رفتن به مطلب

سوال درمورد حفاری تونل ها


spow

ارسال های توصیه شده

سلام

میخواستم دوستانی که درزمینه معادن یا حفاری کارکردن یا اطلاعات دارن درمورد نحوه حفر تونل ها واصول وروال کاری حفر تونل یه توضیحی بدن

ممنون:icon_gol:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

مراحل پروژه حفاری تونل

  • بررسیهای زمین شناسی برای شناخت ساختار زمین شناسی و جنس سنگها ی منطقه مورد نظر.
  • بررسی ها و انجام عملیات ژئو تکنیک و مکانیک سنگ ،برای شناخت ویژگیهای مکانیکی و مقاو متی سنگهای منطقه مورد نظر و زمین.این مرحله از اصلی ترین مراحل بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که بر پایه و اساس این بررسیها ،طراحی های بعدی از جمله طراحی تونل و مقطع، انتخاب روش حفاری ،چگونگی نگهداری و پوشش تونل و.... صورت می گیرد.
  • نقشه برداری برای تعیین مسیر تونل طبق مسیر طراحی شده و جلوگیری از انحراف تونل از مسیر اصلی (در کشور ما از این انحرافات زیاد داشتیم).به این نوع نقشه برداری ،نقشه برداری معدنی گویند.
  • عملیات حفر و ایجاد تونل:حفر تونل به روشهای مختلفی انجام میشود که ممکن است در مواردی این روشها با هم ترکیب شوند یعنی در حفر یک تونل ممکن است از چند روش استفاده گردد.این روشها عبارتند از:

  1. حفر تونل بصورت تمام مقطع با دستگاه tbm * ،این دستگاه به گونه ای طراحی شده که یک مته بزرگ به اندازه دهانه و مقطع تونل دارد و با عملکرد دستگاه پیشروی میکند.(برای دیدن تصویر دستگاه میتوانید tbm را در نت سرچ کنید،اگه تونستم عکس میذارم)
  2. حفر تونل با دستگاه موضعی رود هدر(rh)که بصورت بازویی است دارای مته مخروطی بزرگ اما نه به اندازه دهانه تونل می باشد.معمولا در سنگهای باسختی نرم تا متوسط کاربرد دارد.(برای دیدن تصاویر ان رود هدر را سرچ کنید)
  3. حفر تونل توسط پیکور یا چکش. این دستگاه بیل مکانیکی است که به جای بیل یک چکش در بازوی ان تعبیه شده.
  4. عمومی ترین روش حفر تونل ،روش حفاری و آتشباری(انفجار)می باشددر این روش در مقطع و دهانه تونل حفره هایی به نام چال حفاری کرده ،درون انها را با مواد ناریه(منفجره)پر کرده و انفجار میدهند ، هر مرحله از انفجار موجب پیشروی مقداری از تونل می شود.

  • نگهداری:مجموعه عملیاتی است جهت ایجاد مقاومت در برابر تنشهای موجود و وارده بردیواره تونل،و جلوگیری از ریزش و رانش و.....

کلیه مراحل بالا تا اتمام پروژه ادامه دارد.لازم بذکر است مطلب بسیار فشرده و خلاصه گفته شده،چرا که تونل یک مبحث بسیار گسترده و قابل تامل است بطوریکه دانشجویان معدن و عمران در خارج از کشور در این رشته دکتری میگیرند.

 

 

 

 

*tbmمخفف tunnel boring machine است.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

خیلی ممنون مهندس

واقعا جالب بود توضیحاتتون

بازم به صورت جزئی تری میپرسم

این تونل هایی که مثلا شصت سال پیش ساخته شده همین روال رو طی کردن؟

  • Like 3
لینک به دیدگاه

مدیر گرامی ،spow عزیز،

راستش من فعلا در موقعیتی هستم که به کتاب و کتابخونه دسترسی ندارم تا بتونم تاریخچه دقیق حفاری تونلو بنویسم،ولی در اولین فرصت اینکارو میکنم.

اما آنچه که مسلمه اولین فعالیتهای تونل سازی مربوط به عصر حجر بوده و انسانهای اولیه برای گسترش محل زندگیشون غارهارو وسیعتر میکردند.آثار تونل و سازه های زیر زمینی را در دوران باستان در سوریه و ایران و روم در حفر قناتها میتونیم ببینیم.این کار عمدتا دستی بوده و با وسایلی نظیر چکش ،تیشه،کلنگ و بیل انجام میشده.و همانطور که میدونین این قناتها واقعا جالب بوده.از دیگر شواهد قدیمی تونل ،دنبال کردن رگه های مواد معدنی توسط انسان بوده که گاه برای دنبال کردن این رگه ها در داخل کوه تونلی تشکیل میشده که وسایل اون هم دستی بوده ولی قبلش روی محل سنگی آتش روشن میکردند تا داغ بشه و بعد بلافاصله آب میریختند تا سرد بشه ،این عمل باعث فرسایش و خرد شدگی سنگ میشد که در نهایت کندن اون با تیشه و کلنگ آسونتر بوده.موارد دیگر حفر تونل ،ایجاد نقب در زیر باروهای شهر ها در هنگام جنگ و محاصره شهر بود برای اینکه محاصره کننده ها بتونن به شهر دسترسی پیدا کنندیا بارو رو خراب کنند.

اما استفاده از مواد منفجره در حفر تونل فکر میکنم به قرن 17 در فرانسه برگرده در اون زمان از باروت استفاده میکردند.با اختراع دینامیت و مواد منفجره قویتر از باروت،دیگه از باروت استفاد نشد .در حال حاضر هم با وجود ساخت دستگاه ها و ماشین الات عظیم تونل زنی باز هم اصلی ترین روش حفر تونل، حفاری و آتشباری(انفجار)هستش.

البته همانطور که گفتم بدلیل عدم دسترسی به منابع،فعلا از تاریخ دقیق ورود این ماشین آلات حفر تونل اطلاع دقیقی ندارم ولی به احتمال زیاد در 60 سال پیش این دستگاه ها نبوده و با عملیات حفاری و آتشباری(حفر چال و انفجارآن)تونل حفر می شده. نمونه اون هم تونل مونت بلانش برای اتصال فرانسه به ایتالیا هستش که تقریبا 50 سال پیش حفاریش شروع شد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

راستی عکسهایی از ماشین tbmدر اولین پست، تاپیک بزرگترین تونل جهان به روایت تصویر ،انجمن مکانیک سنگ ،تالار مهندسی معدن هست.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

سپاس بابت توضیحات دقیق وعالیتون

اخه روایتهایی درمورد نحوه حفر تونلهای مسیر شمال کشور توسط رضاخان نقل میشه که درنوع خودش جالبه

یا چندوقت پیش درمورد ماشین tbm چال شده دراصفهان که برای حفر مسیرمترو به کارگرفته شده بود با دوستان اصفهانی صحبت میکردیم

واقعا فرایند جالب وجذابی داره این پروسه

یه توضیحی هم درمورد نگهداری تونل حین حفرش دادین که واقعا فک کنم خیلی مهمتراز نحوه حفر خود تونل باشه تا جلوی ریزش رو بتونه بگیره

بازم ممنون:icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه

مدیر عزیز اگه این روایت ها ی دوره رضا شاه رو بنویسین تا من وبقیه دوستان اطلاعاتمون زیاد بشه خیلی ممنون میشیم؟چون به نظرم باید خیلی جالب باشه؟

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مدیر عزیز اگه این روایت ها ی دوره رضا شاه رو بنویسین تا من وبقیه دوستان اطلاعاتمون زیاد بشه خیلی ممنون میشیم؟چون به نظرم باید خیلی جالب باشه؟

 

خب از منظر مهندسی چیز مهمی نیست

اینکه دراون زمان ارتباط جاده ای درمسیر کوهستانی شمال وجود نداشته واهالی محلی رو مجبور میکنه تا به هرطریقی هست کارکندن تونل رو انجام بدن وبا وجود کمبود حیوانات باربر با ایجاد ارعاب وکشتار مردم رو مجبور میکنه تا نقش وسایل حم ونقل وماشین های حفاری رو برعهده بگیرن وبا توجه به سرمای خاص اون مناطق این کار درتمام طول سال ادامه داشته

یک نوع مدیریت بسیار قوی!!

ممنون مهندس جان:icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مراحل پروژه حفاری تونل

  • بررسیهای زمین شناسی برای شناخت ساختار زمین شناسی و جنس سنگها ی منطقه مورد نظر.
  • بررسی ها و انجام عملیات ژئو تکنیک و مکانیک سنگ ،برای شناخت ویژگیهای مکانیکی و مقاو متی سنگهای منطقه مورد نظر و زمین.این مرحله از اصلی ترین مراحل بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که بر پایه و اساس این بررسیها ،طراحی های بعدی از جمله طراحی تونل و مقطع، انتخاب روش حفاری ،چگونگی نگهداری و پوشش تونل و.... صورت می گیرد.
  • نقشه برداری برای تعیین مسیر تونل طبق مسیر طراحی شده و جلوگیری از انحراف تونل از مسیر اصلی (در کشور ما از این انحرافات زیاد داشتیم).به این نوع نقشه برداری ،نقشه برداری معدنی گویند.
  • عملیات حفر و ایجاد تونل:حفر تونل به روشهای مختلفی انجام میشود که ممکن است در مواردی این روشها با هم ترکیب شوند یعنی در حفر یک تونل ممکن است از چند روش استفاده گردد.این روشها عبارتند از:

 

  1. حفر تونل بصورت تمام مقطع با دستگاه tbm * ،این دستگاه به گونه ای طراحی شده که یک مته بزرگ به اندازه دهانه و مقطع تونل دارد و با عملکرد دستگاه پیشروی میکند.(برای دیدن تصویر دستگاه میتوانید tbm را در نت سرچ کنید،اگه تونستم عکس میذارم)
  2. حفر تونل با دستگاه موضعی رود هدر(rh)که بصورت بازویی است دارای مته مخروطی بزرگ اما نه به اندازه دهانه تونل می باشد.معمولا در سنگهای باسختی نرم تا متوسط کاربرد دارد.(برای دیدن تصاویر ان رود هدر را سرچ کنید)
  3. حفر تونل توسط پیکور یا چکش. این دستگاه بیل مکانیکی است که به جای بیل یک چکش در بازوی ان تعبیه شده.
  4. عمومی ترین روش حفر تونل ،روش حفاری و آتشباری(انفجار)می باشددر این روش در مقطع و دهانه تونل حفره هایی به نام چال حفاری کرده ،درون انها را با مواد ناریه(منفجره)پر کرده و انفجار میدهند ، هر مرحله از انفجار موجب پیشروی مقداری از تونل می شود.

 

  • نگهداری:مجموعه عملیاتی است جهت ایجاد مقاومت در برابر تنشهای موجود و وارده بردیواره تونل،و جلوگیری از ریزش و رانش و.....

کلیه مراحل بالا تا اتمام پروژه ادامه دارد.لازم بذکر است مطلب بسیار فشرده و خلاصه گفته شده،چرا که تونل یک مبحث بسیار گسترده و قابل تامل است بطوریکه دانشجویان معدن و عمران در خارج از کشور در این رشته دکتری میگیرند.

 

 

 

 

*tbmمخفف tunnel boring machine است.

مرسی مهرداد جان بابت توضیحات جامع و مفیدت

 

 

مدیر گرامی ،spow عزیز،

راستش من فعلا در موقعیتی هستم که به کتاب و کتابخونه دسترسی ندارم تا بتونم تاریخچه دقیق حفاری تونلو بنویسم،ولی در اولین فرصت اینکارو میکنم.

اما آنچه که مسلمه اولین فعالیتهای تونل سازی مربوط به عصر حجر بوده و انسانهای اولیه برای گسترش محل زندگیشون غارهارو وسیعتر میکردند.آثار تونل و سازه های زیر زمینی را در دوران باستان در سوریه و ایران و روم در حفر قناتها میتونیم ببینیم.این کار عمدتا دستی بوده و با وسایلی نظیر چکش ،تیشه،کلنگ و بیل انجام میشده.و همانطور که میدونین این قناتها واقعا جالب بوده.از دیگر شواهد قدیمی تونل ،دنبال کردن رگه های مواد معدنی توسط انسان بوده که گاه برای دنبال کردن این رگه ها در داخل کوه تونلی تشکیل میشده که وسایل اون هم دستی بوده ولی قبلش روی محل سنگی آتش روشن میکردند تا داغ بشه و بعد بلافاصله آب میریختند تا سرد بشه ،این عمل باعث فرسایش و خرد شدگی سنگ میشد که در نهایت کندن اون با تیشه و کلنگ آسونتر بوده.موارد دیگر حفر تونل ،ایجاد نقب در زیر باروهای شهر ها در هنگام جنگ و محاصره شهر بود برای اینکه محاصره کننده ها بتونن به شهر دسترسی پیدا کنندیا بارو رو خراب کنند.

اما استفاده از مواد منفجره در حفر تونل فکر میکنم به قرن 17 در فرانسه برگرده در اون زمان از باروت استفاده میکردند.با اختراع دینامیت و مواد منفجره قویتر از باروت،دیگه از باروت استفاد نشد .در حال حاضر هم با وجود ساخت دستگاه ها و ماشین الات عظیم تونل زنی باز هم اصلی ترین روش حفر تونل، حفاری و آتشباری(انفجار)هستش.

البته همانطور که گفتم بدلیل عدم دسترسی به منابع،فعلا از تاریخ دقیق ورود این ماشین آلات حفر تونل اطلاع دقیقی ندارم ولی به احتمال زیاد در 60 سال پیش این دستگاه ها نبوده و با عملیات حفاری و آتشباری(حفر چال و انفجارآن)تونل حفر می شده. نمونه اون هم تونل مونت بلانش برای اتصال فرانسه به ایتالیا هستش که تقریبا 50 سال پیش حفاریش شروع شد.

در مورد سوال سجاد فک میکنم این پاسخ و روشی که مهرداد گفت تقریبا جامع و کامل باشه

منم اگه در مورد روش های سنتی حفر فضاهای زیر زمینی مطلبی پیدا کردم حتما قرار میدم

 

سپاس بابت توضیحات دقیق وعالیتون

اخه روایتهایی درمورد نحوه حفر تونلهای مسیر شمال کشور توسط رضاخان نقل میشه که درنوع خودش جالبه

یا چندوقت پیش درمورد ماشین tbm چال شده دراصفهان که برای حفر مسیرمترو به کارگرفته شده بود با دوستان اصفهانی صحبت میکردیم

واقعا فرایند جالب وجذابی داره این پروسه

یه توضیحی هم درمورد نگهداری تونل حین حفرش دادین که واقعا فک کنم خیلی مهمتراز نحوه حفر خود تونل باشه تا جلوی ریزش رو بتونه بگیره

بازم ممنون:icon_gol:

 

در مورد نگهداری تونل و فضاهای زیر زمینی هم یک سری روش هایی هست

مثل نگهداری چوبی، نگهداری فولادی، نگهداری با شاتکریت، استفاده از میل مهار ها

که بسته به خصوصیات سنگ منطقه و ابعاد و عمق تونل از این روش ها استفاده میشه

 

مدیر عزیز اگه این روایت ها ی دوره رضا شاه رو بنویسین تا من وبقیه دوستان اطلاعاتمون زیاد بشه خیلی ممنون میشیم؟چون به نظرم باید خیلی جالب باشه؟

چشم

حتما پیگیر میشم

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...