختلف انتخاب کنيد
.

 

1) Default (image) -
رنگ و ميزان قدرت نور رو بصورت پيشفرض و يا آنچه شما تعريف خواهيد کرد ميگذارد
.

 

2) Lumious power (lm) -
وقتي شما از اين حالت استفاده ميکنيد ديگه وابستگي ميان اندازه نور و شدت اون از بين ميره
.

 

3) Luminance (lm/m^2/sr) -
وقتي شما از اين حالت استفاده ميکنيد شدت نور کاملا به اندازه و سايز نورتون وابسته ميشه
.

 

4) Radiant power (W) -
اگه از اين حالت استفاده کنيد تمام واحد نوري شما بر حسب وات ميشه در مثال وقتي که ميخواهيد براي لامپ نور درست کنيد
.

 

5)

 

Radiance (W/m²/sr) -
اين حالت ترکيبي از حالت 3 و 4 هستش
.

 

Color -
مشخصه ديگه واسه رنگ نوري هستش که شما مد نظرتونه
.

 

Multiplier -
شدن نور رو توسط اين گزينه ميتونيد تغيير بديد
.

 

Size -
که شمال دو قسمت هستش
:

 

1) Half-length -
افزايش طول

 

2)
افزايش عرض

 

Options :

 

Double-sided -
اگه تيک داشته باشه
Vraylight
شما از دو طرف نور مييه يعني هم از جلو و هم از پشت
.

 

Invisible -
اگه تيک داشته باشه نورتون موقع رندر مشخص نميشه که معمولا از اين گزينه استفاده ميکنند
.

 

Ignore light normals -
بطور کلي سطح هايي در صحنه که نور رو منتشر ميکنند بطور مساوي در همه جهت منعکس ميشند. وقتي تيک نداشته باشه نورها منتشر ميشند از منبع اوليه که معمولا اين گزينه تيک نداره
.

 

No decay -
در حالت معمولي شدت نور معکوس جذر فاصله نور از منبع خودش هست. اگه تيک داشته باشه شدت نور به مراتب کم نميشه
.

 

Skylight portal -
دقت داشته باشيد اگه اين گزينه تيک داشته باشه
Color
و شدت نور شما خاموش ميشه
.

 

Affect diffuse -
اگه تيک داشته باشه تعيين ميکنه که آيا نور روي متريال فلان آبجکت تاثير داشته باشه يا خير
.

 

Affect specular -
تعيين ميکنه که آيا نور روي
specular
متريال موثر باشه يا نه
.

 

Affect reflections -
تعيين ميکنه آيا نور روي رفلکت تاثير داشته باشه يا نه
.

 

Sampling :

 

Subdivs -
اين گزينه تعداد سمپلهاي نور
Vray
رو محاسبه ميکنه. اگه مقدار اين کم باشه به معني نويز بيشتره
.

 

Shadow bias -
جداگانه سايه از آبجکت
.

 

Cutoff -
اگر مقدارش -0- باشه نور روي تمام آبجکت ها اثر داره. محدوده نور رو مشخص ميکنه
.

خوب اين خصوصيت مخصوص موتور رندر
Vray
هست. بصورت طبيعي نور خورشيد رو براي صحنه شما محيا ميکنند که البته تنظيماتي دارند که بدون دونست اونها نميتونيد اين شبيه سازي رو به نحو خوبي انجام بديد
.

 

خوب براي پيدا کردن
Vray sun
کافيه به اينجا بريد
: Create - Lights - VRay.

 

پارامترها
:

 

Enabled -
براي فعال و يا غير فعال کردن
.

 

Invisible -
وقتي
On
باشه خورشيد
)Sun)
رو پنهان ميکنه. و موقع رندذر نمايش داده نميشه
.

 

Turbidity -
اين خاصيت مقدار گرد و خاک رو در هوا مشخص ميکنه. مقدار کم اون يعني آسمان آبي و کاملا صاف هستش و مقدار زياد اون يعني آسمان همراه با گرد و غبار هستش
.

 

Ozone -
اين خاصيت روي نور خورشيد شما تاثير گذار هستش و به اون مربوطه
.
اگه بين 0 و 1 باشه خورشيد و نورش رو با رنگ زرد شبيه سازي ميکنه. اگه مقدارش رو زياد کنيد نور تبديل به آبي ميشه
.

 

Intensity multiplier -
اين خاصيت شدن نور رو براي خورشيد شما کم و زياد ميکنه
.

 

Size multiplier -
اين پارامتر سايز خورشيد شما رو تغيير ميده
.

 

Shadow subdivs -
هر چي بيشتر باشه سرعت رندر پايين و کيفيت اون بالا ميره. سمپلها رو افزايش ميده
.

 

Shadow bias -
اين رو قبلا توضيح دادم
.

 

Photon emit radius -
شعاع نور رو اندازه گيري ميکنه. اگه دقت کنيد
Vraysun
شما يه استوانه سبز رنگ داره اين مربوط به شعاع اون ميشه
.
  • Like 4
لینک به دیدگاه

در این آموزش ویدئویی شما با ساخت چمن بوسیله ی VrayDisplacementMod آشنا میشوید.

 

البته این آموزش بصورت انگلیسی میباشد ولی کاملاً گویا توضیح داده شده.

 

final_render.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

این یه Tutorial برا vray که اصلی ترین و ساده ترین روش برای نور پردازی داخلی با نور بیرون.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک دانلودش هم برا سادگی کار میزارم اینجا:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بدون متریال با حجم حدودا 300 kb

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با متریال 330 KB

 

step1c.png

 

اون مقع ها که کلاس میرفتم استادم با همین توتریال نور پردازی بهم یاد داد

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...