غایب 4790 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 دی، ۱۳۸۹ تحلیل رفتارمتقابل تحلیل تبادلی یا تحلیل رفتار متقابل اولینبار توسط اریک برن روانشناس شهیر متولد شد. تحلیل تبادلی به عنوان یک نظریه آسیبشناسی روانی و تبیین راه حل برای آن خودنمایی می کند. مقدمه تحلیل تبادلی یا تحلیل رفتار متقابلاولین بار توسط اریک برن روانشناس شهیر متولد شد. تحلیل تبادلی به عنوان یک نظریهآسیب شناسی روانی و تبیین راه حل برای آن خودنمایی می کند. تحلیل تبادلی ریشه درروانکاوی دارد. با اینکه اریک برن همیشه از تفاوت نظریه خود با نظریات فروید سخن میگفت ، اما اصول اساسی ناهوشیار و تأثیرات عمیق دوران کودکی را از مکتب روانکاوی بهارث برده است. آنچه امروز در جهان به عنوان تحلیل رفتار متقابل پیگیری می شودتفاوت چشمگیری با نظرات اولیه خود برن دارد. ما در این بحث سعی داریم مفاهیم پایهای تحلیل رفتار متقابل را مورد بررسی قرار دهیم و در بحث های بعد به مفاهیم ونظریات امروز این مکتب روانشناسی خواهیم پرداخت. حالات نفسانی از نظراریک برن هر یک از ما یک ساختار روانی سه وجهی تشکیل شده از« والد» ،« بالغ» و« کودک » داریم .هر یک از این سه وجه تعاریف و کارکرد های خاص خود را دارد و ما درطول زندگی روزمره خود مدام میان این سه حالت روانی در نوسان هستیم. حالتوالد رفتار ها ، افکار و احساساتی که انسان از والدین خود می گیرد و بهعبارتی کارهایی که در بزرگسالی انجام می دهیم و وقتی کمی دقت می کنیم می بینیم کهاین کارها را کم و بیش پدر و مادرمان هم تکرار می کردند.به عنوان مثال وقتیفرزندتان دیر می کند شدیدا دلشوره می گیرید و با عصبانیت قدم می زنید ( کاری مشابهمادرتان ) یا اینکه مثل پدرتان برای روشن کردن ماشین وقت زیادی تلف می کنید و صدایهمه در می آید و ... حالت کودک رفتار ها ، افکار و احساساتی که ازدوران کودکی در ما به جا مانده اند . بهترین راه برای دستیابی به حالت کودک خودپرسیدن این سوال از خویشتن است : در کودکی درباره جهان ، دیگران و خودم چه می گفتم؟ چه احساسی داشتم ؟ نکته مهم درباره حالت کودک این است که شما همان چیزی را کهدر کودکی درک و احساس می کردید در بزرگسالی هم تجربه می کنید . به عنوان مثال درنظر بگیرید که صبح است و شما در ترافیک گیر کرده اید و دیر به محل کار خود می رسیدو از حرف هایی که رییستان ممکن است به شما بزند استرس و نگرانی دارید. وقتی کمی دقتمی کنید می فهمید که این همان احساساتی است که وقتی راهی مدرسه بودید و دیر کردهبودید درطول راه به شما دست می داد و همیشه نگران سرزنش ناظم و مدیر و ... بودید واسترس و نگرانی را تجربه می کردید. پس حالت کودک همان چیزهایی است که از کودکیذخیره شده اند و اکنون در مواجهه با دنیای بیرون ما از آنها به عنوان راهکار غلبهبر مشکلات سود می جوییم و البته همانطور که می دانید این راهکار ها ناقص و بهدردنخور هستند. حالت بالغ رفتارها ، افکار و احساساتی که واکنش هایمستقیم به وضعیت های این زمانی ، این مکانی است . وقتی در این حالت نفسانی قراردارید خبری از گذشته و راهکار های برگرفته از دوران کودکی و راهکارهای والدینینیست. شما در این حالت نفسانی در حالت تفکر و تجزیه و تحلیل هستید و در حال استفادهاز نیروی عقلانی خود می باشید. به عنوان مثال در حال تفکر و حل مسأله و هنگاممطالعه. به عبارتی بودن در حالت بالغ برخورد های عقلانی و اندیشمندانه بر اساس راهحل های زمان بزرگسالی است و نه استفاده از راه حل های زمان کودکی یا راه حل هایوالدینی. نکته مهمی درباره حالات نفسانی وقتی در یک حالت نفسانیهستید رفتاری را ظاهر می سازید که از مشخصه های همان حال نفسانی است. به عنوان مثالدر حالت والد چهره در هم کشیده و اخمو ، در حالت بالغ صاف و مرتب روی صندلی نشسته ودر حالت کودک ول شده روی صندلی و در حال بازی با گوشه ناخن خود ! تشابه برنو فروید اگر کسی حتی به کلیات ساده نظریات فروید آشنا باشد به تشابه حالاتنفسانی اریک برن و ساختار روانی تعریف شده توسط فروید پی می برد. این قرینه سازی رادر زیر می توانید ببینید : کودک ← نهاد( اید) بالغ ← خود (ایگو) والد ← فراخود (سوپرایگو) اریک برن در پاسخ به این شبیه سازیگفته است تمام حالات نفسانی که تعریف کرده است در حالت خودآگاه قرار دارند و درحیطه هوشیاری ، در حالیکه آنچه فروید مطرح کرده است در سطوح متفاوتی از هوشیاریقرار دارد. با این وجود اکثریت نظریه پردازان از این تشابه و ریشه های روانکاویدر نظریات برن سخن گفته اند . جنس حالات نفسانی حالات نفسانیتعاریفی ذهنی هستند که در عالم واقعیت وجود ندارند و به عنوان مثال شما نمی توانیدجایگاه آنها در مغز انسان مشخص کنید. به اینگونه تعاریف مجازی در اصطلاح علمی « سازه های ذهنی » می گوییم . مفاهیمی که وظیفه تعریف ساده شده و قابل فهم مفاهیمپیچیده مغزی غیر قابل دید و لمس را برای ما میسر می سازند. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده