رفتن به مطلب

► •*♥*•◄ کشف کوچکترين سياره شبه زميني و سنگي ► •*♥*•◄


ارسال های توصیه شده

اخترشناسان خبر دادند:

کشف کوچکترين سياره شبه زميني و سنگي

جام جم آنلاين: اخترشناسان کوچکترين سياره فراخورشيدي را کشف کردند ، در حاليکه اين بار از سنگي بودن و شباهت بالاي آن به زمين اطمينان دارند.

100916950945.jpg

به گزارش مهر ، محاسبات و اندازه گيري هاي بسيار دقيق نشان داده اند سياره کپلر 10b قطري 1.4 برابر زمين داشته و جرم آن 4.6 بار بيشتر از اين سياره است با اين همه به دليل اينکه سياره جديد در نزديکي ستاره ميزبانش در حرکت است، نمي تواند ميزبان مناسبي براي حيات باشد.

از اين کشف به عنوان يکي از بزرگترين اکتشافات در تاريخ بشر ياد شده است و نتايج آن در دويست و هفدهمين نشست سالانه انجمن نجوم آمريکا در سياتل و توسط تيم مطالعاتي کپلر ناسا اعلام شد.

تلسکوپ کپلر که با هدف جستجوي نشانه هايي از سياره هاي دور افتاده طراحي و ساخته شده است، توانسته براي اولين بار اين سياره را در فاصله 560 سال نوري در کنار صدها سياره ديگر شناسايي کند.

کپلر اين سياره را با استفاده از تکنيک «عبور» مشاهده کرده است، تکنيکي که تمرکز آن بر روي عبور سياره هاي شبه زميني از ميان زمين و ستاره ميزبان سياره جديد است. در اين صورت بخش کوچکي از نور ستاره ميزبان به سوي زمين مسدود شده و مشخص مي شود سياره اي در حال عبور از برابر ستاره است. شعاع سياره نيز ارتباطي مستقيم با مقدار نور مسدود شده خواهد داشت.

در پي اين کشف، محاسبات تلسکوپ کک در هاوايي نيز با محاسبه ميزان دور و نزديک شدن سياره در مدار ستاره ميزبانش، وجود کپلر 10b را به تاييد رساند. اين مانور کيهاني باعث تغييرات رنگي کوچکي در نور ستاره شده که اين تغييرت با کمک تلسکوپ قابل اندازه گيري است.

با اين همه آنچه مطالعات کپلر را درباره سياره جديد تکميل کرد ، استفاده از لرزه شناسي ستاره اي بود، مطالعاتي مشابه مطالعات لرزه نگاري زميني بر روي ستاره هايي که در اعماق فضا قرار دارند. اين نوسانات ستاره اي بر روي فرکانس هاي نوري ستاره که در اصل نشانه اي از ابعاد واقعي ستاره به شمار مي روند، تاثير داشته باشند. با آگاهي از ابعاد ستاره مي توان جزئيات دقيقي را درباره تعاملات دوجانبه ستاره و سياره و شعاع سياره به دست آورد و در نهايت جرم سياره را محاسبه کرد.

فاصله نزديک کپلر 10B حرارت آن را در روزها به هزار و 300 درجه سلسيوس مي رساند و شانس اين سياره را براي ميزباني از حيات به صفر مي رساند. با اين حال محققان کشف جديد کپلر را موفقيتي بزرگ مي دانند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...